Friedrich Nietzsche

Moderator: Moderatorgruppen

Acid

Friedrich Nietzsche

Inläggav Acid » 25 feb 2004 16:33

Hej!

Håller på att samla information om Friedrich Nietzsche för att få lite mer koll på honom och det är svårt så jag undrar om det är någon som har ett par bra länkar om Nietzsche´s filosofi och värderingar?

PS. Helst på svenska! =)

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 25 feb 2004 18:09

Jag vill inte låta nedlåtande, men jag tror att du kan använda en internetsökmotor lika bra som de mest kunniga/aktiva/intresserade/vem-som-helst här på forumet. Men denna tråd kanske utvecklas till en diskussion om Nietsches existentialfilosofi?

Acid

Inläggav Acid » 25 feb 2004 19:26

och jag är inte lat, utan har gjort det men hittar ingen riktig bra "sida" som innehåller hans filosofi och värderingar på ett bra skrivet sätt...

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 25 feb 2004 19:35

Kanske mer lärorikt, och utvecklande vore, om du lyckades få igång en diskussion med någon här på forumet som känner till Nietsches teorier. Själv gör jag det bara som flyktigast. Jag kan inte garantera dig att det absolut finns någon här som är intresserad av Nietsches tankar dock; vi är en ytterst liten aktiv skara användare.

Acid

Inläggav Acid » 25 feb 2004 20:04

man kan inte diskutera han filosofi om man inte känner till hans filosofi.... det är därför jag försöker få fram någon länk...

Bibblan är inte aktuell då böcker om honom är utlånade... =(

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 25 feb 2004 20:28

Och böcker av honom då?

victor
Kontakt:

Inläggav victor » 25 feb 2004 20:46

acid: vad och hur mycket är det du ska "ha reda" på?

Är det basic fakta liksom, så är det bara att söka på nätet; gjorde det just och hittade direkt ställen som jag tyckte verkade bra. Lär gå att surfa sig fram till bra ställen också.

Annars torde det ju gå att få liknande fakta i vanliga filosofi-historiska verk och/eller filosofi-lexikon. Har själv ett filosofi-lexikon som faktiskt är skitbra. Mycket bra (och långa!) artiklar om alla de filosofer som anses viktiga, däribland Nietzsche.

/v
"Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig; men det gör jag, tror jag."

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 25 feb 2004 20:55

Enklast om du går till ett directory: http://directory.google.com/Top/Society ... Friedrich/

eller:

http://search.dmoz.org/cgi-bin/search?s ... ilosophers

Tror tyvärr inte du kommer att hitta något matnyttigt på svenska.

Johan

Acid

Inläggav Acid » 25 feb 2004 22:53

victor skrev:acid: vad och hur mycket är det du ska "ha reda" på?

Är det basic fakta liksom, så är det bara att söka på nätet; gjorde det just och hittade direkt ställen som jag tyckte verkade bra. Lär gå att surfa sig fram till bra ställen också.

Annars torde det ju gå att få liknande fakta i vanliga filosofi-historiska verk och/eller filosofi-lexikon. Har själv ett filosofi-lexikon som faktiskt är skitbra. Mycket bra (och långa!) artiklar om alla de filosofer som anses viktiga, däribland Nietzsche.

/v

bara lite basic vad fakta om hans filosofi, värderingar och ontologi.. om du hittade något så ge mig gärna det.. =)

victor
Kontakt:

Inläggav victor » 26 feb 2004 09:44

Acid: okej...hmm. Det finns ett filosofi-lexikon (?) som heter "De stora filosoferna", Höffe, Otfried (red.). Där finns en artikel av Josef Simon som ger dig det du vill ha.

Överlag kan det nog finans en poäng i att försöka söka på nåt universtetsbibliotek. På sådana finns ju alltid (?) en avdelning med böcker som inte är till utlåning (så kallat kursbibliotek), som man kan gå in å sätta sig och läsa på plats, eller kopiera.

Vad gäller att hitta info om Nietzsche på nätet, så tror jag det kan vara idé att seriöst surfa runt; finns nog många bra sajter (kanske tom på svenska) som sökmotorerna inte hittar.

Lycka Till! :)
/v
"Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig; men det gör jag, tror jag."

Acid

Inläggav Acid » 26 feb 2004 11:43

som jag sa i ett tidigare inlägg så kan man inte låna på bibblan då dem är utlånade... =(

Och du sa att du hittade något på internet, så varför inte bara ge mig den länken?

victor
Kontakt:

Inläggav victor » 26 feb 2004 12:58

Men...letar du på ett UNIEVERSITETSbibliotek, så ska det finans avdelningar med böcker som ej kan lånas ut. Vilken stad bor du i?

Alltså...jag har ingen diekt länk. Jag sa bara att när jag sökte kom det upp en massa sidor som verkade bra. Men det var inga sidor på svenska dock. Så....sök på Google och börja leta. Eller börja, som Johan föreslog, med "directory:t" som han lagt upp en länk till.

Mer än så kan jag inte hjälpa dig.

Söker själv just nu efter info om vad Nietzsche egentligen menar med "språkets förförelse" (även om jag har grundläggande kunskap om vad han menar).

MVH
/v

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 27 feb 2004 16:11

victor skrev:Söker själv just nu efter info om vad Nietzsche egentligen menar med "språkets förförelse" (även om jag har grundläggande kunskap om vad han menar).

Språket är en konstruktion, som vi ofta tar för givet är en korrekt spegling av verkligheten - vilket den sällan är. Orwell driver detta till en extrem hos makthavarna i 1984, där newspeak ska ersätta oldspeak och på så vis begränsa partimedlemmarnas tankebanor.

victor
Kontakt:

Inläggav victor » 28 feb 2004 13:01

MrTambourineMan: Jo...som sagt, jag visste ungefär vad han menade. Jag hade "the big picture", men saknade detaljerna.

För övrigt är väl denna tes kring språket som det som skapar själva vår uppfattning om verkligheten Nietzsche driver, ganska lik Saphir-Worf-hypotesen. Eller?

Eller menar Nietzsche att det är bara de indoeuropeiska språken (som skiljer på subjekt och predikat; vilket väl en del andra språkgrupper gör också, men inte alla) som skapat den felaktiga bilden att en handling med nödnvändighet utförs av någon?

/v

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 28 feb 2004 13:48

Mig veterligen finns det inget mänskligt språk som inte skiljer på subjekt och predikat. I Bortom gott och ont, säger Nietszche dock att de Ural-Altaiska språken som enligt honom har det minst utvecklade subjektsbegreppet, antagligen har filosofer som ser något annorlunda på världen.

Återgå till "Filosofi"