Wintran skrev:Att säga att "meningen med livet är döden" är för mig en lite luddig formulering. Jag tolkar det som "meningen med livet är att dö" eller "det värdefulla i livet är döden".
En stor del av luddigheten tror jag beror på om man med "mening" menar
målet eller
ändamålet.
"Målet"; alltså poängen, resultatet, riktningen, varthän det leder, slutsatsen, osv; kan ju för livet vara döden. Det behöver inte betyda att
vi som lever behöver tycka om detta mål eller sträva efter det. Meningen med gravitation (Här menar jag alltså gravitationens
mål) är enkel att förstå sig på, men den som just nu faller utför ett stup behöver inte tycka att denna mening är särskilt värdefullt.
"Ändamålet" är något annat. Det är den medvetna målsättningen bakom en åtgärd. Livets ändamål är alltså inte vad livet
leder till, utan
varför något överhuvudtaget lever. Om det finns ett ändamål med livet så kan vi alltså fråga oss "vad var det för problem som livet var lösningen på?" eller "vad var det för behov som livet skapades för att stimulera?" Men återigen så är ändamålet
med livet något som ligger utanför livet och allt levande; så det spelar ingen roll om vi som lever tycker om ändamålet eller inte. Det enda vi vet är meningsfullt för oss att sträva efter är ändamålet i våra egna liv; inte ändamålet med
livet som sådant.
Ta följande exempel för att se hur man med olika tolkningar av frågan kan få olika svar:
"Vad är meningen med fängelsestraff?"
Om vi menar vad
målet (som i resultatet, slutpoängen, hur det fungerar, m.m.) med fängelsestraff är; då blir svaret något banalt i stil med "att man ska sitta infängslad tills straffet tar slut". Sure; det är inget felaktigt svar på vad meningen med fängelsestraff är.
Men om vi istället menar vad
ändamålet (som i "vad var det tänkt att detta skulle åstadkomma?") med fängelsestraff är; då blir svaret komplexare. Då blir det något i stil med "att allmänheten skall skyddas från brottslingen samtidigt som brottslingen kan rehabiliteras för att, när straffet är över, sedan kunna återvända till samhället som en laglydig medborgare". I det här fallet får vi mycket mer givande svar, men dessa svar struntar fortfarande i
den fängslandes känsla av meningsfullhet. Han/hon kan tycka att fängelsestraff är helt meningslösa eller rentutav vidriga.
Om vi däremot frågar oss vad meningen
i ett fängelsestraff är; då kan vi inte fråga fängelsedirektören, brottsoffren eller plitarna. De enda som vet vad meningen
i ett fängelsestraff är; det är de infängslade, och de kan sinsemellan ha helt olika svar på frågan. En kan mena att det är att drömma om friheten utanför, några andra kan mena att det är att läsa böcker, träna sin kropp eller visa sin trohet mot gud. Man kan till och med mena att det är att organisera brott, djävlas med de andra fångarna eller planera sin hämnd på samhället. Det finns inget rätt/fel i detta perspektiv, bara individuell meningsfullhet/meningslöshet. Och det viktiga är att meningen
i ett fängelsestraff är innesluten i var och en av de infängslade; den påverkas inte av världen utanför (missförstå mig rätt; självklart kan fängelsevistelsen påverkas om man har barn och en framtid som väntar utanför murarna, osv, men vad jag menar är att det som påverkar en i dessa fall är de känslor man
bär inom sig av vad som väntar en utanför murarna - inte den faktiska verkligheten utanför. Detta är anledningen till att meningen
i livet aldrig kan vara "att komma in i Guds himmelrike", bara att leva på så vis att ens egen tro på att komma in i Guds himmelrike gör ens eget liv meningsfullt.
Det är en mycket viktig skillnad mellan de tu. Det första är ett oförnuftigt
religiöst svar; det andra tycker jag däremot kvalificerar som
filosofiskt.