"Filosofihistoria på ett annorlunda sätt, eller...

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

"Filosofihistoria på ett annorlunda sätt, eller...

Inläggav Avantgardet » 04 nov 2007 01:17

den sokratiska dialogen som MC battle". Anything goes! Tänkte först att detta var ett ämne för "lekstugan" men kom sen att tänka på att det till sin natur inte ligger postmodernismen långt ifrån. Därför: vi väljer ut en stackare ur filosofihistorien och ger oss på vederbörande och alla medel är tillåtna, inget är heligt.

Så om vi bara tar och sliter tag i första bästa stackare. Vem som helst - och vilka medel som helst (psykoanalys, ad hominem, totalitära drag, whatever). Vad säger ni om jag till exempel skulle säga "Descartes"?

Varsågod. Själv skulle jag älska att få gå upp mot Hobbes och fullständigt plocka sönder nervvraket.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
tomtefader
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 mar 2007 18:45

Inläggav tomtefader » 04 nov 2007 17:16

Till Descartes,

Bara en av oss kan existera - försvinn nu.
"Jag har talat" - Okänd

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 04 nov 2007 18:02

Descartes, jag tvivlar på din fras, jag tänker därför är jag.
Om tvivlet är en absolut sanning så måste ju tvivlet vara den enda sanna existensen och inte tanken. All annan existens är då tvivelaktig, vilket borde innebära att tänkandet endast är tvivel. Formeln borde då bli, jag tvivlar, därför är jag.

Därmed existerar ingen tanke utan tvivel då tankens existens kräver tvivel för att existera och då endast kan existera som ett ständigt tvivel vilket innebär att en tanke utan tvivel omedelbart upphör att existera innan tanken tänkts.

Om Descartes hade uppsökt en modern psykolog, så hade Descartes säkerligen blivit fullpumpad av neuroleptika, därom råder det inget tvivel.

Användarvisningsbild
Conocimiento
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 jul 2004 19:10

Inläggav Conocimiento » 04 nov 2007 20:42

Ingen tänker på Descartes.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 05 nov 2007 04:43

Fan vad fyndiga ni är. Frågan är om man ens behöver anstränga sig för att omintetgöra den där Descartes, han pallade ju inte ens några ynka veckor på våra breddgrader. Störtlöjligt. En förkylning tog knäck på'n, det måste vara nån typ av rekord. Påminner mig om den där C. J. Boström som låg sjuk i flera veckor efter att för enda gången i sitt liv gjort resan mellan Uppsala och Stockholm med båt. Sen dog han av hjärtslag när det ringde brandlarm i en annan stadsdel.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Filosofihistoria på ett annorlunda sätt, eller...

Inläggav Algotezza » 05 nov 2007 14:21

Jag tänker existera, om jag får tid. Det är mycket nu, Descartes!

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Filosofiska parodier

Inläggav Algotezza » 05 nov 2007 16:48

Descartes: "Cogito, ergo consum." "Jag tänker, alltså konsumerar jag." "Sum, ergo consum." "Jag är, alltså konsumerar jag."
---
Leibniz: "Månaderna har inga fönster - men snart står julen för dörren."

"Jag lever med den bästa av värdar -  min hyra är så låg att den närmast kan betecknas som ohyra."
---
Wittgenstein i Tractatus Logico-Ficus: "Der Feldt* ist alles was der Wall** ist." (Första tesen - i original)

* Kjell-Olof ** Anders


"Vad man inte kan tala om, därom måste man spekulera." (Sista tesen - i översättning.)


"Allt är mycket grått." Martinus

Och på den vägen är det...

A
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster