Filosofi till kaffet

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Filosofi till kaffet

Inläggav Smisk » 31 maj 2023 09:26

Jag bad Bing AI söka fram en lista över filosofiska problem jag kan tänka på till mitt kaffe, här är den :)
Jag bad den sortera dem efter mest intressanta eller vilka som passar bäst till kaffe men den sa att den inte kunde göra det då det finns så många olika intressanta aspekter och att det är personligt vad som passar till kaffe.

Vad är verklighet och vad består den av?
Vad är kunskap och hur får man kunskap?
Hur kan vi vara medvetna?
Vad är personlig identitet?
Finns det fri vilja?
Finns det en objektiv moralisk standard eller är allt relativt?
Har livet ett syfte?
Vad är kärlek?
Tror du att det finns liv efter döden?
Hur kan man skilja mellan vetenskaplig och icke-vetenskaplig kunskap?
Hur kan man förklara det onda i världen?
Varför behöver människor skapa “konst”?
Vilket är det största problemet för mänskligheten?
Är vetenskap och religion kompatibla?
Vad tycker du om existensialismen som filosofisk riktning?
Kan vi förstå gott utan ont?

Passar någon av dessa till ditt kaffe? :)

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Filosofi till kaffet

Inläggav Smisk » 31 maj 2023 09:46

För mig går många av dessa frågor ihop och de är alla intressanta. En sak jag tror som gör att jag gillar att tänka kring dem är att då de är filosofiska så berör de saker som existensens, kunskapens och värdets natur inklusive alla underkategorier till dessa filosofiska perspektiv. Inom dessa ämnen uppfattar jag lite förenklat att det finns någon form av oklarhet som förändrar mycket när jag vrider och vänder på dem. Det är det som gör att de är intressanta.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filosofi till kaffet

Inläggav Algotezza » 31 maj 2023 09:51

Lustigt du har skapat denna tråd just idag, för idag ska jag och en polare ha filosofika på Botaniska trädgården i Lund. Det var flera år sedan sist. Tar med mig listan då.

Det vi diskuterat på våra filosofikor tidgare har bl.a. varit Hägerstöm och den s.k. värdenihilismen.

"Den enda objektiva moraliska standarden är den egna."

Relativ moral kan betyda att man måste relatera till den som hävdar moralen för att förstå dess innebörd, syfte och poäng. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att "allt är lika rätt".
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Filosofi till kaffet

Inläggav Anders » 31 maj 2023 11:03

Algotezza skrev:Lustigt du har skapat denna tråd just idag, för idag ska jag och en polare ha filosofika på Botaniska trädgården i Lund. Det var flera år sedan sist. Tar med mig listan då.

Det vi diskuterat på våra filosofikor tidgare har bl.a. varit Hägerstöm och den s.k. värdenihilismen.

"Den enda objektiva moraliska standarden är den egna."

Relativ moral kan betyda att man måste relatera till den som hävdar moralen för att förstå dess innebörd, syfte och poäng. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att "allt är lika rätt".

Hägerström tyckte jag var skittråkig innan jag hittade hans bok om personlig filosofi. Att ha en filosofifika skulle vara en våt dröm och då menar jag inte bara kaffet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Filosofi till kaffet

Inläggav Smisk » 31 maj 2023 12:36

Algotezza skrev:Lustigt du har skapat denna tråd just idag, för idag ska jag och en polare ha filosofika på Botaniska trädgården i Lund. Det var flera år sedan sist. Tar med mig listan då.

Det vi diskuterat på våra filosofikor tidgare har bl.a. varit Hägerstöm och den s.k. värdenihilismen.

"Den enda objektiva moraliska standarden är den egna."

Relativ moral kan betyda att man måste relatera till den som hävdar moralen för att förstå dess innebörd, syfte och poäng. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att "allt är lika rätt".


Jag vill gå på filosofika med :) Bor i Göteborg dock. Har inte lyckats gå på det här.

Ja värde har vi haft uppe här mycket det sista, mycket intressant. Jag börjar känna mig lite mätt på det ämnet och har nog tömt ut det lite.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filosofi till kaffet

Inläggav Algotezza » 01 jun 2023 10:16

Anders skrev:
Algotezza skrev:Lustigt du har skapat denna tråd just idag, för idag ska jag och en polare ha filosofika på Botaniska trädgården i Lund. Det var flera år sedan sist. Tar med mig listan då.

Det vi diskuterat på våra filosofikor tidgare har bl.a. varit Hägerstöm och den s.k. värdenihilismen.

"Den enda objektiva moraliska standarden är den egna."

Relativ moral kan betyda att man måste relatera till den som hävdar moralen för att förstå dess innebörd, syfte och poäng. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att "allt är lika rätt".

Hägerström tyckte jag var skittråkig innan jag hittade hans bok om personlig filosofi. Att ha en filosofifika skulle vara en våt dröm och då menar jag inte bara kaffet.


Hägerström är en aning fyrkantig. Ja, vi hade en trevlig pratstund igår, dialogen slingrade sig ormlikt... eller som en ål i Sargassohavet...Jag tog med listan som inspiration.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filosofi till kaffet

Inläggav Algotezza » 01 jun 2023 10:23

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Lustigt du har skapat denna tråd just idag, för idag ska jag och en polare ha filosofika på Botaniska trädgården i Lund. Det var flera år sedan sist. Tar med mig listan då.

Det vi diskuterat på våra filosofikor tidgare har bl.a. varit Hägerstöm och den s.k. värdenihilismen.

"Den enda objektiva moraliska standarden är den egna."

Relativ moral kan betyda att man måste relatera till den som hävdar moralen för att förstå dess innebörd, syfte och poäng. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att "allt är lika rätt".


Jag vill gå på filosofika med :) Bor i Göteborg dock. Har inte lyckats gå på det här.

Ja värde har vi haft uppe här mycket det sista, mycket intressant. Jag börjar känna mig lite mätt på det ämnet och har nog tömt ut det lite.


Ja, värdediskussionen känner jag mig också mätt på.

Här i Lund var det en snubbe som hette Ladislaus Horatius som hade Café Philo (tror jag han kallade det) ett tag. Han var världsberömd i hela Lund för att ha dragit i nödbromsen på X2000. Nu har han dock lämnat denna värld - för idévärlden, förmodar jag. Men jag var på ett filosoficafé han höll i som handlade om förväntan. Det var på Kafé Brunius i stan. Äldste sonen var med. Temat var Förväntan - utan namedropping, bara egna tankar. Tror det är över tjugo år sedan nu... Jag saknar något sådant - på mer regelbunden basis. För ett tiotal år sedan var det en filosoficirkel på Stadsbiblioteket. Han som höll i det kunde tyvärr inte fortsätta - idag jobbar han på Skolverket. (Förrädare?) Jag fick erbjudande om att hålla i det sedan han slutat men kände mig ej mogen just då.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Filosofi till kaffet

Inläggav Anders » 01 jun 2023 11:12

Varför drog han i nödbromsen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filosofi till kaffet

Inläggav Algotezza » 01 jun 2023 12:22

Anders skrev:Varför drog han i nödbromsen?


Ladislaus Horatius tyckte illa om höghastighetståg och tyckte man skulle ta det lugnare, vara mer eftertänksam. En protest med ett allt stressigare samhällsklimat, helt enkelt... tolkar jag det som...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Filosofi till kaffet

Inläggav Smisk » 01 jun 2023 12:59

Algotezza skrev:Här i Lund var det en snubbe som hette Ladislaus Horatius som hade Café Philo (tror jag han kallade det) ett tag. Han var världsberömd i hela Lund för att ha dragit i nödbromsen på X2000. Nu har han dock lämnat denna värld - för idévärlden, förmodar jag. Men jag var på ett filosoficafé han höll i som handlade om förväntan. Det var på Kafé Brunius i stan. Äldste sonen var med. Temat var Förväntan - utan namedropping, bara egna tankar. Tror det är över tjugo år sedan nu... Jag saknar något sådant - på mer regelbunden basis. För ett tiotal år sedan var det en filosoficirkel på Stadsbiblioteket. Han som höll i det kunde tyvärr inte fortsätta - idag jobbar han på Skolverket. (Förrädare?) Jag fick erbjudande om att hålla i det sedan han slutat men kände mig ej mogen just då.


Ja just det, vag minns när han drog i den och hörde att han gått bort. Jag har lyssnat på filosofiska rummet där han varit med.
Det skulle vara fint med något fysiskt café där det alltid går att ta en kaffe och snacka filosofi :)
Jag hoppas på VR café med olika teman snart.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filosofi till kaffet

Inläggav Algotezza » 01 jun 2023 18:33

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Här i Lund var det en snubbe som hette Ladislaus Horatius som hade Café Philo (tror jag han kallade det) ett tag. Han var världsberömd i hela Lund för att ha dragit i nödbromsen på X2000. Nu har han dock lämnat denna värld - för idévärlden, förmodar jag. Men jag var på ett filosoficafé han höll i som handlade om förväntan. Det var på Kafé Brunius i stan. Äldste sonen var med. Temat var Förväntan - utan namedropping, bara egna tankar. Tror det är över tjugo år sedan nu... Jag saknar något sådant - på mer regelbunden basis. För ett tiotal år sedan var det en filosoficirkel på Stadsbiblioteket. Han som höll i det kunde tyvärr inte fortsätta - idag jobbar han på Skolverket. (Förrädare?) Jag fick erbjudande om att hålla i det sedan han slutat men kände mig ej mogen just då.


Ja just det, vag minns när han drog i den och hörde att han gått bort. Jag har lyssnat på filosofiska rummet där han varit med.
Det skulle vara fint med något fysiskt café där det alltid går att ta en kaffe och snacka filosofi :)
Jag hoppas på VR café med olika teman snart.


Vi kunde ju ha en sådan avdelning på det framtida filosofiforumet...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Filosofi till kaffet

Inläggav Smisk » 02 jun 2023 08:55

Algotezza skrev:Vi kunde ju ha en sådan avdelning på det framtida filosofiforumet...


Är det på gång ett nytt?

Jag har ingen VR ännu men får väl fixa det när det blir lite smidigare. Funderat på att köpa en till PS5 men den är tokdyr 7-8k och kan endast användas till några få spel till just PS5 än så länge.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster