Kärlek och rädsla

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
havre
Kontakt:

Kärlek och rädsla

Inläggav havre » 03 dec 2006 21:46

Vilken är störst, kärleken eller rädslan?

Katana

Inläggav Katana » 03 dec 2006 22:04

Love love and love
Fast rädsla är också en form av kärlek, i miniformat.

Användarvisningsbild
havre
Kontakt:

...

Inläggav havre » 03 dec 2006 22:06

Hur kan du vara så säker på det? Jag menar se dig omkring i den här världen.

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 03 dec 2006 22:12

Vilken är störst??
Måste inte det man mäter ha någon slags massa för att man på något sätt ska kunna mäta "storheten" i det?

Eller vad menar du?
Menar du vilken del som påverkar människor mest?
Då måste du först ta reda på vad kärlek är, och vad rädsla är. Har du någon bra definition av dessa ?

Användarvisningsbild
havre
Kontakt:

Inläggav havre » 03 dec 2006 22:18

Du får tolka hur du vill.

Katana

Re: ...

Inläggav Katana » 03 dec 2006 22:41

havre skrev:Hur kan du vara så säker på det? Jag menar se dig omkring i den här världen.

Mycket litet kärlek ja.

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 05 dec 2006 01:12

Kan jag tolka det hur jag vill så kan jag ju ge vilka svar jag vill. Det funkar naturligtvis inte om man vill ha en konversation som fungerar. =)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 05 dec 2006 02:44

Kärlek är att ta ansvar rädsla att fly den, dom är diametralt motsatta och inget man bör beblanda med varandra.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
muliboy

Inläggav muliboy » 05 dec 2006 05:27

Kärleken är störst. Den blir större av rädsla.
Inget får dig att älska som fara.
Nog vet du väl det?
/nej

Angelina

Inläggav Angelina » 05 dec 2006 07:08

Same same, but different. Motsatsen ar en illusion, men alla illusioner ar verkliga. Ibland ser man det, ibland bara det ena.

amy

Inläggav amy » 05 dec 2006 08:07

de är lika stora.

rädsla är en sorts kärlek: rädsla är kärlek till sin ego/kropp/person.

jorden och solen älskar varandra, därför dras de till varandra. men samtidigt älskar de sig själva. de vill inte förlora sig själva. så de håller avstånd.

utan rädslan (medvetandet) skulle allting vara ingenting. materia skulle inte ha någon resistans. jordens gravitation skulle äta upp jorden. all materia skulle bli ingenting.

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 06 dec 2006 11:47

"rädsla är en sorts kärlek: rädsla är kärlek till sin ego/kropp/person. "

Varför är rädsla kärlek till sitt ego/kropp/person?

Kärlek är att ta ansvar rädsla att fly den

Varför är kärlek att ta ansvar? Och varför är rädsla att fly den?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 dec 2006 13:25

Kärlek är sammanknutet med vad som anses vara det goda, man kan inte älska det dåliga för det dåliga. Enbart det dåliga för det goda i det dåliga.
Således är att älska, känna kärlek, att definiera sin värld och ta ansvar för frågeställandet kring vad som är önskvärt eller inte.

Rädsla är en reaktion på ett tilltänkt tillkortakommande i en situation, att känna rädsla bör vara som en slags markör, något som uppmärksammar oss för att sedan passera, och något som föranleder en åtgärd för att motverka det vi räds.
Så det jag skrev var lite väl förenklat inser jag nu, det är att känna rädsla hämningslöst som är att fly sitt ansvar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 06 dec 2006 21:48

J R Auk
Varför är det kärlek att ta ansvar för frågeställandet kring vad som är önskvärt eller inte. Varför måste man ta ansvar för sina värderingar och för vad man anser är önskvärt osv?
Kan man inte känna kärlek till något utan att ta detta ansvaret?

Så det jag skrev var lite väl förenklat inser jag nu, det är att känna rädsla hämningslöst som är att fly sitt ansvar.

Jag har fortfarande svårt att se kopplingen mellan rädsla hämningslöst och fly sitt ansvar.

Katana

Inläggav Katana » 06 dec 2006 23:16

Philosopher King skrev:Jag har fortfarande svårt att se kopplingen mellan rädsla hämningslöst och fly sitt ansvar.

'Either you are with us or with the terrorists'  :lol:

Återgå till "Filosofi"