Nihilism, optimistisk livsfilosofi?
Moderator: Moderatorgruppen
Nihilism, optimistisk livsfilosofi?
När jag ändå är inne på ämnet, hur kan man tolka Nietzsche som en optimist?
För mig låter det rent spontant väldigt pessimistiskt och cyniskt att se på världen utan några absoluta värden eller sanningar och människan som något som bara strävar efter "sin vilja till makt".
Så hur kommer det optimistiska perspektivet fram i nihilismen om världen är så kall, hård och girig?
För mig låter det rent spontant väldigt pessimistiskt och cyniskt att se på världen utan några absoluta värden eller sanningar och människan som något som bara strävar efter "sin vilja till makt".
Så hur kommer det optimistiska perspektivet fram i nihilismen om världen är så kall, hård och girig?
-
suchanother
- Avstängd
- LJUSUPPLEVELSE
Han tar upp saker , bevisligen , vilket tyder på någon slags optimism...om allt hopp var helt förlorat o det inte fanns någon mening att tala om saker som egentligen inte finns...då skulle han inte alls ta upp någonting heller ...
mvh
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
Men är det verkligen relevant att prata om optimism/pessimism i förhållande till nihilsm. Jag tolkar begreppen som inställningar eller förväntningar inför framtiden och på vilket sätt saker och ting utvecklas.
Nihilsterna menar väl att tillvaron saknar värden, syften osv.. huruvida man har en förväntan om någonting ska utvecklas bra eller dåligt är väl därför inte riktigt relevant - eftersom man då tvingas värdera.
Nihilsterna menar väl att tillvaron saknar värden, syften osv.. huruvida man har en förväntan om någonting ska utvecklas bra eller dåligt är väl därför inte riktigt relevant - eftersom man då tvingas värdera.
-
suchanother
- Avstängd
vigor skrev:Men är det verkligen relevant att prata om optimism/pessimism i förhållande till nihilsm. Jag tolkar begreppen som inställningar eller förväntningar inför framtiden och på vilket sätt saker och ting utvecklas.
De säger att värden inte finns, inte att vi inte kan värdera.
Värdet är inte något som värderingen svarar mot, värderingen är vad som ger det ett värde.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
-
suchanother
- Avstängd
Men men, om man ska återgå till ämnets fråga.
Du ser nihilism som en väldigt kall och grå filosofi och du undrar hur och om en nihilst kan gå omkring med ett leende på läpparna? Ungerfär så?
Kanske handlar det om en intellektuell stimulans. Vissa menar ju på att nihilsmen är som ett medel för att ta bort det s k "filter" som ligger för våra ögon och som hindrar oss från att se verkligheten som den egentligen är - filtret skulle då vara moral, trosuppfattningar, ideologiska uppfattnigar etc...
Du ser nihilism som en väldigt kall och grå filosofi och du undrar hur och om en nihilst kan gå omkring med ett leende på läpparna? Ungerfär så?
Kanske handlar det om en intellektuell stimulans. Vissa menar ju på att nihilsmen är som ett medel för att ta bort det s k "filter" som ligger för våra ögon och som hindrar oss från att se verkligheten som den egentligen är - filtret skulle då vara moral, trosuppfattningar, ideologiska uppfattnigar etc...
-
suchanother
- Avstängd
-
JimmyAberg
http://thepiratebay.org/torrent/4354829/Pema_Chodron_-_Getting_Unstuck__Breaking_Your_Habitual_Patterns_suchanother skrev:Om du frågar mej så skiter jag i filosofin i allmänhet och nihilismen i synnerhet.
Filosofin ger inget feedback, skit allt.
-
thanksfish
Jag skulle kalla mig själv nihilist.
Jag har min egen moral men jag tror att det bara en psykologisk konstruktion i mig, inte något som existerar utanför. Jag tror heller inte på något större osv.
Jag tycker att det går alldeles utmärkt att leva så.
Det ger mig frihet att vara den gud på jorden jag är faktiskt är. Precis som alla andra. Eller ingen alls...
Nihilism innebär inte att man inte kan HA värderingar.
Det innebär bara att man är medveten om de egentligen bara är luft.
Jag upplever att nihilismen ligger mycket nära buddhismen.
Kärnan är intet.
Jag har min egen moral men jag tror att det bara en psykologisk konstruktion i mig, inte något som existerar utanför. Jag tror heller inte på något större osv.
Jag tycker att det går alldeles utmärkt att leva så.
Det ger mig frihet att vara den gud på jorden jag är faktiskt är. Precis som alla andra. Eller ingen alls...
Nihilism innebär inte att man inte kan HA värderingar.
Det innebär bara att man är medveten om de egentligen bara är luft.
Jag upplever att nihilismen ligger mycket nära buddhismen.
Kärnan är intet.
Någon nämnde:
för att förtydliga:
optimism= inställning som uttrycker förväntan om en positiv utveckling
oså tvärtom
Det kan sina stunder vara lite vanskligt med den optimistiska och pessimistiska inställningen
Pessimisten sliter sönder sina kläder i förtvivlan å jämrar: "Det kan inte bli värre." Varpå optimisten ropar hurtigt: "Det kan det visst!"
för att förtydliga:
optimism= inställning som uttrycker förväntan om en positiv utveckling
oså tvärtom
Det kan sina stunder vara lite vanskligt med den optimistiska och pessimistiska inställningen
Pessimisten sliter sönder sina kläder i förtvivlan å jämrar: "Det kan inte bli värre." Varpå optimisten ropar hurtigt: "Det kan det visst!"
DEN ENDA SANNINGEN ÄR DEN TOTALA OVISSHETEN; EN SANNOLIKHET SOM INTE UTESLUTER NÅGON MÖJLIGHET!
Erkki skrev:Det kan sina stunder vara lite vanskligt med den optimistiska och pessimistiska inställningen
Jag håller inte med att optimisten i det läget skulle säga så, för då är han ju en pessimist, tvärtom skulle han nog uttryckt motsatsen.