AI och Utopi

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 01 feb 2024 10:11

Maat skrev:Först skulle man kanske fastställa vad "Intelligens" är...
Ska man diskutera något bör man först göra klart vad det är man diskuterar.

Förövrigt...
De där tidigare svaren från "Bing AI" var väl inte så dumma, men ändå ganska magert, onödigt långt utvecklat, luddigt formulerat och har inget tydligt och användbart svar på avgörande frågor.

Vad som är meningen med livet är ju extremt avgörande för hela världens existens, då det är varje enskild människa, som tillsammans med alla andra, skapar världen och vad som finns och förekommer i den, därför är det ingen småsak... som kan avfärdas med att var och en kan göra som man själv tycker, ett så nonchalant sätt att hantera frågan på får konsekvenser... - MEN den som inte förstår det kan ju tro annat... och uppenbarligen är AI okunnig om det komplexa sammanhanget.
Bristande intelligens.

För att äga svaren på de stora frågorna som inte besvarats på ett bra sätt, måste man skapa... nya... kunskaper, insikter, förståelser och slutsatser som tidigare inte... existerade, och eftersom AI baserar allt på det som redan finns, kan den aldrig på ett uttömmande och felfritt sätt besvara den typen av frågor.


Intelligens ser jag som en förmåga att ordna saker på ett användbart sätt.
Därför kan vi tänka oss olika typer av intelligens som förhåller olika förmågor att hantera olika typer av saker.
Generativ AI som är det som nu är intressant kan användas till många olika saker så som att skapa text, grafik, musik mm.
För oss är dessa helt olika förmågor även om det vi vanligtvis syftar på med intelligens är förmågan att tänka genomtänkt och lösa uppgifter med det tänkandet.

Det andra du är inne på med "meningen" ser jag som filosofiska värdefrågor, alltså vad är viktigt, vad skall vi välja av de olika typerna av värdefulla saker.

I en värld där allt kan manifesteras precis som vi föreställer oss det, hur skulle en sådan värld se ut?

Frågan blir, vad är dem ultimata värdena?
Hur skulle "Gud" skapa en optimal värld?

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 01 feb 2024 10:25

Jag frågade Copilot/Bing igen och fick detta lilla svaret:

Det är en intressant och utmanande fråga. Det finns nog inget entydigt svar på vad som skulle utgöra den ultimata världen eller de ultimata värdena, eftersom olika människor, kulturer och religioner kan ha olika uppfattningar om vad som är gott, rättvist och meningsfullt. Men kanske kan man försöka tänka sig några allmänna principer som en kraftfull skapare skulle vilja följa för att skapa en sådan värld.

En möjlig princip är att den ultimata världen skulle vara en värld där alla levande varelser har möjlighet att utveckla sina potentialer, förmågor och intressen, utan att hindras av onödigt lidande, våld eller förtryck. En sådan värld skulle värdesätta frihet, mångfald, kreativitet och välbefinnande för alla.

En annan möjlig princip är att den ultimata världen skulle vara en värld där det råder harmoni, balans och samarbete mellan alla delar av skapelsen, både de naturliga och de konstgjorda. En sådan värld skulle värdesätta respekt, ansvar, hållbarhet och fred för alla.

En tredje möjlig princip är att den ultimata världen skulle vara en värld där det finns plats för undran, mysterium och transcendens, där människor och andra varelser kan uppleva något större och djupare än sig själva. En sådan värld skulle värdesätta kunskap, visdom, skönhet och kärlek för alla.

Dessa är bara några exempel på möjliga principer och värden som en kraftfull skapare skulle kunna ha i åtanke när hen skapar den ultimata världen. Men det finns säkert många andra sätt att tänka på detta. Vad tycker du? Vilka saker skulle vara viktiga för dig i en sådan värld? Vilka är dina ultimata värden? :)

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 01 feb 2024 10:27

Jag håller med om frihet, mångfald, kreativitet och välbefinnande för alla.
Jag skulle lägga till autenticitet men det ingår lite i mångfald då man där värderar olika typer inklusive sig själv.
Att sätta värde på sig själv exakt så som man är leder till autenticitet tänker jag men man behöver även medvetet välja att vara den man faktiskt känner att man är och visa dessa drag, värderingar och livsstil.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: AI och Utopi

Inläggav Anders » 01 feb 2024 21:42

Smisk skrev:Jag håller med om frihet, mångfald, kreativitet och välbefinnande för alla.

Jag vet inte jag. Är inte sådär ruskigt sugen på nåt av det där. Eller mindre än vad de flesta verkar vara. Tycker att det jag växte upp i lite liknar Platons Idealstat. Ingen gick omkring och drömde om att göra det eller det. Man var ute på gatan och spelade hockey. Eller hade det tråkigt med de andra grabbarna på gatan. I skolan liksom visade det sig vad man gjorde bra och hade driv på. Bara saker som var ett tryggt jobb förstås. Skolan skötte sin uppgift och fick en i den rätta fållan. Typiskt att det var ett gäng adelsmän som diktade de kända raderna.

Min fru och mina barn har påpekat det där ofta, jag var ingen som knuffade för frihet och kreativitet direkt. Vet inte om det är nature eller nurture att jag är sån, väl en kombination. Hade nog trivts rätt bra i Östtyskland brukar jag tänka. Men det hade jag väl kanske inte. Jag trivdes rätt bra med jag växte upp i, med ett par rejäla undantag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: AI och Utopi

Inläggav Algotezza » 01 feb 2024 22:02

Vi har väl frihet nog att kunna inskränka vår frihet. Så länge man kan undvika att slå skallen i fängelsets väggar känner man sig fri.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 02 feb 2024 10:06

Anders skrev:
Smisk skrev:Jag håller med om frihet, mångfald, kreativitet och välbefinnande för alla.

Jag vet inte jag. Är inte sådär ruskigt sugen på nåt av det där. Eller mindre än vad de flesta verkar vara. Tycker att det jag växte upp i lite liknar Platons Idealstat. Ingen gick omkring och drömde om att göra det eller det. Man var ute på gatan och spelade hockey. Eller hade det tråkigt med de andra grabbarna på gatan. I skolan liksom visade det sig vad man gjorde bra och hade driv på. Bara saker som var ett tryggt jobb förstås. Skolan skötte sin uppgift och fick en i den rätta fållan. Typiskt att det var ett gäng adelsmän som diktade de kända raderna.

Min fru och mina barn har påpekat det där ofta, jag var ingen som knuffade för frihet och kreativitet direkt. Vet inte om det är nature eller nurture att jag är sån, väl en kombination. Hade nog trivts rätt bra i Östtyskland brukar jag tänka. Men det hade jag väl kanske inte. Jag trivdes rätt bra med jag växte upp i, med ett par rejäla undantag.


Jag tänker att dessa saker hänger ihop med hälsa och mening. Om man har hälsan i god ordning och har hittat sig själv så vill man ha friheten, kreativiteten och välbefinnandet kopplat till dem.

Med andra ord, är man helt frisk värdesätter man dessa och man behöver värdesätta dem för att bli helt frisk ;)

Man kommer dock inte runt maktstrukturer men samtidigt kommer man runt att välja dem eller att värdera frihet. Det valet är alla fria att göra.

Matrix tar upp detta när dem visar dilemmat av att få välja mellan att vara i the matrix, låsta till illusionen, eller till friheten i världen.
Samtidigt är det uppenbart att det valet handlar om en illusion av frihet och saker som har värde relativt en verklighet med mer lidande och problem. Att välja mellan dem är ju värdet friheten ger där.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster