Lycklig lögn eller olycklig ovisshet?

Moderator: Moderatorgruppen

Om du fick välja ditt liv, vad skulle du välja?

Lycklig lögn
5
26%
Olycklig ovisshet
14
74%

Antal röster: 19

Joahn

Lycklig lögn eller olycklig ovisshet?

Inläggav Joahn » 04 dec 2004 18:12

Antag att du får välja ditt liv innan du föds till ett jordeliv. Du kan välja mellan dessa två övre alternativ. När du föds minns du alltså ingenting av din tidigare existens (var nu det var, det hör inte hit). Vi kan utveckla lite:

Du uppfostras till att tro på en religion som dina föräldrar och släkten prackar på dig. Du tror på det som sägs, accepterar normerna och "sanningarna" (lögnerna) i religionen och lever därefter. Du får ett gott självförtroende, du har vänner som tycker likadant som du och tillsammans stöttar ni varandra till fortsatt religiositet och har låg acceptans för olikheter.
Antag att detta gör dig lycklig.

Du avvisar religion med logik och förnuft. Du lever så fördomsfritt som möjligt och gör inte en massa antaganden. Du tvivlar på det mesta och har ingen stark övertygelse, inte heller något du brinner för.
Antag att detta gör dig olycklig.

Vad göra? Kanske blev det tillkrånglat med scenariot. Grundfrågan duger bra. Själv vet jag inte. :cry:

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 04 dec 2004 18:29

Lycklig lögn, definitivt.
Sanning har inget värde om det leder till olycka.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Re: Lycklig lögn eller olycklig ovisshet?

Inläggav PopJimmy » 04 dec 2004 18:37

Joahn skrev:Du uppfostras till att tro på en religion som dina föräldrar och släkten prackar på dig. Du tror på det som sägs, accepterar normerna och "sanningarna" (lögnerna) i religionen och lever därefter. Du får ett gott självförtroende, du har vänner som tycker likadant som du och tillsammans stöttar ni varandra till fortsatt religiositet och har låg acceptans för olikheter.
Antag att detta gör dig lycklig.

Om du inte skadar någon annan så är detta tillstånd inte något negativt. Det negativa är alltid konflikter. Att ha låg acceptans för olikheter är alltid fel eftersom man då lever i en egen fantasivärld och skapar konflikter med människor som säger emot ens fantasivärld.
Detta tillstånd skapar inre och yttre konlikter när det sker en kulturkrock och våld skapas.
Detta tillstånd är alltså dåligt eftersom det begränsar helheten - sanningen.

Joahn skrev:Du avvisar religion med logik och förnuft. Du lever så fördomsfritt som möjligt och gör inte en massa antaganden. Du tvivlar på det mesta och har ingen stark övertygelse, inte heller något du brinner för.
Antag att detta gör dig olycklig.

Det här är bättre än det tidigare, eftersom du inte skapar lika mycket yttre konflikter (våld) med människor du träffar. Men det är fortfarande inte bra. Varför är det inte bra? Jo för att du fortfarande har inre konflikter - förvirring. Du kanske inte har lika mycket våld som det tidigare tillståndet men mera förvirring istälet.

Det tredje tillståndet är alltså att rekommendera:
Att göra sig av med alla försvarsmekanismer och rädslor du någonsin haft genom att observera hur du tänker och reagerar i olika situationer.

Varför du säger dom saker du säger. Att förstå att dina värderingar har uppstår från ditt minne som du skapat under ditt liv. Att du förstår att anledningen att du argumenterar för en viss ståndpunkt är för att du under din uppväxt tagit till dig värderingar av människor du sett upp till: föräldrar, kompisar m.m.

Att du förstår dig på dina egna försvarsmekansimer helt enkelt, så att du kan möta människor och förstå deras problem och hjälpa till att upplysa människor om missförstånd som skapar konflikter och lidande.

KÄRLEK!

Stefan

Inläggav Stefan » 04 dec 2004 20:55

Olycklig sanning. Har lycka verkligen ett så överordnat värde? Låt mig citera Wittgenstein:

I don't know why we are here, but I'm pretty sure that it is not in order to enjoy ourselves

Å andra sidan, om jag skulle göra detta val för någon närståendes räkning, så är det möjligt att jag skulle valt annorlunda. Man vill ju inte att dessa ska vara olyckliga. Men själv tror jag att jag skulle välja olycklig sanning.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 dec 2004 00:31

Stefan skrev:Olycklig sanning. Har lycka verkligen ett så överordnat värde? Låt mig citera Wittgenstein:

I don't know why we are here, but I'm pretty sure that it is not in order to enjoy ourselves

Å andra sidan, om jag skulle göra detta val för någon närståendes räkning, så är det möjligt att jag skulle valt annorlunda. Man vill ju inte att dessa ska vara olyckliga. Men själv tror jag att jag skulle välja olycklig sanning.

Det är klart människor vill vara lyckliga.

Alla människor strävar efter inre och yttre harmoni.
Universum och alla dess substystem strävar efter balans och harmoni.
Det är den djupaste universiella regeln.

Alla andra påståenden är bara förvirring (inre konflikt).

Joahn

Inläggav Joahn » 05 dec 2004 12:35

En av anledningarna till att jag tar upp denna sak är att vissa religiösa använder lyckan som nåt slags argument för att religion är bra. Några påståenden som jag har hört i diskussioner med religiösa (kristna) är:
- Det känns ju väldigt tryggt att tro att det finns en Gud som man kan be till när som helst och som hör en. Skulle inte du också göra det om du var i en krissituation?
- Människor som hamnar i svåra knipor klarar sig oftare bättre om de har en stark tro.
- Buddhismens mål är utslocknandet, och det känns ju som en väldigt depressiv tanke. Tanken på ett evigt liv i himlen med Jesus är mycket mer tilltalande.

Jag kan ju hålla med dem om detta, men de använder det som argument! Det finns ju inget som säger att det mest tilltalande är det sanna.
Sanningen svider, som jag brukar säga ibland, och med det menar jag ungefär "Sanningen är inte alltid det trevligaste, mysigaste och mest tilltalande, det kan också vara något som man inte vill veta av, men det är inget skäl att undvika den". Ungefär så.

Fler röster, tack! Och motivering till varför ni röstade som ni gjorde. Själv har jag bestämt mig för att olycklig ovisshet är bättre, håller med Stefan och PopJimmy... men kom ihåg att det var ovisshet och inte sanning som jag skrev. Sätter människor här likhetstecken mellan ovisshet och sanning?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 05 dec 2004 16:54

Varför verkar alla tro att lycka är något man får till skänks?

Lycka är oberoende av vad som sker eller var man befinner sig.
Förväxla inte frånvaron av lycka med smärta.
Lycka är något man bestämmer sig för något man kämpar för.
Om saker inte är som man vill så gör man något åt det.
Kan man inte göra något åt det så accepterar man det.

Enkelt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Tatjana

Inläggav Tatjana » 06 dec 2004 03:06

Jag antar att jag redan är här, i den olyckliga ovissheten.

:(
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 dec 2004 11:50

Joahn, låt mig berätta hur din fråga ter sig för mig:

Antag att det som gör dig olycklig istället gör dig lycklig och tvärtom. Skulle du välja att vara lycklig eller olycklig?

Jag menar så här: Jag uppfattar mig som rådlös, utan fasta övertygelser och är åtminstone medveten om de ogrundande antaganden som jag är medveten om (låt oss inte diskutera det omedvetna, då det är det omedvetna). Jag känner mig också oerhört lycklig. Om jag var itutad en massa lögner som vid närmare eftertanke inte stämde överens med resten av världen och inte kunde göra mig kvitt dem - då vore jag verkligen olycklig.

Vad du menar är att jag istället skulle vara övertygad över att min lögn VAR sanning, och underförstått då att "sanningen" (rådlösheten - som jag uppfattar världen idag) VAR lögn. Det dogmatiska, som idag skulle göra mig olycklig, vore istället det som skulle göra mig lycklig. Hur skulle jag då välja?

Fråga reduceras till följande: Har jag nått den rådlöshet jag har idag p.g.a. en otillfredsställelse eller en olycka med den dogmatiska världen? Troligtivs. Om jag däremot från början varit tillfredsställd eller lycklig tack vare mina dogmer, då hade jag inte haft någon anledning att söka. Min filosofiska ståndpunkt, i den mån jag har någon, tycks mig alltså främst motiverad av mentalt välbefinnande. Vissheten verkar inte ha något separat värde, eftersom jag inte eftertraktar den.

Kanske är detta inte något svar på din fråga, men det är åtminstone så jag tänker kring den.

Joahn

Inläggav Joahn » 06 dec 2004 12:41

Hej hovnarr.

Jag tror jag förstår hur du menar. Om du hade varit lycklig i en religiös dogm så hade du inte blivit en filosofisk sökare. Men det blir du inte, varpå du söker något annat. Men det är därför jag skriver Antag hela tiden, för det måste inte vara så, men det är utgångspunkten nu. Kanske frågan kan förenklas:

- Om du fick välja: Lycka eller sanning?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 dec 2004 12:43

I så fall har jag redan valt: Lycka.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 06 dec 2004 14:08

Lyckan uppnår vi genom att rationalisera bort sanningen, eller hur vad det? :)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 dec 2004 15:22

Kanske det. Frågan påminner mig lite om vad en gymnasiekompis brukade säga: "Varför vara sjuk och fattig när man kan vara frisk och rik?"

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 dec 2004 15:45

Förresten:

Joahn skrev:Sätter människor här likhetstecken mellan ovisshet och sanning?

Det låter paradoxalt. Likhetstecken mellan visshet och sanning låter rimligare. För att diskutera hur visshet och sanning skiljer sig behöver man tämligen precisa definitioner - i dagligt tal kan jag tänka mig att folk använder dem synonymt.

Problemet för mig med "lycklig lögn" och "olycklig ovisshet" är att jag själv upplever att jag lever i "lycklig ovisshet", eftersom ovissheten är en betydande beståndsdel i min uppfattning av lycka. Så om begreppens beståndsdelar är varandras motsatser skulle man lika gärna kunna fråga mig "lycklig olycka" eller "olycklig lycka". Det blir svårt att svara på.

Joahn skrev:Tanken på ett evigt liv i himlen med Jesus är mycket mer tilltalande.

Hurdå? Hur trevlig prick Jesus än må vara så undrar jag vad man jämför med. Mer tilltalande än att inte ha några upplevelser utan bara vara död. Uttrycket "vara död" antyder att det är en pågående process - att man på något sätt har en upplevelse av den döda evigheten. De flesta som menar att livet tar slut efter döden menar nog dock, att livet verkligen tar slut, punkt. Det är vara sig roligt eller tråkigt att vara död, eftersom det inte är att vara överhuvudtaget. Man kan känna sig ledsen inför tanken på avsaknaden av upplevelser, men efter dödsögonblicket kommer man inte att uppleva någonting alls. Hur skulle ett Ingenting kunna vara sämre eller bättre än något annat?

Om vårt medvetande tvärtom fortsätter efter dödsögonblicket - vi kanske till och med kan minnas våra liv - då kanske den existensen är evig. Men ett evigt existenstillstånd blir nästan lika svårt att föreställa sig och kunna jämföra med som en avsaknad av upplevelser. Är det möjligt att som andligt väsen i) känna, ii) varaktig lycka, iii) i evighet?

Joahn skrev:Jag kan ju hålla med dem om detta, men de använder det som argument! Det finns ju inget som säger att det mest tilltalande är det sanna.

En rädsla eller avsmak inför den påstådda "sanningen" - dvs. att den skulle vara mindre tilltalande än något som är "mindre sant" - tror jag beror på en ovana eller en obekvämlighet inför att tänka ur det perspektiv ur vilket "sanningen" uppstår. Man kan ha satt upp vissa tabun för att man inte får tänka på ett visst sätt och då blir det ångestframkallande när någon ifrågasätter utanför de vedertagna ramarna. Vad är det värsta som kan hända om livet verkligen TAR SLUT vid dödsögonblicket? Vad är det säger att det skulle vara värre än något annat osv.

Ibland uppfattar jag att folk tolkar det cyniska, det hemska och det olyckliga som mer sant än något annat. Någon kanske skulle säga att det är mer sant att jag ger pengar till välgörenhet för att jag själv ska må bra, snarare än för att hjälpa andra. Naturligtvis kan båda två vara sanna, utan hinder för varandra, men man kan vara olika van eller bekväm med de olika perspektiven att se på saken. Om jag t.ex. tror att mina motiv är helt altruistiska är jag inte särskilt öppen för de egoistiska motiven. Men om jag redan insett att mina motiv är av bägge slag så är det egoistiska sanningsargumentet inte särskilt potent eller hotande.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 06 dec 2004 17:12

Måste bara säga att det här är såhär jag ser det:

Kod: Markera allt

Lycka = Förståelse = Kärlek = Sanning

och här är dess motsatser:

Kod: Markera allt

Olycka = Tro = Konflikt = Lögn

Nu pratar jag naturligtvis om psykologisk förståelse.
Man behöver inte ha förståelse om alla praktiska saker i hela världen för att vara lycklig. Men när man har psykologisk förståelse möter man alla människor med kärlek och kommer fram till sanningen, verkligheten tillsammans.

Praktisk förvirring GÖR EN INTE OLYCKLIG.
Det är BARA psykologisk förvirring som gör det.

Jag blir inte olycklig för att jag inte lyckas lösa en utmaning.
Det är bara när de psykologiska värderingarna "jag klarar inte detta - jag är dålig", när psykologiska värderingar kommer in som jag blir olyckig.

:!: Problemet många av er gör är att tro att man måste veta ALLA sanningar om verkligheten. Det behöver man inte - det enda man behöver veta är hur/när/varför psykologiska tillstånd som Lycka och Olycka skapas.

När du nått denna förståelse kan du vara konstant lycklig OM du vill.

Återgå till "Filosofi"