GUD - TAI CHI - UPPLYSNING ALLT ÄR DU

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

GUD - TAI CHI - UPPLYSNING ALLT ÄR DU

Inläggav PopJimmy » 28 nov 2004 22:06

Jag är universum eftersom jag är en del av universum. Gud och Universum är samma sak Jag är alltså gud. Men jag vill egenligen inte uttrycka det så eftersom folk blir rädda för mig då. Det är för att dom inte förstår att: dom, jag, vi tillsammans är gud. Vi är universum. Eller helheten. Eller sanningen. Eller kärleken. Allt är ett annat ord för det. Vi ser bara allt utifrån ett eget relativt perspektiv. Vi är alla relaterade till varandra utifrån universum. I ett oändligt antal dimensioner.

Detta innebär att jag inte kräver så mycket. Jag är nöjd eftersom jag vet att när jag är död kommer jag att förstå alla universums dimensioner eftersom jag då kommer vara ett med universum, fri från mitt begränsade mänskliga perspektiv.
Men detta innebär inte att jag vill att alla ska dö, att vi inte ska njuta från våran vy, tvärtom – vi ska njuta av allt vi upplever eftersom det är fantstiskt att vi ens fått möjligheten att få-vara vår egna självstyrande lilla del av universum.

Förstår du inte att det är alltid är i begränsningen, fragmentet, motståndet, delen, uppfattningen, det statiska som lidandet uppstår?
Begränsningen är motpolen till helheten, energi, universum, insikten, sanningen, kärleken, det dynamiska. Allt detta är samma sak - du.

Joahn

Inläggav Joahn » 28 nov 2004 22:42

Du skrev detta i ett annat inlägg i en annan tråd vilket jag svarade på, men eftersom att du nu skapar en ny tråd med detta som ämne så kanske det är bättre att jag svarar på det här.

Alltså:
[quote="PopJimmy"]Jag är universum eftersom jag är en del av universum.(/quote]
Nej, det kan jag inte tänka mig. Jämför med:

Ett löv är ett träd eftersom det är del av ett träd.
Ett katthår är en katt eftersom det är en del av en katt.
1 är 3 eftersom 1 är en del av 3.

Så vad menar du?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 28 nov 2004 23:14

gå till den andra tråden LÄS DETTA: vad är jag........ där förklarar jag hur tanken skapar det vi uppfattar som tid.

Marty on mariba

Inläggav Marty on mariba » 29 nov 2004 00:42

Detta är en text av Bruce Lee som jag stötte på, jag förstår den inte riktigt, är det någon som vill hjälpa mig?

" The void is no mere emptiness, but is real, free and existing. It is the source from which all things arise and return. It cannot be seen, touched or known, yet is exists and is freely used. It has no shape, colour or form, and yet all that we see, hear, feel and touch is "it". It is beond intelluctual knowing and cannot be grasped by the ordinary mind. When we suddenly awake to the realization that there is no barrier, and has never been seen, one realizes that one is all things, mountains, rivers, grasses, trees, sun, moon, stars, universe are all oneself. There is no longer a barrier between myself and others, no longer any feeling of alienation or fear. Realizing this, results in true campassion. Other people and things are not seen as apart from oneself, on the countrary as one's own body."

Jag förstår inte hur jag kan vara världen?
"We have no education, we have inspiration, if I were educated I would have been a damn fool".
-Bob Marley

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 29 nov 2004 03:51

Att vara en del av världen är att uppfatta den. Att vara hela världen är att inte uppfatta den.

Det finns inga andra tillstånd än dessa två.

Återgå till "Filosofi"