Kan man forska på "verkligheten"?
Moderator: Moderatorgruppen
Jag vet inte riktigt vad du menar med "forska", man forskar väll inte på samma sätt inom alla ämnen.
Inom fysiken härleder man alltid saker utifrån vissa grund antaganden, Inom matematiken bevisar man saker inom en viss "ram", är det detta som menas med "Petitio principii" ?
Inom fysiken härleder man alltid saker utifrån vissa grund antaganden, Inom matematiken bevisar man saker inom en viss "ram", är det detta som menas med "Petitio principii" ?
Im just a soul whos intentions are good.
Det kan gå utmärkt. Visserligen kommer forskningen inte att ge några absoluta sanningar, sådant hör religionen till. Men det förhindrar inte att vi kan veta en hel del, och att vi dessutom kan göra vetenskapliga framsteg.
All forskning bygger ju inte på samma utgångspunkt, men det betyder ju heller inte att forskningen borde bygga på samma utgångspunkt. Eftersom världen, samhället och individerna är mångfacetterade och komplexa till sin natur är det ju tvärtom högst väsentligt för forskningen att utgångspunkterna är olika.
Mvh
Anders
All forskning bygger ju inte på samma utgångspunkt, men det betyder ju heller inte att forskningen borde bygga på samma utgångspunkt. Eftersom världen, samhället och individerna är mångfacetterade och komplexa till sin natur är det ju tvärtom högst väsentligt för forskningen att utgångspunkterna är olika.
Mvh
Anders
Amor et scientia
Man kan inte forska på det enligt traditionella metoder eftersom det man uppfattar som verkligt inte existerar i det empiriska materiella universumet. "verklighet" är ens egna tolkning av universumet och faller därför in i kategorin allmänna upplevelser såsom att socker är sött och vatten kan vara läskande. Men det går att forska på det genom att intervjua människor. Men då måste du ställa upp att du har som ett speciellt syfte att undersöka människors uppfattningar om något. Dvs, du måste begränsa dig något oerhört.
Vetenskapen är inte en enda metod, det finns hundratals, tusentals olika metoder och perspektiv och allt också beroende på vad man bedriver forskning inom. Kemi och biologi är helt annorlunda mot för antropologi och sociologi.
Vetenskapen är inte en enda metod, det finns hundratals, tusentals olika metoder och perspektiv och allt också beroende på vad man bedriver forskning inom. Kemi och biologi är helt annorlunda mot för antropologi och sociologi.
- tomtefader
MegaMan,
Enligt min mening, kan forskning aldrig någonsin - i spektrumet fysik till metafysik och allt däremellan - utgå ifrån en universalt verifierad premiss. Detta är ej heller av relevans för att man skall fortsätta forska. Jag vill nämelunda hävda, att det som utgör kärnan i forskningen inte är att finna ett slags absolut sanning - tvärtom, tvärtom! - men att söka definiera en sanning, som ter sig passa för största delen av kollegiet man befinner sig i, så att säga.
Med andra ord anser jag, att det i forskning inte kan finnas en högre mening, annat än att tillfredställa ett behov av att bli erkänd bland dem, vilka man själv erkänner.
Detta gäller i synnerhet metafysiken, där ingen - enligt min högst personliga mening, kära publik! - äger nog av expertis för att uttala sig i axiom.
Enligt min mening, kan forskning aldrig någonsin - i spektrumet fysik till metafysik och allt däremellan - utgå ifrån en universalt verifierad premiss. Detta är ej heller av relevans för att man skall fortsätta forska. Jag vill nämelunda hävda, att det som utgör kärnan i forskningen inte är att finna ett slags absolut sanning - tvärtom, tvärtom! - men att söka definiera en sanning, som ter sig passa för största delen av kollegiet man befinner sig i, så att säga.
Med andra ord anser jag, att det i forskning inte kan finnas en högre mening, annat än att tillfredställa ett behov av att bli erkänd bland dem, vilka man själv erkänner.
Detta gäller i synnerhet metafysiken, där ingen - enligt min högst personliga mening, kära publik! - äger nog av expertis för att uttala sig i axiom.
"Jag har talat" - Okänd
- tomtefader
eken skrev:Även om man ägde sådan kunskap, är det kanske inte omedelbart korrekt att anta att metafysiken med nödvändighet skulle behöva uttryckas i axiom.
Ifall man vill forma en allmänt gällande metafysik, måste den bottna i någonting bestående, orubbligt - ett axiom. Utan axiom faller metafysiken.
"Jag har talat" - Okänd
- tomtefader
MegaMan skrev:Om vetenskapen säger att någonting ÄR på ett visst sätt, hävdar du att det är en subjektiv sanning?
Vetenskapen har sedan lång tid tillbaka lämnat mig i fred, då den slutligen fastlagt en hypotes för mitt agerande (den så kallade Eremitens hypotes), i och med att jag om och om igen reagerat på ett visst sätt, när den för mig påpekat om absoluta sanningar, ej ifrågasättbara premisser och dylikt exkrement.
Det vetenskapen hävdar får stå för vetenskapen. En absolut sanning kan den inte, bör den inte, vill den (för sitt eget bästa) inte finna.
Man får icke missförstå mig, ty jag hyser stor tilltro till vetenskapen i lösandet av just "mysterier", som vi alla uppfattar på ungefär samma sätt och på vars lösningar vi alla kan deltaga med di fem sinnen. Till dess försök att kartlägga sanningens Ural, skrattar jag dock i hån.
"Jag har talat" - Okänd