Innan jag skriver en bokstav till i själva ämnet skulle jag vilja uppmana alla som läser mina inlägg eller eljest tar del av mina tankar, att betrakta dessa inlägg eller tankar endast som uttryck för min känsla eller just tanke i det ögonblicket och inte som beskrivningar av en eventuell yttervärld. Följaktligen, om det skulle förefalla att jag påstod att cirklar vore runda, är det bara en förkortning för "det tycks mig just nu att cirklar är runda". På samma sätt, om jag säger "dödstraff är förkastligt", menar jag egentligen "det tycks mig just nu att dödsstraff är förkastligt". Ovanstående gäller tills annat meddelas.
Sådär ja, nu till dina frågor Laotzu!
laotzu skrev:Egentligen är det självklart att pyrrhonister inte med nödvändighet intar en specifik ontologisk ståndpunkt; tvärtom, det är ju dogmatiken kring ontologiska frågor som pyrrhonismen är en reaktion emot. Kan en pyrrhonist öht. inta en ontologisk ståndpunkt, eller upphör han/hon att vara pyrrhonist i detsamma som ståndpunkten intas, då sökandet upphör?
En pyrrhonist kan endast ge uttryck för sina egna tankar och känslor. Han kan tycka sig dragen till rationalismen, eller världen kan tyckas honom monistisk, men han gör inget anspråk på att så skulle vara fallet. Gör han det är han ingen pyrrhonist. En pyrrhonist kan gott vara starkt dragen till en dogmatisk princip medan han söker argument mot just denna princip.
laotzu skrev:medvetandet är skilt från icke-medvetandet (det jag benämnde yttervärlden)
Än en gång, det tycks mig just nu att det skulle finnas ett medvetande och vidare att jag skulle vara en distinkt del av det medvetandet och att det dessutom finns det som inte är medvetet, där alla ord i den föregående satsen har de betydelser som vanligen avses. Men om du pressar mig så vill jag absolut inte hävda att det verkligen ÄR så, att det finns ett jag, eller att detta jag kan tänka eller att något annat verkligen ÄR på något sätt överhuvudtaget.
laotzu skrev:hovnarr skrev:För en pyrrhonist uppkommer aldrig frågan om sanning och falskhet när man endast uttrycker det aktuella sinnestillståndet.
Är detta verkligen sant?
"operatorn" ovan var inte skriven då, men låt mig omformulera i mina egna ord som den pyrrhonist jag är: "Det tycks mig nu som om falskhet och sanning, där dessa ord har sina vanliga betydelser, endast skulle kunna beskriva påståenden om yttervärlden". Sedan frågar du mig om detta verkligen är sant. Om det i själva verket är så. Det vill jag naturligtvis inte uttala mig om. Men det
känns sant, om det är det du undrar.
laotzu skrev:Låt oss säga att jag drömmer en dröm om två vänner som sitter och diskuterar filosofi över en kopp te. När Du sen frågar mig om jag drömde något inatt, så svarar jag: "Ja, jag drömde om två rosa elefanter som spelade bordtennis."
Innan vi går vidare måste vi sätta oss in i pyrrhonistens situation. Följaktligen tycks det dig att du drömt det du har drömt, medan det inte tycks dig att du drömde det du berättar för mig.
laotzu skrev:Är påståendet sant eller falskt? Det är ett påstående om min dröm - inte om yttervärlden - men endå uppenbarligen falskt; jag - som hade drömmen - vet att påståendet är falskt.
Det är inte ens ett påstående i min mening, utan bara ett uttryck för dina tankar och känslor just då. Pyrrhonister gör inga påståenden, men de uttrycker gärna sina känslor. Om du skulle säga att verkligen var på det sättet, att du drömde Q, då är det detsamma som att säga att det verkligen var på det sättet, att P. Och då är du inte längre pyrrrhonist.
Betrakta konversationen nedan, där laotzu (märkligt nog!) spelar pyrrhonisten och hovnarr en rationalist:
laotzu: "Det tycks mig nu att jag drömde om rosa elefanter som spelade bordtennis i natt."
hovnarr: "Dra på trissor, är det sanning broder?"
laotzu: "Det vill jag inte uttala mig om."
hovnarr: "Men nu förstår jag inte, du sa ju..."
laotzu: "Jag sa att det tycktes mig..."
hovnarr: "Just det, du är ju en sån där pyrrhonist."
laotzu: "Ja, det tycks mig nu att jag är en pyrrhonist."
hovnarr: "Men känns det sant för dig, att du verkligen drömde om rosa elefanter?"
laotzu: "Nej, det tycks mig att jag ljög. Det tycks mig faktiskt än mer som att jag drömde om att vi satt och filosoferade och drack te."
hovnarr: "Är det sant?"
laotzu: "Det vill jag inte uttala mig om."
Av dialogen ovan förstår man också varför små klargöranden såsom det som står högst upp i detta inlägg är nödvändiga - en diskussion med en pyrrhonist blir lätt tröttsam om man inte på förhand tar för givet att han bara gör uttalanden och inga påståenden. En person står bara ut med så många "det tycks mig nu" innan han flyger i taket.
Jag hoppas att det nu är klarare varför jag använder mig av begreppen sanning och falskhet såsom jag gör. Så länge något "tycks mig" är det svårt för någon att hävda att det skulle vara sant eller falskt. Jag kan naturligtvis hävda att detta känslouttryck tycks mig falskt, eller att det tycks mig att jag ljuger, men
det går inte att definiera ett sanningskriterium för att det FAKTISKT ÄR så, eftersom jag inte vill göra uttalanden av den typen där något faktiskt är.
laotzu skrev:Vill pyrrhonisten verkligen finna "ett avgörande argument för eller emot något uttalande kring yttervärlden" eller är det just själva sökandet som ger upphov till det önskvärda?
Det pyrrhonisten (skeptikern) således söker efter, i avsikt att behålla den jämvikt som leder till sinnesro, är motstående påståenden till ontologiska dito, inte efter "ett avgörande argument för eller emot något uttalande kring yttervärlden" (en ontologisk ståndpunkt).
Jag håller med dig till fullo laotzu - detta är också min uppfattning av såväl pyrrhonismen som min egen ambition. Jag kan dock föreställa mig att om ett avgörande argument verkligen skulle uppenbara sig, så skulle även denna icke-sökande världsbild leda till sinnesro. Detta argument skulle nämligen då inte vara något att "hålla fast vid", eftersom det utan tvivel skulle vara absolut sant. Det skulle heller inte behöva försvaras eller ens angripas, eller ens vara möjligt att angripa.
Målet
med sökandet är förvisso inte att finna ett avgörande argument, men inte heller att behålla jämvikten. Målet
är sökandet, för sinnesrons skull, men jag medger att sinnesron också skulle kunna infinna sig om det fanns en absolut sanning. Det är det som är så skönt med pyrrhonismen, man får sinnesro hur som helst.
Väl mött i afton!
/Stefan