Hur resonerar ni om vad moral är?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 03 jan 2018 07:04

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Ibland undrar man hur kriminella våldsbejakande hundar överlever moraliskt...?

Genom att någon annan tar på sig ansvaret för de våldshandlingar de tvingas göra. T ex Gud eller Allah.

Ja det måste vara det och knarket. Bra inlägg! I mindre skala sker det nog överallt att man anser att någon annan bär ansvaret, en chef eller så..

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Esther » 16 jan 2018 07:19

Jag resonerar kring moral på det sättet att jag först försöker förstå vad moral är genom att situerat begreppet.
Moralen är de handlingar som utgår i från den teoribildning som brukar kallas : etik.
Etiken är de teorier som ska leda till ett handlingsmönster som kallas för moral.

Detta sagt kan man börja närma sig frågan kring vad moral är sett som de handlingar som följer ett etiskt resonemang eller en etik man vill följa.
Personligen är jag förtjust (via mina specifika studier i ämnet) i Kants pliktetik som i sin tur hämtat sin största inspiration ur dygdetiken från det Grekiska tänkandet.
Det som jag menar är attraktivt med Kants etiska tankar är skönheten i den enkla struktur han föreslår via det kategoriska imperativets maximer: handla endast efter den maxim (fritt ur minnet här...) som du också kan vilja upphöja till allmän lag. Dvs OM du uppställer (för dig själv) någon slags moralisk handlingsprincip (maxim) så använd den som du också kan vilja se alla andra människor använda.
Man kan pröva denna tanke genom att föreställa sig att jag: "just idag bara stjäl grannes bil" hur skulle världen se ut om alla tänkte och handlade som jag idag?
:)
Det fina med Kants maximer är att de är så lätta... samtidigt som de ger vid handen ett mycket vitt perspektiv som omsluter mänskligheten - när vi som enskilda ska handla... rätt :). För det handlar i etiken om: RÄTT handlande som då kan kallas för : gott handlande.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav xion » 16 jan 2018 12:00

Esther skrev:Jag resonerar kring moral på det sättet att jag först försöker förstå vad moral är genom att situerat begreppet.
Moralen är de handlingar som utgår i från den teoribildning som brukar kallas : etik.
Etiken är de teorier som ska leda till ett handlingsmönster som kallas för moral.

Detta sagt kan man börja närma sig frågan kring vad moral är sett som de handlingar som följer ett etiskt resonemang eller en etik man vill följa.
Personligen är jag förtjust (via mina specifika studier i ämnet) i Kants pliktetik som i sin tur hämtat sin största inspiration ur dygdetiken från det Grekiska tänkandet.
Det som jag menar är attraktivt med Kants etiska tankar är skönheten i den enkla struktur han föreslår via det kategoriska imperativets maximer: handla endast efter den maxim (fritt ur minnet här...) som du också kan vilja upphöja till allmän lag. Dvs OM du uppställer (för dig själv) någon slags moralisk handlingsprincip (maxim) så använd den som du också kan vilja se alla andra människor använda.
Man kan pröva denna tanke genom att föreställa sig att jag: "just idag bara stjäl grannes bil" hur skulle världen se ut om alla tänkte och handlade som jag idag?
:)
Det fina med Kants maximer är att de är så lätta... samtidigt som de ger vid handen ett mycket vitt perspektiv som omsluter mänskligheten - när vi som enskilda ska handla... rätt :). För det handlar i etiken om: RÄTT handlande som då kan kallas för : gott handlande.

På vad sätt skiljer sig Kants ideer från bibelns: Allt vad I viljen.... o.s.v.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Pilatus » 16 jan 2018 13:41

xion skrev:På vad sätt skiljer sig Kants ideer från bibelns: Allt vad I viljen.... o.s.v.

Det är väl samma tanke och den finns även i 3 Mos 19:18

... inte hysa vrede mot någon i ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv.

Eller enligt läraren Hillel: Det som är förkastligt för dig ska du inte göra mot andra – det är hela Toran, resten är kommentarer. Gå nu och studera dem.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Esther » 16 jan 2018 17:40

xion skrev:
Esther skrev:Jag resonerar kring moral på det sättet att jag först försöker förstå vad moral är genom att situerat begreppet.
Moralen är de handlingar som utgår i från den teoribildning som brukar kallas : etik.
Etiken är de teorier som ska leda till ett handlingsmönster som kallas för moral.

Detta sagt kan man börja närma sig frågan kring vad moral är sett som de handlingar som följer ett etiskt resonemang eller en etik man vill följa.
Personligen är jag förtjust (via mina specifika studier i ämnet) i Kants pliktetik som i sin tur hämtat sin största inspiration ur dygdetiken från det Grekiska tänkandet.
Det som jag menar är attraktivt med Kants etiska tankar är skönheten i den enkla struktur han föreslår via det kategoriska imperativets maximer: handla endast efter den maxim (fritt ur minnet här...) som du också kan vilja upphöja till allmän lag. Dvs OM du uppställer (för dig själv) någon slags moralisk handlingsprincip (maxim) så använd den som du också kan vilja se alla andra människor använda.
Man kan pröva denna tanke genom att föreställa sig att jag: "just idag bara stjäl grannes bil" hur skulle världen se ut om alla tänkte och handlade som jag idag?
:)
Det fina med Kants maximer är att de är så lätta... samtidigt som de ger vid handen ett mycket vitt perspektiv som omsluter mänskligheten - när vi som enskilda ska handla... rätt :). För det handlar i etiken om: RÄTT handlande som då kan kallas för : gott handlande.

På vad sätt skiljer sig Kants ideer från bibelns: Allt vad I viljen.... o.s.v.


Tror det är en väsensskillnad på de som stödjer sig i Skrifter (oavsett) som är "heliga" eller inte för sin etik och den som Kant avsåg. Han sökte ett projekt som är allmängiltigt och därmed ska du kunna ta din personliga och privata maxim och extrapolera utifrån den.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Algotezza » 17 jan 2018 08:50

Esther skrev:Jag resonerar kring moral på det sättet att jag först försöker förstå vad moral är genom att situerat begreppet.
Moralen är de handlingar som utgår i från den teoribildning som brukar kallas : etik.
Etiken är de teorier som ska leda till ett handlingsmönster som kallas för moral.


Är det inte tvärtom?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Esther » 17 jan 2018 09:56

Algotezza skrev:
Esther skrev:Jag resonerar kring moral på det sättet att jag först försöker förstå vad moral är genom att situerat begreppet.
Moralen är de handlingar som utgår i från den teoribildning som brukar kallas : etik.
Etiken är de teorier som ska leda till ett handlingsmönster som kallas för moral.


Är det inte tvärtom?


Inte vad jag minns... Etiken är det filosofiska studiet av moralen.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Esther » 17 jan 2018 10:29

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:Jag resonerar kring moral på det sättet att jag först försöker förstå vad moral är genom att situerat begreppet.
Moralen är de handlingar som utgår i från den teoribildning som brukar kallas : etik.
Etiken är de teorier som ska leda till ett handlingsmönster som kallas för moral.


Är det inte tvärtom?


Inte vad jag minns... Etiken är det filosofiska studiet av moralen.



... för att utveckla detta en smula till kan jag säga att etiken studerar principer som finns i de teorier eller de grundföreställningar som finns kring sedvanor. Etiken --- tillsammans med epistemologin, logiken och metafysiken är huvuddelarna av det filosofiska studiet.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Algotezza » 17 jan 2018 12:47

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:Jag resonerar kring moral på det sättet att jag först försöker förstå vad moral är genom att situerat begreppet.
Moralen är de handlingar som utgår i från den teoribildning som brukar kallas : etik.
Etiken är de teorier som ska leda till ett handlingsmönster som kallas för moral.


Är det inte tvärtom?


Inte vad jag minns... Etiken är det filosofiska studiet av moralen.


Just det. Moralen - den moraliska praktiken - är det primära. Moral är hur vi agerar eller beter oss mot varandra. Alla har en moral - ett sätt att vara mot sina medmänniskor eftersom ingen är ensam i världen - alla har en omvärld av medmänniskor och även djur och växter. Etik är studiet av moral, morallära. Vissa har skapat eller anammat en viss etik, morallära, som kan inspirera en och utveckla ens moral, hur vi är mot andra.

Den egna moralen är ju vårt rättesnöre, baserad på samvetet eller vad vi nänns och inte nänns göra mot andra, baserad på empati, medlidande. De som agerar annorlunda en vi kallar vi ibland omoraliska även om de själva ser sig som moraliska. De flesta har nog en bild av sig själva där man ser sig som god och att man handlar rätt. Man kan se sig som syndig om man är kristen men det är väl få som ser sig själva som onda och att ens handlingar är orätta.

Men hur undviker vi att hamna i etisk/moralisk relativism? Då blir allt lika rätt, allt lika gott utifrån vars och ens egen bedömning. Finns det en eller kan man skapa en generell, intersubjektiv etisk eller moralisk bedömningsgrund? Ofta tar man till konventioner och överenskommelser, gjorda internationellt, t.ex. i FNs regi.

Eller är det så att den enda absoluta moralen är den egna?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Esther » 17 jan 2018 23:10

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Är det inte tvärtom?


Inte vad jag minns... Etiken är det filosofiska studiet av moralen.


Just det. Moralen - den moraliska praktiken - är det primära. Moral är hur vi agerar eller beter oss mot varandra. Alla har en moral - ett sätt att vara mot sina medmänniskor eftersom ingen är ensam i världen - alla har en omvärld av medmänniskor och även djur och växter. Etik är studiet av moral, morallära. Vissa har skapat eller anammat en viss etik, morallära, som kan inspirera en och utveckla ens moral, hur vi är mot andra.

