Nuets bredd

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Nu, jag, tid

Inläggav Algotezza » 16 nov 2006 11:49

Avantgardet skrev:
Nä, du behöver inte tänka på dina "då", men på för- eller omedveten nivå behövs de för att vi skall kunna "upptäcka nuet". Och för att kunna uppleva måtte du väl ha ditt tidigare uppelvande i destillerad form för att kunna uppleva öht. När du talar om att någon saknar minne utgår jag från att det är minnet i dess totalitet, allt vederbörande erfarit, som saknas, inte bara vad vederbörande förmår erinra sig medvetet.


Är inte det en strålande utgångspunkt? Som jag förstått det hela så är det så man menar att den nyfödde upplever (vilken du menar vara en grönsak).


Nu menar jag ju inte att vi föds totalt blanka, tabula rasa, men relativt blanka, eftersom jag utgår från inkarnation som ett vettigt antagande. Det behöver man förstås inte göra. Men detta synsätt innebär, som jag tolkar det, att den inkarnerande får en fysisk kropp till förfogande vid födelsen, inträdet i den fysiska sfären, som han/hon skall "trimma in" till ett användbart upplevelse- och skaparverktyg. Det innebär att den nyinkarnerade måste anpassa sig till verktyget och få det att fungera, trimma upp det så att det kan härbärgera hela människopsyket. Inkarnationsprocessen fortsätter till ca 30 års ålder, och först då har man "trimmat in" sitt verktyg och kan fortsätta utvecklas i det aktuella livet vid den punkt man nått när man diskarnerade i föregående fysiska tillvaro... Upp till 30 års ålder sker därmed en repetition av huvuddragen i tidigare liv, analog med repetitionen under graviditeten av tidigare tillvaroformer, fiskliknande med gälar, primitivt däggdjursliknande. Jag antar att reinkarnation är en sannolik förklaringsgrund för hur vilka vi är i våra liv - detta för att kunna förstå tillvaron utan att alltför mycket använda "slumpen" som en kvasiförklaringsgrund.

Avantgardet skrev:(vilken du menar vara en grönsak).


När jag talar om grönsak menar jag någon som inte kan uppleva detaljer i tillvaron men främst en som inte är direkt kommunicerbar och som inte ahr någon utvecklingskapacitet. Små barn är i den meningen inte grönsaker, de kommunicerar ofta primärt med och till våra ögon, reagerar t.ex. inte sällan med ett leende gentemot en enkelt tecknad Musse Pigg-figur.  Små barn har en utvecklingspotentialitet som t.ex. alzheimerspatienten med en hjärna och minne i upplösning inte har. Om spädbarnet upplever sig som ett med omvärlden och på sätt och vis omnipotent, tror du detsamma gäller den som drabbats av alzheimer?

Avantgardet skrev:Alltså, den kan inte urskilja objekt eller rörelser, den är själv allt och alltet, som är ett fullständigt kaos, konvergerar i en sammansatt, men för den lille odelbar, känsla av existens.


En odelbar känsla av existens antar jag kan upplevas, men knappast en känsla av "här och nu".  En instinktburen känsla av existens handlar det väl om, såsom inte heller det ordinära djuret har någon tids- eller jag uppfattning. Rent upplevande, rent instinktstyrd automatreaktion på upplevandet. Inget "jag upplever här och nu" utan bara "upplever" och inte ens rent konkret det, utan "hungrig!", "äta!", "jaga!", "fly!" - instinktens imperativ!

Avantgardet skrev:Jag ser inte varför "tidsuppfattning" skulle behövas för att erfara nuet. Två "då" är bara nödvändiga om man vill navigera i systemet, inte för att befinna sig i det eller uppleva det. Eller hur menar du egentligen?


Vi behöver ingen tidsuppfattning för att uppleva/erfara det som sker i nuet, men för att kunna uppleva nuet som nu och för att vara medvetna om nuet som nu.


Avantgardet skrev:Att beskriva det, och ha en klar konception om vad det är man tror sig beskriva, är en annan sak, och där finns ett otal alternativ att välja på. Du verkar helt enkelt ovillig att sära på begreppen och då blir det oerhört förvirrat.


Som sagt, för att uppleva något över huvud taget krävs varken en tidsuppfattning eller en jaguppfattning, där man upplever sig som skild från omvärlden, och man behöver inte inte ens vara medveten om att man upplever här och nu. I den mån man särar på begreppen, upplöses nuet och upplevandet blir en helt tidlös process, ett slags film som drar genom i medvetandet, utan att den upplevande känner till sin identitet som upplevare, bunden till här och nu.

Avantgardet skrev:Finns det användning av både tid och rörelse, klarar vi oss inte med det senare enbart? Behövs överhuvudtaget en föreställning om ett förflutet och en framtid? Räcker det inte med ett statiskt nu inom vilket rörelse sker?


