Vertumnus skrev:David H skrev:
Jo, vi kan tänka själva och försöka förstå, men är det tillräckligt för att tala om någon fullständig subjektivitet? Alltså, om man ser subjektivitet och objektivitet som två sidor av samma mynt, borde då inte fullständig subjektivitet vara lika ouppnåelig som fullständig objektivitet?
Jag kan inte riktigt hålla med om den definitionen av subjektivitet, att förstå må vara en subjektiv upplevelse, men det ger samtidigt, i det fall man verkligen förstår, on objektiv bild av det som förstås.
Nej jag tror fullständig subjektivitet är omöjlig, till och med den mest inbitne solipsist måste nog erkänna en viss form av kontinuitet.
Det var inte direkt en definition av subjektivitet jag syftade till att ge, utan mer en ambition om att reda ut en tydlig och konsekvent användning av begreppen subjektivitet och objektivitet.
Min tanke är också att begreppen subjektivitet och objektivitet är nära sammanlänkade med varandra.
Att förståelse är en subjektiv upplevelse, samtidigt som det ger en objektiv bild? Kanske kan man uttrycka det så. Jag är i alla fall benägen att tänka att förståelse involverar både subjektiva och objektiva aspekter.
Vertumnus skrev:Och om man exempelvis jämför uttrycken "objektivt sant" och "subjektivt sant", innebär det då att det som är "objektivt sant" nödvändigtvis är mer tillförlitligt än det som är "subjektivt sant"? Spontant är jag då benägen att säga att alla våra försanttaganden bottnar i både objektiva (oberoende av vårt personliga tyckande) och subjektiva faktorer (beroende av vårt personliga tyckande), men att de objektiva faktorerna inte nödvändigtvis behöver vara mer betydelsefulla än de subjektiva faktorerna.
Förstår jag dig rätt borde man kunna hitta exepel inom politik och samhällsliv eller i statistik.
Inom vården brukar det till exempel talas om "vetenskaplig evidens" som ställs i kontrast mot "beprövad erfarenhet", som båda anses som aspekter viktiga att ta hänsyn till. Talar man om vetenskaplig evidens brukar det syftas till kunskap som kan härledas från empiriska studier, i synnerhet så kallade randomiserade kontrollstudier, och produkten av detta kan till exempel vara standardiserade mätinstrument. Det kan till exempel vara instrument för att bedöma om en patient har risk för att utveckla trycksår, och vad som är lämpliga åtgärder för att sätta in för att förebygga trycksår.
Beprövad erfarenhet å andra sidan handlar om att vårdpersonalen gör sin egen bedömning om patienten har risk att utveckla trycksår, och bestämmer själv vad för typ av åtgärd som görs i förebyggande syfte.
I vetenskaplig evidens finns det vissa tydliga objektiva komponenter. Bedömningen när man följer ett standardiserat instrument är till väldigt liten grad beroende av någon persons subjektiva tyckande, i princip skulle bedömningen kunna göras av en AI robot. Även vad gäller de förebyggande åtgärderna kan det utföras på standardiserat sätt utan något tyckande.
Beprövad erfarenhet har däremot flera subjektiva komponenter. Vårdpersonalen använder sitt eget omdöme för att bedöma risk, och vad som är fungerande åtgärd för att förebygga trycksår.
Vill man generalisera kanske man skulle kunna kalla den vetenskapliga evidensen för en slags objektiv kunskap, och den beprövade erfarenheten för en subjektiv kunskap...
Men vetenskapliga evidensen är knappast fri från subjektivitet...man behöver till exempel komma på idéer om vad som kan tänkas orsaka trycksår, innan idéerna testas i studier. Och bara för att idé A testats i studie och visat sig vara bättre än idé B, betyder det ju inte att idé A är bästa idén, för det kan ju då finnas en idé C som är ännu bättre men som aldrig blivit prövad i vetenskaplig studie. Och det är en subjektiv bedömning om vad som är överförbart från en kontext till en annan, till exempel bara för att en studie i Taiwan visade sig att idé A fungerade bättre än idé B, betyder det inte att idé A kommer fungera bättre i Sverige. Och kanske var studierna dåligt genomförda, kanske feltolkades idéerna, kanske det fuskades och ljögs etc.
Och vidare beprövade erfarenheten, visst handlar det då om att utgå från eget omdöme, men även detta är väl såklart påverkat av objektiva faktorer.
Blev lite rörigt detta kanske...men det jag försöker argumentera för är ungefär att både objektivitet och subjektivitet är viktigt, men att varken objektivitet eller subjektivitet räcker i sig själv. Det blir då vilseledande att prata om objektivitet som något bra och subjektivitet som något mindre bra, för båda delarna är i grunden lika viktigt, vi behöver både subjektsförankring och objektsförankring.