Djup filosofi: Vad är människans relation till universum?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Djup filosofi: Vad är människans relation till universum?

Inläggav PopJimmy » 06 dec 2004 19:20

Hej eftersom jag varit väldigt hård i mitt tillvägagånssätt vid tidigare diskussioner, har jag bestämt mig att inta ett mjukare tillvägagågsätt som som är mera pedagogiskt anpassat efter människans psykologi. Anledningen att jag gör det är för att diskussioner trots allt ska vara frivilliga, öppna och inspirerande - eftersom det är bara då lärande och utveckling uppstår.

Mina frågor kommer här:

Vad ni har för uppfattningar och tankesätt angående:
Människans relation till universum?
Och vad är tankens relation till kroppen?

Viktigt:
Motivera varför du har ditt tankesätt.

Är ditt tankesätt verkligen sanning eller är det bara en kulturellt vedertaget begrepp?

Var kritisk mot dig själv!

Viktigare:
Det viktigaste är inte att ditt tankesätt är korrekt absolut sanning, utan att du vågar vara ärlig att stå för det du tycker - att våga säga vad du tänker - eftersom det är bara om du vågar diskutera som andra kan hjälpa dig med din egen utveckling. :D

Alla är på olika nivåer och det är det bara tillsammans vi kan lära oss saker av varandra.

Och det är bara när vi släpper våra rädlsor som vi vågar utvecklas - annars stannar vi vid en ståndpunkt.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 06 dec 2004 20:02

Kom igen! - lite funderingar har ni väll? :)

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 06 dec 2004 23:26

Kostar det nåt?

Användarvisningsbild
archaxe

Ännu djupare fråga

Inläggav archaxe » 07 dec 2004 00:43

Jag vill ha klargjort vad universum är (i begripliga termer, kom inte dragande med nån stor discokula som alla är länkade till via nån silvertråd osv) innan jag funderar vidare.
Förklara vad universum är.

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 07 dec 2004 01:27

Sorry archaxe,

men du har uppfattat denna spalt något galet!
Det är DU som ska delge DIN uppfattning om universum och sedan kommer Jimmy att med en mild pedagogi som är anpassat efter människans psykologi att berätta hur det egentligen ligger till.

Var snäll och tar seden dit du kommer!

mvh/ cogito

Användarvisningsbild
PopJimmy

Re: Ännu djupare fråga

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 01:42

cogito skrev:Kostar det nåt?

Det kostar 5 minuter av ditt liv.

archaxe skrev:Jag vill ha klargjort vad universum är (i begripliga termer, kom inte dragande med nån stor discokula som alla är länkade till via nån silvertråd osv) innan jag funderar vidare.
Förklara vad universum är.

Jag vet inte vad universum är, jag har en idé som jag gärna kan berätta. Men först vill jag att några få andra personer förklarar sina uppfattningar innan jag säger min.

Här är frågorna igen:
Vad ni har för uppfattningar och tankesätt angående:

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 01:44

cogito skrev:Sorry archaxe,

men du har uppfattat denna spalt något galet!
Det är DU som ska delge DIN uppfattning om universum och sedan kommer Jimmy att med en mild pedagogi som är anpassat efter människans psykologi att berätta hur det egentligen ligger till.

Var snäll och tar seden dit du kommer!

mvh/ cogito

Jag kan inte säga hur det "egentligen" ligger till. Jag kan bara förklara mina ytliga idéer hur JAG tror det ligger till.

Jag tänkte att vi kunde diskutera.
Kan du inte förklara din idé?

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 07 dec 2004 02:14

Att diskutera sånt avstår jag ifrån, eftersom det skapar besvärande spänningar, vilket inte är bra för att komma vidare mot upplysningen.

Enskildheter som man är interesserat av är alltid minnen.
Minnen bidrar aldrig till upplysning, eftersom upplysning är total frigörelse från spänningar och total frigörelse från minnen.
Minnen bidrar till spänningar. Och omstrukturering av minnet kan bidra till mindre spänningar.

Men jag ställer gärna upp som opartisk domare i spalten - och hålla koll på hur omstruktureringen framlider.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 02:23

cogito skrev:Att diskutera sånt avstår jag ifrån, eftersom det skapar besvärande spänningar, vilket inte är bra för att komma vidare mot upplysningen.

