David H skrev:Pilatus skrev:Vad menas med frågan? Pesten spreds förstås okontrollerat sedan den väl fått fäste. Pesten orsakades av en bakterie som kunde överföras från råttor, till människor genom loppor. Senare tiders forskning antyder att den stora spridningen skedde mellan människor, genom loppor och löss. Kanske fanns det flera möjliga smittvägar. Det jag hade för mig var att handelsskepp hade goda möjligheter att sprida smittan till Europa. Där fanns ju både löss och råttor och människor. Dödligheten var mycket stor.
Till skillnad från religionsfrågor om gudar och andliga väsen går det att vetenskapligt undersöka pandemier, även om det är mycket svårt. Det visar ju inte minst Covid19.
Kausalitet är inget vi hittar i naturen, lär vi oss från Hume och Kant.
Historien om pesten, tänker jag illustrerar hur olika svar kan fungera under olika tidsepoker. Att koppla pesten till en råtta fungerar för då har man något materiellt att relatera till, att råttan orsakar pesten. Senare när man upptäcker lopporna kan vi skapa oss en ny förklaring om kausalitet, nämligen loppan orsakar pesten. Sedan om att bakterier skulle orsaka pest, det dröjer först till långt senare det går att skapa belägg för sådan teori. Vi behöver först utveckla avancerade mikroskop för att kunna observera någon bakterie. Att sen tro att detta skulle vara det sista och slutgiltiga svaret om orsak och verkan i detta fall, borde det finnas orsak att tvivla till, tänker jag. Råttan, loppan och bakterien är bara tre godtyckliga svar om vad som sprider pest, om vi inte bestämmer oss för att en av dessa faktorer per definition är det som sprider pest, men vi behöver då ta frågan till en icke-testbar/icke-falsifierbar nivå.
Svaren på frågorna vi ställer oss är ofta något bortom det förnimbara. Och religion tänker jag i något avseende handlar om att tro på det icke-förnimbara. Det betyder dock inte att det per definition alltid kommer vara icke-förnimbart... tvärtom tänker jag det som under en tid blir avfärdat som hokus pokus, magi och flum, under en annan tid kan bli fullt begripligt och motiverat.
Man kan till exempel studera historien om Dr Ignaz Semmelweis. Av sin samtid i mångt och mycket betraktad som en knäppgök, som avslutade sitt liv på mentalsjukhus, men som på senare tid fick upprättelse som "handtvättens fader".
Why Doctor Who Discovered Hand Washing Ended Up In A Mental Institution - https://www.youtube.com/watch?v=kFGAES-G3wA
"He was [---] trying to say doctors killed their patients because they carried invisible monsters on their hands. Was that science or witchcraft!? He actually got fired from the hospital"
Det vi hittar i naturen gör vi genom våra mänskliga erfarenheter och då framträder bl.a. kausalitet och tid. Hur studerade Kant och Hume naturen för att komma fram till att kausaliteten baea beror på oss och saknas "där ute"? Hur gick de till väga för att nå utanför de mänskliga ramarna och hur kunde de veta att de gick utanför dessa ramar?