Är människan ond eller god
Moderator: Moderatorgruppen
-
Clouds flashback
- Kontakt:
Är människan ond eller god
(Detta låter säkert som en fråga med självklart svar. Men det som kan komma fram är hur vi ser på godhet och ondska).
Om Jag säger så här det finns ingen ondska hos människor.
Vi är helt igenom goda .
Eftersom vi är skapade för att likna gud som är helt igenom god.
Allt det vi hör och ser i media om lidandet i Afrika och på många andra
kontinenter, om Diktaturer, kriminalitet är bara en liten bluff för vi ska få
känna lite mer spänning i livet....
vad hade ni svarat då?
Om Jag säger så här det finns ingen ondska hos människor.
Vi är helt igenom goda .
Eftersom vi är skapade för att likna gud som är helt igenom god.
Allt det vi hör och ser i media om lidandet i Afrika och på många andra
kontinenter, om Diktaturer, kriminalitet är bara en liten bluff för vi ska få
känna lite mer spänning i livet....
vad hade ni svarat då?
- Avantgardet
- LJUSUPPLEVELSE
Den här frågan skulle kunna vara RELIGION/ANDLIGHET,PSYKOLOGI också...
Mitt tänk kring frågan är att : vi är skyldiga/det är bäst att se människan som god i botten och tro mest gott om våra medmänniskor , för annars blir det stressigt...:shock:
Ska man misstänka var och varannan för att vara ond och ha onda avsikter , då blir det stressigt och det kan sluta i paranoia....prova...
Sedan beror det på vad man menar när man säger att man "tror gott" om någon ...
I mitt fall förknipar jag detta med känslor som har att göra med : goda intentioner / brist på direkt onda avsikter , kärleksfullhet / brist på starkt hat ,förlåtbara brister/fina egenskaper mm i den stilen,...
mvh
Mitt tänk kring frågan är att : vi är skyldiga/det är bäst att se människan som god i botten och tro mest gott om våra medmänniskor , för annars blir det stressigt...:shock:
Ska man misstänka var och varannan för att vara ond och ha onda avsikter , då blir det stressigt och det kan sluta i paranoia....prova...
Sedan beror det på vad man menar när man säger att man "tror gott" om någon ...
I mitt fall förknipar jag detta med känslor som har att göra med : goda intentioner / brist på direkt onda avsikter , kärleksfullhet / brist på starkt hat ,förlåtbara brister/fina egenskaper mm i den stilen,...
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
Tror människan är i grunden fri eller offer. Som offer kan man däremot utveckla sidor som sedan uppfattas som goda eller onda av omgivningen.
det man zaknar hoz traziga tangententer är inte verzaler, dubbelve och ezz. men zemikolon, ååh dezza uteblivna zemikolon min odödliga zjäl måzte ztå till zvarz för...
-
Diogenes.Kynos
-
Diogenes.Kynos
- LJUSUPPLEVELSE
Diogenes.Kynos skrev:Människan är i grund och botten ett djur. Vi utvecklade en stor hjärna, hjärnan har dock blivit korrupt/psykiskt störd. Så alla människor är idag onda och alla är också psykiskt störda.
...och ingen älskar dig ,och du älskar inget , och inget är värt någonting , och allt är piss , allt suger , allt är botten , inget kan någonsin bli bättre , det är kört sedan länge , det är ingen ide att kämpa , det är uppgivet , det ser mörkt ut , hoppet är ute osv osv...
Brighten up.
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
- Avantgardet
-
Diogenes.Kynos
LJUSUPPLEVELSE skrev:Diogenes.Kynos skrev:Människan är i grund och botten ett djur. Vi utvecklade en stor hjärna, hjärnan har dock blivit korrupt/psykiskt störd. Så alla människor är idag onda och alla är också psykiskt störda.
...och ingen älskar dig ,och du älskar inget , och inget är värt någonting , och allt är piss , allt suger , allt är botten , inget kan någonsin bli bättre , det är kört sedan länge , det är ingen ide att kämpa , det är uppgivet , det ser mörkt ut , hoppet är ute osv osv...
![]()
Brighten up.
![]()
mvh
Nej jag är faktiskt inte så bitter, och mycket kan bli bättre. Jag gör numera det jag vill mycket oftare, fast det klart det sätter sina spår. Jag är ganska paranoid av mig.
- Avantgardet
Avantgardet skrev:Religiös logik: de svältande finns för att testa min tro på Guds godhet, alltså är det bra att det finns svältande som påminner mig om Guds godhet.
Kan inte förstå heller. Hur kan muslimer be som slavar till den som inte finns? :? Och vad är det som är så helig i Mecka? Meteor, sten eller där finns ingenting?
Jag är ganska dåligt i grammatik. :/
-
Clouds flashback
- Kontakt:
[quote="GEOrgij"]
Kan inte förstå heller. Hur kan muslimer be som slavar till den som inte finns? :? Och vad är det som är så helig i Mecka? Meteor, sten eller där finns ingenting?[/quote]
Och vad är det som är så helig i Mecka? Meteor, sten eller där finns ingenting?
Det är för att du inte tror vilket är en skillnad från muslimerna. Dels dem som har det som en egen tro på ett sunt sett. Även dom som har fötts rakt in ett samhälle som har skulpterat dem till denna tro.
Hur kan muslimer be som slavar till den som inte finns?
Jag undra menar du den muslimska guden eller någonting Som skapade universum på något sätt oberoende vad vi tycker? Hur vet du det svaret?
Bara ett sidospår.
Men för muslimerna finns denna Allah.
Fundamentalistisk tro på en religion särskilt med strikta regler utan att kunna tolka dessa annorlunda än vad resten av fundamentalister. Detta kan skada väldigt många individer särskilt vissa grupper. Men dem som som bar har den tron och inte tar skada/eller skadar är absolut inget problem.
Men hur ska man göra med religionens mörka/ onda sida?
Kan inte förstå heller. Hur kan muslimer be som slavar till den som inte finns? :? Och vad är det som är så helig i Mecka? Meteor, sten eller där finns ingenting?[/quote]
Och vad är det som är så helig i Mecka? Meteor, sten eller där finns ingenting?
Det är för att du inte tror vilket är en skillnad från muslimerna. Dels dem som har det som en egen tro på ett sunt sett. Även dom som har fötts rakt in ett samhälle som har skulpterat dem till denna tro.
Hur kan muslimer be som slavar till den som inte finns?
Jag undra menar du den muslimska guden eller någonting Som skapade universum på något sätt oberoende vad vi tycker? Hur vet du det svaret?
Bara ett sidospår.
Men för muslimerna finns denna Allah.
Fundamentalistisk tro på en religion särskilt med strikta regler utan att kunna tolka dessa annorlunda än vad resten av fundamentalister. Detta kan skada väldigt många individer särskilt vissa grupper. Men dem som som bar har den tron och inte tar skada/eller skadar är absolut inget problem.
Men hur ska man göra med religionens mörka/ onda sida?