Böcker

Moderator: Moderatorgruppen

JBS

Böcker

Inläggav JBS » 14 apr 2007 17:02

Hej

Vet inte riktigt om jag ska fråga om detta i denna sektionen men i alla fall så hade jag gärna velat få lite tips på bra böcker inom filosofi. Böcker som man bara "måste" läsa.

MVH: JBS

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 14 apr 2007 21:02

Då får jag väll komma med ett förslag
Boken sofies värld Kan jag väll tipsa dig om, mycket bra tycker jag,

MVH FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

JBS

Inläggav JBS » 15 apr 2007 01:32

Vill nog ha något "tyngre" än sofies värld ;) Har sett filmen/serien (kommer inte ihåg vad det är) och visst den är visserligen bra :).

stradde

Re: Böcker

Inläggav stradde » 15 apr 2007 10:08

JBS skrev:Hej

Vet inte riktigt om jag ska fråga om detta i denna sektionen men i alla fall så hade jag gärna velat få lite tips på bra böcker inom filosofi. Böcker som man bara "måste" läsa.

MVH: JBS

Frågan är om det finns böcker som man måste läsa i filosofi, eftersom att ämnet är som sagt ganska stort och brett. Man delar ju upp ämnet i praktisk och teoretisk som sagt men jag skulle börja med :

1. Svante Nordinds - Filosofins historia , alt. Bertrand Russels " Västerlandets filosofi"
2. Efter detta så kanske du har en hum om vad intresset ligger i. Sedan kan du ju gå vidare till ditt lokala biblotek och leta upp vad du hittar. Det bra med bibblan är ju att du faktiskt kan låna fel saker och ändå i röran hitta nått av intresse.

Annars har du ju top 30 eller nått i filosofersammanhan och då är det bara att beta av klassikerna.
Platon
Aristoteles
Herakletios
Spinoza
Augustinos
Nietzsche
Kant
Hegel osv.
Kieerkegard
Wittgenstein
Russel
Bentham , Mill

bla bla bla....

men sedan kan du ju också köpa böcker som inriktar sig på till exemepel medvetandet, etik, teoretisk, praktisk, språk, metafysisk osv. Internet har ju fördelen att det är kategoriserat. Men återigen skulle jag rekommendera bibblan.  

Det finns säkert de som vill säga att den och den boken skall man läsa , men det intressanta är ju inte vad andra säger utan vad du är intresserad av. Jag skulle till exemepelvis somna om jag satt och läste logik medan etik skulle få mig att brinna.

Filosofins helvete är ju att det är så brett, och det är väl också det som gör det så intressant. Du kan lätt fylla ett liv med filosofi.
:D
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

JBS

Inläggav JBS » 19 apr 2007 21:21

Tackar tackar stradde :) Härligt att du tog dig tiden att skriva, jag är nog mest intresserad utav praktisk filosofi och ska googla runt lite och se vad jag kan hitta.

:)

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 20 apr 2007 14:30

Jag rekommenderar gärna "Hur bör du leva?" av Folke Tersman. Det är en nätt liten bok som fokuserar på den västerländska moralfilosofin från och med Hobbes fram till Peter Singer, typ. Det är en bra avstampsbok; just eftersom den fokuserar på en särskild fråga och hur svaren har varierat med tiden och med olika filosofer. Det är (enligt mig) en bättre utgångspunkt än att bara läsa en bok som behandlar viktiga filosofer i kronologisk ordning (såsom Gunnar Fredriksons bok; 20 Filosofer). Det är inte en särskilt tungrodd eller akademisk bok heller, även om den ger mer att fundera kring än exempelvis Folke Tersmans tidigare bok; 5 Filosofiska Frågor.

Jag tycker att en sådan lättillgänglig bok, tillsammans med Svante Nordins Filosofins Historia, är en bra utgångspunkt.

En personlig favorit är annars Så Talade Zarathrusta av Nietzsche. Men det kan bero på att den är så förtjusande vackert och slagkraftigt skriven, snarare än för tankarna som finns i den.

JBS

Inläggav JBS » 20 apr 2007 21:36

Tack Rising! Ska ta och kolla upp de tips du gav mig :)

Erik Saetmark

Inläggav Erik Saetmark » 25 apr 2007 10:35

Nalle Puh och filosoferna

abris
Kontakt:

Inläggav abris » 30 maj 2007 22:09

det finns en del böcker av filosofisk natur som jag har fastnat för, bland annat Arne Naess bok Gandhi, jag fann också Paulo Coelhos olika verk mycket fängslande ur ett levnadsfilosofisk perspektiv.

ett slags filosofi-"lexikon" som jag fann mycket bra och sammanfattande var också Filosofins värld av M. Levander - mycket intressant om man vill ha läsning av ett brett omfång.  :D [/u]

Återgå till "Filosofi"