Inläggav Luipa » 08 mar 2006 20:03
Om du studerar ett krig är du subjektet, kriget objektet och studerandet handlingen. Subjektet relaterar till objektet genom en handling.
Subjekt - Handling - Objekt.
Människan kan lika gärna vara objekt, t ex: Jag observerar människan.
Ibland anser jag att objektet blir ett objekt enbart genom subjektet. Subjektet blir då objektets orsak. Samtidigt kan jag tycka att subjektet är ett subjekt enbart i förhållande till ett objekt. Objektet blir då subjektets orsak. Subjekt och objekt kanske enbart existerar i ett ömsesidigt beroende? Ingen av de kan existera utan den andra, de är varandras orsaker och effekter.
/luipa
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?