Den egna moralen är ju vårt rättesnöre, baserad på samvetet eller vad vi nänns och inte nänns göra mot andra, baserad på empati, medlidande. De som agerar annorlunda en vi kallar vi ibland omoraliska även om de själva ser sig som moraliska. De flesta har nog en bild av sig själva där man ser sig som god och att man handlar rätt. Man kan se sig som syndig om man är kristen men det är väl få som ser sig själva som onda och att ens handlingar är orätta.

Men hur undviker vi att hamna i etisk/moralisk relativism? Då blir allt lika rätt, allt lika gott utifrån vars och ens egen bedömning. Finns det en eller kan man skapa en generell, intersubjektiv etisk eller moralisk bedömningsgrund? Ofta tar man till konventioner och överenskommelser, gjorda internationellt, t.ex. i FNs regi.

Eller är det så att den enda absoluta moralen är den egna?



Ber om att inte få hålla med... moraliska handlingar fostras in i barn/ungdomar genom den etik man följer så att dessa när de fostras färdigt kan handla moraliskt. Vilket återigen situerat teorin och teoribildningen före... handlandet...
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Anne » 18 jan 2018 00:20

Nyligen uppmärksammades ett fall i USA där familjens 13 barn var utsvultna och fjättrade vid sängen. Föräldrarna uppgavs vara strikt religiösa. Vissa av barnen försökte lära sig hela Bibeln utantill. Vad säger du om det, Esther? Har du barn?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Esther » 18 jan 2018 00:40

lynx skrev:Nyligen uppmärksammades ett fall i USA där familjens 13 barn var utsvultna och fjättrade vid sängen. Föräldrarna uppgavs vara strikt religiösa. Vissa av barnen försökte lära sig hela Bibeln utantill. Vad säger du om det, Esther? Har du barn?



Personligen ser jag inte relevansen i att denna familj gör något galet när hela USA är fullt av religiösa familjer där de lär barnen allt möjligt och de hamnar inte hos polisen... eller ska vi ta alla barn i Sverige som socialen tar hand om --- visar det att alla svenska familjer är usla?
Tycker du illa om troende så säg det. Men det du försöker göra är intellektuellt och logiskt oärligt.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Anne » 18 jan 2018 00:54

Jag är troende, men du gjorde ett uttalande som närmast liknar hedersförtryck; pränta in moralen som att föräldrarna vet bäst i dylika frågor. Mina barn är inte döpta. Det blir de om de tror. Ingen skenhelighet. Jesus var själv kring 30 vid dopet. Dessutom är det inte viktigt för mig - den yttre symboliska handlingen. Det sker inombords.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Pilatus » 18 jan 2018 01:11

Esther skrev:Ber om att inte få hålla med... moraliska handlingar fostras in i barn/ungdomar genom den etik man följer så att dessa när de fostras färdigt kan handla moraliskt. Vilket återigen situerat teorin och teoribildningen före... handlandet...

Även i djurens värld tillrättavisas handlingar som strider mot gruppens regler. Och människan lär sig genom sina misstag, vi måste förstå varför vissa handlingar inte kan accepteras. Efterhand så lär vi oss. Teorin var ju inte från början given. Lagen kan härledas bakåt till Hammurabi. Det finns äldre texter t ex Ur-Nammus lag från år 2050 fvt. Det pågår ett evigt arbete med att skriva lagar.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Esther » 18 jan 2018 10:26

lynx skrev:Jag är troende, men du gjorde ett uttalande som närmast liknar hedersförtryck; pränta in moralen som att föräldrarna vet bäst i dylika frågor. Mina barn är inte döpta. Det blir de om de tror. Ingen skenhelighet. Jesus var själv kring 30 vid dopet. Dessutom är det inte viktigt för mig - den yttre symboliska handlingen. Det sker inombords.



:) - det är inte lätt att bli förstådd i det man skriver tydligen. Det du klagar på och samtidigt i dig (via att du vet att jag är troende = fördomar) tolkar som vore det något specifikt religiöst är vedertaget inom studier av Etik och som går tillbaka på Platon och på Aristoteles (mig veterligen inte personer som var katoliker :) om de inte var det före katolicismen) ... etiken LÄRS UT OCH LÄRS IN - som allt annat kognitivt.Inga märkligheter där inte - och framförallt inte religiösa märkligheter. Inlärningen tillhör sakens natur för varje tänkande varelse eftersom det är så vi lär oss allt - även språk...
Etiken har principer som den vilar på som ger den dess struktur och gör att den är möjlig att studera samt även kritisera eller förändra - och det finns många olika etiska teorier (jag belyser Kants ovan i ett tidigare svar som jag gillar... - följ gärna tråden och kolla vad jag sagt innan du anklagar mig för något jag inte kan kännas vid).
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster