Språket - en organism med eget liv?

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Språket - en organism med eget liv?

Inläggav David H » 25 maj 2023 13:45

Bourdieus "Language and symbolic power" är en fantastiskt bra bok på språktemat, tycker jag. Den tar sig an frågor om språk på en fundamental nivå, och knyter också an till de sociala strukturer som formar språk...inte bara på en teoretisk nivå utan också med förankring i empirisk forskning. Jag ger den betyg 10 av 10!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Språket - en organism med eget liv?

Inläggav Pilatus » 26 maj 2023 19:44

David H skrev:Detta ger ett svar på frågan varför det är klokt att lära sig språkets regelverk, men det besvarar inte frågan om hur språkets regelverk kommer till, uppfattar jag det som.

Den första åtgärden måste ha varit att beskriva språkets struktur och ord för olika klasser. En samling regler (grammatik) upprättades. Ars grammatica av Remmius Palaemon och senare Aelius Donatus.

I Grekland kom man igång litet tidigare, Dionysius Thrax anses tillhöra de första som skrev om grammatik. -Sibawaih inom arabisk grammatik. Och den äldsta formen av semitisk skrift är kilskriften.

Följande citat är intressant: Septuaginta har haft en påtaglig inverkan på språklig struktur och stil i Bibeln, och dess inflytande fortsatte genom översättningar och tolkningar i efterföljande tider. Det är ett exempel på hur översättningar och språklig interaktion kan forma och påverka texternas form och uttryck.

Sedan var man igång, latinet måste ha utvecklats snabbt under medeltid.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster