Primärt och sekundärt

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Primärt och sekundärt

Inläggav Algotezza » 09 feb 2024 07:11

Vi får information om omvärlden via perceptionsprocessen. Huruvida omvärlden är av fysisk eller mental natur kan vi lämna därhän, för det är likväl primärt via upplevandet vi vet något alls om omvärlden. Med hjälp av förnuft och känsla försöker vi förstå omvärlden. Vi kan mäta, väga och räkna företeelserna omkring oss. Dessa processer blir vi också varse via vårt upplevande. Upplevandet är den primära källan till vår kunskap och syn på omvärlden. Vissa menar att intuitionen kan ge oss information, men i så fall för denna också räknas till upplevelseorganen.

Oavsett hur vi karakteriserar omvärlden är det alltså primärt via perceptionsprocessen vi får information och via process vi skapar oss en bild av världen och dess egenskaper.

Vad är primärt då? Det faktum att vi upplever eller vad vi upplever och vår tolkning av det som sinnena levererar?
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Primärt och sekundärt

Inläggav xion » 09 feb 2024 07:19

Algotezza skrev:Vi får information om omvärlden via perceptionsprocessen. Huruvida omvärlden är av fysisk eller mental natur kan vi lämna därhän, för det är likväl primärt via upplevandet vi vet något alls om omvärlden. Med hjälp av förnuft och känsla försöker vi förstå omvärlden. Vi kan mäta, väga och räkna företeelserna omkring oss. Dessa processer blir vi också varse via vårt upplevande. Upplevandet är den primära källan till vår kunskap och syn på omvärlden. Vissa menar att intuitionen kan ge oss information, men i så fall för denna också räknas till upplevelseorganen.

Oavsett hur vi karakteriserar omvärlden är det alltså primärt via perceptionsprocessen vi får information och via process vi skapar oss en bild av världen och dess egenskaper.

Vad är primärt då? Det faktum att vi upplever eller vad vi upplever och vår tolkning av det som sinnena levererar?


Primärt måste väl vara det som sinnena levererar.
Därefter det vi upplever.
Sedan tolkningen av upplevelsen.

Eller också tvärt om.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Primärt och sekundärt

Inläggav Algotezza » 09 feb 2024 08:52

xion skrev:
Algotezza skrev:Vi får information om omvärlden via perceptionsprocessen. Huruvida omvärlden är av fysisk eller mental natur kan vi lämna därhän, för det är likväl primärt via upplevandet vi vet något alls om omvärlden. Med hjälp av förnuft och känsla försöker vi förstå omvärlden. Vi kan mäta, väga och räkna företeelserna omkring oss. Dessa processer blir vi också varse via vårt upplevande. Upplevandet är den primära källan till vår kunskap och syn på omvärlden. Vissa menar att intuitionen kan ge oss information, men i så fall för denna också räknas till upplevelseorganen.

Oavsett hur vi karakteriserar omvärlden är det alltså primärt via perceptionsprocessen vi får information och via process vi skapar oss en bild av världen och dess egenskaper.

Vad är primärt då? Det faktum att vi upplever eller vad vi upplever och vår tolkning av det som sinnena levererar?


Primärt måste väl vara det som sinnena levererar.
Därefter det vi upplever.
Sedan tolkningen av upplevelsen.

Eller också tvärt om.


Vi har väl bara primärt tillgång till själva upplevelsen. Allt övrigt är väl ett resultat av tolkningen. Och att själva upplevelsen är det primära är ju också en del av tolkningen. Vad som är primärt och sekundärt är alltså en tolkningsfråga, utifrån den metafysik och ontologi man utgår från. Sedan kanske det är en tolkningsfråga vad som skall betraktas som en tolkningsfråga...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Primärt och sekundärt

Inläggav Smisk » 09 feb 2024 11:22

Algotezza skrev:Vi får information om omvärlden via perceptionsprocessen. Huruvida omvärlden är av fysisk eller mental natur kan vi lämna därhän, för det är likväl primärt via upplevandet vi vet något alls om omvärlden. Med hjälp av förnuft och känsla försöker vi förstå omvärlden. Vi kan mäta, väga och räkna företeelserna omkring oss. Dessa processer blir vi också varse via vårt upplevande. Upplevandet är den primära källan till vår kunskap och syn på omvärlden. Vissa menar att intuitionen kan ge oss information, men i så fall för denna också räknas till upplevelseorganen.

