Filosofiska teorier

Moderator: Moderatorgruppen

prempton

Filosofiska teorier

Inläggav prempton » 16 mar 2006 01:16

Hej,

vad finns det för Filosofiska teorier som skrivits mycket i detta forum och runt om? Har nämligen tänkt mig att fördjupa mig inom ett ämne, då kan det vara roligt om det har skrivits massa här eller någon annanstans.

Hälsningar ,
Bosse

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 16 mar 2006 12:47

Jag skulle nog tro att new age är dominerande på det här stället.
Vet inte om du är sugen på det dock.
I Never Talked To Bob Dylan med Patti Smith är världens bästa bootleg.

prempton

Inläggav prempton » 16 mar 2006 13:30

är inte det en religion-rörelse?

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 16 mar 2006 13:44

Jo, typ.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 16 mar 2006 22:59

Tomas Brolins målgest skrev:Jag skulle nog tro att new age är dominerande på det här stället.
Vet inte om du är sugen på det dock.
Många new agare här på forumet? Dom måste jag ha missat. Vilka syftar du på?

prempton

Inläggav prempton » 17 mar 2006 00:32

Kom igen håll till ämnet, ge mig lite filosofiska teorier/problem!

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 17 mar 2006 12:28

PopJimmy, hmm ja du t.ex (Krishnamurti), och Lars (Bohm), och Angelina.
De jag kan komma på. Sedan finns det ju en hel del fler här som befinner sig i något gränsland mellan gudstroende och new age.

prempton, du kan ju testa det där med immanens kanske?
Kolla http://filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=1840&sid=6e6281199be086743db6344fd1413976.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 17 mar 2006 23:25

T.B.M. Ju mer jag ser dig skriva desto mer uppenbart blir det hur pinsam du är i dina försök att förenkla saker inom Religion/Andlighet genom inlärda kategorier.

Vidare så antar jag att du också tycker att Johan, Deuce och Fication är new agare. Jag orkar inte besvara din kritik till det du kallar New Age, utan refererar dig till att konsultera någon av de tidigare nämda.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 17 mar 2006 23:52

Förresten handlar det jag undersöker inte ens om Filosofiska teorier, inte ens teorier, så jag tycker det är dags att inse att du är ute och jagar dina egna förvirrade hjärnspöken T.B.M.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 18 mar 2006 00:34

Ok, jag måste erkänna en sak...

Jag har varit med min hund hos en 'hundpratare', en sån som kommunicerar med hundar med tankeläsning, typ.

/Fication
kommer ut som New Ageare

stradde

Inläggav stradde » 18 mar 2006 00:47

Fication skrev:Ok, jag måste erkänna en sak...

Jag har varit med min hund hos en 'hundpratare', en sån som kommunicerar med hundar med tankeläsning, typ.

/Fication
kommer ut som New Ageare

Då vet man vad man skall arbeta som i framtiden =))
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

kkklll

Inläggav kkklll » 18 mar 2006 05:12

Fication skrev:Ok, jag måste erkänna en sak...

/Fication
kommer ut som New Ageare

Menar du allvar? Får man fråga av vilken orsak? I och för sig finns det filosofer som har uppfattat sig som hundar liksom det har funnits filosofer som har beundrat hundars "visdom", men jag förstår inte riktig hur man objektivt skall kunna avgöra vilka filosofiska teorier som är hundens egna och vilka som är utfrågarens?

Mvh, kkklll

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 18 mar 2006 12:26

hahaha, hundpratare, hur tänkte du Fication?

PopJimmy, new age är för mig i stort sett allting flummigt och jag är medveten om att det hos vissa kan framstå som rätt så instängt att tänka så, men ärligt talat så spelar det ingen större roll för mig.
Mitt tänkande har formats till att utesluta allt hokus pokus, och så är det bara.

Johan, Deuce och Fication vet jag ingenting om, nästan inte sett dem skriva något (som jag förstått det var de lite mer aktiva förr), så de tänker jag inte döma (än). Även om Fication har hamnat lite dåligt till beträffande det där med hundprataren.

Så du menar för övrigt att Krishnamurti itne hade några teorier?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 mar 2006 16:16

Känner också att jag måste bekänna,

Erkänner; drack örtte en gång tillsammans med en övervintrad hippie. Hmm…hon såg bra ut föralldel
Det hela var oplanerat. Den kvällen var jag som kulan i ett flipperspel. Än hit än dit, en viljelös partikel med endast massegenskaper.
Efter örttéet började rökelsen tätna och kristallkulan togs fram.
Slet mej loss i sista stund.
Ute var det vinter och jag var lättklädd med glashala lågskor, hade väl i bästa fall platsat på en danshak. På isiga vägar halkade jag mej fram och frös som fan. Var är jag? Låga vita trevåningshus, och en massa skog. Var helt desorienterad...inga bilar syntes, inget liv, tyst och öde i mörka smällkalla vinternatten.
Vilken glädje när jag efter en evighet såg en taxi med "ledig" skylten lysande, första biljäveln jag såg överhuvudtaget på en timme; ta mej hem, är helt färdig för slakt.

Detta var bekännelse #1, med rubriken "När jag nästan blev en äkta flummare"
Bekännelse #2 blir "Hur jag nästan av misstag blev samhällsnyttig medborgare, nyktrade till dock"
På planeringsstadiet #3, "Varför jag hatar rövarkapitalister". Håller med Kalikula, ren avundsjuka eftersom jag inte fick vara med vid grytorna.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 19 mar 2006 01:15

Tomas Brolins målgest skrev:hahaha, hundpratare, hur tänkte du Fication?

Jag var ung. Jag behövde inte pengarna. Å nej! Vad har jag gjort???
kkklll skrev:Menar du allvar? Får man fråga av vilken orsak? I och för sig finns det filosofer som har uppfattat sig som hundar liksom det har funnits filosofer som har beundrat hundars "visdom", men jag förstår inte riktig hur man objektivt skall kunna avgöra vilka filosofiska teorier som är hundens egna och vilka som är utfrågarens?

Ah, det här är underrättelseteknik, lektion ett. Du har information om din hund, eller i alla fall en uppfattning om hur hunden är och hur hundens verklighet ser ut. Sedan går du till en hundpratare och du kan be hundprataren ställa vissa frågor till hunden. Vilka frågor ska du ställa?

1. Frågor du redan vet svaret på - för att försöka ta reda på om det fungerar. Fast du får inte ut någon ny information.
2. Frågor du inte vet svaret på - för att få ut användbar information. Fast om informationen ska vara användbar måste du utgå från att det fungerar.

Eller en kompromiss av båda. Lite information med halvmycket trovärdighet. Det blir ganska intressanta frågeställningar i sådana här situationer.

Förresten, jag har inte varit jätteaktiv här. Jag är ganska betydelselös i det här sällskapet. Never mind me...

Återgå till "Filosofi"