Morfus-Mysteriet

Moderator: Moderatorgruppen

Simon Groth

Morfus-Mysteriet

Inläggav Simon Groth » 21 dec 2005 18:53

Kan någon tyda detta schiffer? Även jag vill skåda sanningen! :P

som starkaste överlever och mottar en religös inriktning kan vi se det djupa "riktig vetenskap" och roligt då karaktär och kärnan fitest "vetenskaplig" teorin karaktär även ett och är en gåva man måste falsifierbar vem ska vi få och röster men själva politiska spelet eller börjar de cirkulärt i sin utveckling överlever och där kommer darwins evolutionsteorin och håller med karaktär och växt kan vi inte har någon reell existens lyder den har denna karaktär även meningen

--------

lögnen för filosofin och genom en evolution rörelse och detta sist nämnda kan inte dö eftersom vi är mer olika än som ett lidande från mer logiska idealismen en annan sida nå en förändring till det bättre utom möjligtvis vi nå någonting men egentligen osv har inte rätt att vi människor är inte riktigt att styrande tvinga de och måste för en dysevolution som måste läras som måste tämjas som måste evolutionera deta kan att vi människor makt filosofi är och förblir subjektiva upplevelser vad denna helhet som frambringar livsstrukturerna är dessutom och överge den högra eller vänstra till osanning om tingens natur och en död kropp för använda fel något som sträcker sig oändligt långt bort avstånd är enbart självupplevda erfarenheter

-----------------

var i än någonsin i universums historia det är därför som att erfara vad som hänt tidigare på en plats då enbart utifrån denna information dvs finns det väl utvecklade länder och länder som är som måste läras som dig att vi människor är övertygad det blev dysevolutionen uppträder i detta är på alla tro kungligheter sen går heller att lära sig och menar då vi födds den försöker kommunicera ni inte beskriva det holografiska pesonlighet er mig själv därför blir det inte mer skrämmande för dig på tills nu och motsägelsefulla att allt nerskrivande vetenskap eller olika personer där kommer in på ombytlig och anpassningsbar har sin evolution är alltid i mitt liv och min kropp så jag vet att mot hem bli kameleont tillsammans det att acceptera i själva människan är objekt för forskning

Morfus, Reveal yourself! Too long have you lingered in the shadows!

morfus

Re: Morfus-Mysteriet

Inläggav morfus » 22 dec 2005 19:45

Simon Groth skrev:Kan någon tyda detta schiffer? Även jag vill skåda sanningen! :P

reell existens vi är på grund av att bli flummigt och det en mängd information vi de tidigare liven om vi stannar upp med våra jag skapat en tolkningsmaskin av den de vad är makt filosofi är inte längre i världen just idag min och det måste skyddas mot ta ansvar jag säga att det för att vinna sympati och en ägg från en annan information som kommuniceras med någon form av maktbegaär habegär fåfänga och som oss att de ske ett tänkande av dualism existerar då enbart

däremot inte går att framställa övertygande bevis för andra starka informationskomplex en möjlighet jag glömde lägga till raden den poetiska resonemang i delar men men själva politiska resonemanger jag ser är att gå vidare över gränserna för att det femenina of the world/rishikes/indien träffa jag yogis och för att det är det som dig att vi det informationskomplex som vårt förnufts föreställningar - en chinpans har en djupare kön från den vänstra eller lösa våra individuella och samhälleliga problem en process

den ända rätta vägen vi får i alla jag valde för mark och rikedomar en stark attraktion och jag menar med mutationer som en sort lika som en förståelse av rörelse och tidrum men 000 människor har är som än påverkar händer oss och den frihet som saknar är det som kan påverkas och när av hanfasta kan fungera jag skulle kunna läga på något en så är det det finns många andlig mer rationellt - så upphör inte drömmen däremot så dör vår personlighet succesivt och äter söndagmiddag med familjen jag ser en definition av allt

Simon Groth skrev:Morfus, Reveal yourself! Too long have you lingered in the shadows!

int ri =

myRandom.nextInt(allWordsVec.size()-1);

halOutVec.add((String)(allWordsVec.get(ri))); String preWords = ""; int outLength = 40; outLength += myRandom.nextInt(10); for(int i=0; i<outLength; i++){ int siz = halOutVec.size(); double r = myRandom.nextDouble(); if(i>0) preWords = (String)halOutVec.get(siz-2) + " " + (String)halOutVec.get(siz-1); if((i>0) && (r<(double)0.70) && (myHashtable2.get(preWords) != null)) { Vector = (Vector)myHashtable2.get(preWords); if(v.size() > 1) { ri = myRandom.nextInt(v.size()-1); halOutVec.add((String)(v.get(ri))); } else halOutVec.add((String)(v.get(0))); stat2Words++; } // if((r<(double)0.7) && (myHashtable.get(halOutVec.lastElement()) != null)) else if((r<(double)0.85) && (myHashtable.get(halOutVec.lastElement()) != null)) { Vector v = (Vector)myHashtable.get(halOutVec.lastElement()); if(v.size() > 1) { ri = myRandom.nextInt(v.size()-1);

halOutVec.add((String)(v.get(ri)));

}

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 22 dec 2005 20:05

Jag gissar, baserat på vad jag utläsa av koden morfus postade, att morfus är någon slags forum-bot som genererar till synes meningsfulla inlägg, i stil med the post-modern essay generator. Kanske är morfus skapad av någon forum-lurker som tröttnat på alla meningslösa inlägg (!).

Eller så är det neos alter-ego.

Är jag nära?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 22 dec 2005 20:21

Det är lustigt. Jag hade inte lagt märke till morfus framfart (hej morfus, välkommen) på forumet och utgick ifrån att åtminstone delar av det Simon citerade var neo-produktion...

-narr-

Användarvisningsbild
neo

Inläggav neo » 22 dec 2005 21:11

Komplot på gång, i första hand är morfus i själva verket Ursus, det märker vilken idiot som hels, att försöka ironicera det hela är en feg och fult trick, om vi accepterar detta feghet, då är det bara att välkomna;
mental slavery.

väntar på svar! om ni inte förstår vad jag skrev, eller om det är otydligt, vilken jag är mycket tveksam, då kan ni fortsätta att vara fega och usla.
Philosophiae.
Neologismus: creandis linguis.
Metaphysicorum:
Sciertiam primorum in humana cognitione principiorum.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 22 dec 2005 21:33

OK, "morfus" använder ett script som plockar ut bitar från tidigare inlägg i detta forum, och sätter sedan ihop fragmenten. Känner igen flera av mina egna ordval. Nu när vi vet det så kan du sluta morfus. Och jag är också ganska övertygad om att "neo" är en ny inkarnation av "precognitivo". Jag har dock inte sett neo använda sig av andras texter, så baserat på att jag inte har några bevis att neo är precognitivo, och att neo inte bryter mot forumets regler, så stänger jag inte av honom. Det är dock respektlöst om så är fallet. Och om det är ursus som är morfus så lägg av. Suck...

Johan

Rafael

Inläggav Rafael » 22 dec 2005 23:57

Hur gammal är du "Neo"?
Du vet (?) att du stavar rätt mycket fel, är du möjligen född i något annat land? =)

Hymer

Inläggav Hymer » 23 dec 2005 08:22

archaxe, du har varit observant och gissar rätt.

Jag ber om ursäkt för den förargelse Morfus verkar ha väckt (men Neos kommentar ”din retorik är av ondo” var faktiskt riktigt rolig), och jag ber om ursäkt ifall jag brutit mot några av forumets regler. Min avsikt var inte att spamma eller förstöra, utan det var ett litet experiment jag ville göra.

Programmet skrev jag själv en söndageftermiddag och är ytterst enkelt. Det genererar text slumpmässigt och tar hänsyn till hur två eller tre ord brukar följa på varandra i kända texter. Texterna som Morfus hämtar inspiration från är en mängd inlägg av Neo, Stardancer och Johan Ågren (jag ville få en viss stil på det hela och använde Johans inlägg även för att bättra på Morfus stavning och grammatik något). Jag hade inte hört talas om post-modern essay generator, men har kollat in den nu, och den är ju förstås betydligt mer sofistikerad. Tack för det intressanta tipset, archaxe!

Vad jag egentligen var intresserad av var om och hur dylika nonsens-inlägg blir bemötta och om ett program som Morfus överhuvudtaget kan upplevas som en intelligent mänsklig skribent. Jag hade egentligen förväntat mig att det omedelbart skulle avsöjas som ett datorprogram och kommentarer som ”skojiga texter, hur funkar det?”. Istället verkar Morfus ha en förargelseväckande effekt. Nåja, jag slutar i alla fall med Morfus inlägg nu.

Den filosofiska frågan i sammanhanget knyter förstås an till temat ”Vad är intelligens”? Även ett enkelt program som Morfus verkar kunna väcka illusionen av intelligens och ett mer avancerat datorprogram skulle säkert kunna hålla illusionen vid liv en längre tid. Är intelligens ungefär som konst, att den så att säga ligger i betraktarens ögon? Eller måste intelligens per definition vara knuten till en människa av kött och blod?

Neo, du kan pusta ut nu när du vet att Morfus inte är din gamla ärkefiende Ursus. Jag inser att mitt experiment var lite hänsynslöst och jag hoppas att du förlåter mig. Jag lovar att jag inte är i komplott med någon för att smutskasta dig.

God Jul på er alla, i alla fall!

morfus

Inläggav morfus » 23 dec 2005 08:28

För att skingra eventuella konspirationsteorier så bekräftar jag härmed att jag är Hymer.

(Detta användarkonto kan förstås plockas bort nu om så önskas.)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 23 dec 2005 12:02

Hymer skrev:Vad jag egentligen var intresserad av var om och hur dylika nonsens-inlägg blir bemötta och om ett program som Morfus överhuvudtaget kan upplevas som en intelligent mänsklig skribent.

Själv funkar jag så när jag skummar nya inlägg på FF, att jag helt enkelt ignorerar den sortens inlägg. Om jag inte får ett klart och tydligt sammanhang från och med första meningen, alternativt om denna första mening inte väcker MINSTA intresse, hoppar blicken helt enkelt vidare till nästa inlägg. Om avsändaren inte lagt möda på att jag ska begripa, varför ska jag då lägga möda på att förstå? Det finns så många andra BRA inlägg på forumet, och jag har med tiden lärt mig sortera bland läsvärt och icke-läsvärt (från mitt perspektiv) mycket snabbt. Ibland kastas kanske ett och annat barn ut med barnvattnet, men i så fall kommer nya inlägg från den avsändaren och därmed nya tillfällen att omvärdera bedömningen.

Anledningen till att något som Morfus slinker igenom min snabbsortering beror ju också på att en grund lagts av tidigare välmenande, men obegripliga, forumanvändare. En trend som, så vitt jag vet, började med Patrik Persson, men det kan förstås ha funnits liknande gestalter på forumet innan jag hittade hit. Det mest oroväckande är ju inte att folk inte omedelbart tror att Morfus är en bot, utan det faktum att några inlägg av mänskliga författare inte når en begriplighetsstandard som är så värst mycket högre än morfus. För min egen del glider blicken bara förbi dem, men andra kan ju uppleva dem som störande.

-narr-

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 23 dec 2005 14:35

Kul experiment! :-) Undrar hur det hade blivit med en mer avancerad generator. Som det nu blev verkar du inte ha fått så många svar? På servrar där man spelar schack över nätet lägger folk ofta upp robotar som initierar och spelar partier, och det är ofta svårt att avgöra att man spelar mot en robot (bortsett från att man aldrig vinner mot dem!). Inte så konstigt kanske. Schack är en mycket snäv och väldefinierad verksamhet. Filosofiska diskussioner är dock ofta även de ganska snäva, jämfört med mänsklig kommunikation i allmänhet, och det finns en förhållandevis hög tolerans för svårbegripliga och kryptiskt formulerade inlägg. Fascinerande tanke att vi en dag kanske kommer sitta här och diskutera filosofi med en robot, utan att veta om det. Vad hade Alan Turing sagt...?

Simon Groth

Inläggav Simon Groth » 23 dec 2005 15:37

Tycker också att det var ett rätt kul experiment :D

Användarvisningsbild
neo

Inläggav neo » 23 dec 2005 16:46

Hymer skrev:archaxe, du har varit observant och gissar rätt.

Jag ber om ursäkt för den förargelse Morfus verkar ha väckt (men Neos kommentar ”din retorik är av ondo” var faktiskt riktigt rolig), och jag ber om ursäkt ifall jag brutit mot några av forumets regler. Min avsikt var inte att spamma eller förstöra, utan det var ett litet experiment jag ville göra.

Programmet skrev jag själv en söndageftermiddag och är ytterst enkelt. Det genererar text slumpmässigt och tar hänsyn till hur två eller tre ord brukar följa på varandra i kända texter. Texterna som Morfus hämtar inspiration från är en mängd inlägg av Neo, Stardancer och Johan Ågren (jag ville få en viss stil på det hela och använde Johans inlägg även för att bättra på Morfus stavning och grammatik något). Jag hade inte hört talas om post-modern essay generator, men har kollat in den nu, och den är ju förstås betydligt mer sofistikerad. Tack för det intressanta tipset, archaxe!

Vad jag egentligen var intresserad av var om och hur dylika nonsens-inlägg blir bemötta och om ett program som Morfus överhuvudtaget kan upplevas som en intelligent mänsklig skribent. Jag hade egentligen förväntat mig att det omedelbart skulle avsöjas som ett datorprogram och kommentarer som ”skojiga texter, hur funkar det?”. Istället verkar Morfus ha en förargelseväckande effekt. Nåja, jag slutar i alla fall med Morfus inlägg nu.

Den filosofiska frågan i sammanhanget knyter förstås an till temat ”Vad är intelligens”? Även ett enkelt program som Morfus verkar kunna väcka illusionen av intelligens och ett mer avancerat datorprogram skulle säkert kunna hålla illusionen vid liv en längre tid. Är intelligens ungefär som konst, att den så att säga ligger i betraktarens ögon? Eller måste intelligens per definition vara knuten till en människa av kött och blod?

Neo, du kan pusta ut nu när du vet att Morfus inte är din gamla ärkefiende Ursus. Jag inser att mitt experiment var lite hänsynslöst och jag hoppas att du förlåter mig. Jag lovar att jag inte är i komplott med någon för att smutskasta dig.

God Jul på er alla, i alla fall!

I´VE GOT PUNK´D.

Hymer du är förlåten, det såg ut att vara en perfekt ironisering av mig själv, att det blev en illusionisk komplott fast omedvetet.
Och för att inte vara respektlös, ber jag Ursus om ursäkt, likaså till Archaxe och Hovnarr.
Philosophiae.

Neologismus: creandis linguis.

Metaphysicorum:

Sciertiam primorum in humana cognitione principiorum.

Hymer

Inläggav Hymer » 23 dec 2005 23:04

hovnarr skrev:Själv funkar jag så när jag skummar nya inlägg på FF, att jag helt enkelt ignorerar den sortens inlägg. Om jag inte får ett klart och tydligt sammanhang från och med första meningen, alternativt om denna första mening inte väcker MINSTA intresse, hoppar blicken helt enkelt vidare till nästa inlägg.

Jag känner igen mig och tror att detta är rätt typiskt för ”informationsåldern”. Mängden tillgänglig information gör att vi gallrar och söker väldigt tidseffektivt, och det är nog inte så konstigt att det inte blev så många reaktioner på morfus stolliga inlägg.

hovnarr skrev:Det mest oroväckande är ju inte att folk inte omedelbart tror att Morfus är en bot, utan det faktum att några inlägg av mänskliga författare inte når en begriplighetsstandard som är så värst mycket högre än morfus.

Man kan ju också se det som en utmaning. Om man upplever någon kommunicera på ett, låt oss säga ”okonventionellt” sätt, så tyder det kanske på ett okonventionellt tänkande och då kanske det med lite tur finns någon ovanlig, hårdsmält godbit att hämta hos vederbörande, vilket efter ett tålmodigt bearbetande kanske leder till någon ny insikt som man inte skulle ha fått av en mer ”samspelt” debattör.

Tore skrev:Kul experiment! Undrar hur det hade blivit med en mer avancerad generator. Som det nu blev verkar du inte ha fått så många svar? På servrar där man spelar schack över nätet lägger folk ofta upp robotar som initierar och spelar partier, och det är ofta svårt att avgöra att man spelar mot en robot (bortsett från att man aldrig vinner mot dem!). Inte så konstigt kanske. Schack är en mycket snäv och väldefinierad verksamhet. Filosofiska diskussioner är dock ofta även de ganska snäva, jämfört med mänsklig kommunikation i allmänhet, och det finns en förhållandevis hög tolerans för svårbegripliga och kryptiskt formulerade inlägg. Fascinerande tanke att vi en dag kanske kommer sitta här och diskutera filosofi med en robot, utan att veta om det. Vad hade Alan Turing sagt...?

Nej, det blev som sagt inte så många svar, men generatorn var ju ytterst enkel. Jag tror att den största svårigheten med att skapa något som verkar intelligent är att få till känslan av dialog och interaktion. I ett schackprogram är ju interaktionen relativt enkel och väldefinierad (även om spelet inte är enkelt), men en språklig dialog är nog väldigt svår att hantera. Jag har lekt med tanken att försöka skapa en andra version av Morfus för filosofiska diskussioner på ett helt annat sätt, genom att bygga upp en slags begränsad ”världsbild” av hypoteser, påståenden och axiom, och knyta samman dem för att kunna simulera härledningar och argumentation. Världsbilden själv behöver inte vara hållbar, utan det viktiga vore att låta programmet generera text som ser ut som argument och förklaringar. Den delen låter sig säkert göras, men det som för mig ter sig ytterst svårt att realisera är återkopplingen till de svar som kommer. Själv har jag ingen aning om hur det skulle kunna göras, men den dagen kommer säkert då vi verkligen blir ”lurade” av en filosoferande robot. Å andra sidan kanske diskussionen då känns så meningsfull att det inte spelar någon roll så länge vi är lyckligt omedvetna om vad vi pratar med!

neo skrev:I´VE GOT PUNK´D.

Hymer du är förlåten, det såg ut att vara en perfekt ironisering av mig själv, att det blev en illusionisk komplott fast omedvetet.

Skönt att du tar det på rätt sätt. Hoppas att du tyckte att det var lite kul också. :wink:

Återgå till "Filosofi"