Hej! Jag är ledig till mitten av mars (minst) och tänkte ägna tiden åt att återupptaga mitt intresse för att skriva.
Jag hade tänkt att börja skriva på en personlig etisk lära, kan väl vara vettigt att skriva ner vad man tycker om de väsentliga sakerna i livet, och förmodligen ändra sin åsikt i mångt och mycket medans man skriver.
Jag behöver tips på allt man bör skriva om i en etisk lära, det jag skrivit ner och tänkt skriva om:
Grundprinciper för den etiska läran
Dygder
Välbehag
Vänskap(kärlek)
Begär
Döden
Rättvisa
Sinnesförnimmelser
Identitet (Hur man definerar en identitet, vad är egentligen en identitet, identitet genom andras ögon [hur man blir sedd], identitet genom ens egna ögon [hur man ser på folk])
Syn på djur (mestadels om att äta eller icke äta kött)
--
Dessa skrev jag ner lite snabbt när jag bestämt mig för att det var en etisk lära jag ville skriva.
Vad mer är väsentligt att ha med i en etisk lära?
Tack på förhand.
Skriva en etisk lära (hjälp!)
Moderator: Moderatorgruppen
Är du ute efter att predika dina egna värderingar såsom varandes mer rätt än andras, eller är du ute efter att analysera vad etik är, huruvida vissa värderingar kan anses mer "rätt" och isåfall vilken metod man använder för att ta reda på varför?
Vad har förresten välbehag, döden och identitet med etik att göra?
Vad har förresten välbehag, döden och identitet med etik att göra?
-
Tony The Pony
Makterna skrev:Är du ute efter att predika dina egna värderingar såsom varandes mer rätt än andras eller är du ute efter att analysera vad etik är, huruvida vissa värderingar kan anses mer "rätt" och isåfall vilken metod man använder för att ta reda på varför?
Har inget intresse av att visa det jag tänker skriva, till någon annan. Vill bara analysera mina egna tankar.
Makterna skrev:Vad har förresten välbehag, döden och identitet med etik att göra?
Med välbehag tänkte jag hur man bör rikta in sig mot välbehag, hur och vilka välbehag man bör sträva efter att uppfylla, och vilka välbehag man bör eliminera. Men det kanske inte passar in på en "etisk lära"??
Hur man ser på döden/sin identitet har väl en stor vikt på hur man mår, men det är väl samma där, som hos välbehag.
Kanske passar det jag vill skriva om bättre in på en livsåskådning?
Där har ju metafysik (som döden passar in på) och identitet en plats.
OK. Förslag på frågor som din text kan besvara:
1. Vad är min mening med mitt livet?
2. Vad rekommenderar jag andra att ha som mening i sina liv?
3. Vad är egentligen god etik? Är det ett sådant handlingsprogram som om de tillämpas av alla, maximerar välbefinnandet på jorden? Är detta handlingsprogram samma för alla?
4. Vad är välbefinnande? Hur viktigt är det att uppnå lycka, jämfört med att undvika olycka? Är det samma för alla?
5. Vad gör dig lycklig? Vad gör folk i allmänhet lyckliga?
6. -"- olycklig
7. Finns det vissa saker som man lätt tror att man blir lycklig/olycklig av, fast att det egentligen inte är så? Och vice versa, finns det saker som man underskattar vikten av?
8. Finns det någon egentlig koppling mellan politik och etik? Eller finns det tvärtom en falsk koppling, t.ex. när politiker predikar sin personliga etik snarare än att ägna sig åt vad de borde?
1. Vad är min mening med mitt livet?
2. Vad rekommenderar jag andra att ha som mening i sina liv?
3. Vad är egentligen god etik? Är det ett sådant handlingsprogram som om de tillämpas av alla, maximerar välbefinnandet på jorden? Är detta handlingsprogram samma för alla?
4. Vad är välbefinnande? Hur viktigt är det att uppnå lycka, jämfört med att undvika olycka? Är det samma för alla?
5. Vad gör dig lycklig? Vad gör folk i allmänhet lyckliga?
6. -"- olycklig
7. Finns det vissa saker som man lätt tror att man blir lycklig/olycklig av, fast att det egentligen inte är så? Och vice versa, finns det saker som man underskattar vikten av?
8. Finns det någon egentlig koppling mellan politik och etik? Eller finns det tvärtom en falsk koppling, t.ex. när politiker predikar sin personliga etik snarare än att ägna sig åt vad de borde?
Re: Skriva en etisk lära (hjälp!)
Tony The Pony skrev:Hej! Jag är ledig till mitten av mars (minst) och tänkte ägna tiden åt att återupptaga mitt intresse för att skriva.
Jag hade tänkt att börja skriva på en personlig etisk lära, kan väl vara vettigt att skriva ner vad man tycker om de väsentliga sakerna i livet, och förmodligen ändra sin åsikt i mångt och mycket medans man skriver.
Jag behöver tips på allt man bör skriva om i en etisk lära, det jag skrivit ner och tänkt skriva om:
Grundprinciper för den etiska läran
Dygder
Välbehag
Vänskap(kärlek)
Begär
Döden
Rättvisa
Sinnesförnimmelser
Identitet (Hur man definerar en identitet, vad är egentligen en identitet, identitet genom andras ögon [hur man blir sedd], identitet genom ens egna ögon [hur man ser på folk])
Syn på djur (mestadels om att äta eller icke äta kött)
--
Dessa skrev jag ner lite snabbt när jag bestämt mig för att det var en etisk lära jag ville skriva.
Vad mer är väsentligt att ha med i en etisk lära?
Tack på förhand.
Har du läst om olika etiska läror ?
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)
Jag tycker "Makterna" sätter fingret på en viktig punkt:
Problemområdet kallas värdeteori eller meta-etik, och viktiga frågor att beakta är vad värdeord som "gott", "ont", "bra", "dåligt" etc egentligen har för innebörd. Omfattar du någon slags emotivism/värdenihilism där du menar att värden egentligen inte existerar och utsagor om gott och ont bara är uttryck för personliga värderingar, eller är du värderealist och menar att värdeutsagor kan ha sanningsvärde?
Visa sedan tydligt varför din inställning i metaetiken är den rimligaste inställningen, och vad du tycker att din version av metaetik är den som bäst löser centrala etiska problem. Visa sedan hur din värdeteori logiskt leder till en given etisk position. Tag ställning till konsekvensetik, dygdetik, pliktetik, rättighetsläror och så vidare - kanske blir resultatet av dina värdeteoretiska grubblerier att du hamnar klockrent i någon av dessa läror, eller så har du uppfunnit en ny etisk lära. Oavsett vilket vill jag sedan läsa din bok/uppsats
På läslistan, ifall du inte redan har läst dem: "Grundbok i värdeteori" (Bergström) och "Grundbok i normativ etik" (Tännsjö).
Problemområdet kallas värdeteori eller meta-etik, och viktiga frågor att beakta är vad värdeord som "gott", "ont", "bra", "dåligt" etc egentligen har för innebörd. Omfattar du någon slags emotivism/värdenihilism där du menar att värden egentligen inte existerar och utsagor om gott och ont bara är uttryck för personliga värderingar, eller är du värderealist och menar att värdeutsagor kan ha sanningsvärde?
Visa sedan tydligt varför din inställning i metaetiken är den rimligaste inställningen, och vad du tycker att din version av metaetik är den som bäst löser centrala etiska problem. Visa sedan hur din värdeteori logiskt leder till en given etisk position. Tag ställning till konsekvensetik, dygdetik, pliktetik, rättighetsläror och så vidare - kanske blir resultatet av dina värdeteoretiska grubblerier att du hamnar klockrent i någon av dessa läror, eller så har du uppfunnit en ny etisk lära. Oavsett vilket vill jag sedan läsa din bok/uppsats
På läslistan, ifall du inte redan har läst dem: "Grundbok i värdeteori" (Bergström) och "Grundbok i normativ etik" (Tännsjö).
Re: Skriva en etisk lära (hjälp!)
Tony The Pony skrev:
Tack på förhand.
Behöver inte definieras. Du kan beskriva det du ser. När du ser en sten framför dig är det samma sten du ser framför dig.