Jag uppfattar faktiskt nuet som helt statiskt och att rörelsen strömmar genom detta nu. Framtid och förflutenhet använder jag som begrepp för att göra mig förstådd i vardagslivet och i den ordinära kunskapens värld. Dessa är konstruktioner utifrån energiflödet genom det statiska nuet, som är ett annat namn på mitt eget medvetande, det medvetande som delvis kan styra och därmed uppleva detta flöde. Jag menar att vi upplever något just därför att det finns ett moment av styrning eller reaktion mellan mina energier och flödets energier, medvetet, omedvetet, från min sida, en styrning av eller reaktion på  detta flöde som speglas i mitt upplevande. De delar av flödet som jag inte reagerar med, upplever jag öht inte, blir jag  inte medveten om.

A
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuets bredd

Inläggav Algotezza » 07 dec 2016 20:57

Har nuet blivit bredare genom internet digital teknik sociala medier eller har det smalnat av blivit ytligare?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Nuets bredd

Inläggav klorofyll » 07 dec 2016 23:25

Algotezza skrev:Har nuet blivit bredare genom internet digital teknik sociala medier eller har det smalnat av blivit ytligare?

Murar och galler. Betryckande rädsla. Åldrande och död. Jag vet inte om det finns någon lag gällande detta men själv tycker jag att allt blir sämre...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuets bredd

Inläggav Algotezza » 08 dec 2016 08:01

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Har nuet blivit bredare genom internet digital teknik sociala medier eller har det smalnat av blivit ytligare?

Murar och galler. Betryckande rädsla. Åldrande och död. Jag vet inte om det finns någon lag gällande detta men själv tycker jag att allt blir sämre...



Ja, många i ens egen ålder har det perspektivet. Är de unga lika hoppfulla idag som man själv var som ton- och tjugoåring? Eller är det bara mörker för de flesta?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Nuets bredd

Inläggav klorofyll » 08 dec 2016 08:08

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Har nuet blivit bredare genom internet digital teknik sociala medier eller har det smalnat av blivit ytligare?

Murar och galler. Betryckande rädsla. Åldrande och död. Jag vet inte om det finns någon lag gällande detta men själv tycker jag att allt blir sämre...

Är de unga lika hoppfulla idag som man själv var som ton- och tjugoåring?

Jag tror att om det vore så så skulle jag dela deras känslor, eller? På vissa sätt är det bra nu, jag mår väldigt bra emellanåt och har kontroll, eller åtminstone ansvar. Samtidigt är det svårt att säga att det kommer bli bättre i framtiden eftersom vi inte vet mycket om den. Jag tror att det handlar om inställning.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Nuet rörligt eller orörligt?

Inläggav SigurdV » 06 feb 2017 09:44

Carpe Nihil skrev:
Algotezza skrev:Själv ser jag nuet som orörligt/stillastående (som mitt fönster mot omvärlden): det är händelser och handlingar som strömmar genom "nuets tratt"...


Du har en följeslagare här ^^

Tycker nog att det är jaget som är tratten.
Nuet känns snarare som slutet på en tanke.
Alltså när man förstår vad man tänkt.

Men det är riktigt att nuet kan ses som relativt:
Vi avlägsnar oss från big bang
eller så avlägsnar sig big bang från oss...
Kanske avlägsnar vi oss båda från mittpunkten oss emellan?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuets bredd

Inläggav Algotezza » 06 feb 2017 12:11

Rymden mellan oss blir allt tommare. Och i vakuumet föds det nya.
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Nuets bredd

Inläggav SigurdV » 06 feb 2017 19:30

Algotezza skrev:Rymden mellan oss blir allt tommare. Och i vakuumet föds det nya.


Är du möjligen en Hoyle-fan?
https://en.wikipedia.org/wiki/Steady_State_theory

Mellan oss i nuet och big bang i den naturvetenskapliga tidens början finns alltså ett tidsligt avstånd och om avståndet INTE är ett kontinuum så finns något slags atomära tidsenheter... tidskvantum, som tillsammans med nån lämplig faktor möjligen skulle kunna motsvara nuets bredd .

Och då kunde man även fråga vad som finns mellan och håller samman dessa tidskvanta...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuets bredd

Inläggav Algotezza » 06 feb 2017 19:39

SigurdV skrev:
Algotezza skrev:Rymden mellan oss blir allt tommare. Och i vakuumet föds det nya.


Är du möjligen en Hoyle-fan?
https://en.wikipedia.org/wiki/Steady_State_theory


Multiversum: ett bubbelbad av universumbubblor som kommer och går. Finns dessutom flera badrum... och badhus...

God is singing: I'm forever blowing bubbles, blowing bubbles,blowing bubbles...
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Nuets bredd

Inläggav SigurdV » 06 feb 2017 19:46

Det var nog du algot som startade den här tråden =D>
Det är en ovanligt svårbehandlad fråga du ställt...

Och jag håller nog med din senaste post bortsett från
din användning av det blodbesudlade gudsbegreppet.

Jag skulle hellre sagt att häxorna vid elden håller grytan kokande.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuets bredd

Inläggav Algotezza » 06 feb 2017 20:14

SigurdV skrev:Det var nog du algot som startade den här tråden =D>
Det är en ovanligt svårbehandlad fråga du ställt...

Och jag håller nog med din senaste post bortsett från
din användning av det blodbesudlade gudsbegreppet.

Jag skulle hellre sagt att häxorna vid elden håller grytan kokande.


Nornorna Urd, Skuld och Verdandi...

Min Gud är närmast en kombination av kosmos och Pan.
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Nuets bredd

Inläggav SigurdV » 09 feb 2017 02:53

jag borde sagt "grytan bubblande"...

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Nuets bredd

Inläggav Zokrates » 09 feb 2017 04:16

Jag tycker att det är ett fel att kvantisera tiden som om tiden i sig vore uppbyggt av partiklar eller något annat i rörelse, men samtidigt så är vår konstruktion av tiden, vår förståelse av den, inget annat än just en abstrakt byggnation av delmängder, så här skulle det behövas ett vetenskapligt konsensus av skillnaden mellan vår skapelse tid och tid i sig självt. Tid i sig självt som ett naturfenomen existerar inte, har aldrig gjort, kommer aldrig att göra det heller.

1. Tid är inte en fundamental naturkraft, tid utgör ingenting, består av ingenting, alstrar ingenting, tid finns inte.

2. Tidsuppfattning sprungen ur att liv skapar självt en tidsuppfattning utifrån behovet av överlevnad, utsatt liv i beroende av att öka sina överlevnadschanser har en inbyggd tidsuppfattning, biologisk klocka.

3. Mänsklig tid utifrån dygnets fas, inrutat i en 24 timmars intervall med 1440 minuter där varje minut är uppdelad i 60 sekunder.

Talar vi om nuets bredd så är det från det vi föds till dess vi dör, vi lever i ett konstant nu.

Talar vi om vår förmåga att uppleva verkligheten så är det lättast att kvantifiera det inom 3, mänsklig tid, varav nuet då består av max en sekund, varav vi alltid lever i efterhand, våra sinnen registrerar allt med en viss fördröjning, olika beroende på vilket sinne vi talar om och vad som upplevs och vår respons svarar dito i efterhand gentemot stimulansen.

xion
Inlägg: 3154
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Nuets bredd

Inläggav xion » 09 feb 2017 09:02

Nuet är så brett som vi upplever att det är.
Ju mer vi minns och ju större förväntningar vi har dess "bredare" är det.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Nuets bredd

Inläggav SigurdV » 09 feb 2017 13:21

Zokrates skrev:Jag tycker att det är ett fel att kvantisera tiden som om tiden i sig vore uppbyggt av partiklar eller något annat i rörelse,

Tid är något som det kan finnas mer eller mindre av!
(Till exempel återstående livslängd.)
wiki skrev:Kvantum, av latin "hur mycket?", diskret enhet av någonting, särskilt verkanskvantat (Plancks konstant) som spelar en grundläggande roll i kvantfysik. Ett exempel är fotonen som är ett kvantum av elektromagnetisk strålning.

Om något endast kan anta diskreta värden säger man att det är kvantiserat:
wiki skrev: Kvantisering är proceduren att begränsa något från en kontinuerlig mängd av värden (till exempel de reella talen) till en diskret mängd (till exempel heltalen). Ett system som bara behandlar diskreta värden kallas kvantiserat.

Kanske vill vi ha lite mer information?
wiki skrev:Diskreta värden är värden som är åtskilda från varandra till skillnad från kontinuerliga värden. Heltal, N, och rationella tal, Q, är diskreta, medan mängden av reella tal är ett kontinuum.

Det diskreta är alltså sett utifrån : Vi betraktar ANTALET ENHETER!
INTE enheternas eventuella innehåll. Vi kan således tänka oss enheter ur extern eller intern synpunkt.
Exempelvis ett citat: "". (Här med tomt innehåll)
Eller två citat: """"... (Ett citat som innehåller ett tomt citat,
eller möjligen två tomma citat i tur och ordning...
Men då borde de väl sär skrivas?
Det gäller att ha syntaxen klar för sig.)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskret_matematik
https://plato.stanford.edu/entries/phil ... thematics/


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster