Hubert skrev:Bli en bättre person?
Bättre är jämförelse: bättre än ...
Vad jämföra med?
Bättre än pappa eller mamma?
Bättre än brorsan, systern?
Eller bli bättre på vad mamma, pappa, bror och syster, partner och barn, kollegor och chefen förväntar sig av en i alla avseenden?
Om bli bättre person rör eget missnöje med sig själv och andras missnöje med en, så är väl problemet psykologiskt och inte filosofiskt?
Bli bättre landar väl till slut i att bli bäst?
Åter jämförelse.
Vertumnus skrev:Det är med filosofin som med grundforskningen eller borde vara: den har ingen avsikt bortom viljan att se.
Avsikten korrumperar.
Ni provtrycker bra. Ideer om vad ett bra liv är har inte saknat i filosofers tankar, både stoiker, cyniker och epikureer har ju tankar om vad ett gott liv kan vara, och även nyare filosofer, har tankar åt det hållet, inte minst inom existentialismen. Men att förbättra sig, för att det skall bli låt oss säga inom ramen för ett sanningssökande behöver man dels kunna söka bestämma tillståndet hos en person och dels ha någon slags solid bild om vad ett bra tillstånd skulle kunna vara.
KBT presenterar en del typer av tankemönster som kan vara problematiska och en del som är eftersträvansvärda. Skulle inte påstå att man direkt presenterar en avsikt, man presenterar en möjlighet, så vitt jag förstår i någon mening vetenskapligt bevisade. Och det är upp till personen och eventuellt en hjälpande fackperson att utvärdera om handlingsmönster kan vara lämpliga.
Själv har jag blivit mycket hjälpt av terapi, inte direkt i att då hitta avsikter, mer bestämma tillstånd. Men utifrån det har jag ändrat saker, och vill påstå att det blivit bättre för mej och människor i min närhet.
Sen gå vidare från det…
Vad säger man egentligen, då man säger inte ought from is. Säger man - nähäpp, man kan inget veta, det är bara att springa omkring och inte bry sig om hur gå vidare från konstaterat läge? Manar det inte istället till - försiktighet med att dra för snabba slutsatser?
Säger inte Kierkegaard, till exempel, en del om vad en människa borde göra?