Arbeta med filosofi

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Egosum

Arbeta med filosofi

Inläggav Egosum » 10 maj 2004 23:40

Jag är inte helt säker på om det är rätt forum att fråga i, men om inte så flyttar nog de goda moderatorerna tråden.

Nästa år kommer jag förhoppningsvis söka till högskola/universitet, problemet är inte mina betyg (vilka är tämligen oklanderliga) utan att jag inte har någon aning om vad jag vill studera. Senaste månaderna, under en filosofikurs, har jag fastnat helhjärtat för filosofi och undrar nu vilka utbildningar och arbeten det finns med filosofisk anknytning.

Vad jag vet så ingår lärarutbildningen under den filosofiska fakuliteten men att bli lärare är inget jag, förtillfället, är intresserad av.

Finns det några av er där ute som studerar filosofi på högre nivå eller till och med har lyckan att få arbeta med det?

Användarvisningsbild
yavolo
Kontakt:

Inläggav yavolo » 12 maj 2004 22:04

tja det beror på vad för sorts filosofi du vill syssla med. om du vill arbeta med det kan du väl söka upp en väldans massa information och läsa, sedan skriva en bok och försöka livnära dig på det. annars finns det religiösa församlingar, sekter eller så finns det ju alltid speciella grupper man kan söka till
warm regards
yavolo

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 13 maj 2004 07:10

Det finns nog inte många yrken där man kan se filosofi som en yrkesutbildning om du inte vill bli lärare i ämnet eller göra en akademisk
karriär.
Jag tror att filosofi läses av en del olika yrkesgrupper för att berika sig
som sådana som författare, konstnärer. Det finns en hel del yrkesgrupper
som kan ha användning av studier i etik - läkare - politiker ----
En och annan präst kanske också vill läsa filosofi.

Agnostica

dromedar

Inläggav dromedar » 02 jun 2004 06:42

Det finns nog som sagt inte så många yrken för "renodlade" filosofer. Man kan bli gymnasielärare i filosofi (tillsammans med ett annat ämne). Sedan finns ju förstås vidare akademisk karriär som en möjlighet, för de som är riktiga ambitiösa (konkurrenser om doktorandplatser är mycket hård inom de flesta humanistiska ämnen).

Däremot så kan filosofi vara till mer indirekt nytta inom betydligt fler områden. Filosofikurser kan utgöra ett komplement för allt från ekonomer och statsvetare till naturvetare och vem-vet-vad där man kan det kan vara viktigt att argumentera eller ta ställning till etiska eller metodologiska problem Exakt vad man utbildar sig till beror förstås på vad man är intresserad av. En del kombinerar matematik med filosofi (där bl a logiken är en naturlig brygga mellan de båda disciplinerna). Är man mer intresserad av etik och praktisk filosofi så finns det många beröringspunkter med samhällsvetenskaper som ekonomi, juridik, sociologi etc. Fysiker och andra naturvetare kan intresseras sig för hur världen är beskaffad och då ha glädje av filosofikurser. Även psykologin är ett ämne som traditionellt legat nära filosofi; och kognitionsvetenskap har buxit fram som ett forskningsområden med inslag av bland annar just filosofi och psykologi.

På kulturvetarlinjerna på Stockholms och Linköpings Universitet kan praktisk eller teoretisk filosofi vara ett huvudämne.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 03 jun 2004 13:18

Jag har nyss avslutat grundkursen i teoretisk filosofi på Stockholms Universitet, och för mig verkar det som om man kan/borde läsa filosofi oavsett vad man har tänkt att pyssla med senare, då det är ett så brett ämne som spänner över så himla många områden (där kom det minsann en tautologi).

Men har man tänkt att jobba som "filosof" så är nog en akademisk karriär det enda möjliga, och då blir det ju lärare, mer eller mindre.

Återgå till "Filosofi"