Oavsett hur vi karakteriserar omvärlden är det alltså primärt via perceptionsprocessen vi får information och via process vi skapar oss en bild av världen och dess egenskaper.

Vad är primärt då? Det faktum att vi upplever eller vad vi upplever och vår tolkning av det som sinnena levererar?


Internt/externt är två aspekter av existensen vi har tillgång till så existensens natur inkluderar bägge precis som våran.
Ingen av dem är primära eller sekundära i något slutgiltigt avseende. Vi verkar vara funtade som så att vi har en benägenhet att leta efter det fundamentala i saker vi har kunskap om. Detta tänker jag att vi gör för att kunna navigera, alltså för att kunna styra över våra liv.

Inre/yttre existerar tillsammans och samtidigt och tanken att något skulle innefatta, föregå eller utesluta något annat av dessa verkar vara en konsekvens av att vi har den benägenheten.

Ett exempel är det där vi tänker oss att "allt måste bestå av mindre byggstenar" där "atomer är de minsta stenarna".
Detta är en förenkling och det är inte en metafysisk sanning.

Jag gillar Spinozas teori om det:

https://en.wikipedia.org/wiki/Psychophy ... arallelism

In the philosophy of mind, psychophysical parallelism (or simply parallelism) is the theory that mental and bodily events are perfectly coordinated, without any causal interaction between them. As such, it affirms the correlation of mental and bodily events (since it accepts that when a mental event occurs, a corresponding physical effect occurs as well), but denies a direct cause and effect relation between mind and body.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Primärt och sekundärt

Inläggav Marksa » 09 feb 2024 13:01

Algotezza skrev:
Vi har väl bara primärt tillgång till själva upplevelsen. Allt övrigt är väl ett resultat av tolkningen. Och att själva upplevelsen är det primära är ju också en del av tolkningen. Vad som är primärt och sekundärt är alltså en tolkningsfråga, utifrån den metafysik och ontologi man utgår från. Sedan kanske det är en tolkningsfråga vad som skall betraktas som en tolkningsfråga...


Alla medvetna upplevelser från kropp och sinne bearbetas av våran eminenta tolkningsapparat som under hela våran vakna tid målar upp och uppdaterar bilden av våran omvärld. Allt detta för att vi skall ta beslut både direkta och indirekta, omedvetna och i viss mån medvetna sådana.
Så då kan man tycka att det primära kan vara sinnesdata.
Men vi kan ju till dels forma våran yttre värld mot den idealbild vi bär inom oss, och då blir denna idealbild den primära drivkraften.

Så du kan man väll säga att det är resan och vägen dit som är det intressanta.
Varje dag är en resa.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Primärt och sekundärt

Inläggav David H » 09 feb 2024 18:12

Algotezza skrev:Vi får information om omvärlden via perceptionsprocessen. Huruvida omvärlden är av fysisk eller mental natur kan vi lämna därhän, för det är likväl primärt via upplevandet vi vet något alls om omvärlden. Med hjälp av förnuft och känsla försöker vi förstå omvärlden. Vi kan mäta, väga och räkna företeelserna omkring oss. Dessa processer blir vi också varse via vårt upplevande. Upplevandet är den primära källan till vår kunskap och syn på omvärlden. Vissa menar att intuitionen kan ge oss information, men i så fall för denna också räknas till upplevelseorganen.

Oavsett hur vi karakteriserar omvärlden är det alltså primärt via perceptionsprocessen vi får information och via process vi skapar oss en bild av världen och dess egenskaper.

Vad är primärt då? Det faktum att vi upplever eller vad vi upplever och vår tolkning av det som sinnena levererar?



Detta tänker jag stämmer väl överens med hur Jung resonerar. Jung delar in mellan två olika perceptionsförmågor, sinnesförnimmelse och intuition, och två olika bedömningsförmågor, intellekt och känsla.
Vad som är primärt och sekundärt går dock inte besvara på något enkelt sätt, enligt Jung. Det är en dynamisk process där fokuspunkt hela tiden skiftar. En av funktionerna är mer dominant än de andra, men vilken funktion som är mest dominant kan skifta.

Vidare tänker jag också att alla dessa fyra funktioner vävs in i varandra på olika sätt. Kan här påminna oss om Spinozas dubbelaspektteori, och den dynamik som yinyang symboliserar. Det är bara när vi skapar oss en stillbild som det finns distinktioner att tala om.

Se tråd: viewtopic.php?f=3&t=12531

Eller text där Jung diskuterar detta: http://psychclassics.yorku.ca/Jung/type ... ----------
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Primärt och sekundärt

Inläggav Algotezza » 09 feb 2024 19:14

David H skrev:
Algotezza skrev:Vi får information om omvärlden via perceptionsprocessen. Huruvida omvärlden är av fysisk eller mental natur kan vi lämna därhän, för det är likväl primärt via upplevandet vi vet något alls om omvärlden. Med hjälp av förnuft och känsla försöker vi förstå omvärlden. Vi kan mäta, väga och räkna företeelserna omkring oss. Dessa processer blir vi också varse via vårt upplevande. Upplevandet är den primära källan till vår kunskap och syn på omvärlden. Vissa menar att intuitionen kan ge oss information, men i så fall för denna också räknas till upplevelseorganen.

Oavsett hur vi karakteriserar omvärlden är det alltså primärt via perceptionsprocessen vi får information och via process vi skapar oss en bild av världen och dess egenskaper.

Vad är primärt då? Det faktum att vi upplever eller vad vi upplever och vår tolkning av det som sinnena levererar?



Detta tänker jag stämmer väl överens med hur Jung resonerar. Jung delar in mellan två olika perceptionsförmågor, sinnesförnimmelse och intuition, och två olika bedömningsförmågor, intellekt och känsla.
Vad som är primärt och sekundärt går dock inte besvara på något enkelt sätt, enligt Jung. Det är en dynamisk process där fokuspunkt hela tiden skiftar. En av funktionerna är mer dominant än de andra, men vilken funktion som är mest dominant kan skifta.

Vidare tänker jag också att alla dessa fyra funktioner vävs in i varandra på olika sätt. Kan här påminna oss om Spinozas dubbelaspektteori, och den dynamik som yinyang symboliserar. Det är bara när vi skapar oss en stillbild som det finns distinktioner att tala om.

Se tråd: http://filosofiforum.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=12531

Eller text där Jung diskuterar detta: http://psychclassics.yorku.ca/Jung/type ... ----------


Det är en dynamisk process skriver du, vilken då? Perceptionsprocessen? Kunskapsprocessen?
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Primärt och sekundärt

Inläggav David H » 09 feb 2024 19:27

Algotezza skrev:
Det är en dynamisk process skriver du, vilken då? Perceptionsprocessen? Kunskapsprocessen?


Svaret på frågan om vad som är primärt och vad är sekundärt tänker jag är föränderligt, och det är därför jag kallar det dynamiskt

Eftersom det inte bara handlar om perception skulle jag inte kalla det perceptionsprocessen, men kunskapsprocessen låter som mer intressant benämning, tycker jag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Primärt och sekundärt

Inläggav Algotezza » 09 feb 2024 19:51

David H skrev:
Algotezza skrev:
Det är en dynamisk process skriver du, vilken då? Perceptionsprocessen? Kunskapsprocessen?


Svaret på frågan om vad som är primärt och vad är sekundärt tänker jag är föränderligt, och det är därför jag kallar det dynamiskt

Eftersom det inte bara handlar om perception skulle jag inte kalla det perceptionsprocessen, men kunskapsprocessen låter som mer intressant benämning, tycker jag.


Perception är väl nödvändig för att skapa empirisk kunskap, antar jag, och kan väl då betecknas som en primär källa för sådan kunskap. Men för att förstå vad man upplever och förvandla det till kunskap krävs förnuft, logik, känsla, fantasi, intuition. Kunskap är information vi har förstått och internaliserat och kopplat ihop med befintlig kunskap. Nästa steg är vishet, som kräver sitt leap of wisdom, tror jag.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Primärt och sekundärt

Inläggav David H » 09 feb 2024 21:14

Algotezza skrev:Perception är väl nödvändig för att skapa empirisk kunskap, antar jag, och kan väl då betecknas som en primär källa för sådan kunskap. Men för att förstå vad man upplever och förvandla det till kunskap krävs förnuft, logik, känsla, fantasi, intuition. Kunskap är information vi har förstått och internaliserat och kopplat ihop med befintlig kunskap. Nästa steg är vishet, som kräver sitt leap of wisdom, tror jag.


Om jag utgår från jungianskt perspektiv beskrivs tanke eller känsla som primärfunktion om någon av dessa funktioner fungerar som överordnande princip.
Det handlar inte om att det inte involverar perception, men perceptionen är då underordnad tanken eller känslan, således kan perceptionen beskrivas som sekundär

Vice versa gäller om sinnesförnimmelse eller intuition fungerar som överordnad princip.

Det kanske dock inte riktigt relaterar till vad du tänkte att den här tråden skulle handla om?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Primärt och sekundärt

Inläggav Algotezza » 09 feb 2024 21:27

David H skrev:
Algotezza skrev:Perception är väl nödvändig för att skapa empirisk kunskap, antar jag, och kan väl då betecknas som en primär källa för sådan kunskap. Men för att förstå vad man upplever och förvandla det till kunskap krävs förnuft, logik, känsla, fantasi, intuition. Kunskap är information vi har förstått och internaliserat och kopplat ihop med befintlig kunskap. Nästa steg är vishet, som kräver sitt leap of wisdom, tror jag.


Om jag utgår från jungianskt perspektiv beskrivs tanke eller känsla som primärfunktion om någon av dessa funktioner fungerar som överordnande princip.
Det handlar inte om att det inte involverar perception, men perceptionen är då underordnad tanken eller känslan, således kan perceptionen beskrivas som sekundär

Vice versa gäller om sinnesförnimmelse eller intuition fungerar som överordnad princip.

Det kanske dock inte riktigt relaterar till vad du tänkte att den här tråden skulle handla om?


Ja, allt beror ju på perspektivet.

Tråden får handla om det skribenterna tar upp.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Primärt och sekundärt

Inläggav Anders » 10 feb 2024 10:22

Perceptionerna är många, och ytterst informationsrika. Bara för en person. Och då man enas om vad som står på är man ofta i sällskap.

Kärlek är svår att sluta sig till bara med en enkel perception. Hitler som klappar den blomframsräckande flickan på huvudet under en parad. Ger inte lillräcklig info.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Primärt och sekundärt

Inläggav Algotezza » 10 feb 2024 14:11

Anders skrev:Perceptionerna är många, och ytterst informationsrika. Bara för en person. Och då man enas om vad som står på är man ofta i sällskap.

Kärlek är svår att sluta sig till bara med en enkel perception. Hitler som klappar den blomframsräckande flickan på huvudet under en parad. Ger inte lillräcklig info.



För allsidig bild av något ur flera perspektiv krävs vittnesmål från flera olika personer och vid flera tillfällen.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster