Stopp och belägg!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Stopp och belägg!

Inläggav Algotezza » 14 feb 2024 20:47

Illusionen skrev:
Algotezza skrev:För att nå det absoluta måste vi tänka holistiskt, tror jag, men då tänkande som sådant i normala fall är åt det atomistiska och analytiska hållet blir uttrycket "tänka holistiskt" en kontradiktion som utesluter sig själv. Intelligensen är ju analyserande till sin natur och delar upp i företeelser och frågor i bitar som man sedan tror man kan addera för att förstå helheten.

Vilken mänsklig förmåga är syntetiserande och kan sätta samman delar på ett kreativt sätt? Fantasin kabsje.. Fantasin behöver dock stagas upp med logik och/eller matematik för att åstadkomma något åt det holistiska hållet. Kanske kan vi möjligtvis få en aning om helheten via fantasi, intuition och logik/matematik i synergetisk kombination?


Bra formulerat, jag visste väl det ! :)
Som jag tolkar dig är vi på samma spår, vi förefaller alltså vara principiellt överens.
Det holistiska refererar dock inte till ett rent atomärt resonemang.
Problemet du beskriver tolkar jag som att summan av vår verklighets ”atomära” delar exkluderar vår
atomära verklighets beroende av universum. Det är där RUM och TID fyller en funktion.
”Helheten” innefattar alltså även samband till ett komplext (reellt – imaginärt) universum.
Det kan uttryckas som att vår rum-tid, verkligheten, är ”överlagrad” ett överordnat universum.
Som jag ser det är det därför inte helt korrekt att summera delarna på atomärt/verkligt vis, utan det
rör sig om skilda strukturer, som är beroende av, och inkluderar, principerna DRP och MP.
Verkligheten som jag tolkar den blir därigenom komplext ”sidställd” ett universum i balans.
Det är atomens struktur som sidställer p g a ”maskeringen”, MP. Atomen manifesterar m a o verkligheten.
Jag tror du förstår mig om jag sammanfattar ovanstående som en holistiskt baserad komplex variant.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.



Jag har ett slags intuitiv helhetsbild av ditt koncept även om jag saknar matematiska kunskapar för att förstå detaljerna.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Stopp och belägg!

Inläggav Vertumnus » 15 feb 2024 12:24

xion skrev:
Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Tänk Descartes - jag tänker, alltså...



Man kan vända på det också, jag finns alltså tänker jag.

Existensen är väl primär i relation till tänkandet...


Man kan vända på det också
Utan tänkande ingen existens


Det gäller att hålla i hatten, :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Stopp och belägg!

Inläggav Algotezza » 15 feb 2024 12:28

Vertumnus skrev:
xion skrev:
Algotezza skrev:

Man kan vända på det också, jag finns alltså tänker jag.

Existensen är väl primär i relation till tänkandet...


Man kan vända på det också
Utan tänkande ingen existens


Det gäller att hålla i hatten, :)



Upphör man finnas om tänkandet tar slut?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Stopp och belägg!

Inläggav Vertumnus » 15 feb 2024 12:52

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
xion skrev:
Man kan vända på det också
Utan tänkande ingen existens


Det gäller att hålla i hatten, :)



Upphör man finnas om tänkandet tar slut?


Det hör väl samman med vad man menar med att finnas. Man kan ju vara medvetslös utan att för den delen försvinna, även om man är tillfälligt borta.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Stopp och belägg!

Inläggav Algotezza » 15 feb 2024 12:56

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Det gäller att hålla i hatten, :)



Upphör man finnas om tänkandet tar slut?


Det hör väl samman med vad man menar med att finnas. Man kan ju vara medvetslös utan att för den delen försvinna, även om man är tillfälligt borta.


Någon form av hjärnverksamhet pågår nog då. Djupdröm kanske...
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Stopp och belägg!

Inläggav xion » 15 feb 2024 13:11

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
xion skrev:Man kan vända på det också Utan tänkande ingen existens

Det gäller att hålla i hatten, :)

Upphör man finnas om tänkandet tar slut?

Existens är ett ord i vårt språk
Utan tänkande - inget språk - ingen existens

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Stopp och belägg!

Inläggav Pilatus » 15 feb 2024 13:45

xion skrev:Utan tänkande - inget språk - ingen existens

Att vara till är att existera. Vårt talspråk ingår inte i begreppet existens.
Moderator

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Stopp och belägg!

Inläggav Vertumnus » 15 feb 2024 21:05

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:

Upphör man finnas om tänkandet tar slut?


Det hör väl samman med vad man menar med att finnas. Man kan ju vara medvetslös utan att för den delen försvinna, även om man är tillfälligt borta.


Någon form av hjärnverksamhet pågår nog då. Djupdröm kanske...


Men vad återstår när tankarna är borta, vem är man?

Jag vet inte riktigt vad du vill visa.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Stopp och belägg!

Inläggav Algotezza » 15 feb 2024 23:08

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Det hör väl samman med vad man menar med att finnas. Man kan ju vara medvetslös utan att för den delen försvinna, även om man är tillfälligt borta.


Någon form av hjärnverksamhet pågår nog då. Djupdröm kanske...


Men vad återstår när tankarna är borta, vem är man?

Jag vet inte riktigt vad du vill visa.


Medvetna viljestyrda tankar kan ta slut men det kan finnas undermedvetna processer.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1323
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Stopp och belägg!

Inläggav Illusionen » 16 feb 2024 09:20

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:
Någon form av hjärnverksamhet pågår nog då. Djupdröm kanske...

Men vad återstår när tankarna är borta, vem är man?
Jag vet inte riktigt vad du vill visa.

Medvetna viljestyrda tankar kan ta slut men det kan finnas undermedvetna processer.


Som stöd för Algotezza:s uppfattning kan följande koncentrerade sammanfattning användas.

Resonemanget utgår från ett REFERENS-OBEROENDE överordnat balans-status, G, symboliserat via DRP.
MEDVETANDET har sin grund i att ett REFERENS-BEROENDE introduceras, symboliserat av/via MP,
och beroende av atomens ”maskerande” och därigenom ”manifesterande” struktur.
Medvetandet är därigenom ”referens-förankrat” via MP, och att likna vid en ”sidställd” obalans.
Den verklighet medvetandet förmedlar baseras alltså på ett referensberoende REFERENS-PERSPEKTIV.

Vad BESTÅR då referensen av ? Notera här att Citat B saknar svar !
REFERENSEN kan omöjligt beskrivas som ”något existerande”, baserat på rent atomära begrepp.
Har ni haft tålamodet att följa turerna så här långt i resonemanget bör ni ana er till var det undflyende
begreppet ”JAGET” kommer in i bilden.

Det via MP, referensberoende medvetande-perspektivet, kan separeras i INTERNT och EXTERNT.
Förenklat ger det EXTERNA det reella vi benämner VERKLIGHETEN, medan det INTERNA ger det dolda
Kant benämner ”Tinget i sig”. Den av MP beroende REFERENS-förankringen som ligger till grund för
hur vi förnimmer det vi uppfattar som vår s k "verklighet", påminner alltså om ett ”SEPARATIONS-NAV”.
Detta är sannolikt unikt för konceptet.

Atomen inrymmer m a o en enorm komplex informationsmängd vars samband med ”jaget” ingen känner.
Informationen är avhängig REFERENS-förankringens komplexitet, som är funktion av det i konceptet
beskrivna KANTRINGSKRITERIET, vilket möjliggör informations-koncentrationen.
Matematiskt beskrivs koncentration, refererande till MP och tillhörande komplexitet, via derivering av inom
vxv inverterad funktion. Kvanta förefaller alltså indirekt representera det ”förflutna” i ”förpackad” SKF-form,
ur aktuellt MP-förankrings-perspektiv.
Det är av det skälet jag någonstans skriver att atomen till sin natur är "bottenlös".
Så återigen är mitt råd, begrunda Citat A och Citat B.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=K8YXU0ZuE_k
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Stopp och belägg!

Inläggav Vertumnus » 16 feb 2024 10:56

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:
Någon form av hjärnverksamhet pågår nog då. Djupdröm kanske...


Men vad återstår när tankarna är borta, vem är man?

Jag vet inte riktigt vad du vill visa.


Medvetna viljestyrda tankar kan ta slut men det kan finnas undermedvetna processer.


Ja, det är väl ingen som ifrågasätter att det kan finnas undermedvetna processer?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Stopp och belägg!

Inläggav Pilatus » 18 feb 2024 14:57

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Medvetna viljestyrda tankar kan ta slut men det kan finnas undermedvetna processer.

Ja, det är väl ingen som ifrågasätter att det kan finnas undermedvetna processer?

Kanske är det så, men det finns riktningar som inte är så intresserade, behaviorister t ex. B.F. Skinner fokuserade mer på observerbara beteenden.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Stopp och belägg!

Inläggav Algotezza » 18 feb 2024 15:36

Pilatus skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Medvetna viljestyrda tankar kan ta slut men det kan finnas undermedvetna processer.

Ja, det är väl ingen som ifrågasätter att det kan finnas undermedvetna processer?

Kanske är det så, men det finns riktningar som inte är så intresserade, behaviorister t ex. B.F. Skinner fokuserade mer på observerbara beteenden.


Beteenden som är observerbara externt. Vi kan ju även observera eller rättare sagt vara medvetna om våra interna processer.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Stopp och belägg!

Inläggav Pilatus » 18 feb 2024 16:40

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Kanske är det så, men det finns riktningar som inte är så intresserade, behaviorister t ex. B.F. Skinner fokuserade mer på observerbara beteenden.

Beteenden som är observerbara externt. Vi kan ju även observera eller rättare sagt vara medvetna om våra interna processer.

Men då är det kanske inte rätt att tala om det undermedvetna (som tillhör Freuds begrepp) för den del av medvetandet som inte kan kontrolleras av viljan.

Att vi inte alltid kan vara omedelbart medvetna om vårt innehåll i våra minnen förstår jag. Och då vi är koncentrerade på hur vi skall formulera oss, kan merparten av vårt medvetande vara blockerat. Vi behöver det inte just då, det finns annat som har högre prioritet. Medvetandet kan vara tillfälligt partiellt blockerat utan någon koppling till vad som avses med det omedvetna.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Stopp och belägg!

Inläggav David H » 19 feb 2024 21:36

Algotezza skrev:
David H skrev:
Kanske ”vi” har ett eget medvetande, men har ”jag” och ”du” egna medvetanden? Visst finns både jag och du, tänker jag, men jag är tveksamt om att det skulle finnas nåt intressant att säga om dess medvetanden…


Varför saknas det något intressant att säga om våra nedvetanden? Det är ju allt var och en av oss har tillgång till...

Våra individuella meddelanden hyser väl minnen, och erfarenheter. Våra förmågor, det vi upplever här och nu, vår medvetenhet om att vi är medvetna, kognitiva och emotionella processer...


Har vi som individer olika unika medvetanden, eller har vi som individer snarare olika unika medvetandepositioner? Är det inte rimligt att anta att vi delar samma medvetande, men vad som skiljer oss, och vad som gör oss till unika individer, snarare är vår position i medvetandet? Och vidare tänker jag att det bara är det gemensamma som vi kan kommunicera kring. Att kommunicera handlar kanske i något avseende om att hjälpa leda varandra till gemensamma medvetandepositioner. '

Den medvetandeposition som inte är tillgänglig för någon annan, går inte heller att kommunicera."Om ett lejon kunde tala, så kunde vi inte förstå det." skrev Wittgenstein.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster