LÄS DETTA INNAN DU GÖR ETT INLÄGG

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

LÄS DETTA INNAN DU GÖR ETT INLÄGG

Inläggav hovnarr » 30 jan 2007 12:01

Edit: Tillägg 2021-05-17
OBS! Inlägget nedan skrevs av en moderator som nu inte längre är aktiv på forumet, och istället har det utsetts nya moderatorer som för närvarande modererar forumet. Vi som numera modererar forumet arbetar för att ta bort olämpliga och anstötliga inlägg, samt se över att användare håller sig till trådämne, men kan i övrigt inte ta fullt ansvar för att moderera exakt i linje med vad tidigare aktiva moderatorer skrivit.

För nya aktuella regler hänvisas till denna tråden: viewtopic.php?f=18&t=11218
//rekoj

-----
Under rubriken "För forumets bästa" skriver forumets skapare, Johan Ågren, följande:

Johan Ågren skrev:Det jag önskar av alla som använder detta forum är att ni i första hand tänker på att era inägg är av sådan art att så många som möjligt ska kunna läsa dem och få en behållning av dem. Privata uppgörelser och smädelser tycker jag man kan ta privat eftersom det inte är allmängiltigt intressant. Och jag ser hellre en dragning åt genomtänkta längre inlägg än chattliknande inlägg. Korta kommentarer är OK, men helst inte att trådarna blir "snackiga" i sin helhet.


Läs mer här: http://www.filosofiforum.se/forum/viewtopic.php?t=3388

Givetvis blev även denna tråd snackig i sin helhet, och präglad av precis den dumma "msn-messenger"-stämning som Johan sökte undvika med sitt rop på hjälp. Detta är den fortsatta lösningen på problemet.

SKÄRPT TV-AVGIFTSKONTROLL på underforumen Filosofi, Psykologi, Religion/andlighet, Naturvetenskap, Politik och samhälle, Kultur - konstarterna och Litteratur

Vad innebär detta?
En hårdare moderering och skärpning av forumets regler på dessa forum. Detta är en lösning som gynnar alla slag av besökare på underforumen, såsom archaxe noterar:

archaxe skrev:Eller, som har varit uppe på tapeten tidigare, öppna ett mer seriöst och hårdare modererat delforum med hårdare krav på sakliga inlägg. Tomtarna kan fortsätta blogga och de som vill diskutera kan göra det - alla vinner.


"Delforumet" är kort och gott de forum (som nämns ovan) som befinner sig under huvudrubriken FILOSOFI OCH RELATERADE ÄMNEN. Här kommer vi, föga förvånande, att diskutera filosofi och relaterade ämnen. Vill man göra något annat hänvisas till ÖVRIGA FORUM (andra halvan av forumet) med underforumen Tankar och känslor, Hjälp, Mötesplatsen, Galleri, Lekstugan, Information, Feedback och Länkar.

OBS! Även dessa övriga forums särart ska respekteras fortsättningsvis. Det är fortfarande ingen bra idé att posta en berättelse av vad man gjorde på sommarlovet under "Feedback". Däremot kommer dessa forum inte att modereras lika hårt som de filosofi-relaterade.

Regler och FAQ
Regler och FAQ gäller precis som tidigare (http://www.filosofiforum.com/forum/faq.php). Tyvärr finns idag ett behov att driva igenom reglerna som inte funnits tidigare, förutsatt att vi även framgent vill behålla den intellektuella mångfald som präglat forumet sen starten. Här följer ett förtydligande av punkterna som tas upp i Regler och FAQ, samt vad de framgent kommer att innebära för de filosofi-relaterade forumen.

NYA TRÅDAR
*Nya, seriösa trådar som råkar hamna i fel underforum flyttas med hänvisning
*Mindre genomtänkta trådar som bättre hör hemma i Tankar och känslor etc. flyttas dit utan hänvisning
*Direkt oseriösa trådar flyttas antingen till soptunnan eller tas bort direkt
*ÄMNET skall beskriva vad tråden handlar om - annars kommer det att ändras, med risk för att du har svårt att hitta din egen tråd
*Dubletter av aktiva trådar flyttas till soptunnan utan hänvisning

Särskilt förtydligande om dubletter: De som postar i seriösa forum förväntas känna till alla inlägg på första sidan i underforumet, eller i varje fall de trådar som varit aktiva den senaste månaden. Startas nya trådar på samma eller snarlikt tema flyttas dessa till Soptunnan. Vissa ämnen tycks komma tillbaka på respektive underforum, och dessa kommer därför att modereras särskilt hårt. För följande ämnen ställs särskilt höga krav på att tillföra något nytt till debatten:
*Definitionsfrågor av typen "Vad är filosofi?" eller mer allmänt "Vad är X?". Vi hänvisar till Google där man kan använda kommandot [define:] samt till Wikipedia, eller någon av de många uppslagsverk i bokform som folk nyttjade under Tiden Före Internet. Egna definitioner på ord som redan har klar betydelse har inget egenvärde, men kan vara användbart inom ramen för mer omfattande filosofiska resonemang.
*Fri vilja kontra determinism: Det finns säkert 20 trådar på ämnet, och de berör ofta mekanistisk determinism. Startar du en tråd på detta tema är det bäst att du har något revolutionerande att tillföra.
*"Är världen en illusion?" och liknande: Avdelningen metafysiska frågor utan sanningsvärde ligger numera under Tankar och känslor alternativt Soptunnan. Detta innefattar givetvis inte väl genomtänkta argument av skeptisk eller nihilistisk typ.
*Vad är själen: Också här finns otaliga trådar, särskilt på Religion/andlighet. Nya och intressanta infallsvinklar är ett krav.
*Finns Gud?/Vad är Gud?/Gudsbevis: Se "Vad är X?" ovan. Google och Wikipedia är utmärkta referenser även för argument för och emot Guds existens. Eftersom Gud är ett brett begrepp för många är det särskilt viktigt att du är extremt tydlig i din frågeställning/påstående om du startar trådar kring detta.

OBS! Denna lista är inte uttömmande. Mer allmänt hänvisas till respektive underforum och de aktiva trådarna där. Allmänt gäller: dubbelposta inte om det finns en aktiv tråd som duger lika bra.

INLÄGG
Allt ovanstående som gäller nya trådar gäller också alla inlägg, där så är möjligt. Dessutom gäller följande:

*Inlägg ska vara läsliga och begripliga. Detta innefattar stavning, grammatik, styckeindelning, att man kan följa en tydlig tankegång osv. Om det är möjligt och nödvändigt kan en moderator i enstaka fall fixa till ett inlägg - annars tas det helt sonika bort med motivering till modereringen.
*Inlägg ska tillföra något. Det finns ingen minimigräns för hur långt ett inlägg måste vara - det handlar om kvalitet och inte kvantitet. Avstå från inlägg av typen "Håller med." elller "Bra poäng!". Motivera då hellre varför det var en bra poäng och utveckla ståndpunkten i samma inlägg.
*Det finns ingen tolerans för personangrepp på forumet, och framförallt inte på de filosofirelaterade forumen. Med tanke på dessa forums natur borde en användares personlighet överhuvudtaget aldrig komma i fråga. Frågor av mer personlig och mindre saklig karaktär (vare sig de är angrepp eller ej) passar bättre under Övriga forum.

I övrigt hänvisas till Regler och FAQ för en komplett förteckning.

OBS: Allt ovanstående gäller fr.o.m. idag, den 30 januari 2007. Gamla inlägg kommer endast i undantagsfall att beröras av den skärpta regelkontrollen. Övergången till en hårdare moderering sker gradvis under de kommande dagarna, så att alla besökare får en möjlighet att anpassa sig.

Detta inlägg klistras upp på samtliga underforum som det gäller, och alla användare förväntas känna till dess innehåll. Inlägget är låst för ytterligare diskussion på alla underforum utom Filosofi, där frågor och synpunkter på temat tacksamt mottages.

Vänliga hälsningar,
-narr-

Wintran
Inlägg: 367
Blev medlem: 20 maj 2006 22:15
Ort: Göteborg

Inläggav Wintran » 01 feb 2007 03:19

Låter bra tycker jag.

Något ytterligare värt att tänka på är folk som raderar sina egna inlägg, vilket kan skapa inkonsekvens och göra en serie med svar oförståeliga. Vissa forum hotar med direkt avstängning eller åtminstonde en varning när folk använder redigeringsfunktionen på annat sätt än för små korrigeringar som inte direkt ändrar dess innehåll. Man behöver kanske inte överreagera, men värt att uppmärksamma på något sätt tycker jag.

Generellt sett tror jag på att som moderator vara försiktig med att ändra innehållet i folks inlägg eller ämnestiteln utan förvaning. Jag tror det är viktigt att alltid försöka förstå folks syfte. Om de menade väl, visa respekt genom att be om en ändring via PM snarare än att ändra själva (detta gäller inte flyttande av inlägg utan just redigerandet av dem). Det tror jag är en bra väg för att undvika att trampa på tår eller skrämma iväg.

På samma sätt tycker jag man kan ha förståelse för att folk tar upp ämnen som redan har tagits upp, speciellt nya användare, och försöka att på ett vänligt sätt hänvisa dem till en annan tråd eller säga att det inte bör diskuteras vidare här, snarare än ett "herregud, vad ansträngande".

Det är alltid en svår avvägning hur mycket man kan kräva av folk att läsa igenom forumet innan de postar något eget, och det råder delade åsikter om det är bra att dra upp gamla trådar eller om man hellre bör starta nya, så det tåls att diskutera vidare.

För övrigt rekommenderar jag att låsa inlägg som är opassande snarare än att flytta dem till "Soptunnan", då låsningen blir en tydlig markering vilket statuerar exempel medan flyttningen går osedd förbi. Avsluta också gärna den berörda tråden med en anledning till varför den blir låst.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 01 feb 2007 11:44

Bra synpunkter allihop, tycker jag.

-narr-

Användarvisningsbild
Kyano
Inlägg: 310
Blev medlem: 11 maj 2005 21:15
Ort: Stockholm

Inläggav Kyano » 01 feb 2007 14:34

Först och främst vill jag klargöra att jag välkomnar en hårdare moderering.

Jag tänkte dock beröra en aspekt som jag tänker mig kan vara för strikt:
"Fri vilja kontra determinism: Det finns säkert 20 trådar på ämnet, och de berör ofta mekanistisk determinism. Startar du en tråd på detta tema är det bäst att du har något revolutionerande att tillföra. "

Det här ämnet skall alltså ses som färdigdiskuterat? Jag antar och förstår många som faktiskt tycker att det är färdigdiskuterat, ungefär som trädet som faller i skogen utan att någon lyssnar. Däremot tycker jag inte att detta ska utesluta en begynnande filosofisk generation från att publicera egna tankar på ämnet. Att hoppa in i en befintlig tråd där huvudinlägget ligger 20 sidor bort är inte alltid så lockande, och att läsa vad andra har skrivit är inte hälften så utvecklande som att diskutera något på egen hand. Jag tror helt enkelt att fri vilja är ett ämne som kan diskuteras i hur många trådar som helst, och så länge intressenterna är seriösa och får ut något av det tycker jag fenomenet borde få tillåtas. Det är bara för de som tycker ämnet är utspelat att inte deltaga.

Eller är det även en fråga om platsbrist på servern? I så fall tycker jag det är mer motiverat att ta bort de gamla diskussionerna än att utesluta nybildning. Detta för att främja en nydaning av både medlemmar och trådar på forumet, snarare än att klassa gamla trådar (och medlemmar) som kunskapsbanker.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 01 feb 2007 16:09

Instämmer Kyano, det är ju inte alla som är gamla rävar här. Vissa tittar ju in för en snabbis och vill stilla sin vetgirighet i specifikt en fråga.

Många här har en väldigt väl utvecklad analysförmåga och uttrycksförmåga. Jag tycker bara att det är positivt att samma ämnen kommer upp om och om igen. Och jag tror att många som inte har så klart formulerade funderingar kan få stor behållning av att lägga fram sina utkast för översyn av dom som fört diskutionen av ämnet tidigare.

Sen visst Hovnarr vore det bra om det gick att hålla diskussionen inom en och samma tråd. Men ofta så blir diskussionen väldigt specifik efter en 4-5 sidor och kanske inte längre rymmer möjligheten till att diskutera just den infallsvinkel som trådskaparen avser.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 01 feb 2007 20:44

Okej, det kanske var lite överdrivet. Bara för att jag får lust att trycka pekfingret genom ögat och in i hjärnan om jag ser en sån tråd till betyder ju inte att alla andra känner likadant. Då säger vi så - inga särskilda restriktioner på utvalda ämnen, utan huvudregeln gäller: använd en aktiv tråd om det finns en lämplig - annars går det bra att starta en ny.

-narr-

Benjie
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2006 00:40

Vore inte en lite bättre struktur på forumet önskvärd?

Inläggav Benjie » 02 feb 2007 17:16

Eftersom det är tidsödande att leta igenom alla trådar för att finna var och när enskilda specifika frågor behandlats, har jag en fråga.

Kan inte samma frågor eller närbesläktade frågor samlas (oavsett vid vilken tidpunkt som de skrivits in) under en och samma underrubrik?


Exemplen är många, men för att ta något,  tex har det inom det övergripande ämnet Naturvetenskap vid skilda tidpunkter ställts och besvarats frågor om ljusets natur, om kosmologiska teorier eller om evolutionen (i egenskap av utvecklingen av jorden och dess natur), om dessa frågor samlades i en egen underrubrik till rubriken NATURVETENSKAP bleve det mycket lättare att läsa alla inlägg eller få överblick och eventuellt komma rätt  in i en diskussion.  

ATT kunna se och hitta frågorna mer sammanhållet borde kunna gynna alla deltagare eller besökare och dessutom innebära onödiga dubbelskrivningar eller dubbeldebatter minskar.  


Men det kanske fordrar mycket arbete?


BENJIE

Akryon
Inlägg: 170
Blev medlem: 24 apr 2007 23:25

Inläggav Akryon » 24 maj 2007 03:29

good, good...det är allt jag har, den är helt OK XD

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 15 jul 2007 23:19

Att placera alla trådar med samma tema under en och samma rubrik är kanske en bra idé, men risken är att man ibland inte vet vilken rubrik man ska söka under, för att hitta något. Som ett komplement till den idén föreslår jag att varje tråd (alltså sidan med inläggen som man får upp när man klickar på namnet på tråden) dessutom förses med länkar till andra trådar som behandlar samma eller ungefär samma ämne. Då kan ämnen som hamnat under olika rubriker, trots att de är snarlika, ändå gå att hitta genom att man klickar sig fram via länkarna på varje tråd. Ibland kan ju t.ex. en frågeställning som anses tillhöra naturvetenskap vara nästan identisk med en frågeställning som anses tillhöra någon annan kategori, och då kommer de "långt ifrån varandra" om man bara grupperar in ämnena efter kategorier. Länkar mellan dem skulle då göra att man när man hittat den ena tråden snabbt kan hitta den andra, fastän den är sorterad under en helt annan kategori.

När det gäller möjligheten att ändra i ett inlägg i efterhand, kanske det är sjystare om det är omöjligt att ändra på egen hand, men att den som ångrar något han skrivit kan skicka ett mail till moderator innehållande en ändrad version av inlägget, så kan moderatorn byta ut det ursprungliga inlägget mot den nya versionen, om han tror att det inte får någon negativ konsekvens för någon. Om folk kan ändra själva, tar det väl en viss tid innan moderatorn upptäcker en osjyst ändring, med följden att deltagare kan framstå i ofördelaktig dager genom att deras svar kan få en helt annan innebörd om föregående inlägg har ändrats i efterhand. Denna risk elimineras om det blir omöjligt att ändra själv men man däremot kan skicka en ny version till moderatorn. (Förutsatt att moderatorn har gott omdöme, vill säga!)

Underbart forum förresten, vill jag säga!

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Ett fantastiskt forum!

Inläggav freddemalte » 25 aug 2010 16:48

Detta forum är fantastiskt ur många aspekter och det finns i sak inget mer än en liten detalj som jag saknar. Jag vet dock inte hur pass avancerat det är att implementera en lösning för den men här kommer i alla fall en beskrivning av vad jag hade upplevt som en enorm fördel:

Tänk om jag (varje gång jag loggar in på forumet eller väljer uppdatera) får uppe en lista på de medlemmar som har besvarat ett av mina inlägg. Nu måste man ju gå igenom alla sina inlägg och se om någon har svarat på dem (genom att gå igenom listan på sin profil (se alla inlägg) och därefter klicka på vart och ett.

I all ödmjukhet!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
mullback
Inlägg: 230
Blev medlem: 08 aug 2005 21:16
Ort: Somewhere

Inläggav mullback » 10 nov 2010 12:36

Detta går rätt bra.

www.filosofiforum.com klicka på forum.
klicka sedan på sök - ange ditt namn där det står: Sök efter författare
och vips så har du som du ser Senaste inlägg (till höger) med nyast överst.

Kanske inte så specifik som du önskar men man ser iaf snabbt om det varit aktivitet där dina inlägg finns.
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: LÄS DETTA INNAN DU GÖR ETT INLÄGG

Inläggav SigurdV » 10 feb 2017 19:22

Det var sju år sen nåt hände här i tråden.
Är alla moderatorer kvar?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: LÄS DETTA INNAN DU GÖR ETT INLÄGG

Inläggav Pilatus » 14 feb 2017 13:50

SigurdV skrev:Det var sju år sen nåt hände här i tråden. Är alla moderatorer kvar?

Nej, endast "rekoj".
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: LÄS DETTA INNAN DU GÖR ETT INLÄGG

Inläggav SigurdV » 16 feb 2017 16:31

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Det var sju år sen nåt hände här i tråden. Är alla moderatorer kvar?

Nej, endast "rekoj".

Och Johan Ågren?

(I mitt eget forum finns nog ungefär 50 stycken...)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: LÄS DETTA INNAN DU GÖR ETT INLÄGG

Inläggav Pilatus » 16 feb 2017 17:20

SigurdV skrev:
Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Det var sju år sen nåt hände här i tråden. Är alla moderatorer kvar?

Nej, endast "rekoj".

Och Johan Ågren?

(I mitt eget forum finns nog ungefär 50 stycken...)

Johan Ågren är Administratör (aktiv när så behövs).
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster