Värdeomdömen och Mänsklig Motivation

Moderator: Moderatorgruppen

samsonwilliams
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 apr 2024 05:50

Värdeomdömen och Mänsklig Motivation

Inläggav samsonwilliams » 15 apr 2024 05:52

Värdeomdömen och en människas drivkrafter och motivation?

Har funderat mycket kring värdeteori och i synnerhet i samband med en människas motivation till att göra någonting av värde. Gör en människa någonsin något av värde? Om jag skulle träna på någonting, så att jag blev bäst i världen på detta, fast ingen visste att jag var bäst i världen på detta, skulle då min talang vara värdefull?

Smisk
Inlägg: 3199
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Värdeomdömen och Mänsklig Motivation

Inläggav Smisk » 15 apr 2024 14:45

Jag frågade en AI om hur man kan tänka kring din fråga:

Det är en intressant fråga som rör sig om subjektiva och objektiva värden. Här är några perspektiv man kan ha:

Subjektivt värde: Om du tränar och blir bäst i världen på något, kan det ha ett stort personligt värde för dig. Din skicklighet och de framsteg du gör kan ge dig en känsla av prestation och självförbättring.

Objektivt värde: Ur ett objektivt perspektiv kan din talang anses värdefull om den bidrar till samhället eller andra människor på något sätt. Om ingen vet om din talang, kan den inte påverka eller berika andras liv direkt, men det betyder inte att den saknar värde.

Intrinsic värde: Vissa filosofer argumenterar för att vissa saker har ett inneboende värde, oberoende av om de erkänns av andra eller inte. Enligt detta synsätt skulle din talang vara värdefull i sig själv, oavsett extern bekräftelse.

Instrumentellt värde: Om din talang kan användas för att uppnå något annat som är värdefullt, då kan den ha ett instrumentellt värde. Till exempel, om du använder din talang för att skapa något eller lösa ett problem, då skapar den värde genom sina resultat.

Det är viktigt att komma ihåg att värde kan vara mycket personligt och variera stort mellan olika individer och kulturer. Vad som är värdefullt för en person kanske inte är det för en annan. I slutändan är det upp till varje individ att bestämma vad som är värdefullt för dem



Precis som AIn visar så tänker jag att värde är något vi behöver en pluralistisk metod för att hantera.
Det krävs olika perspektiv för att se "allt som kan ha värde" och detta innehåller även alla oss människors egna erfarenheter, möjligheter och personligheter.

Jag har en pluralistisk och kontextuell tolkning av värde och menar att man måste räkna med kontexten/sammanhanget och flera faktorer för att kunna förklara vad som är värt att göra.

Värde existerar eftersom vi kan påverka saker som kan kopplas till kvalitativa erfarenheter.
De saker som krävs är kvalitativ erfarenhet, medvetande, föreställningar och intentioner. Kvalitativ erfarenhet är saker som känslor, smärta/njutning, det sköna, det goda, rätt och fel osv är alla kopplade till kvalitéer vi kan uppleva på olika sätt och då alltså önska på en skala mellan exempelvis 1-10.

Medvetandet är det som krävs för att vi skall kunna reflektera över skillnaden och föreställningar är ett sätt för oss att skilja mellan olika saker vi skulle kunna önska och välja mellan. Intentioner är det som leder till olika utfall, det är dem som styr våra beteenden och därför innehåller dem påverkbarheten i praktiken.


Som jag ser det är fakta och värde helt olika saker. Påståendet "gör människan någonsin något av värde?" blandar dessa eftersom den gör en fakta fråga av värde.

Värde är ett beteende. Det är något vi "väljer att skapa" inte något som "kan vara sant eller falskt".

Värde existerar endast som något vi använder intentioner till att uttrycka, precis som saker som text, musik, konst osv.
Intentioner bygger alltid på motivation och innehåller därför alltid önskvärdhet. Dem är "saker vi väljer att önska på ett spektrum av olika saker vi värderar".

Det är så jag ser förhållandet mellan mänskliga kvalitéer, motivation, värde och intentioner.

Hur ser du själv på värde?

xion
Inlägg: 3179
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Värdeomdömen och Mänsklig Motivation

Inläggav xion » 15 apr 2024 15:23

Smisk skrev:Jag frågade en AI om hur man kan tänka kring din fråga:

Det är en intressant fråga som rör sig om subjektiva och objektiva värden. Här är några perspektiv man kan ha:

Subjektivt värde: Om du tränar och blir bäst i världen på något, kan det ha ett stort personligt värde för dig. Din skicklighet och de framsteg du gör kan ge dig en känsla av prestation och självförbättring.

Objektivt värde: Ur ett objektivt perspektiv kan din talang anses värdefull om den bidrar till samhället eller andra människor på något sätt. Om ingen vet om din talang, kan den inte påverka eller berika andras liv direkt, men det betyder inte att den saknar värde.

Intrinsic värde: Vissa filosofer argumenterar för att vissa saker har ett inneboende värde, oberoende av om de erkänns av andra eller inte. Enligt detta synsätt skulle din talang vara värdefull i sig själv, oavsett extern bekräftelse.

Instrumentellt värde: Om din talang kan användas för att uppnå något annat som är värdefullt, då kan den ha ett instrumentellt värde. Till exempel, om du använder din talang för att skapa något eller lösa ett problem, då skapar den värde genom sina resultat.

Det är viktigt att komma ihåg att värde kan vara mycket personligt och variera stort mellan olika individer och kulturer. Vad som är värdefullt för en person kanske inte är det för en annan. I slutändan är det upp till varje individ att bestämma vad som är värdefullt för dem



Precis som AIn visar så tänker jag att värde är något vi behöver en pluralistisk metod för att hantera.
Det krävs olika perspektiv för att se "allt som kan ha värde" och detta innehåller även alla oss människors egna erfarenheter, möjligheter och personligheter.

Jag har en pluralistisk och kontextuell tolkning av värde och menar att man måste räkna med kontexten/sammanhanget och flera faktorer för att kunna förklara vad som är värt att göra.

Värde existerar eftersom vi kan påverka saker som kan kopplas till kvalitativa erfarenheter.
De saker som krävs är kvalitativ erfarenhet, medvetande, föreställningar och intentioner. Kvalitativ erfarenhet är saker som känslor, smärta/njutning, det sköna, det goda, rätt och fel osv är alla kopplade till kvalitéer vi kan uppleva på olika sätt och då alltså önska på en skala mellan exempelvis 1-10.

Medvetandet är det som krävs för att vi skall kunna reflektera över skillnaden och föreställningar är ett sätt för oss att skilja mellan olika saker vi skulle kunna önska och välja mellan. Intentioner är det som leder till olika utfall, det är dem som styr våra beteenden och därför innehåller dem påverkbarheten i praktiken.


Som jag ser det är fakta och värde helt olika saker. Påståendet "gör människan någonsin något av värde?" blandar dessa eftersom den gör en fakta fråga av värde.

Värde är ett beteende. Det är något vi "väljer att skapa" inte något som "kan vara sant eller falskt".

Värde existerar endast som något vi använder intentioner till att uttrycka, precis som saker som text, musik, konst osv.
Intentioner bygger alltid på motivation och innehåller därför alltid önskvärdhet. Dem är "saker vi väljer att önska på ett spektrum av olika saker vi värderar".

Det är så jag ser förhållandet mellan mänskliga kvalitéer, motivation, värde och intentioner.

Hur ser du själv på värde?


Om du gör något som är värdefullt för dig, så har det inte ett värde i sig utan ett instrumentellt värde för dig.
Om det du gör dessutom skulle ha ett värde för andra så är detta också instrumentellt.

Smisk
Inlägg: 3199
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Värdeomdömen och Mänsklig Motivation

Inläggav Smisk » 16 apr 2024 08:30

xion skrev:
Om du gör något som är värdefullt för dig, så har det inte ett värde i sig utan ett instrumentellt värde för dig.
Om det du gör dessutom skulle ha ett värde för andra så är detta också instrumentellt.


Jag håller med. Det låter som du antyder att jag skulle mena något annat?

Som jag ser det så existerar inget som något oberoende eget.
Allt vi kan veta något om kan kopplas till andra saker. Med andra ord, allt är del av något annat och allt existerar i relation till något mer än sig själv. Möjligtvis kan man argumentera för några undantag som Gud eller "spirit" eller "existensens natur" eller liknande.

Allt som har värde har det relativt andra saker. Värde i sig är en relation mellan + och -.
Dessa + och - kan endast existera om kedjan av mänskliga förmågor jag beskrev existerar.
Tar man bort en av dem tar vi bort värde på samma sätt som om vi tar bort atomer, molekyler eller celler så tar vi bort fysiskt liv.

När vi använder ordet mening syftar vi på lite olika saker men en definition av det begreppet är att det är ett värdefullt beteende.
Alltså något vi kan välja att göra som ger oss något kvalitativt vi kan värdera.

Detta är alltid inom en kontext av erfarenhet, föreställningar, val osv. Dessa är alla mänskliga fakulteter, alltså psykologiskt tillgängliga förmågor som finns där "för oss", instrumentellt.

xion
Inlägg: 3179
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Värdeomdömen och Mänsklig Motivation

Inläggav xion » 16 apr 2024 09:06

samsonwilliams skrev:Värdeomdömen och en människas drivkrafter och motivation?

Har funderat mycket kring värdeteori och i synnerhet i samband med en människas motivation till att göra någonting av värde. Gör en människa någonsin något av värde? Om jag skulle träna på någonting, så att jag blev bäst i världen på detta, fast ingen visste att jag var bäst i världen på detta, skulle då min talang vara värdefull?


Man har ingen skyldighet att använda sin talang, men om denna talang kan bli till nytta och glädje för andra och för annat så ger det sannolikt en glädje och tillfredsställelse även för dig själv om du använder den.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7809
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Värdeomdömen och Mänsklig Motivation

Inläggav Anders » 16 apr 2024 12:11

samsonwilliams skrev:Värdeomdömen och en människas drivkrafter och motivation?

Har funderat mycket kring värdeteori och i synnerhet i samband med en människas motivation till att göra någonting av värde. Gör en människa någonsin något av värde? Om jag skulle träna på någonting, så att jag blev bäst i världen på detta, fast ingen visste att jag var bäst i världen på detta, skulle då min talang vara värdefull?

Sannolikt för ditt eget välbefinnande. Och det skulle kanske ge dig självförtroende att attackera värld på ett mer avslappat och förtroendeingivande sätt. Eller så bleve du odräglig...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Värdeomdömen och Mänsklig Motivation

Inläggav David H » 16 apr 2024 22:45

samsonwilliams skrev:Värdeomdömen och en människas drivkrafter och motivation?

Har funderat mycket kring värdeteori och i synnerhet i samband med en människas motivation till att göra någonting av värde. Gör en människa någonsin något av värde? Om jag skulle träna på någonting, så att jag blev bäst i världen på detta, fast ingen visste att jag var bäst i världen på detta, skulle då min talang vara värdefull?


Finns det någon typ av svar som du skulle finna mer tillfredsställande?

Till exempel frågan "Gör en människa någonsin något av värde?" - Kan vi där göra en lista på sådant som människor gör, och en annan lista på sådant som har värde, och hittar vi en matchning däremellan så har vi ett svar? Till exempel: människan gör pengar (stämplar upp sedlar i sedelpress), och pengar har värde - således gör människan något som har värde?

Gällande din andra fråga: Om du tränade upp så du blev världens bästa lögnare, fast ingen visste om detta. Skulle din talang då vara värdefull? Åtminstone vore talangen mer användbar då, än om den vore känd...

Det kan vara bra att fråga sig varför man frågar det man frågar, och vad man tänker sig kunna få ut av ett eventuellt svar. Om man inte kan svara på vad det är man vill få ut med sin fråga är det risk att frågan inte var meningsfull i förstone.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

guldminnet
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 dec 2022 19:35

Re: Värdeomdömen och Mänsklig Motivation

Inläggav guldminnet » 26 apr 2024 17:04

samsonwilliams skrev:Värdeomdömen och en människas drivkrafter och motivation?

Har funderat mycket kring värdeteori och i synnerhet i samband med en människas motivation till att göra någonting av värde. Gör en människa någonsin något av värde? Om jag skulle träna på någonting, så att jag blev bäst i världen på detta, fast ingen visste att jag var bäst i världen på detta, skulle då min talang vara värdefull?


jämför om martyrskap är av 'värde' om ingen vet om du hänger på korset men det spelar igen roll om en miljon år

guldminnet
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 dec 2022 19:35

Re: Värdeomdömen och Mänsklig Motivation

Inläggav guldminnet » 26 apr 2024 17:05

Men det kanske inte är därför man verkligen står på pelaren


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster