Vad är kreativitet?

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav hakkapeliitta » 28 nov 2023 19:46

Jag har börjat organisera det bättre, hemma använder jag toapapper utomhus dyra pappersnäsdukar, inbillar mej att jag ser mer världsvan ut då.
Finns en anledning till, ser väl konstigt ut om man går med en toarulle i byxfickan, kan ge konstiga associationer. Antigen uppfattas man som en uteliggare alltid beredd på rännskita, eller kanske en he-man?

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Smisk » 29 nov 2023 10:10

hakkapeliitta skrev:Jag har börjat organisera det bättre, hemma använder jag toapapper utomhus dyra pappersnäsdukar, inbillar mej att jag ser mer världsvan ut då.
Finns en anledning till, ser väl konstigt ut om man går med en toarulle i byxfickan, kan ge konstiga associationer. Antigen uppfattas man som en uteliggare alltid beredd på rännskita, eller kanske en he-man?


Hehe, bra tänkt. ;)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Anders » 29 nov 2023 11:50

Vet inte när jag var snuvig senast. Tror bara jag har haft covid och influensa på 2000-talet. Barn på dagis gav ett gott påslag av immunförsvar mot förkylning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav hakkapeliitta » 29 nov 2023 14:04

Nu är vi väldigt OT men låt oss kalla min näsa för den spöklika kreativa näsan (Nikolaj Gogol, novell Näsan)

Har haft rinnande näsa sen sommaren. Väldigt unikt och märkligt.
Trodde först att det var hösnuva, inträffar ibland men efter några veckor, kollade först pollenprognoser, nej det finns endast måttliga mängder, sen fick jag en rejäl snuva under ett par veckor där näsan var som en droppande kran, två skottkärror näsdukar gick åt.
När detta var över fick jag en efterhängsen rinnande näsa, känner mej inte sjuk men undrar w.t.f.?

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav xion » 01 dec 2023 07:16

hakkapeliitta skrev:Nu är vi väldigt OT men låt oss kalla min näsa för den spöklika kreativa näsan (Nikolaj Gogol, novell Näsan)

Har haft rinnande näsa sen sommaren. Väldigt unikt och märkligt.
Trodde först att det var hösnuva, inträffar ibland men efter några veckor, kollade först pollenprognoser, nej det finns endast måttliga mängder, sen fick jag en rejäl snuva under ett par veckor där näsan var som en droppande kran, två skottkärror näsdukar gick åt.
När detta var över fick jag en efterhängsen rinnande näsa, känner mej inte sjuk men undrar w.t.f.?


Låter som Covid....

guldminnet
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 dec 2022 19:35

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav guldminnet » 20 jan 2024 18:14

kreativitet är absolut motsatsen till regler

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18513
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Algotezza » 20 jan 2024 20:43

guldminnet skrev:kreativitet är absolut motsatsen till regler


Det är att känna till reglerna för att veta när man effektivt ska kunna bryta mot dem, eller hålla sig till dem, allt efter vad som bäst främjar ens skapade verksamhet. Utan några ramar alls att bryta mot eller hålla sig inom är det svårt att vara kreativ.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Anders » 21 jan 2024 10:04

guldminnet skrev:kreativitet är absolut motsatsen till regler

Inget en löneslav skulle yttra alltför ofta. Men det ligger väl nåt i det, för vissa. Andra bara skapar fantastiska saker på jobbet för att de har betalt för det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18513
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Algotezza » 21 jan 2024 16:02

Anders skrev:
guldminnet skrev:kreativitet är absolut motsatsen till regler

Inget en löneslav skulle yttra alltför ofta. Men det ligger väl nåt i det, för vissa. Andra bara skapar fantastiska saker på jobbet för att de har betalt för det.


Ja, man vara kreativ inom ett ramverk och när man får betalt. Det är väl en romantisk och kanske lite förljugen bild av "geniet" som den som struntar i alla regler - och all ekonomi, för det finns kanske ett arv i botten eller att leva på andras arbete.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster