Hur "uppstod" