Algotezza skrev:David H skrev:Algotezza skrev:
Platon talar om både idévärlden/formvärlden och sinnevärlden.
Förstås idévärlden och sinnevärlden bäst som två olika platser, två olika narrativ, eller två olika något annat? Dvs hur ska vi förstå begreppet "värld" i detta sammanhang?
Jag vill hellre kalla dessa två världar för två dimensioner än två platser.
Enligt Platons grottliknelse är idé- eller formvärlden den primära och sinnevärlden den sekundära. De utgör tillsammans Platons idealistiska narrativ, där sinnevärlden, eller den materiella, fysiska världen, utgör en spegling eller reflex av idé- eller formvärlden. Idévärlden existerar oberoende av oss och vårt medvetande och skulle finans, även om vi upphörde existera. Den har alltså objektiv existens. Sinnevärlden är den värld som vi upplever via våra sinnen, och den är, som sagt, bara en bristfällig kopia av idévärlden. Den finns därför att vi upplever den med våra sinnen. Den har ingen egen existens. Försvinner vi så försvinner den. Via förnuftet kan filosofen ha kontakt med idévärlden. Vi levde prenatalt i idévärlden.
Genom att ställa de rätta frågorna (via "maieutik") kan man få fram kunskaper vi har med oss från idévärlden. Så tolkar jag Platon, en rationalistisk, objektiv idealist. Till skillnad från t.ex. Berkeley som var empirist och subjektiv idealist.
Mm..det låter mer rimligt att här tala om olika dimensioner, än olika platser håller jag med om.
Jag betvivlar inte att du har belägg för det du skriver om Platon. Själv har läst Platon en del, men inte särskilt ingående. Ändå är det vissa aspekter som jag ställer mig frågande till om hur Platon bör presenteras på bästa sättet.
Om vi utgår från maieutiken, barnmorskekonsten, där svaren lockas fram från samtalspartnern, är det då rimligt att fästa så mycket vikt vid vad Sokrates/Platon/Barnmorskan själv tyckte och tänkte? Vart borde vi rikta vårt fokus, på barnet eller på barnmorskan? Att ställa barnmorskan till svars för barnets skapelse är kanske inte helt rimligt.
Och om vi vidare lägger till citatet från Sokrates "Det enda som jag vet är att jag ingenting vet", borde väl vidare kunna ses som att vår barnmorska inte själv vill ta ansvar för att ansluta sig till någon dogm eller maxim? Alltså är det verkligen rimligt att å ena sidan göra diverse metafysiska anspråk, som antaganden om en idévärld som skapades primärt före en sekundär sinnevärld, och att ta ställning för omdebatterade teorier så som idealism, rationalism och objektivism....och att samtidigt se sig själv som bara en barnmorska som själv inget vet? Är det inte något motsägelsefullt över detta? KAnske vi har och göra med en schizofren skojare, som finner nöje i att säga emot sig själv?
Själv är jag då benägen att tänka att även om barnmorskan är en motsägelsefull person, vars närvaro inte går att förneka, så är det viktigare att rikta huvudfokus vid barnet. Och en naurlig konsekvens tänker jag då blir likt Wittgenstein skriver: "all we have to do is to point out and resolve the injustices of philosophy; we must not set up new parties—and creeds'"
Barnmorskans eventuella partitillhörighet är måhända inte oväsentlig, men av sekundär relevans, tänker jag...