AI och Utopi

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: AI och Utopi

Inläggav xion » 04 maj 2023 14:53

Smisk skrev:
xion skrev: Ja, "man" skulle knappast utrota sig själv, men om man ger AI uppgiften att lösa våra problem ligger vi illa till.


Varför tror du det? Skulle den inte förstå att det är för oss den löser dem och inte genom att utplåna oss?
Om vi utgår ifrån att den är smartare än oss så bör det vara givet.


Smart är den inte. Den gör det den blir uppmanad att göra. Faran är om man låter den fatta beslut och så tror jag det kommer att bli till slut.
Mänskliga faktorn gör misstag och det tror jag AI också kommer att göra. Tänk på vad som hände med flygplanen som på grund av datafel körde rakt ner i backen. Eller på mannen som stoppade avfyrningen av vedergällningen med atomvapen. Eller planet som landade på Hudsonfloden.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: AI och Utopi

Inläggav Pilatus » 04 maj 2023 14:54

Anders skrev:Fast den är skitdålig på limerickar, ingen Hasseklass på dem.

Här ett försök, jag fick faktiskt ge bakläxa då chatten verkade strunta i vad som rymdes i SAOL.
Men så kul är den ju inte.

En yngling från Skövde stad,
på möten gärna ljudligt skratt.
Fast andra kunde skratta illa,
han var lycklig ändå, på sin villa,
att andras åsikter inte blev hans skatt.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: AI och Utopi

Inläggav David H » 04 maj 2023 15:39

Smisk skrev:
David H skrev:En avgörande fråga är väl då om AI:n ska vara subjekt (givare) och vi objekt (mottagare), eller vice versa. Är AI:n bara objekt blir det väl likt en ny dumburk som vi kan titta på om vi vill, tänker jag, och jag är tveksam till om det verkligen är värt att kalla intelligens, om det är så tydligt underordnat vårt tänkande. En sorts processat / andra gradens människotänk.

Men visst må det ses som en öppen fråga. Jag har inget färdigt svar om framtiden eller vad AI har att bidra med. Bästa gissningen jag kan komma på är att det har att göra med död på något sätt. Har någon annan bättre förslag så är den välkommen att presentera det, men hittills kan jag inte säga att jag hört andra svar som direkt övertygat mig.


Liv är väl ett förslag :) Varför död skulle värdesättas ser jag inte, istället tänker jag att liv bör värdesättas och användas som grund för alla värden.

AIn får väl själv utveckla "den bästa av världar" som simulering först och så får vi bestämma om det är en värld värd att utveckla.
En klassisk Sci fi skulle leda till att AIn svarar oss att, detta har ni redan gjort och det är den världen ni lever i ni valde ;)


Hur skulle AI:n komma fram till att något har värde? Om den alls skulle det? Och om AI:n inte själv skulle komma fram till något om värde, hur kan den då uttala sig i dessa frågor? För att vi bestämt åt den vad den ska tycka?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 04 maj 2023 16:57

xion skrev:
Smart är den inte. Den gör det den blir uppmanad att göra. Faran är om man låter den fatta beslut och så tror jag det kommer att bli till slut.
Mänskliga faktorn gör misstag och det tror jag AI också kommer att göra. Tänk på vad som hände med flygplanen som på grund av datafel körde rakt ner i backen. Eller på mannen som stoppade avfyrningen av vedergällningen med atomvapen. Eller planet som landade på Hudsonfloden.


Den gör misstag och är partisk men man kan då be den korrigera och utreda om den är partisk eller inte.
Man kan givetvis instruera den att inte vara sån och den lär sig då det.

Tanken här är inte hur det fröet till AI vi har nu fungerar utan hur världen kan tänkas bli med en super AI som är överlägsen människan och kanske den levande naturen i precis allt. Tänk Gud.

Elon Musk skapar en sannings AI:

https://www.theverge.com/2023/4/17/2368 ... ai-chatgpt

Enligt mig måste den AIn vara en filosof :)
Jag misstänker att en del andra här skulle hävda något motsatt?

Sann kunskap är givetvis en sak men andra aspekter av tillvaron krävs som kunskapens gränser och axiologiska aspekter som moralitet, skönhet, andlighet och mening exempelvis.

Jag misstänker att AIn i princip måste veta mer om detta än vi gör och då måste den troligtvis även vara medveten och har kvalitativ erfarenhet, alltså känna osv.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 04 maj 2023 16:58

Pilatus skrev:
Anders skrev:Fast den är skitdålig på limerickar, ingen Hasseklass på dem.

Här ett försök, jag fick faktiskt ge bakläxa då chatten verkade strunta i vad som rymdes i SAOL.
Men så kul är den ju inte.

En yngling från Skövde stad,
på möten gärna ljudligt skratt.
Fast andra kunde skratta illa,
han var lycklig ändå, på sin villa,
att andras åsikter inte blev hans skatt.


Hyfsad :)

Säg till den att den är hyfsad men att du önskar en som är brilliant.
Hänvisa den till några fina exempel.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 04 maj 2023 17:13

David H skrev:Hur skulle AI:n komma fram till att något har värde? Om den alls skulle det? Och om AI:n inte själv skulle komma fram till något om värde, hur kan den då uttala sig i dessa frågor? För att vi bestämt åt den vad den ska tycka?


