Iq test.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Iq test.

Inläggav PopJimmy » 04 mar 2006 19:36

Jag funderar på att göra mensa testet. Någon som har erfarenheter och tips att dela med sig?

Jag gjorde mensa testet http://www.mensa.se förrut när det bara fanns ett testprov, 17 av 18 men jag gick över tiden nån minut. Andra gången hade de tre test, då fick jag 18, 18 med bra tid och sista 16 för jag kuggade på tiden (de wrappade prickarna runt brädet vilket gjorde att jag fick lägga ner mycket tid). Nu finns det tydligen två nya som jag måste testa.

Gjorde testet på http://www.highiqsociety.org och fick 118 (124 är krav för intag). Jag chansade på flera frågor. Detta test var väldigt kul för det hade flera olika typer av test. Mina matteskills är helt ovässade, och sen var det något konstigt test med massa stolpar jag inte fattade om man skulle addera, subtrahera, vända eller blocka bort pinnar av. jaja. Jag gör aldrig sånna här typer av test. Kul var att de hade en eller två frågor om västerländska filosofer.

Jag är som sagt helt kass på iqtest. Är det någon som är med i mensa eller annat iq community? Fan nu måste göra om highiqsociety testet.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 04 mar 2006 19:58

k*k*n i h*rf*tt*n 118 igen. Jag skulle gått natur med filosofi som tillval så skulle skiten vara en lätt match.

Makterna

Re: Iq test.

Inläggav Makterna » 04 mar 2006 20:03

PopJimmy skrev:Är det någon som är med i mensa eller annat iq community?

Ja.

ae

Inläggav ae » 04 mar 2006 20:34

Jag gjorde också testprovet och fick 18/18. Funderade också lite på skoj att prova att gå med i mensa, mest för att bidra med en abnormitet. Den uppfattningen jag fått av mensa är att det är ett gäng elitistiskt sinnade medelklassnubbar som bedriver gemensam intelektuell onani, men jag kan ha väldigt fel och är mer än beredd att motbevisas. Varför går folk med i mensa?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 04 mar 2006 21:26

Intelligensbegreppet är mångskiftande och mäter bara färdigheter som är intressanta för tillfället, för samhället.
Inte så konstigt att en analfabet får 0 i IQ i ett test som förutsätter läskunnighet. Den här personen kan i övrigt ha färdigheter som gör att han klarar tillvaron galant.
Gjorde ett test för en herrans massa år sen, fick 130-140, kommer inte ihåg exakt.
Annars är betygen i skolan en rätt bra mätare på IQ. När jag gick ut gymnasiet hade jag 4,75 i medel. Till saken hör att jag som invandrare var handikappad i svenska språket men lyckades ändå få fyror i både svenska och litteraturkunskap; på den tiden var betyget i svenska tvådelat. De två fyrorna drog ner medel kraftigt.

Mensa tycker jag är ett löjligt sällskap. Vad vill de bevisa? Jag skulle nog lätt kunna bli medlem men har ingen lust. Var finns EQ mätningen som gör oss till humana människor?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 04 mar 2006 22:03

det här med mensa får man ju ta med en nypa salt, min huvudanledning till varför jag vill gå med är för att mitt cv är helt tomt. Och dår får jag så att säga ett argument till varför jag är ett djävla latarsle. Jag tycker om att tänka, inte att arbeta.

ae

Inläggav ae » 04 mar 2006 22:09

Hade jag varit arbetsgivare hade jag inte sett ett medlemsskap i mensa som en merit, just pga din sista mening PopJimmy. :wink:

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 04 mar 2006 22:22

suchanother skrev:Intelligensbegreppet är mångskiftande och mäter bara färdigheter som är intressanta för tillfället, för samhället.
Inte så konstigt att en analfabet får 0 i IQ i ett test som förutsätter läskunnighet. Den här personen kan i övrigt ha färdigheter som gör att han klarar tillvaron galant.
Gjorde ett test för en herrans massa år sen, fick 130-140, kommer inte ihåg exakt.
Annars är betygen i skolan en rätt bra mätare på IQ. När jag gick ut gymnasiet hade jag 4,75 i medel. Till saken hör att jag som invandrare var handikappad i svenska språket men lyckades ändå få fyror i både svenska och litteraturkunskap; på den tiden var betyget i svenska tvådelat. De två fyrorna drog ner medel kraftigt.

Mensa tycker jag är ett löjligt sällskap. Vad vill de bevisa? Jag skulle nog lätt kunna bli medlem men har ingen lust. Var finns EQ mätningen som gör oss till humana människor?

Ja Suchanother jag håller med dig om att mensa är ett löjligt sällskap. Du själv visar ju på evidens för att man kan ha hög I.Q. (enligt egen utsaga) men ändå vara rätt blåst. =)

Ett bra I.Q. test skall ju vara utformat så att man varken behöver vara skolad i språk eller matematik. Så jag tycker inte betygen i skolan säger särskilt mycket om hur smart man är. Einstein hade ju inte särskilt lysande betyg men verkar ändå varit en rätt smart kille.

Makterna

Inläggav Makterna » 04 mar 2006 22:32

ae skrev:Jag gjorde också testprovet och fick 18/18. Funderade också lite på skoj att prova att gå med i mensa, mest för att bidra med en abnormitet. Den uppfattningen jag fått av mensa är att det är ett gäng elitistiskt sinnade medelklassnubbar som bedriver gemensam intelektuell onani, men jag kan ha väldigt fel och är mer än beredd att motbevisas. Varför går folk med i mensa?

Olika. Generellt kan man väl säga att det handlar om personer som vill känna samhörighet med andra intelligenta, ofta pga att de felbehandlats av en skola som medvetet diskriminerar högbegåvade barn, och ofta mobbats pga sina avvikande intressen. Påståendet om "medelklass" ställer jag mig frågande till, det lät mest som taget ur en proggtext. Men det elitistiska tänker jag inte dementera. Dock kan jag gladeligen tillägga att man nyligen gjort vissa ändringar i toppen vad gäller politiska ytterligheter, vilket säkerligen delvis leder till vissa förbättringar vad beträffar detta.
Vad är det för fel med "intellektuell onani" förresten? Är det inte just det vi gör här på Filosofiforum.com?

ae

Inläggav ae » 04 mar 2006 22:53

Makterna skrev:Vad är det för fel med "intellektuell onani" förresten? Är det inte just det vi gör här på Filosofiforum.com?

För egen del är tänkandet som sådant inte ett mål i sig, utan ett medel. "Felet" i att se tänkandet som ett mål i sig är att det liksom all annan ensidig aktivitet är en form av eskapism.

ae

Inläggav ae » 04 mar 2006 23:13

Gjorde testet på http://www.highiqsociety.org.
YOUR IQ SCORE IS: 124
Your score places you in the top five percent of the population. This qualifies you for membership in the International High IQ Society.

Och jag har inte ens en avslutad gymnasieutbildning, är bara 21 år gammal och har pysslat med konst i hela mitt liv. Normbryt deluxe.

Lite hybris får man allt ;)

Makterna

Inläggav Makterna » 05 mar 2006 00:03

ae skrev:
Makterna skrev:
ae skrev:Vad är det för fel med "intellektuell onani" förresten? Är det inte just det vi gör här på Filosofiforum.com?

För egen del är tänkandet som sådant inte ett mål i sig, utan ett medel. "Felet" i att se tänkandet som ett mål i sig är att det liksom all annan ensidig aktivitet är en form av eskapism.

Det håller jag med om. Fast det är ju ändå av nöjesskäl som man försöker hitta sanningar med tänkandet som medel.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 05 mar 2006 00:19

Se under psykologiskektionen ang IQ-test. Vi har en tråd där.

Det bästa IQ-testen du som privatperson kan göra i Sverige är högskoleprovet. Hög korrelation med riktiga IQ-Test.
IQ-Test på nätet är humbug. Skräp och helt ovetenskapligt. Man kan INTE ta ut X antal frågor ur ett IQ. genomföra det sk "testen" och hävda att Y antal rätt ger ett visst IQ. Det är HELT fel olch HELT oventenskapligt. Går emot psykometrins gunder. Men visst det säljer väl lösnummer i kvällstidningarna. Kolla som sagt vidare under psykologisketionen.

ae

Inläggav ae » 05 mar 2006 00:20

Makterna: För egen del söker jag inte objektiva sanningar utan möjliga subjektiva infallsvinklar - så många som möjligt - med mitt tänkande. Och det är ytterst funktionellt, ibland nöjsamt och ibland inte. Med 'intellektuell onani' menade jag att tänka som självändamål.

stradde

Inläggav stradde » 05 mar 2006 00:27

ae skrev:Jag gjorde också testprovet och fick 18/18. Funderade också lite på skoj att prova att gå med i mensa, mest för att bidra med en abnormitet. Den uppfattningen jag fått av mensa är att det är ett gäng elitistiskt sinnade medelklassnubbar som bedriver gemensam intelektuell onani, men jag kan ha väldigt fel och är mer än beredd att motbevisas. Varför går folk med i mensa?

Knappast. läs om dem på mensa sidorna...
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

Återgå till "Filosofi"