Livets mysterium löst?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Livets mysterium löst?

Inläggav Pilatus » 07 aug 2024 12:20

David H skrev:
Pilatus skrev:Vi är låsta till vårt eget medvetande, denna belägenhet fäster inte världen därute någon större uppmärksamhet till. Det kan medföra att vi känner ett visst obehag. Vi är i det avseendet (en känsla av solipsism) inte unika, det är en erfarenhet vi delar med andra.

Jag försöker inte säga att det är något mer unikt med David H, än Pilatus eller Donald Trump eller en humla. Det är bara medvetandet som är ett ensamt, inte någon enskild individ som är ensam.

Där du står, står ingen annan, säger Alexis Bring i Lars Ahlins roman Natt i marknadstältet. Vår upplevelse av att vara den centrala punkten i världen har antagligen triggat tankar på att vara ett ensamt jag. Descartes (1596-1650) tvivel var i det avseendet riktigt, men dualismens riktighet är ifrågasatt många gånger om. T ex Elisabeth av Böhmen (1618, död 1680) ifrågasatte hur en immateriell själ kan påverka en materiell kropp. Det är onekligen mer förenligt med vetenskapliga upptäckter att tänka sig monistiska eller emergenta förklaringar.
Moderator

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 07 aug 2024 15:54

Pilatus skrev:Där du står, står ingen annan, säger Alexis Bring i Lars Ahlins roman Natt i marknadstältet. Vår upplevelse av att vara den centrala punkten i världen har antagligen triggat tankar på att vara ett ensamt jag. Descartes (1596-1650) tvivel var i det avseendet riktigt, men dualismens riktighet är ifrågasatt många gånger om. T ex Elisabeth av Böhmen (1618, död 1680) ifrågasatte hur en immateriell själ kan påverka en materiell kropp. Det är onekligen mer förenligt med vetenskapliga upptäckter att tänka sig monistiska eller emergenta förklaringar.

Att prata om ”vår upplevelse” som ”ensamt jag” blir språkligt problematiskt, tänker jag, eftersom ”vår” är ett kollektiv-begrepp och ”jag” är ett individ-begrepp.

Att göra grundlösa antaganden tror jag vi är överens om är problematiskt. Men frågan om vad för antagande är grundlöst?

I vetenskapliga sammanhang är detta om hypotesprövning och falsifierbarhet centralt. Men innan vi kan tala om falsifierbarhet, måste vi klarlägga vad själva hypotesen gäller. Till exempel - är planeten Tellus i Universums mitt? Går att testa på olika sätt, och sedan falsifiera. Är det bara på planeten Tellus som det finns människoliknande varelser? Återigen, något som är testbart och falsifierbart.
Men utan klarlagt falsifierbarhetskriterium, kan det väl inte vara motiverat att mena att ett påstående är felaktigt?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 07 aug 2024 17:23

David H skrev:
Att prata om ”vår upplevelse” som ”ensamt jag” blir språkligt problematiskt, tänker jag, eftersom ”vår” är ett kollektiv-begrepp och ”jag” är ett individ-begrepp.

Det där är ju den sköna paradoxen, eller vad vi skall kalla det. Att vi samtidigt har vår varseblivning och tänkande verkligen monärt inom oss, samtidigt som vi kan agera tillsammans med andra ”monader” som är i samma situation. Det chatgpt skrev om durkheims kollektiva medvetande var rätt spot on. Och som jag brukar skriva, das ding für mich är ju klasser sämre än das ding für uns. Kollektivt medvetande är en spännande tanke.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 07 aug 2024 17:47

Allt levande har nog ett medvetande.
Medvetandet är en förutsättning för överlevnad.
Så jag tror allt levande förmår uppskatta t.ex faror, annars skulle de inte överleva. De är medvetna om faran.
Att människan är medveten om sin existens är komplicerat, kanske uppnår självreflekterande en nivå där inte artens överlevnad är viktig utan mer individens.

Hubert

Inläggav Hubert » 07 aug 2024 22:04

Kanske är jag grinig - men på vilket sätt är livet ett mysterium?
Är det inte bara något vi ännu inte har full koll på?

Mysterium för tankarna till en livshållning som ser sanningen om världen som oåtkomlig för rationellt tänkande.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 08 aug 2024 00:14

Hubert skrev:Kanske är jag grinig - men på vilket sätt är livet ett mysterium?
Är det inte bara något vi ännu inte har full koll på?

Mysterium för tankarna till en livshållning som ser sanningen om världen som oåtkomlig för rationellt tänkande.

Vilka vi har inte full koll på livet? Jaget har knappast full koll på livet, duet har knappast full koll på livet. Jaget + duet + grupp x, har knappast full koll på livet. Vad gäller då medvetandet? Har medvetandet full koll på livet? Kanske konstig fråga.

Gällande mysterium…där tänker jag inte att det behöver vara oåtkomligt för rationellt tänkande. Men finns det en omedveten bångstyrig känsla som ställer sig i vägen kanske det kan vara ett hinder från att se mysteriet.
Genom att locka fram och medvetandegöra den bångstyriga känslan, är det möjligt att också göra känslan mer medgörlig, och få den att sluta blockera.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 08 aug 2024 09:42

Livets mysterium för mej skulle vara att man ploppar upp nånstans och har ett medvetande. Lite den här kastadheten som Heidegger nämner. Det finns förklaringar men från början var det jäkligt konstigt tyckte jag. Och tycker trots allt det fortfarande. Och sen också det monada hos jaget.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 aug 2024 06:46

Vilket är livsmysteriet? Är det samma för alla människor?

Martinus exempelvis menar att han löst detta mysterium men har han formulerat det?

Är det frågan varför livet finns? Dess mening?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 15 aug 2024 09:22

Algotezza skrev:Vilket är livsmysteriet? Är detsamma för alla människor?

Martinus exempelvis menar att han löst detta mysterium men har han formulerat det?

Läste aldrig Martinus poesi? Poeter skriver ständigt om livets mysterium, att vara en del av något större, där livet själv framstår som ett oändligt mysterium som vi aldrig helt kan förstå. T ex Tranströmer
Moderator

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 15 aug 2024 09:33

En insikt om att det inte finns någon medveten ondska? Det kanske gör livet mer tråkigt och ospännande, men en mer korrekt verklighetsbeskrivning?

Sen smärta? Om nån börjar ifrågasätta smärtans existens. Skulle det innebära att hela livet och existensen är hotad?

Konstiga frågor kanske. Men jag är inte främmande inför tanken att allting kommer lösa sig en dag. En domedag, redemption day, för hela världen…när lejonet lägger sig ner invid lammet. Kommer jag nånsin få uppleva denna dag? Vet inte

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 15 aug 2024 09:47

Algotezza skrev:Vilket är livsmysteriet? Är detxsammacförcalla människor?

Den som säger sig ha löst livets mysterium säger väl i själva verket att livet inte gömmer nåt mysterium.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 aug 2024 21:17

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vilket är livsmysteriet? Är detsamma för alla människor?

Läste aldrig Martinus poesi? Poeter skriver ständigt om livets mysterium, att vara en del av något större, där livet själv framstår som ett oändligt mysterium som vi aldrig helt kan förstå. T ex Tranströmer

Martinus uttrycker sig ofta väldigt poetiskt när han ger exempel.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 aug 2024 22:27

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Vilket är livsmysteriet? Är detxsammacförcalla människor?

Den som säger sig ha löst livets mysterium säger väl i själva verket att livet inte gömmer nåt mysterium.

Frågan är väl ändå, kanske, hur de som ännu saknar lösningen formulerar livsmysterieproblemet.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"