Aristoteles; Vad är mest verkligt?

Moderator: Moderatorgruppen

AcidSleeper

Aristoteles; Vad är mest verkligt?

Inläggav AcidSleeper » 28 feb 2006 21:17

En kompis och jag har haft en livlig diskussion om vad som enligt aristoteles är det mest verkliga, det individuella eller det allmänna. Jag påstår att det är det individuella medans min kompis påstår det motsatta.

Skulle vara trevligt om någon kunde stödja mig och ge mig några argument jag kan använda i diskussionen, som inte är slut förrän jag har segrat eller blivit bevisad motsatsen.

Mvh. Niclas

AcidSleeper

Inläggav AcidSleeper » 01 mar 2006 19:43

Kanske en för svår fråga!? :wink:

Om jag säger såhär då, visst kallade Aristoteles det allmänna för former!?

jimtvååttaåtta

...

Inläggav jimtvååttaåtta » 04 mar 2006 15:25

Efttersom det individuella existerar direkt i tingen och tingen enligt Aristoteles var det verkliga och det allmänna bara existerar i våra sinnen, eller som en möjlighet i tingen, så får jag gissa på att det individuella bör vara mer verkligt för honom.
Jag tänker, därför fattar jag ingenting.

AcidSleeper

Inläggav AcidSleeper » 04 mar 2006 15:26

Det finns nog personer här som kollat frågan och kan svara,men varför svara ni inte?

Kanske ligger den i fel forum och då skulle en moderator flytta den till rätt men jag förstår inte varför ingen svarar på frågan!???????

ballistik

Re: Aristoteles; Vad är mest verkligt?

Inläggav ballistik » 04 mar 2006 15:29

AcidSleeper skrev:En kompis och jag har haft en livlig diskussion om vad som enligt aristoteles är det mest verkliga, det individuella eller det allmänna. Jag påstår att det är det individuella medans min kompis påstår det motsatta.

Skulle vara trevligt om någon kunde stödja mig och ge mig några argument jag kan använda i diskussionen, som inte är slut förrän jag har segrat eller blivit bevisad motsatsen.

Mvh. Niclas

Om du listade era respektive argument och vad ni baserade dom i vore det nog lättare att veta var man skulle börja. Gärna med referenser och sidhänvisningar.
"Det finns inget som heter fotogenetisk!"

AcidSleeper

Inläggav AcidSleeper » 04 mar 2006 16:37

Det är det att han inte inser att det allmänna är former enligt Aristoteles och det är där problemet ligger....

Så visst är det så att Aristoteles kallade det allmänna för former?

jimtvååttaåtta

Inläggav jimtvååttaåtta » 04 mar 2006 17:06

Formen har möjligheten att bli allmän om den genom abstraktion kan åtskiljas från materian.

kkklll

Inläggav kkklll » 04 mar 2006 20:57

AcidSleeper skrev:Det är det att han inte inser att det allmänna är former enligt Aristoteles och det är där problemet ligger....

Så visst är det så att Aristoteles kallade det allmänna för former?

Men AcidSleeper, vad menar du riktig med "det allmänna"? Om du menar allmänbegrepp, som "god", "ond", "skön" "riktig" etc, då har du ju redan i viss mening svarat på frågan, eftersom du då uppfattar dessa saker som allmänbegrepp, eller hur.

Om du däremot uppfattar de där sakerna som jag räknade upp som tankeformer, eller former rätt och slätt, då förutsätter du ju att de finns på något sätt.

Vart jag vill komma? Jo, man talar lätt förbi varandra inom filosofin. Men du skall inte låta dig skrämmas från filosofin för den skull. Det här är inget oöverkomligt problem.

Gör så här. Redovisa för din kompis att du talar om låt oss säga "allmänbegrepprepp", sen hävdar du något i stil med att allmängreppen inhyser alla saker vi förnimmer, d v s det som vi ser och känner omkring oss. Om din kompis lyckas visa att din teori om allmänbegrepp och deras förhållande till det individuella eller de enskilda tingen inte håller, att den är bristfällig, då måste du endera modifiera din teori, förkasta den eller vad du gör. Kanske måste du testa motsatt tes, d v s att de uppräknade sakerna inte alls är allmänbegrepp utan saker som finns och som är mycket verkligare än vad det än må vara vi ser omkring oss.

Så, så, vad väntar du på, sätt igång!

Mvh, kkklll

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 04 mar 2006 22:27

AcidSleeper skrev:Det finns nog personer här som kollat frågan och kan svara,men varför svara ni inte?

Kanske ligger den i fel forum och då skulle en moderator flytta den till rätt men jag förstår inte varför ingen svarar på frågan!???????

Det är ju ett lustigt sammanträffande att de frågor som Gösta grönroos ger ut i kursen Filosofins historia alltid dyker upp här på forumet samtidigt som de gör det under kursen.

ett lustigtb sammanträffande kanske?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 05 mar 2006 01:22

Jag har gjort samma iakttagelse.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 05 mar 2006 17:36

Ursäkta, men hur i helskotta skulle det ens vara möjligt att mäta hur verkligt något är? Hur gör man?

jimtvååttaåtta

Inläggav jimtvååttaåtta » 05 mar 2006 21:42

Kan inte säga att jag vet vem Gösta är, men det är ju inte så konstigt att man diskuterar något som man håller på med i skolan. Jag tycker att det är helt rätt att göra det, det är ju bra om man faktiskt lär sig något, eller??

Kiifen

Inläggav Kiifen » 15 mar 2006 01:48

Jag tror att denna måste bero på ett fundamentalt missförstånd. Man kan ju inte mäta någots grad av verklighet, men man borde ju kunna mäta någontings grad av tillförlitlighet. Alltså det är en skillnad här. Saker och ting kan vara mer eller mindre tillförlitliga men aldrig mer eller mindre verkliga. En dröm är mindre tillförlitlig när det gäller att planera inför fisketuren än det är att studera vädret. Smart va?

Återgå till "Filosofi"