Enskildheter som man är interesserat av är alltid minnen.
Minnen bidrar aldrig till upplysning, eftersom upplysning är total frigörelse från spänningar och total frigörelse från minnen.
Minnen bidrar till spänningar. Och omstrukturering av minnet kan bidra till mindre spänningar.

Men jag ställer gärna upp som opartisk domare i spalten - och hålla koll på hur omstruktureringen framlider.

Men du har glömt bort en sak:
För att lösa vardagligt återkommande spänningar - krävs tillfälliga spänningar.

Så du har alltså utrotat alla dina vardagligt återkommande spänningar - eller iaf den teroretiska medvetenheten om hur du ska gå till väga för att göra dig fri från återkommande spänningar?

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 07 dec 2004 02:31

Långt ifrån har jag det, Jimmy.

Jag har bara citerat vad du har lärt ut i tidigare inlägg.

Det var väl meningen att ta dina råd på allvar, eller...?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 07 dec 2004 03:02

Ok, låt mig omformulera mig. Vad är det du vill ha beskrivet? Min uppfattning om begreppet "universum"? Är det begrepps-charader vi skall leka?

Det kosmologiska begreppet "universum" skiljer sig aningen från new-age-traditionens begrepp "universum", så jag vet inte vilket "universum" det syftas på, och således inte heller vilket "universum" människan skall stå i relation till.

Förklara "universum" så skall jag förklara människans relation till detta universum. Jag vet inte vad människan är relaterad till, så att säga, och då blir det svårt att förklara relationen mellan x och människan om x är okänd.

Men ok, vi hasplar ur oss nått lagom flummigt. Jag ser universum som den oändliga och formlösa rymd vari allt annat utspelar sig. Människans relation till universum blir således att vi befinner oss inom denna rymd, och ingenting i den här världen kan finnas utanför denna rymd, då rymden är oändlig. Rymden innehåller olika dimensioner, hur många vet jag inte, men det tycks mig att vi kan uppfatta tre av dem, och med viss ansträngning tänka oss hur fyr-dimensionella objekt ter sig, även om vi inte kan uppfatta dessa i vår tre-dimensionella värld. Den fjärde dimensionen kan också vara tiden, trots att vi uppfattar den linjärt. Universum kan innehålla fler dimensioner än dessa.
Tingen i vår upplevda värld är "skuggor" av de "reella" tingen, något som liknar Platons idévärld - något vi kan likna vid derivator. Belyser vi ett tre-dimensionellt objekt får vi en två-dimensionell skugga, och belyser vi ett två-dimensionellt objekt får vi en en-dimensionell skugga. Ett en-dimensionellt objekt ger oss en noll-dimensionell skugga - en punkt.
3D-objektet (x³) ger 2D-skuggan (3x²) - från 3D till 2D.
De tre-dimensionella objekt vi uppfattar är "skuggor" av dessa fyrdimensionella objekt, men den fjärde dimensionen kan vi inte uppfatta med våra sinnen som bara kan uppfatta 3D. Däremot är vårt minne fyrdimensionellt, och på grund av att varje "instans" av tinget befinner sig även i den fjärde dimensionen - någonstans i tiden - och det är genom minnet vi kan "se" tiden och kausalitet och att det är en sammanhängande värld vi lever i. De "äkta" tingen befinner sig alltså inte i universum, utan är metafysiska.
Människans själ, eller vad det nu är som utgör medvetandet, är också metafysisk. Jag är osäker på om själen befinner sig på samma metafysiska nivå som de metafysiska tingen, samt på vilken av nivåerna diskokulan och silvertrådarna befinner sig. Det är ingen fulländad teori.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 03:39

Okej jag ska svara på vad jag tror angående mina frågor:
OBSERVERA ATT DETTA ÄR MIN SUBJEKTIVA UPPFATTNING!
DEN KAN VARA HELT, HELT FEL!
JAG KAN DESSUTOM HA FORMULERAT MIG MOTSÄGELSEFULLT.
Nu kör vi:

"Uni"versum är en helhet. Det finns inget utanför universum. Universum ÄR allt. Människan är en tillfällig form av energi. Ett subsystem till universum - men fortfarande en del av universum. Alla subsystem är bara en komplex sammansättning av universums energi. Allt som händer i universum är bara omvandlingar av dess innehåll (energi).

Universum är levande. Eftersom min definition av liv är: ett dynamisk system som konstant utvecklas.

Universum är det högsta ursprunget - Det högsta livet, Allt som lever i universum är en del av universums liv.

Men vad är då medvetande? Jo medvetande är bara en relation med universum och dess tillfälliga subsystem. Att vara medveten är att kunna ta in stimuli från omgivningen och ge en respons på stimulin. (göra en omstrukturering av innehållet i subsystemet).

Svenska akademin definierar medvetenhet som: "förhållandet att någon jämte någon annan ELLER andra har vetskap om något"

Alltså är växter medvetna!
Dom kan ta in stimuli från omgivingen och ge en respons (göra en omstrukturering av innehållet i subsystemet).

Växter har naturligtvis inte lika många sinnen som vi har (dom har bara känsel?) men dom är fortfarande medvetna om deras omgivning.

Människan är en del av universum och ÄR dessutom beroende av sin omgivning. En människa kan inte existera utan en omgivning.
Vad är då en människas liv?
En människas liv är allt en människa är beroende av. Universum ÄR en människas liv.
När du inser detta inser du att människorna i ditt liv ÄR en del av ditt liv.
Ditt liv är inte ditt liv utan dina relationer. ALLT liv fungerar i relation till allt annat liv.

Tanken är bara ett energi-mönster i hjärnan. En tanke är bara ett tillfälligt aktiverat mönster av innehållet i hjärnan.

Hjärnan är en del av kroppen.

Jag använder inte begreppet "Själ" eller "Gud" för jag tycker dom är romantiska och tvetydliga. De används bara som ett begrepp, som ett vattentätt tankemönster en förvirrad hjärna kan falla tillbaka på vid inre psykologisk konflikt.

Hjärnans funktion är att ta in stimuli från våra sinnen, bryta ner stimulin till fragment/mönster som skapar en sammanhängande upplevelse. Och sedan kombinera dessa mönster med tidigare mönster.
Vi har mönster i korttidsminnet (upplevelsen) och mönster i långtidsminnet (minnet).

Att lära sig är att jämnföra mönster i korttidsminnet med långtidsminnet. Stämmer innehållet i korttidsminnet med långtidsminnet skapar vi ett nytt minne i långtidsminnet.

Stämmer inte innehåller mellan korttidsminnet och långtidsminnet skapas en inre konflikt. Inre konflikter är förvirring, rädsla, sorg m.m.

PopJimmy skrev:Rädsla:
När vi är med om något obehagligt som barn (fysiskt smärta, plötsliga ljud m.m.) när vi är barn så sparar vi upplevelsen som ett mönster i hjärnan. Vi kommer ihåg upplevelsen som något obehagligt som vi vill undvika. Detta är en försvarsmekanism. Detta är rädsla.

När vi sedan växer upp är vi ofta omedvetna om våra rädslor, eftersom vi skapat rädslorna innan hjärnan är helt utvecklad.

Alla rädslor skapar en stor störning i hjärnan. När vi är rädda tänker vi: "Så där kan man inte göra", "Så där kan man inte säga", "Det där är fel". Vi är inte medvetna om att det är våra subjektiva rädslor som faktiskt lurar oss. Rent objektivt finns inga rädslor. Rädslor står alltid i relation till ett smärtsamt minnne.

Om vi går i terapi eller mediterar kan vi frikoppla oss från våra rädslor - eftersom vi konfronterar dom. Om vi inte konfronterar våra rädslor, så flyr vi dom istället. Det finns bara dessa två tillstånd: Konfrontation eller flykt.

Alla yttre konflikter som våld och alla bråk i sammhället skapas av inre konflikter: rädsla och förvirring.

PopJimmy skrev:Förvirring:
Skapas när korttidsminnet är i konflikt med långtidsminnet, att korttidsminnet inte kan kombineras och integreras in i långtidsminnet, eftersom informationen i korttidsminnet är motsägande informationen i långtidsminnet.

PopJimmy skrev:Sorg:
Skapas när korttidsminnet jämnför ett önskat tillstånd i hjärnan med det nuvarande tillståndet.
Försvinner när du inser att det är bara minnen lurar hjärnan eller när du accepterar nuvarande tillsåndet som ett önskat tillstånd (sänker ribban).

Alla upplevelser som du tar in via dina sinnen ÄR bara mönster i din hjärna. Allt du ser ÄR din hjärna. Allt du hör ÄR din hjärna. Du ÄR allt du upplever. Du ÄR din smärta du får när någon slår dig. Du är ditt tangentbort du ser och känner. När du ser tangentbordet ÄR du tangentbordet. När du tänker att du inte är tangentbordet är det bara en tanke som skapar en missuppfattning, och som i förlängningen är en orsak till förvirring och lidande.

Viktigt:
Vidare så vill jag påpeka att man kan skilja på teoretisk och praktisk definition av universum:

Den teoretiska definitionen av universum KAN göra att vi kan förstå mera om universum, men detta löser inte vardagliga psykologiska problem. Den teoretiska definitionen är också väldigt, väldigt svår att fastställa, eftersom den BYGGER på TANKEN, och tillför som sagt inte så mycket i vårat vardagliga liv.

Den praktiskt definition av universum ÄR mera användbar i det vardaglia livet. Hur vi uppfattar universum, hur vi kommer i kontakt med universum, och hur våran psykologiska relation till universum är. Alltså HUR VI UPPLEVER UNIVERSUM SOM MÄNNISKOR. Om vi psykologiskt accepterar att vi faktiskt ÄR universum, så kommer vi möta alla andra uttryck i universum som en del av oss själva - vilket bidrar till extremt mycket harmoni och kärlek. Denna praktiska definition däremot bygger inte bara på TANKEN utan är en kombinaton av TANKEN och SINNERNA d.v.s. ALLA UPPLEVELSER i HELA HJÄRNAN (eftersom det trots allt är hela hjärnan som upplever kroppen och universum)
Rent vardagligt så är det enligt mig - idiotiskt att inte använda sig av en praktisk definition av universum - eftersom den skänker förståelse för ALLT i universum och accepterar ALLT i universum HELA TIDEN, till och med missförstånd! Det gör inte teoretiska synsätt - dom skapar konflikter. Och hur mycket våld har inte uppstått för människor som bråkat om den rätta teoretiska bilden av universum genom religion och "vetenskapliga teorier". Den praktiska synen på universum skänker mera förståelse än teoretiska (som skänker massa missuppfattningar) Varför är praktisk förståelse bättre? Jo för att man inte antar idiotiska påståenden som inte går att bevisa - utan Man möter universum och livet med hela ens kapacitet, och allt man gör är att sprida obegränsat med kärlek och förståelse till allt man någonsin stöter på under livet!

Är jag otydlig någonstans? Är det luddigt någonstans? Är mina tankesätt fel enligt dig? Motivera ditt svar, gärna med en källa varför du tycker att mitt tankesätt är fel.

Jag hoppas på en öppen, utvecklande och genomtänkt disskussion.

KÄRLEK PÅ ER!

/Jimmy

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 03:41

cogito skrev:Långt ifrån har jag det, Jimmy.

Jag har bara citerat vad du har lärt ut i tidigare inlägg.

Det var väl meningen att ta dina råd på allvar, eller...?

Ja jag vill att du ska ta dom på allvar - men bara OM du känner att dom gör ditt liv bättre. OM dom skapar dig lidande får du gärna se mina inlägg som ren nonsens. :)

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 04:06

archaxe:
Människans relation till universum blir således att vi befinner oss inom denna rymd, och ingenting i den här världen kan finnas utanför denna rymd

Befinner oss i rymden? Menar du att vi är fristående rymden - att rymden slutar där vi börjar? Eller menar du att vi är Rymden?

då rymden är oändlig.

På vilket sätt är den oändlig?

Rymden innehåller olika dimensioner, hur många vet jag inte, men det tycks mig att vi kan uppfatta tre av dem, och med viss ansträngning tänka oss hur fyr-dimensionella objekt ter sig, även om vi inte kan uppfatta dessa i vår tre-dimensionella värld. Den fjärde dimensionen kan också vara tiden,

Varför tror du att tid är en dimension? Jag tror att tid är en illusion. Att tid är något som skapas när man mäter universums utvecklig. Att tid bara finns om man har ett perspektiv, en utgångspunkt. Hur kan tid existera om det inte går att uppfatta/mäta/obervera tiden? Jag tror att det det finns konstant utveckling, men att tiden bara är en uppskattning - en mätning, inget som existerar objektivt.

Tingen i vår upplevda värld är "skuggor" av de "reella" tingen, något som liknar Platons idévärld - något vi kan likna vid derivator. Belyser vi ett tre-dimensionellt objekt får vi en två-dimensionell skugga, och belyser vi ett två-dimensionellt objekt får vi en en-dimensionell skugga. Ett en-dimensionellt objekt ger oss en noll-dimensionell skugga - en punkt.
3D-objektet (x³) ger 2D-skuggan (3x²) - från 3D till 2D.

Jag väljer att se "ting" som ett subsystem som håller ihop en samling energi. Hur vet vi egentligen att det finns 3 eller 4 dimensioner? Jag har en allvarlig fundering om universum i själva verket bara är 1 dimension. Som tolkas till flera dimensioner. Som ett mattetal som hela tiden ändras beroende på en regel. Att universum bara är en våg (som en sinus våg) och att vågen kan ses som en cycle (vet inte hur man säger det på svenska).

De tre-dimensionella objekt vi uppfattar är "skuggor" av dessa fyrdimensionella objekt, men den fjärde dimensionen kan vi inte uppfatta med våra sinnen som bara kan uppfatta 3D.

Här pratar du om hur vi tolkar universum. Jag är fortfarande osäker på hur många dimensioner universum har, men för mig skulle den lika gärna kunna vara en dimensionell som tre dimensionell som 11 dimensionell. Just nu håller jag mig dock till det en dimensionella synsättet eftersom det är ett interessant tankeexpriment jag håller på med.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 07 dec 2004 04:39

Det här är EN tanke.
Människans relation till universum.
Möjligen ett romantiskt perpektiv.
Med universum menar jag begreppet, allt du kan förstå och allt du kan se, höra, känna, förnimma. Allt under jorden, i havet och ovanför molnen. Alla människor alla djur solen, planeterna, ja ni förstår. Allting.
Min relation till allt detta?
Jag är en del I universum. Min del är väldigt liten men nödvändig för energibalansen. Bygger på entropi. Alla tings önskan att återgå till ett läge där energiförbrukningen är låg eller=0. Då ett tillstånd av harmoni uppstår. Detta beror på att den mängd energi som faktiskt är begränsad i universum hela tiden är i omlopp och även den söker stillhet. Ett litet exempel, En person dör, denna personen var en mycket energisk energiförflyttare för att inte det skall uppstå en obalans krävs det möjligen att två nya personer föds. Om det finns för mycket folk och för lite energi ökar verksamhetsgraden på energin och folk dör.

Tankens relation till kroppen?
Tanken är bunden vid kroppen, ofrivilligt.
Tanken är inte begränsad (som den biologiska kroppen är).
Som jag tidigare påstår är energin i omlopp. Detta är ett faktum i min biologiska kropp men mina tankar är utanför energin. Mina tankar försöker "frigöra sig" från min biologiska kropp och det uppstår en "kamp" mellan "själ" (tanke) och kropp. En slags obalans. Som resulterar i ett icke fullkomligt tillstånd.
Tankarna="Själen" är bunden till kroppen genom energier (från kroppen) för att fungera som en katalysator för att "förstöra" den biologiska kroppen.
Förbrukningen ökar (Det går fortare att nå entropi) om kampen mellan kropp och själ är stor. Själen fångas i kroppen tills den dagen kroppen når entropi. Likadant som vi fångas i universum tills total entropi infinner sig.
Ett exempel. Människan försöker att nå ett harmoniskt tillstånd och mår dåligt av att stressa då detta "tär" på kroppen. Dvs energierna mellan kropp och själ verkar åt olika håll. Det har idag kommit flera metoder där man kan nå harmoni dvs låg energiomvandling i den biologiska kroppen och därav kunna släppa själen "lite lös" ett tag.

Men kritiken då?
Jo,
-Vart är själen då när kroppen inte finns?
-Om allting sammanfogas av energier, vad finns det i rymden?
-Om det inte finns energier i "själen" hur kommer det sig att den binds ihop med kroppen då? Varför vill "själen" förstöra kroppen?

Jag tror att själen har nått entropin, harmonin och försöker förstöra kroppen för att även den skall nå dit. Vilket är omöjligt.
Varför är det omöjligt?
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Återgå till "Filosofi"