Vad är värde?

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är värde?

Inläggav David H » 02 apr 2024 17:38

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Springer man in i en kaktus gör det ont så där gör man bäst i att hoppa.

Svarar detta på frågan om vad som är värde?

Värde, ofta ett ting i jämförelse med något annat föremål, prestation, upplevelse etc. Pengars värde kan mätas i mängd av guld eller i annan valuta.


Det finns värde i att undvika hinder, genom att exempelvis hoppa över en kaktus istället för att springa rakt in i den.

Begreppet värde kan också användas på andra sätt i andra sammanhang…det är värdefullt att veta.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är värde?

Inläggav Pilatus » 02 apr 2024 18:31

David H skrev:
Pilatus skrev:
Smisk skrev:Springer man in i en kaktus gör det ont så där gör man bäst i att hoppa.

Svarar detta på frågan om vad som är värde?

Värde, ofta ett ting i jämförelse med något annat föremål, prestation, upplevelse etc. Pengars värde kan mätas i mängd av guld eller i annan valuta.

Det finns värde i att undvika hinder, genom att exempelvis hoppa över en kaktus istället för att springa rakt in i den.

Värde? Man slipper kostnaden för plåster? Att undvika lidande (då det är möjligt) har förstås ett intrinsikalt värde.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är värde?

Inläggav David H » 02 apr 2024 22:20

Pilatus skrev:
David H skrev:
Pilatus skrev:Svarar detta på frågan om vad som är värde?

Värde, ofta ett ting i jämförelse med något annat föremål, prestation, upplevelse etc. Pengars värde kan mätas i mängd av guld eller i annan valuta.

Det finns värde i att undvika hinder, genom att exempelvis hoppa över en kaktus istället för att springa rakt in i den.

Värde? Man slipper kostnaden för plåster? Att undvika lidande (då det är möjligt) har förstås ett intrinsikalt värde.


Det var mer det senare du nämnde som jag hade i åtanke här, att det finns ett värde i att undvika onödigt lidande. Att kalla detta intrinsikalt eller säga att det har egenvärde är inte heller orimligt, menar jag. Jag är benägen att instämma om att det har egenvärde, men medger att det också går att resonera på andra sätt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7811
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är värde?

Inläggav Anders » 03 apr 2024 08:30

När blir begreppet värde intressant för diskussioner om det som verkligen betyder något i världen? Global Uppvärmning, Massinvandring, Skjutningar, NATO-medlemsskap, Friskolor, Vården och sånt? När kan de rent filosofiska diskussionerna om värde närma sig värld?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är värde?

Inläggav David H » 03 apr 2024 10:06

Anders skrev:När blir begreppet värde intressant för diskussioner om det som verkligen betyder något i världen? Global Uppvärmning, Massinvandring, Skjutningar, NATO-medlemsskap, Friskolor, Vården och sånt? När kan de rent filosofiska diskussionerna om värde närma sig värld?


Jag har en bestämd uppfattning om att jag/vi har potentialen inom mig/oss att förhindra ett kärnvapenkrig. Där det finns medvetande finns verkligen möjligheten att stoppa kriget. Och sedan till frågan om värde, kanske är det rent av vår moraliska skyldighet att stoppa kriget? Resonemangen tycks leda in oss i den riktningen. Att det finns värde i att undvika onödigt värde tycks både jag, Pilatus och Smisk överens om.

Att skylla på någon annan, och säga att det är någon annans ansvar, är en klassisk ursäkt. En ursäkt som dock präglas av viss förljugenhet, tänker jag. Det är i medvetenheten som ansvaret finns och då är det meningslöst att skylla på något utanför medvetenheten.

När vi väl har denna bild tillräckligt klar för oss inser vi att vi måste hoppa (eller ducka) när kaktusar kommer farande mot oss, för att fortsätta använda liknelsen från Super Mario-spelet...och jag ser dessa samtal som viktig del i denna process. Wittgenstein skrev att filosofi är en aktivitet och snarare än en lära... och det är väl en viktig påminnelse, om att vi befinner oss i ständig rörelse när vi för dessa samtal, och att vi så att säga befinner oss ute på planen snarare än uppe på läktaren.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är värde?

Inläggav Pilatus » 03 apr 2024 11:20

David H skrev:
Anders skrev:När blir begreppet värde intressant för diskussioner om det som verkligen betyder något i världen? Global Uppvärmning, Massinvandring, Skjutningar, NATO-medlemsskap, Friskolor, Vården och sånt? När kan de rent filosofiska diskussionerna om värde närma sig värld?

Jag har en bestämd uppfattning om att jag/vi har potentialen inom mig/oss att förhindra ett kärnvapenkrig.

Att förhindra politisk galenskap är inte alltid så enkelt. Många tappra försök har gjorts genom historien. 20 juli-attentatet mot Adolf Hitler. Den 30 augusti 1918 sköt Fanny Kaplan tre skott mot Lenin, som överlevde. Andra gånger blir det bara fel, Lincoln, Gustaf III m fl.
En brittisk Trident 2 kärnvapenmissil misslyckades med ett test som avfyrats från en ubåt utanför Florida under en övning den 30 januari. Det finns fler liknande fall. Flera länder har flexat med sina kärnvapenmuskler, Ryssland, Nordkorea och Israel. Inga sanktioner tycks bita, i den mån det förekommer några. Politikerna tillåter sig att hålla på.
David H skrev:Wittgenstein skrev att filosofi är en aktivitet och snarare än en lära... [...]

Karl Marx skrev i Teser om Feuerbach att Filosoferna har bara tolkat världen på en rad olika sätt, men det gäller att förändra den. Frågan är om vi har fler metoder än att skapa opinion mot kärnvapen?
Moderator

Smisk
Inlägg: 3199
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är värde?

Inläggav Smisk » 03 apr 2024 13:21

David H skrev:Begreppet värde kan också användas på andra sätt i andra sammanhang…det är värdefullt att veta.


AIn berättar lite om det för oss:

Begreppet “värde” har olika betydelser inom ekonomi och filosofi, vilket reflekterar de olika disciplinernas fokus och tillämpningsområden.

Inom ekonomin är värde ofta förknippat med den nytta eller fördel som en vara eller tjänst tillhandahåller en ekonomisk aktör. Det ekonomiska värdet kan mätas genom valutaenheter och är därmed relaterat till vad en person är villig och kapabel att betala för en vara eller tjänst1. Detta värde är inte detsamma som marknadspriset, utan snarare det maximala beloppet en konsument är beredd att betala, vilket kan skapa en konsumentöverskott om det är högre än marknadspriset2.

Inom filosofin är värde en mer abstrakt term som ofta handlar om det som anses vara gott eller önskvärt. Filosofiska diskussioner om värde kan inkludera debatter om värden är objektiva eller subjektiva, och om de är knutna till känslor eller rationellt tänkande3. Värden inom filosofin kan också vara ideala som styr ens handlingar, och de kan vara subjektiva och variera stort mellan olika individer eller kulturer4.

Sammanfattningsvis, medan ekonomiskt värde är mer konkret och kvantifierbart, tenderar filosofiskt värde att vara mer abstrakt och diskuteras i termer av etik, moral och personliga eller kulturella ideal.

Smisk
Inlägg: 3199
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är värde?

Inläggav Smisk » 03 apr 2024 13:26

Anders skrev:När blir begreppet värde intressant för diskussioner om det som verkligen betyder något i världen? Global Uppvärmning, Massinvandring, Skjutningar, NATO-medlemsskap, Friskolor, Vården och sånt? När kan de rent filosofiska diskussionerna om värde närma sig värld?


Allt som "betyder något i världen" är per definition av värde tänker jag. När jag läser dessa saker du skriver om här tänker jag ganska direkt på hur man lätt blir övertygad om vad som är värt eller inte värt något från andra intressenter som via staten och reklam.

En av de tramsigaste sakerna jag känner till i livet är just detta faktiskt. Jag ser samband mellan reklam, politik, ytlighet och ondska faktiskt.

Alla har aspekter som "utesluter den andre" när det som gör att något är godhet och moraliskt gott är att leva sig in i och värdera den andre för den denne är, helt oberoende av vad man själv önskar.

Jag tycker alltid att man när man pratar om saker som har djupare värde i våra liv så hamnar man snabbt i ytligheter och saker man fått inpräntat utan att själv ha bestämt hur man värderar det. Som exempelvis politik och reklam.

guldminnet
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 dec 2022 19:35

Re: Vad är värde?

Inläggav guldminnet » 26 apr 2024 17:14

det jag behöver - inget

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18542
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är värde?

Inläggav Algotezza » 27 apr 2024 15:32

Värde har - det vi gillar. Värdelöst är det vi ogillar.
Algotezza aka Algotezza

Hubert
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad är värde?

Inläggav Hubert » 27 apr 2024 16:55

Vi o/gillar olika - vart går vi härifrån?
Algotezza skrev:Värde har - det vi gillar. Värdelöst är det vi ogillar.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7811
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är värde?

Inläggav Anders » 27 apr 2024 19:37

Algotezza skrev:Värde har - det vi gillar. Värdelöst är det vi ogillar.

I princip ogillar jag pengar. Och guld är fult.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18542
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är värde?

Inläggav Algotezza » 27 apr 2024 20:20

Hubert skrev:Vi o/gillar olika - vart går vi härifrån?
Algotezza skrev:Värde har - det vi gillar. Värdelöst är det vi ogillar.


Finns interhumana/intersubjektiva värden? Finns eviga värden? Finns gemensamma värden för olika grupper/för hela mänskligheten?

Värden baseras på känsla mest, kanske visst mått av förnuft och intuition. Oavsett vad handlar det om åsikter. Rimliga om vi håller med, annars orimliga.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18542
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är värde?

Inläggav Algotezza » 27 apr 2024 20:22

Anders skrev:
Algotezza skrev:Värde har - det vi gillar. Värdelöst är det vi ogillar.

I princip ogillar jag pengar. Och guld är fult.


Pengar och guld i sig är rätt värdelösa. Det man köpa för pengar är väl mer intressant.

Gäller fortfarande att "the best things in life are free" eller har precis allt en monetär prislapp idag?
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster