xion skrev:Stoikerna talade mycket om vikten av dygd.
Men vad är det dygdigt liv? Ordet "odygdigt" förstår vi bättre.
Att var dygdig är att handla rätt. Odygdig måste alltså vara att handla fel.
Men vem bestämmer vad som är rätt och vad som är fel?
Många filosofer hamnar i att det rätta är att följa naturen.
Men följer vi naturen så kan vi inte dricka komjölk t.ex. Den är ju avsedd för kalven.
Homosexualitet följer inte heller naturen. Naturen skapade sexualiteten för fortplantning, inte för nöje och njutning. Den är naturens sätt att få saker att ske som måste ske. Därför sker det enligt naturen ordning men inte alltid "enligt ritningarna".
Människan ska ska följa sin natur. Då handlar hon rätt.
Men människans natur verkar vara så tygellös så det är tveksamt om vi kan ha den som enda ledstjärna.
Vi måste ha lagar och regler annars slår vi förr eller senare ihjäl varann.
Vi måste ha en rättsstat i botten annars hamnar vi snart i anarki.
Världen var mycket enklare i äldre tider. Då skulle det ha kunnat räcka med "tio Guds bud".
Nu stiftas det nya lagar i en strid ström. Det blir allt svårare att hålla reda på allt ska och allt man inte får.
Enligt stoikerna är människans syfte att utveckla sina dygder och dessa är visdom, mod, måttfullhet och rättvisa.
Enligt dem är naturen sammanlänkad och styrd av en rationell intelligent kraft, logos. Vi bör alltså leva i enlighet med dessa dygder för att förstå naturen då vi är en del av den och den en del av oss.
En sak som har hänt är dock det som kallas för "disenchantment of the world"
När världsbilden "tappar värdeaspekten" av naturen och naturen går från att vara en andlig entitet med oss inom den till att vara naturresurser människan äger. Naturen går från att vara något meningsfullt till att vara ett föremål för mänskliga begär.
Tankar om önskvärdhet och handlingars rätt och fel blir då påklistrade riktlinjer istället för genuina kvalitéer livet har vi förhåller oss till.