Algotezza skrev:
Är det en gåta vad vi menar med "en bättre värld"? Det är väl bara att prata med folk eller läsa vad folk skrivit om det. Det framkommer väl då att det finns skillnader mellan vad kristna menar med en bättre värld, vad muslimer menar, vad Platon menade, vad Marx menade? Etc. En gåta har ofta ett entydigt svar alla kan hålla med om stämmer när de fattat poängen med gåtan och svaret. Är det samma sak med begreppet "en bättre värld" menar du?
På din första fråga svarar jag nej, men det du frågor sist är mer i linje med vad jag tänkte.
Tänk dig en värld som styrs av en grym tyrann, men all makt som tyrannen har grundar sig i en lögn. Till exempel om tyrannen har en projektor som skapar en illusion av att tyrannen är väldigt stor och farlig, fast tyrann egentligen är väldigt liten och svag. Sen kommer då en filosof som avslöjar denna projektion för folket…och alla fattar då att denna tyrann inte är farlig egentligen, och det finns ingen anledning att vara rädd. När tyrannens lögn avslöjas blir tyrannen maktlös.
I detta scenario spelar det väl egentligen inte nån direkt roll vad filosofen vill eller tycker? Om världen egentligen blir bättre är fortfarande en öppen fråga, men vi borde åtminstone kunna dra slutsats att lidande orsakat av tyrannen upphör.
Sen nästa fråga…hur stämmer vår värld överens med denna liknelse, och vilken roll filosofer har? Åter en öppen fråga.
Alltså, jag menar inte att ge givna svar. Men när väl en lögn blivit avslöjad är det ofta definitivt och självklart för den som förstått.