Jag har definierat värde här tidigare, det är bara för den att läsa det.
Att något har egenskapen värde kommer den inte komma fram till, inte om den läser vad jag skrivit här på forumet ;)

Däremot att vi bör handla som om liv har värde kan den lära sig av oss människor eftersom vi förklarar vad värde är och hur den bör handla inför allt liv.

Om vi talar om AI-Gud så blir det väl vi som får fråga den dock då den vet oändligt mycket mer och då troligtvis har oändligt med erfarenhet och exakt kunskap om erfarenheters natur. Jag är rätt säker på att den måste vara medveten och erfara kvalitativt som vi delvis gör för att få till det men inget hindrar den från att lära sig om saker den inte kan erfara precis som den gör nu.

Jag tänker mig att det är så Kant menar att moraliskt värde fungerar att om vi föreställer oss att viljan till godhet är det enda som har eget värde och att förnuftets syfte är att föreställa sig "om AI-Gud skapar en perfekt värld, hur bör jag handla om jag lever som den vill?". Det blir samma sak som att man tänker "om regeln som styr beteendet vore en naturlag".

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: AI och Utopi

Inläggav Pilatus » 04 maj 2023 17:20

Smisk skrev:Säg till den att den är hyfsad men att du önskar en som är brilliant.
Hänvisa den till några fina exempel.

Den fick en ny uppgift, blankvers om Sveriges kriminalitet. Den verkar vara inställd på att det alltid finns litet ljus i allt mörker. chatGPT får ordet:

Så låt oss gemensamt stå upp mot brott och våld,
och kämpa för en framtid där alla kan leva fria och goda.
Låt oss vända blicken mot en ljusare framtid,
och aldrig glömma att vi tillsammans kan bygga en bättre och tryggare värld.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 05 maj 2023 10:46

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Säg till den att den är hyfsad men att du önskar en som är brilliant.
Hänvisa den till några fina exempel.

Den fick en ny uppgift, blankvers om Sveriges kriminalitet. Den verkar vara inställd på att det alltid finns litet ljus i allt mörker. chatGPT får ordet:

Så låt oss gemensamt stå upp mot brott och våld,
och kämpa för en framtid där alla kan leva fria och goda.
Låt oss vända blicken mot en ljusare framtid,
och aldrig glömma att vi tillsammans kan bygga en bättre och tryggare värld.


Nice :)

guldminnet
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 dec 2022 19:35

Re: AI och Utopi

Inläggav guldminnet » 12 maj 2023 01:02

överväg att ai är en bluff

utopi uteblir

känslan av förståelse är redan falsk

du kan börja och sluta där

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: AI och Utopi

Inläggav Pilatus » 12 maj 2023 08:30

guldminnet skrev:överväg att ai är en bluff, utopi uteblir
känslan av förståelse är redan falsk, du kan börja och sluta där

Om vi inte känner oss delta och folk vänder bort blicken så är det förstås mycket illa.
AI fungerar redan inom flera områden som besluts-hjälpmedel och kan bli en stor hjälpare som terapeut. Det finns redan bra tillämpningar. Filosofen Jonna Bornemark menar att man måste se till människans förmåga att tillskriva föremål liv. Det gäller även när vi pratar om AI och och AI-terapi. Att personen som chattar med AI-terapeuten snabbt kan tillskriva boten mänsklighet.

– Vi är inte som vi kanske vill tro mer rationella varelser idag, p.g.a. den tekniska utvecklingen. Vi ger redan som barn till exempel en nalle liv genom att vi pratar och delar våra hemligheter med den.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 12 maj 2023 12:53

guldminnet skrev:överväg att ai är en bluff

utopi uteblir

känslan av förståelse är redan falsk

du kan börja och sluta där


Känslan av förståelse är helt klart falsk. Men de områden där en AI kan bearbeta information och använda den är övertygande.
Som att utföra programmering eller matematik eller att analysera och söka efter fakta.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: AI och Utopi

Inläggav Anders » 13 maj 2023 08:54

Jag har kommit på en perfekt uppgift för AI - skapa en version av Karamazov som har plotten, persongalleriet och de viktigaste insikterna, men som ta bort allt ältande av samma sak typ 20 sidor. Så kanske jag kan läsa klart den. Lättläst, spännande insiktsfull och välskriven.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 15 maj 2023 10:07

Anders skrev:Jag har kommit på en perfekt uppgift för AI - skapa en version av Karamazov som har plotten, persongalleriet och de viktigaste insikterna, men som ta bort allt ältande av samma sak typ 20 sidor. Så kanske jag kan läsa klart den. Lättläst, spännande insiktsfull och välskriven.


Den kan få summera all filosofi så att den går att förstå och göra ett youtubeklipp om det tycker jag. :)

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 17 maj 2023 09:24

Jag såg detta direktsända kongressförhör igår där de frågar 3 personer om saken, väldigt intressant.




Syftet är att ha dessa förhör där detta är det första för att få grepp om hur man behöver förhålla sig till tekniken och framtiden där den finns.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: AI och Utopi

Inläggav Anders » 17 maj 2023 10:09

Smisk skrev:
Anders skrev:Jag har kommit på en perfekt uppgift för AI - skapa en version av Karamazov som har plotten, persongalleriet och de viktigaste insikterna, men som ta bort allt ältande av samma sak typ 20 sidor. Så kanske jag kan läsa klart den. Lättläst, spännande insiktsfull och välskriven.


Den kan få summera all filosofi så att den går att förstå och göra ett youtubeklipp om det tycker jag. :)

Det där är faktiskt en ide i bra riktning tycker jag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster