Holism

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Holism

Inläggav Anders » 28 jan 2023 17:44

All form av slutsatsdragning är väl någon form av holism? Även IRL?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Holism

Inläggav Algotezza » 31 jan 2023 10:00

En form av holism kan väl en fraktal världsbild vara, där delen speglar helheten utan att vara detsamma som helheten. Som ett hologram där varje del ger en vinkling på eller av helheten, men mindre tydlig och med lägre kvalitet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Holism

Inläggav Smisk » 31 jan 2023 11:00

Algotezza skrev:En form av holism kan väl en fraktal världsbild vara, där delen speglar helheten utan att vara detsamma som helheten. Som ett hologram där varje del ger en vinkling på eller av helheten, men mindre tydlig och med lägre kvalitet.


Det viktiga är att man inte utesluter saker som faktiskt finns tänker jag.
Nihilism exempelvis är en konsekvens av att man både missuppfattar vad värde är och utesluter värde i sin metafysik.
Man avvisar sedan alla värden fast man varken vet vad man avvisar eller har något stöd för att man bör göra så eftersom man inte ger sig några giltiga värdemässiga skäl till det valet.

Har man istället fler perspektiv som innefattar saker som värde som delar av en ontologisk hållning till tillvaron ser man saken i klarare ljus.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Holism

Inläggav Anders » 01 feb 2023 07:36

Algotezza skrev:En form av holism kan väl en fraktal världsbild vara, där delen speglar helheten utan att vara detsamma som helheten. Som ett hologram där varje del ger en vinkling på eller av helheten, men mindre tydlig och med lägre kvalitet.

Låter som en nationalist eller aktivist som bara ser det egna landet eller den egna iden om en världsbild och tror att det fungerar så i hela världen. Men i viss mån så kan det väl vara en framkomlig väg.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Holism

Inläggav Algotezza » 01 feb 2023 10:16

Anders skrev:
Algotezza skrev:En form av holism kan väl en fraktal världsbild vara, där delen speglar helheten utan att vara detsamma som helheten. Som ett hologram där varje del ger en vinkling på eller av helheten, men mindre tydlig och med lägre kvalitet.

Låter som en nationalist eller aktivist som bara ser det egna landet eller den egna iden om en världsbild och tror att det fungerar så i hela världen. Men i viss mån så kan det väl vara en framkomlig väg.


Haha. Hur får du det jag skrev till det?

En fraktal världsbild eller holografisk sådan är en rätt vanlig syn på verkligheten inom nyandlighet eller new age och handlar om att varje levande väsen gestaltar eller speglar Gudomen, helheten. Allt från det minsta till det största och att allt bär oändligheten inom sig.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Holism

Inläggav Smisk » 01 feb 2023 10:36

Algotezza skrev:En fraktal världsbild eller holografisk sådan är en rätt vanlig syn på verkligheten inom nyandlighet eller new age och handlar om att varje levande väsen gestaltar eller speglar Gudomen, helheten. Allt från det minsta till det största och att allt bär oändligheten inom sig.


Vi har haft uppe det där med Indras nät och Sunyata lite här och där och det är gamla tankar inom andliga traditioner som kan kopplas till en ontologisk holism.

"the image of "Indra's net" is used to describe the interconnectedness or "perfect interfusion" (yuanrong, 圓融) of all phenomena in the universe"

https://en.wikipedia.org/wiki/Indra%27s_net
https://en.wikipedia.org/wiki/%C5%9A%C5%ABnyat%C4%81

Det är två perspektiv på samma sak där Indras nät handlar om sambanden och Sunyata/tomheten handlar om missuppfattningen av att sambanden inte finns. Tomheten Buddhismen syftar på är avsaknaden av "helt separata saker", alltså holism.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Holism

Inläggav Anders » 01 feb 2023 10:55

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:En form av holism kan väl en fraktal världsbild vara, där delen speglar helheten utan att vara detsamma som helheten. Som ett hologram där varje del ger en vinkling på eller av helheten, men mindre tydlig och med lägre kvalitet.

Låter som en nationalist eller aktivist som bara ser det egna landet eller den egna iden om en världsbild och tror att det fungerar så i hela världen. Men i viss mån så kan det väl vara en framkomlig väg.


Haha. Hur får du det jag skrev till det?

En fraktal världsbild eller holografisk sådan är en rätt vanlig syn på verkligheten inom nyandlighet eller new age och handlar om att varje levande väsen gestaltar eller speglar Gudomen, helheten. Allt från det minsta till det största och att allt bär oändligheten inom sig.

"låter som" var fel formulering. Snarare, "får mig att tänka på, om man anammar synsättet felaktigt"

Tänkte väl ungefär att man ser på den egna delen, och skiter i det här att delen kanske inte mer än speglar helheten utan att typ min lilla bit av fraktalen, den jag väljer att se är självklart den som skall gälla för alla överallt. Särskilt förekommande hos olika typer av idealister, vänster som höger.

Min diagnos är hybris eller antihybris i barndomen. Antingen har föräldrarna jublat åt allt vad barnen tänkt, jag vill bara att mina barn skall få vara glada och drömma, eller så har ett kaoshem tvingat barnen att bli hårda och kämpa sig till en världsbild de behövt för att överleva. En välbalanserad auktoritet lär en att det troligen inte finns rätt svar på det som är kontroversiellt. Min bit av fraktalen är inte helheten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Holism

Inläggav Algotezza » 01 feb 2023 11:03

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Låter som en nationalist eller aktivist som bara ser det egna landet eller den egna iden om en världsbild och tror att det fungerar så i hela världen. Men i viss mån så kan det väl vara en framkomlig väg.


Haha. Hur får du det jag skrev till det?

En fraktal världsbild eller holografisk sådan är en rätt vanlig syn på verkligheten inom nyandlighet eller new age och handlar om att varje levande väsen gestaltar eller speglar Gudomen, helheten. Allt från det minsta till det största och att allt bär oändligheten inom sig.

"låter som" var fel formulering. Snarare, "får mig att tänka på, om man anammar synsättet felaktigt"

Tänkte väl ungefär att man ser på den egna delen, och skiter i det här att delen kanske inte mer än speglar helheten utan att typ min lilla bit av fraktalen, den jag väljer att se är självklart den som skall gälla för alla överallt. Särskilt förekommande hos olika typer av idealister, vänster som höger.

Min diagnos är hybris eller antihybris i barndomen. Antingen har föräldrarna jublat åt allt vad barnen tänkt, jag vill bara att mina barn skall få vara glada och drömma, eller så har ett kaoshem tvingat barnen att bli hårda och kämpa sig till en världsbild de behövt för att överleva. En välbalanserad auktoritet lär en att det troligen inte finns rätt svar på det som är kontroversiellt. Min bit av fraktalen är inte helheten.


Det handlar mer om en principiell likhet eller analogi mellan helheten och delen än i sak, när man inom nyandlighet har anammat en fraktal världsbild.

Helheten har alltid fler "pixlar" än delen, och när vi menar att delen har oändligheten inom sig finns det ju mer eller mindre täta oändligheter inom t.ex. matematiken, där de naturliga talen innebär en glesare oändlighet än de reella talen eller decimaltalen. Vissa oändligheter är uppräkneliga, andra inte.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Holism

Inläggav Anders » 01 feb 2023 13:44

En rolig grej är kärnkraften. Dess vara eller inte vara styrs i stort sett av senaste katastrof...
Fukushima... Kärnkraft skall bort!
Pipelines i östersjön sprängs mm... Mer kärnkraft!

Här får man väl säga att Kineserna spöade amerikanerna... Kineserna byggde en mur mot nordvästfolken och fick den färdig. Amerikanerna byggde i en presidentperiod och sen fick det vara bra... Undrar om de bitar som byggdes är lite som Berlinmuren, underlag för grafitti? Murar skulle man kunna göra en tråd av...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster