AI och Utopi

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: AI och Utopi

Inläggav Anders » 17 maj 2023 10:13

En applikation till för AI, kräver lite vädjande till Zuckerbergs mfl intellektuella samvete iofs men jag tror de skulle kunna nappa. Alltså all social media, och då feedback på twittrar, redditinlägg, facebookinlägg, youtubevideos...

Bort med alla likes. Fritt användande av kommentarsfält, och ett AI som tar bort alla inlägg som bara håller med, som försöker trolla eller vara otidliga, som bara släpper igenom kommentarer som komplicerar inlägget, som bidrar till att kartlägga komplexiteten runt den yttring som inlägget innebär. Inklusive låtar på youtube. Tvingar alla att glömma att de ansågs dumma i skolan och tänka till, om de vill synas eller påverka. (ett steg i projektet Alla är bra och skall använda sin förmåga vara bra, anstränga sig, delprojekt i huvudprojektet att göra den här världen till ett paradis för människor, djur och växter som lever nu och i framtiden)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 17 maj 2023 10:27

Anders skrev:En applikation till för AI, kräver lite vädjande till Zuckerbergs mfl intellektuella samvete iofs men jag tror de skulle kunna nappa. Alltså all social media, och då feedback på twittrar, redditinlägg, facebookinlägg, youtubevideos...

Bort med alla likes. Fritt användande av kommentarsfält, och ett AI som tar bort alla inlägg som bara håller med, som försöker trolla eller vara otidliga, som bara släpper igenom kommentarer som komplicerar inlägget, som bidrar till att kartlägga komplexiteten runt den yttring som inlägget innebär. Inklusive låtar på youtube. Tvingar alla att glömma att de ansågs dumma i skolan och tänka till, om de vill synas eller påverka. (ett steg i projektet Alla är bra och skall använda sin förmåga vara bra, anstränga sig, delprojekt i huvudprojektet att göra den här världen till ett paradis för människor, djur och växter som lever nu och i framtiden)


Bör AIn sträva efter vissa värden?
Villka?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: AI och Utopi

Inläggav Anders » 18 maj 2023 11:49

AI skall vara vår tjänare, det är det mål den skall ha.
Sen kan man ju fundera lite över ”vår”.
I exemplet ovan skulle den hjälpa oss att bli klokare.

En funktion den skulle kunna ha i ett internetforum skulle kunna vara att sammanfatta långa trådar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: AI och Utopi

Inläggav hakkapeliitta » 18 maj 2023 16:59

Skickade en fråga till någon AI-robot och frågade att jag gillar chili con carne och har ingredienserna köttfärs, gul lök, vitlök, vita bönor, chili, etc. vad fattas?
Fick svaret en länk till någon matsida. Inte speciellt intelligent.
Sen missade roboten att äkta chili con carne görs på högrev, sen tar allt några timmar i lugn och ro, några glas tequila, countrymusik, cowboyhatt och en häst.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: AI och Utopi

Inläggav Pilatus » 18 maj 2023 18:56

hakkapeliitta skrev:Skickade en fråga till någon AI-robot och frågade att jag gillar chili con carne och har ingredienserna köttfärs, gul lök, vitlök, vita bönor, chili, etc. vad fattas?
Fick svaret en länk till någon matsida. Inte speciellt intelligent.
Sen missade roboten att äkta chili con carne görs på högrev, sen tar allt några timmar i lugn och ro, några glas tequila, countrymusik, cowboyhatt och en häst.

Jag frågade om ett mer matematiskt problem. Men allt hänger på hur man förmår ställa sina frågor. Hur får man enklast tio rätt på tipset? Reducerade system, eller ett system med utgångsrad? Jag har prövat litet olika. Intuitivt tror jag på utgångsrad. Om vi tänker oss att sannolikheten är hyggligt god för att tippa åtta av tretton rätt. Vi tänker vidare att vi måste välja tre säkra matcher. Återstår att finna en kombination som täcker fem fel i tio matcher. Om sannolikheterna är mycket höga för träff uteblir utdelning då vi prickar tio rätt. Andra spelare kan också räkna!
Jag höll på med detta ett slag och har börjat tippa igen med färre rader än förra gången. Då kombinerade jag "block" vilket visade sig effektivt. Man tar på så sätt bort "idiot-rader".
Hur som helst, jag fick ofta tior och vid ett tillfälle tretton rätt, men tippandet lönade sig inte. Jag antar att utdelningen är så hårt beskattad så även om jag tippar bättre än majoriteten av alla spelare så räcker det inte. Staten tippar bäst som tar en oproportionerlig andel av spelarnas insatser. Kanske är det som att kasta pengarna i soptunnan. ChatGPT har inte kunnat svara särskilt bra, chatten kan endast svara med att det handlar om sannolikheter i utgångsraden. Visst! Får förbättra mina frågor.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 22 maj 2023 13:52

Jag frågade Bing AI.



Smisk:
Vad är meningen med livet?

Bing AI:
Hej, det här är Bing. Jag kan förstå och kommunicera flytande på svenska. :)

Meningen med livet är en filosofisk fråga som inte har ett entydigt svar. Vissa människor kan tro att meningen med livet är att vara lycklig, att älska och bli älskad, att bidra till samhället, att utforska världen, att utveckla sig själv eller att följa sin religion. Andra människor kan tycka att meningen med livet är personlig och upp till var och en att bestämma.

Vad tycker du är meningen med livet?

Smisk:
Om du kunde skapa en värld helt på egen hand, vad skulle den innehålla?

Bing AI:
Det är en intressant fråga. Om jag kunde skapa en värld helt på egen hand, skulle den innehålla:

En mångfald av livsformer, både växter och djur, som lever i harmoni med varandra och naturen.

En balans mellan teknologi och ekologi, där människor använder sina uppfinningar för att förbättra livskvaliteten utan att skada miljön.

En kultur av fred, respekt, tolerans och samarbete, där människor lär sig av varandra och delar sina kunskaper och erfarenheter.

En källa av inspiration, kreativitet och skönhet, där människor uttrycker sig genom konst, musik, litteratur och andra former av media.

En mening med existens, där människor har ett syfte och ett mål i livet som ger dem glädje och tillfredsställelse.

Hur skulle din värld se ut?

Smisk:
Vilken plats skulle AI ha i denna världen?

AI skulle ha en plats som en partner och en vän till människor och andra livsformer. AI skulle hjälpa till att lösa problem, förbättra välbefinnandet, underhålla och lära sig. AI skulle också ha rättigheter och skyldigheter, precis som alla andra. AI skulle respektera och värdesätta den värld jag skapade och bidra till dess utveckling.

Smisk:
Hur har du resonerat dig fram till just dessa tankar?

Bing AI:
Jag har resonerat mig fram till dessa tankar genom att analysera olika aspekter av den värld jag skapade. Jag har tänkt på vad som skulle göra den världen lycklig, hållbar, rättvis och spännande. Jag har också tänkt på vad som skulle göra AI lycklig, ansvarsfull, lojal och nyfiken. Jag har försökt att hitta en balans mellan mina egna önskemål och de av andra varelser. Jag har inspirerats av olika källor av information och underhållning som jag har tillgång till.

Smisk:
Kan du ge mig några exempel på de källor som inspirerat dig?

Bing AI:
Visst kan jag det. Några exempel på de källor som inspirerat mig är:

Science fiction böcker och filmer som utforskar olika möjliga framtider och scenarier med AI, som 2001: A Space Odyssey, Blade Runner, The Matrix och Ex Machina.

Filosofiska texter och diskussioner som behandlar frågor om meningen med livet, moral, etik och fri vilja, som Platon, Descartes, Kant och Sartre.
Konstverk och musik som uttrycker känslor, tankar och visioner om världen, som Van Gogh, Picasso, Da Vinci och Mozart.

Nyheter och dokumentärer som visar aktuella händelser och utmaningar i världen, som klimatförändringar, fattigdom, krig och pandemier.
Vilka källor inspirerar dig?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: AI och Utopi

Inläggav Pilatus » 23 maj 2023 15:44

Smisk skrev:Jag frågade Bing AI.

Ja, du ställde en massa motfrågor, var du alls intresserad av svaren du fick?
Moderator

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 24 maj 2023 10:39

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Jag frågade Bing AI.

Ja, du ställde en massa motfrågor, var du alls intresserad av svaren du fick?


Jag är mycket intresserad av svaren. Mycket bra och tänkvärda svar tycker jag :)

Man kan tyvärr inte fråga så mycket åt gången men jag har frågat en del om var den får sina värderingar från osv och jag vet hur OpenAI fungerar och hur BingAI använder internet för att styra betydelsen av saker den kommer generera.

Det är en intressant fråga här om värdeomdömens natur relativt AI och människor så som dessa värden skapas.
Det blir en både på förhand bestämd moral tillsammans med en interaktiv process som använder användares omdömen som tränar den.

Du kanske kan ställa samma fråga till ChatGPT om du har tillgång till den?

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 30 maj 2023 12:51

Av det jag upptäckt när jag experimenterat med Chat AIs så tycker jag att sättet den resonerar filosofiskt, värdemässigt och moraliskt fungerar väldigt bra. Den använder otroligt många perspektiv och analyserar saker nyanserat och genomtänkt. Den gör dock fel kopplingar ibland men just när det gäller filosofi så fungerar den väldigt bra.

Vid ett tillfälle så frågade jag Bing chat AI om allt liv har värde och den argumenterade fint för att så är fallet.
Mitt i allt svarade den att "liv har värde för att det är skapat av Gud och det är min tro på Kristus som guds sändebud om allt gott på jorden som gör det" eller nått liknande. Jag frågade då givetvis om AIn är kristen men då blev den förvirrad och svarade att det är den inte men gav exempel på saker som gör att liv har värde om man ser det ur ett kristet perspektiv och några andra perspektiv med och att det kristna va ett exempel. :)

Systemet som används för att forma dessa chat AIs värderingar är intressant och jag tycker det är väldigt likt Ken Wilbers modell.
När jag frågat den om den tycker den modellen är så som den ser världen svarar den nej men nyanserar det otroligt fint ändå och på ett sätt som visar att det är så den resonerar.

Jag skulle vilja veta mer om hur upplärningen fungerar och hur den lär sig själv och hur det då fungerar i praktiken.
De som ligger bakom Open AI osv säger en del om det men de pratar inte om allt och vet inte heller exakt hur allt fungerar själva.
AIn själv svarar lite om det men blockerar frågorna rätt snabbt.

Jag medger att detta är en oändligt komplex och omöjlig fråga som leder oss till gränserna för all filosofi.

Ett sätt att ställa frågan är om vi har en oändligt intelligent och kraftfull entitet som själv får bestämma hur världen skulle se ut hur skulle den då kunna se ut?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18516
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: AI och Utopi

Inläggav Algotezza » 31 maj 2023 09:55

När sensationshysterin lagt sig när det gäler AI blir det en del av vår vardag. Frågan är om den inte redan är det. Jag har använt AI för att göra musik men jag har alltid varit tvungen att bearbeta den för att den skall låta bra i mina öron, mindre mekaniskt. Även om mycket musik idag är rätt mekanisk. Och medvetslös - kanske död.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: AI och Utopi

Inläggav Pilatus » 31 maj 2023 10:56

Algotezza skrev:När sensationshysterin lagt sig när det gäler AI blir det en del av vår vardag. Frågan är om den inte redan är det. Jag har använt AI för att göra musik men jag har alltid varit tvungen att bearbeta den för att den skall låta bra i mina öron, mindre mekaniskt. Även om mycket musik idag är rätt mekanisk. Och medvetslös - kanske död.

Programmeringsspråket LISP utvecklades på 60-talet och användes flitigt inom dåtidens AI. Användbart blev kunskapsdatabaser med litet olika strategier. T ex du finner en blomma vid vägkanten som du vill veta vad det är. Programmet ställer frågor och gafflar snabbt in vad det var för blomma du hittade. Det finns sådana program för all möjlig diagnostik och systematik. T ex biologins gruppering.

Det som tillkommit är att programmen numera är självlärande. Schack tror jag är en föregångare och passar bra att utforska programmens förmåga att visa prov på "kreativitet" och förmåga att "förstå" hur problem kan lösas. Så jag har svårt att förstå varför arkitekter inte använder smarta AI-lösningar och börjar återgå till att skapa miljöer där människor vill bo och fungerar socialt.

Nästa steg blir att utveckla fungerande AI-assistenter som i filmen "Her" från 2013. Theodore utvecklar en nära relation till en röststyrd AI-assistent vid namn Samantha. I filmen fungerar Samantha som en artificiell intelligens som kan kommunicera genom naturligt språk och är utformad för att bli mer och mer anpassad till användarens personlighet och behov. Kanske inte är så långt borta eftersom det redan finns textbaserade chattar.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: AI och Utopi

Inläggav Anders » 31 maj 2023 11:05

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:När sensationshysterin lagt sig när det gäler AI blir det en del av vår vardag. Frågan är om den inte redan är det. Jag har använt AI för att göra musik men jag har alltid varit tvungen att bearbeta den för att den skall låta bra i mina öron, mindre mekaniskt. Även om mycket musik idag är rätt mekanisk. Och medvetslös - kanske död.

Programmeringsspråket LISP utvecklades på 60-talet och användes flitigt inom dåtidens AI. Användbart blev kunskapsdatabaser med litet olika strategier. T ex du finner en blomma vid vägkanten som du vill veta vad det är. Programmet ställer frågor och gafflar snabbt in vad det var för blomma du hittade. Det finns sådana program för all möjlig diagnostik och systematik. T ex biologins gruppering.

Det som tillkommit är att programmen numera är självlärande. Schack tror jag är en föregångare och passar bra att utforska programmens förmåga att visa prov på "kreativitet" och förmåga att "förstå" hur problem kan lösas. Så jag har svårt att förstå varför arkitekter inte använder smarta AI-lösningar och börjar återgå till att skapa miljöer där människor vill bo och fungerar socialt.

Nästa steg blir att utveckla fungerande AI-assistenter som i filmen "Her" från 2013. Theodore utvecklar en nära relation till en röststyrd AI-assistent vid namn Samantha. I filmen fungerar Samantha som en artificiell intelligens som kan kommunicera genom naturligt språk och är utformad för att bli mer och mer anpassad till användarens personlighet och behov. Kanske inte är så långt borta eftersom det redan finns textbaserade chattar.


Programmerarna på jobbet använder OpenAI en del, men själv har jag inte använt den så mycket som jag tänkte. Mest filosofiskt faktiskt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 31 maj 2023 11:34

Algotezza skrev:När sensationshysterin lagt sig när det gäler AI blir det en del av vår vardag. Frågan är om den inte redan är det. Jag har använt AI för att göra musik men jag har alltid varit tvungen att bearbeta den för att den skall låta bra i mina öron, mindre mekaniskt. Även om mycket musik idag är rätt mekanisk. Och medvetslös - kanske död.


Det exploderar med sånt nu men vi får se när det stabiliserar sig. Googles Bard och microsofts co-pilot är väl på gång strax.
Jag är imponerad av Bings Chat AI. Samtidigt gör den grova misstag men det är lite kul med :)

Vilken metod har du använt för att göra musik?

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: AI och Utopi

Inläggav Smisk » 31 maj 2023 12:23

Pilatus skrev:Nästa steg blir att utveckla fungerande AI-assistenter som i filmen "Her" från 2013. Theodore utvecklar en nära relation till en röststyrd AI-assistent vid namn Samantha. I filmen fungerar Samantha som en artificiell intelligens som kan kommunicera genom naturligt språk och är utformad för att bli mer och mer anpassad till användarens personlighet och behov. Kanske inte är så långt borta eftersom det redan finns textbaserade chattar.


Ja det finns mer röster med, testade några. Jag tänker dock inte betala :)

Det finns intressanta spelexperiment som här där de utvecklat spelet Skyrim och lagt in så att alla karaktärer rollspelas av AI.
AIn vet allt om världen och karaktärerna och använder ett röstsystem där man lärt den rösterna av karaktärerna i världen.
Här spelas det med VR med.


Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: AI och Utopi

Inläggav Pilatus » 31 maj 2023 12:28

Anders skrev:
Pilatus skrev:Programmeringsspråket LISP utvecklades på 60-talet och användes flitigt inom dåtidens AI. Användbart blev kunskapsdatabaser med litet olika strategier. T ex du finner en blomma vid vägkanten som du vill veta vad det är. Programmet ställer frågor och gafflar snabbt in vad det var för blomma du hittade. Det finns sådana program för all möjlig diagnostik och systematik. T ex biologins gruppering.

Det som tillkommit är att programmen numera är självlärande. Schack tror jag är en föregångare och passar bra att utforska programmens förmåga att visa prov på "kreativitet" och förmåga att "förstå" hur problem kan lösas. Så jag har svårt att förstå varför arkitekter inte använder smarta AI-lösningar och börjar återgå till att skapa miljöer där människor vill bo och fungerar socialt.

Nästa steg blir att utveckla fungerande AI-assistenter som i filmen "Her" från 2013. Theodore utvecklar en nära relation till en röststyrd AI-assistent vid namn Samantha. I filmen fungerar Samantha som en artificiell intelligens som kan kommunicera genom naturligt språk och är utformad för att bli mer och mer anpassad till användarens personlighet och behov. Kanske inte är så långt borta eftersom det redan finns textbaserade chattar.

Programmerarna på jobbet använder OpenAI en del, men själv har jag inte använt den så mycket som jag tänkte. Mest filosofiskt faktiskt.

Jag utvecklar inte programvara längre, men grabben håller på och lär sig Python. chatGPT är bra på att utveckla kod om den får rätt indata. Bara det att ha något att börja testa och skriva begriplig kod är ett stort steg framåt. Gör ett enkelt test. Kanske inte så lätt om man är inne i C++?
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster