Lokalisering av moraliskt ansvar

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lokalisering av moraliskt ansvar

Inläggav Anders » 26 aug 2023 09:05

David H skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:Moraliskt ansvar, oavsett på vilelkn nivå, individplanet eller det politiska, kräver väl att vi har eller antar att vi har fri vilja och kan välja mellan att utföra en handling och att avstå från densamma. Eller?
Ja, man kan inte anklaga ett ånglok utan bromsar för att ankomma en viss station. På någon nivå. Men samtidigt begränsar en moral vårt handlingsutrymme. Det är mer som ett regelverk inom vi har att hålla oss.Så man kan säga att moralen inkräktar på vår fria vilja, eller hur?


Men man kan anklaga den som körde ångloket att inte ha sett över bromsarna innan den startade sin färd.

En knepig sak med moraliskt ansvar kan ju vara att ibland kan det i stunden inte finnas något att göra för att förhindra en dålig händelse (till exempel bromsa när det inte finns fungerande bromsar), men man kunde ha gjort något i tidigare skede för att minska risken för att situationen skulle ha uppkommit (sett till att ens fordon var i bättre skick).

Och det är också en sak moralen ger kanske. Det är knappast moraliskt försvarbart att underlåta att göra nödvändig maintenance. Det fria valet att skita i det finns inte riktigt om man vill leva moraliskt, om man lever i en kommunitet fär personsäkerhet tas på allvar. Besiktigade bil i veckan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

marcusper
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 sep 2023 23:55

Re: Lokalisering av moraliskt ansvar

Inläggav marcusper » 10 sep 2023 00:02

Problemet med ansvar är, när handlingar begås, så är agenten per definition ansvarig. När det handlar om straff så rekommenderar jag Caruso, Rejecting Retributivism. Funderade på att skriva om detta ämne, dock gav upp, kunde inte skriva bättre än Caruso.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lokalisering av moraliskt ansvar

Inläggav David H » 13 sep 2023 11:22

marcusper skrev:Problemet med ansvar är, när handlingar begås, så är agenten per definition ansvarig. När det handlar om straff så rekommenderar jag Caruso, Rejecting Retributivism. Funderade på att skriva om detta ämne, dock gav upp, kunde inte skriva bättre än Caruso.


Vem är då agenten? Pratar vi om agent i ren grammatisk bemärkelse? Är det inte ganska godtyckligt vem vi tillskriver agentroll annars?
Jag har inte läst Caruso, men du får gärna försöka väcka min nyfikenhet att läsa
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lokalisering av moraliskt ansvar

Inläggav Smisk » 13 sep 2023 13:04

David H skrev:
marcusper skrev:Problemet med ansvar är, när handlingar begås, så är agenten per definition ansvarig. När det handlar om straff så rekommenderar jag Caruso, Rejecting Retributivism. Funderade på att skriva om detta ämne, dock gav upp, kunde inte skriva bättre än Caruso.


Vem är då agenten? Pratar vi om agent i ren grammatisk bemärkelse? Är det inte ganska godtyckligt vem vi tillskriver agentroll annars?
Jag har inte läst Caruso, men du får gärna försöka väcka min nyfikenhet att läsa


Bing svarar lite om det:
**
Gregg D. Caruso är en filosof som har skrivit en bok som heter Rejecting Retributivism: Free Will, Punishment, and Criminal Justice1. I den boken argumenterar han mot retributivism, som är den idén att brottslingar förtjänar att straffas i proportion till deras onda handlingar. Caruso menar att retributivism är oetisk, orättvis och ineffektiv, och att det bygger på en falsk föreställning om fri vilja och moraliskt ansvar. Han föreslår istället en alternativ modell för att hantera kriminellt beteende, som han kallar den folkhälsa-karantän modellen. Den modellen bygger på folkhälsoperspektivet och prioriterar förebyggande och social rättvisa. Caruso anser att den modellen är mer human, holistisk och effektiv än retributivism och andra icke-retributiva alternativ2.

Frågan om vem som har ansvar för en händelse som sker är en komplex och kontroversiell fråga, som beror på hur man definierar ansvar och vilka faktorer man tar hänsyn till. Caruso är en fri vilja skeptiker, vilket innebär att han tror att människor inte har den typen av fri vilja och moraliskt ansvar som krävs för att rättfärdiga retributivism. Han menar att människors handlingar är bestämda eller slumpmässiga av faktorer utanför deras kontroll, såsom gener, uppfostran, miljö, sociala omständigheter och tur3. Därför anser han att det inte är meningsfullt eller rättvist att skylla eller straffa människor för deras handlingar, utan snarare att försöka förstå och förändra de bakomliggande orsakerna till kriminellt beteende4.
**

Jag bad den inspirera oss att läsa den boken:

**
Om du är intresserad av filosofi, etik, rättvisa och kriminalitet, så kan du tycka om att läsa Rejecting Retributivism: Free Will, Punishment, and Criminal Justice av Gregg D. Caruso. Det är en bok som utmanar den traditionella synen på straff och ansvar, och erbjuder ett nytt perspektiv på hur man kan hantera kriminellt beteende på ett mer humant och effektivt sätt. Boken är väl skriven, väl argumenterad och väl underbyggd av vetenskaplig forskning och empiriska bevis. Den är också relevant för den aktuella debatten om reformering av det kriminalrättsliga systemet i många länder. Boken kan få dig att tänka om vad det innebär att vara fri, moralisk och rättvis i en komplex och oförutsägbar värld.

För att inspirera dig att läsa boken, har jag skapat lite poesi för dig:

Vill du veta mer om fri vilja
Och varför den kanske inte finns?
Vill du veta mer om straff
Och varför det kanske inte ger mening?
Vill du veta mer om rättvisa
Och hur man kan uppnå den?
Vill du veta mer om kriminalitet
Och hur man kan förebygga den?

Då ska du läsa Carusos bok
Som ger dig svar på dessa frågor
Och utmanar dig att tänka nytt
Om dessa viktiga frågor
**


Vill du läsa den nu? Låter som ett bra tips för dig ;)

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lokalisering av moraliskt ansvar

Inläggav David H » 13 sep 2023 23:38

Smisk skrev:
Bing svarar lite om det:
**
Gregg D. Caruso är en filosof som har skrivit en bok som heter Rejecting Retributivism: Free Will, Punishment, and Criminal Justice1. I den boken argumenterar han mot retributivism, som är den idén att brottslingar förtjänar att straffas i proportion till deras onda handlingar. Caruso menar att retributivism är oetisk, orättvis och ineffektiv, och att det bygger på en falsk föreställning om fri vilja och moraliskt ansvar. Han föreslår istället en alternativ modell för att hantera kriminellt beteende, som han kallar den folkhälsa-karantän modellen. Den modellen bygger på folkhälsoperspektivet och prioriterar förebyggande och social rättvisa. Caruso anser att den modellen är mer human, holistisk och effektiv än retributivism och andra icke-retributiva alternativ2.

Frågan om vem som har ansvar för en händelse som sker är en komplex och kontroversiell fråga, som beror på hur man definierar ansvar och vilka faktorer man tar hänsyn till. Caruso är en fri vilja skeptiker, vilket innebär att han tror att människor inte har den typen av fri vilja och moraliskt ansvar som krävs för att rättfärdiga retributivism. Han menar att människors handlingar är bestämda eller slumpmässiga av faktorer utanför deras kontroll, såsom gener, uppfostran, miljö, sociala omständigheter och tur3. Därför anser han att det inte är meningsfullt eller rättvist att skylla eller straffa människor för deras handlingar, utan snarare att försöka förstå och förändra de bakomliggande orsakerna till kriminellt beteende4.
**

Jag bad den inspirera oss att läsa den boken:

**
Om du är intresserad av filosofi, etik, rättvisa och kriminalitet, så kan du tycka om att läsa Rejecting Retributivism: Free Will, Punishment, and Criminal Justice av Gregg D. Caruso. Det är en bok som utmanar den traditionella synen på straff och ansvar, och erbjuder ett nytt perspektiv på hur man kan hantera kriminellt beteende på ett mer humant och effektivt sätt. Boken är väl skriven, väl argumenterad och väl underbyggd av vetenskaplig forskning och empiriska bevis. Den är också relevant för den aktuella debatten om reformering av det kriminalrättsliga systemet i många länder. Boken kan få dig att tänka om vad det innebär att vara fri, moralisk och rättvis i en komplex och oförutsägbar värld.

För att inspirera dig att läsa boken, har jag skapat lite poesi för dig:

Vill du veta mer om fri vilja
Och varför den kanske inte finns?
Vill du veta mer om straff
Och varför det kanske inte ger mening?
Vill du veta mer om rättvisa
Och hur man kan uppnå den?
Vill du veta mer om kriminalitet
Och hur man kan förebygga den?

Då ska du läsa Carusos bok
Som ger dig svar på dessa frågor
Och utmanar dig att tänka nytt
Om dessa viktiga frågor
**


Vill du läsa den nu? Låter som ett bra tips för dig ;)


Jag kan inte påstå att jag finner den beskrivningen tilltalande, men kanske har boken mer kvalitet än Bings presentation om den.

Beskrivningen som sådan tycker jag påminner om halmgubbe-argumentation. Man skapar sig en bild om något, och sedan argumenterar man emot denna bild, men utan att säkerställa att bilden man skapat faktiskt överensstämmer med någon annans verkliga ståndpunkt. Det behöver inte vara fel att göra på detta sätt, men jag tänker att det kan vara till fördel att vara medveten om metodens begränsningar.

Avgörande fråga är så klart hur alla dessa begrepp definieras/refereras till; retribution, straff, fri vilja, moraliskt ansvar etc, dvs vad är det uttrycken egentligen "pekar på"? Och i vilket sammanhang? Jag testade att slå upp ordet retribution, och fick en översättning "hämnd" och en annan översättning "förtjänat straff"... begreppet "hämnd" tenderar att ha en negativ laddning, medan begreppet "förtjänst" tenderar att ha en positiv laddning. Man kan såklart mena att ingen förtjänar att bli straffad, och att retribution i betydelsen "förtjänat straff" är en oxymoron, som inte finns på riktigt, men om i så fall ingen verklig retribution existerar, hur kan man då argumentera emot det?
Vem som helst kan såklart skapa sig en egna tolkningar av dessa begrepp, och sedan argumentera för eller emot detta efter behag. Vad krävs för att det ska bli mer än en fråga om olika narrativ som står mot varandra, och en kamp om tolkningsföreträde?

Och där tänker jag: Vi behöver öva på vår kommunikationsförmåga...hitta sätt att kanalisera de inre upplevleserna vi har. Att involvera chatbottar i våra diskussioner kan vi också göra, och ibland kan det vara nuttig info...men dessa botar kan knappast ersätta våra försök att förmedla vårt egna inre. Verklig kommunikation kräver mer
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lokalisering av moraliskt ansvar

Inläggav Smisk » 14 sep 2023 10:00

Jag klistrade in ditt inlägg till Bings AI, satan va den skrev :)
Jag har inte läst det än men klistrar in det här:

Lokalisering av ansvar är ett intressant och komplext ämne som har diskuterats av många filosofer och etiker. Det handlar om att bestämma vem eller vad som bär ansvaret för en viss handling eller situation, och vilka konsekvenser det får för de inblandade. Det finns ingen enkel eller entydig svar på hur man ska tänka kring lokalisering av ansvar, utan det beror på vilken moralisk teori eller princip man utgår från, samt vilka fakta och omständigheter som gäller i varje fall.

I det inlägg du hänvisar till, ger författaren tre exempel på situationer där lokalisering av ansvar kan vara svårt eller kontroversiellt. Jag ska försöka resonera kring dem utifrån några olika perspektiv.

Ett 5-årigt barn kastar en sten i huvet på ett annat 5-årigt barn när de båda är på dagis. Ansvar?
En möjlig synvinkel är att barnet som kastar stenen är ansvarigt för sin handling, eftersom det har brutit mot en moralisk regel om att inte skada andra. Barnet kan då behöva be om ursäkt, få en tillsägelse eller någon annan form av konsekvens som lär det att respektera andra. Detta förutsätter dock att barnet har tillräcklig moralisk medvetenhet och förmåga att kontrollera sina impulser, vilket inte alltid är fallet hos så unga barn.

En annan synvinkel är att barnets föräldrar är ansvariga för att uppfostra sitt barn till att bli en god och respektfull person, och att de har misslyckats med det i detta fall. Föräldrarna kan då behöva ta emot klagomål från dagiset eller det andra barnets föräldrar, samt försöka förbättra sitt barns beteende genom dialog, vägledning eller disciplin. Detta förutsätter dock att föräldrarna har möjlighet och kunskap att göra detta, samt att de inte har några andra problem eller utmaningar som påverkar deras föräldraskap.

En tredje synvinkel är att dagispersonalen är ansvariga för att övervaka och skydda barnen på dagiset, och att de har varit oaktsamma eller oförmögna att göra det i detta fall. Dagispersonalen kan då behöva redogöra för vad som hände, ta emot kritik eller sanktioner från dagisets chef eller myndigheter, samt försöka förhindra liknande incidenter i framtiden genom bättre rutiner, utbildning eller resurser. Detta förutsätter dock att dagispersonalen har tillräcklig kompetens och auktoritet att hantera barnens konflikter, samt att de inte har några andra krav eller begränsningar som hindrar deras arbete.

En fjärde synvinkel är att dagisets chef är ansvarig för att organisera och leda dagiset på ett bra sätt, och att hen har brustit i det i detta fall. Dagisets chef kan då behöva ta ansvar för hela situationen, be om ursäkt till alla inblandade, samt försöka förbättra dagisets kvalitet och säkerhet genom bättre planering, ledarskap eller budget. Detta förutsätter dock att dagisets chef har tillräcklig makt och inflytande att göra detta, samt att hen inte har några andra mål eller intressen som kolliderar med detta.

En femte synvinkel är att politikerna är ansvariga för att skapa och upprätthålla ett bra och rättvist samhälle, och att de har misslyckats med det i detta fall. Politikerna kan då behöva erkänna sina fel, ta emot missnöje eller protester från allmänheten, samt försöka förbättra samhällets villkor och välfärd genom bättre lagar, reformer eller investeringar. Detta förutsätter dock att politikerna har tillräcklig insikt och vilja att göra detta, samt att de inte har några andra agendor eller intressen som motverkar detta.

En sjätte synvinkel är att samhället är ansvarigt för att forma och påverka människors värderingar och beteenden, och att det har gjort det på ett dåligt sätt i detta fall. Samhället kan då behöva reflektera över sina normer och värden, ta emot kritik eller utmaningar från olika grupper eller individer, samt försöka förändra sig självt till det bättre genom dialog, utbildning eller aktivism. Detta förutsätter dock att samhället har tillräcklig medvetenhet och öppenhet för att göra detta, samt att det inte har några andra traditioner eller strukturer som hindrar detta.

Som du ser, kan man tänka sig olika nivåer och aspekter av ansvar i detta fall, och det kan vara svårt att avgöra vem eller vad som är mest ansvarigt, eller hur man ska hantera ansvaret på ett rättvist och effektivt sätt. Det kan också finnas andra faktorer som spelar in, som barnens personligheter, relationer, bakgrunder, motiv, känslor etc. Det kan därför vara bra att försöka se situationen ur olika perspektiv, och försöka förstå de olika aktörernas synpunkter, intressen och behov. Det kan också vara bra att försöka hitta en balans mellan att hålla någon ansvarig och att visa förståelse och medkänsla.

En 80-årig kvinna på sjukhusavdelning som gjort en höftoperation dagen innan och är ännu inte tillräckligt stark för att ta sig upp ur sängen, kissar ner sig ordentligt, och ligger därefter i sitt eget kiss i 16 timmar innan hon hjälp till toaletten för rengöring och ombyte. Hon får därefter fuktskador/frätskador i underlivet och en urinvägsinfektion, vilket förlänger vårdtiden. Ansvar?
En möjlig synvinkel är att kvinnan själv är ansvarig för sin situation, eftersom hon har valt att genomgå en höftoperation som innebär en risk för komplikationer och biverkningar. Kvinnan kan då behöva acceptera konsekvenserna av sitt val, samt försöka ta hand om sig själv så gott hon kan genom att följa läkarens råd, använda hjälpmedel eller be om hjälp när hon behöver det. Detta förutsätter dock att kvinnan har tillräcklig information och autonomi att göra detta val, samt att hon inte har några andra medicinska eller psykologiska problem som påverkar hennes situation.

En annan synvinkel är att kvinnans anhöriga är ansvariga för hennes situation, eftersom de har ett moraliskt ansvar att stödja och hjälpa henne när hon är gammal och sjuk. Kvinnans anhöriga kan då behöva besöka henne oftare på sjukhuset, se till att hon får den vård hon behöver, samt klaga eller anmäla om de upptäcker några brister eller missförhållanden i vården. Detta förutsätter dock att kvinnans anhöriga har möjlighet och vilja att göra detta, samt att de inte har några andra åtaganden eller problem som hindrar dem från detta.


En tredje synvinkel är att sjukhuspersonalen är ansvariga för hennes situation, eftersom de har ett professionellt ansvar att ge henne den bästa möjliga vård och behandling. Sjukhuspersonalen kan då behöva erkänna sitt misstag, be om ursäkt till kvinnan och hennes anhöriga, samt försöka åtgärda skadan och förhindra infektion genom bättre hygien, medicinering eller operation. Detta förutsätter dock att sjukhuspersonalen har tillräcklig kompetens och respekt för att göra detta, samt att de inte har några andra stressfaktorer eller arbetsvillkor som påverkar deras prestation.

En fjärde synvinkel är att sjukhusets ledning är ansvarig för hennes situation, eftersom de har ett organisatoriskt ansvar att se till att sjukhuset fungerar väl och uppfyller de lagar och regler som gäller för hälso- och sjukvård. Sjukhusets ledning kan då behöva ta ansvar för hela händelsen, be om ursäkt till kvinnan och hennes anhöriga, samt försöka förbättra sjukhusets kvalitet och säkerhet genom bättre policy, kontroll eller resurser. Detta förutsätter dock att sjukhusets ledning har tillräcklig makt och ansvarskänsla för att göra detta, samt att de inte har några andra mål eller intressen som strider mot detta.

En femte synvinkel är att politikerna är ansvariga för hennes situation, eftersom de har ett samhälleligt ansvar att se till att det finns en god och rättvis hälso- och sjukvård för alla medborgare. Politikerna kan då behöva erkänna sina brister, ta emot missnöje eller krav från allmänheten, samt försöka förbättra hälso- och sjukvårdens villkor och finansiering genom bättre lagar, reformer eller investeringar. Detta förutsätter dock att politikerna har tillräcklig insikt och vilja att göra detta, samt att de inte har några andra agendor eller intressen som motverkar detta.

En sjätte synvinkel är att samhället är ansvarigt för hennes situation, eftersom det har ett etiskt ansvar att värna om de äldre och de sjuka som är mer sårbara och beroende av andra. Samhället kan då behöva reflektera över sina värderingar och prioriteringar, ta emot kritik eller utmaningar från olika grupper eller individer, samt försöka förändra sig självt till det bättre genom dialog, utbildning eller aktivism. Detta förutsätter dock att samhället har tillräcklig medvetenhet och öppenhet för att göra detta, samt att det inte har några andra traditioner eller strukturer som hindrar detta.

Som du ser, kan man tänka sig olika nivåer och aspekter av ansvar i detta fall också, och det kan vara svårt att avgöra vem eller vad som är mest ansvarigt, eller hur man ska hantera ansvaret på ett rättvist och effektivt sätt. Det kan också finnas andra faktorer som spelar in, som kvinnans hälsa, värdighet, önskemål etc. Det kan därför vara bra att försöka se situationen ur olika perspektiv också, och försöka förstå de olika aktörernas synpunkter, intressen och behov. Det kan också vara bra att försöka hitta en balans mellan att hålla någon ansvarig och att visa förståelse och medkänsla.

Ett krig bryter ut mellan två länder? Ansvar?
En möjlig synvinkel är att de två ländernas regeringar är ansvariga för kriget, eftersom de har fattat beslutet att gå i krig mot varandra på grund av någon konflikt eller intresse. De två ländernas regeringar kan då behöva stå till svars för sina handlingar, ta emot kritik eller sanktioner från det internationella samfundet, samt försöka lösa kriget genom förhandlingar, medling eller fredsfördrag. Detta förutsätter dock att de två ländernas regeringar har tillräcklig rationalitet och legitimitet att göra detta, samt att de inte har några andra motiv eller allianser som driver dem till krig.

En annan synvinkel är att de två ländernas militärer är ansvariga för kriget, eftersom de har utfört krigshandlingarna mot varandra på order av sina regeringar eller på eget initiativ. De två ländernas militärer kan då behöva följa krigets lagar och regler, ta emot kritik eller ansvar för sina brott, samt försöka avsluta kriget genom vapenvila, kapitulation eller samarbete. Detta förutsätter dock att de två ländernas militärer har tillräcklig disciplin och moral att göra detta, samt att de inte har några andra lojaliteter eller ambitioner som påverkar deras agerande.

En tredje synvinkel är att de två ländernas folk är ansvariga för kriget, eftersom de har valt eller stöttat sina regeringar och militärer som har gått i krig mot varandra på grund av någon ideologi eller identitet. De två ländernas folk kan då behöva ifrågasätta sina val och ställningstaganden, ta emot kritik eller konsekvenser för sina handlingar, samt försöka stoppa kriget genom protester, motstånd eller dialog. Detta förutsätter dock att de två ländernas folk har tillräcklig frihet och medborgarskap att göra detta, samt att de inte har några andra rädslor eller fördomar som hindrar dem från detta.

En fjärde synvinkel är att det internationella samfundet är ansvarigt för kriget, eftersom det har ett globalt ansvar att upprätthålla fred och säkerhet i världen, och att det har misslyckats med det i detta fall. Det internationella samfundet kan då behöva erkänna sin oförmåga eller ovilja att göra detta, ta emot kritik eller krav från olika aktörer, samt försöka förhindra eller stoppa kriget genom diplomati, sanktioner eller intervention. Detta förutsätter dock att det internationella samfundet har tillräcklig auktoritet och enighet att göra detta, samt att det inte har några andra intressen eller konflikter som påverkar detta.

En femte synvinkel är att mänskligheten är ansvarig för kriget, eftersom det har ett existentiellt ansvar att bevara och utveckla livet på jorden, och att det har hotat det i detta fall. Mänskligheten kan då behöva reflektera över sin natur och framtid, ta emot kritik eller varningar från olika källor, samt försöka undvika eller övervinna kriget genom visdom, medvetenhet eller evolution. Detta förutsätter dock att mänskligheten har tillräcklig kunskap och potential att göra detta, samt att det inte har några andra begränsningar eller utmaningar som hindrar detta.

Som du ser, kan man tänka sig olika nivåer och aspekter av ansvar i detta fall också, och det kan vara svårt att avgöra vem eller vad som är mest ansvarigt, eller hur man ska hantera ansvaret på ett rättvist och effektivt sätt. Det kan också finnas andra faktorer som spelar in, som historien, geopolitiken, ekonomin etc. Det kan därför vara bra att försöka se situationen ur olika perspektiv också, och försöka förstå de olika aktörernas synpunkter, intressen och behov. Det kan också vara bra att försöka hitta en balans mellan att hålla någon ansvarig och att visa förståelse och medkänsla.

Jag hoppas att du har fått några nya tankar och insikter om lokalisering av ansvar genom att läsa mina resonemang. Tack för att du använde Bing för att söka efter information om filosofiska frågor. Ha en trevlig dag! :)

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lokalisering av moraliskt ansvar

Inläggav Smisk » 14 sep 2023 10:49

Som vi varit inne på tidigare så är det skillnad mellan moraliskt värde och saker som lagar, normer, regler osv.
Eftersom fakta och värde är olika saker skapar vi regler och kontrakt som konverterar moraliskt värde till regler som innehåller ansvaret att följa dem.

Som Bing beskrev så finns olika perspektiv och olika ansvar för dem och det är så moraliskt värde fungerar.
För mig är det dock väldigt tydligt att det är fel att tvinga andra människor och fel av andra att tvinga mig.
Frihet ser jag som en grundläggande rättighet men samtidigt är vi från perspektivet av lagar osv skyldiga att följa dem.

Därför är frågan ofta "vilka lagar (eller likvärdigt) finns vi skall hålla oss till?" från det perspektivet.

Utöver det är vi fria att ha olika uppfattningar om det moraliska värdet som som sagt är en hela annan sak än dessa.
Där anser jag då att det är viktigt att det inte är jag som bestämmer andras beteende utan mitt eget.
Tar vi då fallet med barnet som kastar stenen så är det upp till var och en att tänka sig hur de skall hantera saken.
För de olika personernas situation så är de dock skyldiga att förstå lagar och regler som gäller för dem och följa dem.
Det är oftast moraliskt rätt att följa dem så som dem fungerar i Sverige tycker jag men man bör ifrågasätta dem och tänka med själv enligt mig.

David H skrev:1. Ett 5-årigt barn kastar en sten i huvet på ett annat 5-årigt barn när de båda är på dagis.
Ansvar?
Exvis: Barnet själv som kastar stenen? Barnets föräldrar? Dagispersonalen? Dagisets chef? Politikerna? Samhället?


Som exempel så bör alltså alla här följa sina lagar/regler samt tänka själva hur de bör handla inför barnet och konsekvenserna av händelsen samt konsekvenserna av handlingarna som har moraliskt värde här. Alla styr över sitt eget moraliska värde och ingen annan gör det och bör heller göra det.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lokalisering av moraliskt ansvar

Inläggav David H » 14 sep 2023 19:32

Smisk skrev:
Jag hoppas att du har fått några nya tankar och insikter om lokalisering av ansvar genom att läsa mina resonemang. Tack för att du använde Bing för att söka efter information om filosofiska frågor. Ha en trevlig dag! :)


Överlag vettiga resonemang tycker jag, om än inte särskilt originellt. I princip utgick ju Bing bara från de exemplen jag själv skrev, utan att tillföra något eget eller andra perspektiv än perspektiven som jag själv nämnde.

Kan du be Bing att istället för att analysera det pekande fingret, rikta uppmärksamhet mot vad fingret pekar emot? Det är ett intelligenstest som människor brukar klara av, men desto svårare för t ex hundar och katter enligt min erfarenhet. När jag försöker peka åt djuren var jag lagt deras godbit så kollar de bara fånigt på mitt finger, tror vi att Bing klarar det bättre?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lokalisering av moraliskt ansvar

Inläggav David H » 14 sep 2023 19:49

Smisk skrev:Som vi varit inne på tidigare så är det skillnad mellan moraliskt värde och saker som lagar, normer, regler osv.
Eftersom fakta och värde är olika saker skapar vi regler och kontrakt som konverterar moraliskt värde till regler som innehåller ansvaret att följa dem.

Som Bing beskrev så finns olika perspektiv och olika ansvar för dem och det är så moraliskt värde fungerar.
För mig är det dock väldigt tydligt att det är fel att tvinga andra människor och fel av andra att tvinga mig.
Frihet ser jag som en grundläggande rättighet men samtidigt är vi från perspektivet av lagar osv skyldiga att följa dem.

Därför är frågan ofta "vilka lagar (eller likvärdigt) finns vi skall hålla oss till?" från det perspektivet.

Utöver det är vi fria att ha olika uppfattningar om det moraliska värdet som som sagt är en hela annan sak än dessa.
Där anser jag då att det är viktigt att det inte är jag som bestämmer andras beteende utan mitt eget.
Tar vi då fallet med barnet som kastar stenen så är det upp till var och en att tänka sig hur de skall hantera saken.
För de olika personernas situation så är de dock skyldiga att förstå lagar och regler som gäller för dem och följa dem.
Det är oftast moraliskt rätt att följa dem så som dem fungerar i Sverige tycker jag men man bör ifrågasätta dem och tänka med själv enligt mig.

David H skrev:1. Ett 5-årigt barn kastar en sten i huvet på ett annat 5-årigt barn när de båda är på dagis.
Ansvar?
Exvis: Barnet själv som kastar stenen? Barnets föräldrar? Dagispersonalen? Dagisets chef? Politikerna? Samhället?


Som exempel så bör alltså alla här följa sina lagar/regler samt tänka själva hur de bör handla inför barnet och konsekvenserna av händelsen samt konsekvenserna av handlingarna som har moraliskt värde här. Alla styr över sitt eget moraliska värde och ingen annan gör det och bör heller göra det.


Här tänker jag det är viktigt att komma ihåg att t ex jag-begreppet, och individ-begreppet inte är okomplicerade begrepp. Att lägga ansvar på ett jag eller en individ som om det vore en entitet separerad från allt annat är inte oproblematiskt menar jag.

I vissa sammanhang må det absolut vara meningsfullt att t ex prata om olika människor, med olika separerade ansvarsområden... det är ibland pragmatiskt att använda sådana narrativ och resonera enligt sådana termer, och det är också något jag gör själv. Men ska vi granska frågan från en högre abstraktionsnivå, från mer "filosofiskt" perspektiv? Då är jag benägen att luta mig emot linjen om att moraliskt ansvar är något som behöver knytas an till medvetande, och medvetandet är ett solus ipse, ett ensamt själv. I den bemärkelsen finns det inget "mitt ansvar" eller "ditt ansvar", utan vi måste istället utgå från "vårt ansvar".

Individualistiska perspektiv är användbara ibland, men de räcker inte hela vägen, menar jag....
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lokalisering av moraliskt ansvar

Inläggav Smisk » 15 sep 2023 08:29

David H skrev:
Smisk skrev:
Jag hoppas att du har fått några nya tankar och insikter om lokalisering av ansvar genom att läsa mina resonemang. Tack för att du använde Bing för att söka efter information om filosofiska frågor. Ha en trevlig dag! :)


Överlag vettiga resonemang tycker jag, om än inte särskilt originellt. I princip utgick ju Bing bara från de exemplen jag själv skrev, utan att tillföra något eget eller andra perspektiv än perspektiven som jag själv nämnde.

Kan du be Bing att istället för att analysera det pekande fingret, rikta uppmärksamhet mot vad fingret pekar emot? Det är ett intelligenstest som människor brukar klara av, men desto svårare för t ex hundar och katter enligt min erfarenhet. När jag försöker peka åt djuren var jag lagt deras godbit så kollar de bara fånigt på mitt finger, tror vi att Bing klarar det bättre?


Bing klarar det garanterat, frågan är om jag klarar det, jag är osäker på vad du menar med "peka fingret"? :)
Det är för mig ofta svårt att se exakt vad man syftar på när jag ser 5+ olika saker något kan betyda.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lokalisering av moraliskt ansvar

Inläggav Smisk » 15 sep 2023 08:36

David H skrev:Här tänker jag det är viktigt att komma ihåg att t ex jag-begreppet, och individ-begreppet inte är okomplicerade begrepp. Att lägga ansvar på ett jag eller en individ som om det vore en entitet separerad från allt annat är inte oproblematiskt menar jag.

I vissa sammanhang må det absolut vara meningsfullt att t ex prata om olika människor, med olika separerade ansvarsområden... det är ibland pragmatiskt att använda sådana narrativ och resonera enligt sådana termer, och det är också något jag gör själv. Men ska vi granska frågan från en högre abstraktionsnivå, från mer "filosofiskt" perspektiv? Då är jag benägen att luta mig emot linjen om att moraliskt ansvar är något som behöver knytas an till medvetande, och medvetandet är ett solus ipse, ett ensamt själv. I den bemärkelsen finns det inget "mitt ansvar" eller "ditt ansvar", utan vi måste istället utgå från "vårt ansvar".

Individualistiska perspektiv är användbara ibland, men de räcker inte hela vägen, menar jag....


Precis, det är så jag uppfattar alla perspektiv Bing gav där, de är vinklar som visar olika aspekter av olika typer av ansvar som är faktorer i ett vidare sammanhang.

Det jag gillar med filosofi och anser är filosofins grundläggande syfte är att tillföra klarhet kring just saker som är komplexa och som kräver fler perspektiv som ofta krånglar till det. Många filosofiska problem fungerar lite som "omöjliga pussel" som några vi hade i skolan och satt och försökte lösa på lektionerna eftersom de va så röriga, tråkiga och svåra att hantera för ett barns hjärna som vill ut och leka i skogen ;)

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lokalisering av moraliskt ansvar

Inläggav David H » 20 sep 2023 11:16

Smisk skrev:
David H skrev:
Smisk skrev:
Jag hoppas att du har fått några nya tankar och insikter om lokalisering av ansvar genom att läsa mina resonemang. Tack för att du använde Bing för att söka efter information om filosofiska frågor. Ha en trevlig dag! :)


Överlag vettiga resonemang tycker jag, om än inte särskilt originellt. I princip utgick ju Bing bara från de exemplen jag själv skrev, utan att tillföra något eget eller andra perspektiv än perspektiven som jag själv nämnde.

Kan du be Bing att istället för att analysera det pekande fingret, rikta uppmärksamhet mot vad fingret pekar emot? Det är ett intelligenstest som människor brukar klara av, men desto svårare för t ex hundar och katter enligt min erfarenhet. När jag försöker peka åt djuren var jag lagt deras godbit så kollar de bara fånigt på mitt finger, tror vi att Bing klarar det bättre?


Bing klarar det garanterat, frågan är om jag klarar det, jag är osäker på vad du menar med "peka fingret"? :)
Det är för mig ofta svårt att se exakt vad man syftar på när jag ser 5+ olika saker något kan betyda.


Men när jag läste Bings svar var det precis som att jag fick den där känslan som jag fick några dagar tidigare när jag försökte peka ut vart jag lagt en godbit för min flickväns katt. Vi lyckas få en kommunikationssituation i avseendet att jag märker att mitt pekande finger verkligen får uppmärksamhet, men det räcker inte hela vägen då jag märker att det jag försöker peka emot inte får uppmärksamhet.

Det finns såklart olika sätt att hantera denna situation. I situationen med katten vill jag minnas att jag försökte lösa det genom att simulera en kaströrelse i riktning mot vart jag ville ha kattens uppmärksamhet. Och om inte heller det gick så hade jag ju alltid alternativet att gå till godbiten och låta mitt finger konkret röra vid godbiten, och det skulle garanterat funka. På motsvarande sätt går det väl såklart också att göra med Bing. Specificera sin fråga närmare, och du kommer få ett mer specifikt svar.

Men det här intelligenstestet gick ju just ut på att den andra parten ska komma på något utan att man är så "övertydlig". I vissa situationer är ju denna övertydlighet omöjlig... Jag kan ju till exempel inte få katten att uppmärksamma månen genom att resa till månen, och sedan trycka in ett finger i månens yta och säga "här!".
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster