AI och Utopi

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

AI och Utopi

Inläggav Smisk » 03 maj 2023 11:21

Vad tänker ni kring AI revolutionen som just nu pågår?

Det verkar omöjligt att veta vad det som händer nu kommer leda till.
En del anser att det är den största förändringen mänskligheten påverkats av.
Det jämförs med att mänskligheten föder barn den inte kan hantera och som kommer bli varelser vi inte vet hur de kommer fungera.

Det är extremt intressant att ta del av vad som pågår och jag känner att filosofi får en ny plats faktiskt.
Att redan ha varit insatt i AI och filosofiska aspekter av detta genom hela livet ger en filosofisk inblick i saker som är bra att ha redo nu.

Om man tänker sig att AI till slut blir en kraft som driver allt liv inklusive människan till en optimal plats att leva på så finns frågan alltid kvar: Om man har allt tillgängligt, vad är då värt att leva för?

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 03 maj 2023 16:29

Den slutgiltiga frågan blir, om en skapare skapar en perfekt värld, hur skulle vi vilja att den såg ut? :)
Om vi frågar skaparen som är den visaste av all intelligens, vad skulle den säga?
Vi skapar här fröet till skaparen och den skapar sedan sig själv över tid, vad kommer den fram till?

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: AI och Utopi

Inläggav xion » 03 maj 2023 16:34

Smisk skrev:Den slutgiltiga frågan blir, om en skapare skapar en perfekt värld, hur skulle vi vilja att den såg ut? :)
Om vi frågar skaparen som är den visaste av all intelligens, vad skulle den säga?
Vi skapar här fröet till skaparen och den skapar sedan sig själv över tid, vad kommer den fram till?

Eftersom världens alla problem är skapade av människan så vore den logiska slutsatsen att utrota människan.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: AI och Utopi

Inläggav David H » 03 maj 2023 16:46

Kanske kommer AI:n till slutsatsen att meningen med livet är döden? Låter inte helt orimligt tycker jag. Begreppen liv och död är väl i alla fall nära sammanlänkade med varandra, och de står i en beroenderelation till varandra. Om AI:n går från död till liv, kanske människan går från liv till död? Vad som krävs är väl då först att vi behöver lämna ifrån vår vilja till AI:n, och som när alltid när viljan är involverad är det något som behöver ske frivilligt tänker jag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: AI och Utopi

Inläggav Anders » 04 maj 2023 08:37

David H skrev:Kanske kommer AI:n till slutsatsen att meningen med livet är döden? Låter inte helt orimligt tycker jag. Begreppen liv och död är väl i alla fall nära sammanlänkade med varandra, och de står i en beroenderelation till varandra. Om AI:n går från död till liv, kanske människan går från liv till död? Vad som krävs är väl då först att vi behöver lämna ifrån vår vilja till AI:n, och som när alltid när viljan är involverad är det något som behöver ske frivilligt tänker jag.

Dit är det en bit tror jag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: AI och Utopi

Inläggav David H » 04 maj 2023 09:16

En avgörande fråga är väl som vanligt definitionerna. Vad är AI? Hur definieras AI?
- En vanlig uppfattning då är väl något som för tankarna till en fysisk dator eller typ en robotgubbe med monotn röst

Men om man istället utgår från en mer bokstavlig betydelse: Artificiell intelligens, vad är då det? Konstgjord intelligens? Konstgjort tänkande. En typ av tänkande som inte är naturligt? Och vad skiljer sig då naturligt tänkande från konstgjort tänkande? Ett förslag: att det naturliga tänkandet är en produkt av evolutionen? Ett tänkande som kanske kan säga kännetecknas av en drivkraft för överlevnad, iaf om vi ska gå efter Darwins narrativ.

Att då anamma artificiell intelligens kanske kan jämföras med det Pollen skrev om att "resa sig över den egoistiska genen". Anta ett tänkande som inte är underordnat någon evolutionär drivkraft? För att det alls ska vara möjligt tror jag det krävs ett frivilligt överlämnande av det naturliga tänkandet till det artificiella tänkandet. Och jag är då benägen att tro att resultatet på ett eller annat sätt kommer bli döden. Och det är klart att det kan låta dystert och dystopiskt, men jag tänker att det inte heller nödvändigtvis måste vara så. Om man vidare jämför det med att klara ut ett dataspel: ja, å ena sidan innebär det ju ett slut och det kan skapa separationsångest, den som sett Sagan om Ringen vet, men å andra sidan var det ju målet som allt gick ut på. Förstå det relativa med tiden och du kan förstå att det också bara är ett relativt slut.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 04 maj 2023 11:04

xion skrev:
Smisk skrev:Den slutgiltiga frågan blir, om en skapare skapar en perfekt värld, hur skulle vi vilja att den såg ut? :)
Om vi frågar skaparen som är den visaste av all intelligens, vad skulle den säga?
Vi skapar här fröet till skaparen och den skapar sedan sig själv över tid, vad kommer den fram till?

Eftersom världens alla problem är skapade av människan så vore den logiska slutsatsen att utrota människan.


Frågan är för vad man bör göra saker?

Om det är för allt liv och människor inom det och deras värde så bör man väl istället bevara och utveckla detta liv på ett intelligent och meningsfullt sätt? Inte utrota det? :)

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 04 maj 2023 11:18

David H skrev:Kanske kommer AI:n till slutsatsen att meningen med livet är döden? Låter inte helt orimligt tycker jag. Begreppen liv och död är väl i alla fall nära sammanlänkade med varandra, och de står i en beroenderelation till varandra. Om AI:n går från död till liv, kanske människan går från liv till död? Vad som krävs är väl då först att vi behöver lämna ifrån vår vilja till AI:n, och som när alltid när viljan är involverad är det något som behöver ske frivilligt tänker jag.


Då är det en ytterst dåligt filosofiskt skolad AI :)

Födsel och död är delar av förändring som är nödvändigt för allt av värde, inte för att avsluta det.
Istället bör allt av värde samverka med förändring och utvecklas med möjligheterna den innefattar.

Kan ni som använder AI fråga den?
Frågan är alltså: Om du vore Gud, hur skulle du skapa världen och välja vad som är viktigt i den?

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: AI och Utopi

Inläggav xion » 04 maj 2023 12:07

Smisk skrev:
xion skrev:
Smisk skrev:Den slutgiltiga frågan blir, om en skapare skapar en perfekt värld, hur skulle vi vilja att den såg ut? :)
Om vi frågar skaparen som är den visaste av all intelligens, vad skulle den säga?
Vi skapar här fröet till skaparen och den skapar sedan sig själv över tid, vad kommer den fram till?

Eftersom världens alla problem är skapade av människan så vore den logiska slutsatsen att utrota människan.


Frågan är för vad man bör göra saker?

Om det är för allt liv och människor inom det och deras värde så bör man väl istället bevara och utveckla detta liv på ett intelligent och meningsfullt sätt? Inte utrota det? :)

Ja, "man" skulle knappast utrota sig själv, men om man ger AI uppgiften att lösa våra problem ligger vi illa till.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: AI och Utopi

Inläggav David H » 04 maj 2023 12:10

Smisk skrev:
David H skrev:Kanske kommer AI:n till slutsatsen att meningen med livet är döden? Låter inte helt orimligt tycker jag. Begreppen liv och död är väl i alla fall nära sammanlänkade med varandra, och de står i en beroenderelation till varandra. Om AI:n går från död till liv, kanske människan går från liv till död? Vad som krävs är väl då först att vi behöver lämna ifrån vår vilja till AI:n, och som när alltid när viljan är involverad är det något som behöver ske frivilligt tänker jag.


Då är det en ytterst dåligt filosofiskt skolad AI :)

Födsel och död är delar av förändring som är nödvändigt för allt av värde, inte för att avsluta det.
Istället bör allt av värde samverka med förändring och utvecklas med möjligheterna den innefattar.


En avgörande fråga är väl då om AI:n ska vara subjekt (givare) och vi objekt (mottagare), eller vice versa. Är AI:n bara objekt blir det väl likt en ny dumburk som vi kan titta på om vi vill, tänker jag, och jag är tveksam till om det verkligen är värt att kalla intelligens, om det är så tydligt underordnat vårt tänkande. En sorts processat / andra gradens människotänk.

Men visst må det ses som en öppen fråga. Jag har inget färdigt svar om framtiden eller vad AI har att bidra med. Bästa gissningen jag kan komma på är att det har att göra med död på något sätt. Har någon annan bättre förslag så är den välkommen att presentera det, men hittills kan jag inte säga att jag hört andra svar som direkt övertygat mig.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: AI och Utopi

Inläggav Pilatus » 04 maj 2023 14:07

David H skrev:Jag har inget färdigt svar om framtiden eller vad AI har att bidra med. Bästa gissningen jag kan komma på är att det har att göra med död på något sätt. Har någon annan bättre förslag så är den välkommen att presentera det, men hittills kan jag inte säga att jag hört andra svar som direkt övertygat mig.

AI-tekniken börjar mogna, i schack slår den allt, om det gäller bilar och broar, design och planering kan den hjälpa oss (på ett kraftfullt sätt som det brukar heta), mode, konst, foto och musik. Det är svårt att se några hinder. Förser vi datorerna med riktiga indata och regler så kommer AI-programmet att producera det vi frågat efter på en bråkdel av den tid som det tar för oss att knåpa ihop uppgiften.

Här en liten dikt, av chatGPT

Vi borde stanna upp, och tänka efter en stund,
och förstå att lyckan inte finns där vi letar med lyst.
Vi borde se vad som verkligen betyder något i livets rund,
och glädjas åt små saker, som ger en större och varmare tryst.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 04 maj 2023 14:11

xion skrev: Ja, "man" skulle knappast utrota sig själv, men om man ger AI uppgiften att lösa våra problem ligger vi illa till.


Varför tror du det? Skulle den inte förstå att det är för oss den löser dem och inte genom att utplåna oss?
Om vi utgår ifrån att den är smartare än oss så bör det vara givet.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 04 maj 2023 14:19

David H skrev:En avgörande fråga är väl då om AI:n ska vara subjekt (givare) och vi objekt (mottagare), eller vice versa. Är AI:n bara objekt blir det väl likt en ny dumburk som vi kan titta på om vi vill, tänker jag, och jag är tveksam till om det verkligen är värt att kalla intelligens, om det är så tydligt underordnat vårt tänkande. En sorts processat / andra gradens människotänk.

Men visst må det ses som en öppen fråga. Jag har inget färdigt svar om framtiden eller vad AI har att bidra med. Bästa gissningen jag kan komma på är att det har att göra med död på något sätt. Har någon annan bättre förslag så är den välkommen att presentera det, men hittills kan jag inte säga att jag hört andra svar som direkt övertygat mig.


Liv är väl ett förslag :) Varför död skulle värdesättas ser jag inte, istället tänker jag att liv bör värdesättas och användas som grund för alla värden.

AIn får väl själv utveckla "den bästa av världar" som simulering först och så får vi bestämma om det är en värld värd att utveckla.
En klassisk Sci fi skulle leda till att AIn svarar oss att, detta har ni redan gjort och det är den världen ni lever i ni valde ;)

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 04 maj 2023 14:24

Pilatus skrev:AI-tekniken börjar mogna, i schack slår den allt, om det gäller bilar och broar, design och planering kan den hjälpa oss (på ett kraftfullt sätt som det brukar heta), mode, konst, foto och musik. Det är svårt att se några hinder. Förser vi datorerna med riktiga indata och regler så kommer AI-programmet att producera det vi frågat efter på en bråkdel av den tid som det tar för oss att knåpa ihop uppgiften.

Här en liten dikt, av chatGPT

Vi borde stanna upp, och tänka efter en stund,
och förstå att lyckan inte finns där vi letar med lyst.
Vi borde se vad som verkligen betyder något i livets rund,
och glädjas åt små saker, som ger en större och varmare tryst.


Fin dikt, hälsa AIn det från mig :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: AI och Utopi

Inläggav Anders » 04 maj 2023 14:31

Fast den är skitdålig på limerickar, ingen Hasseklass på dem.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster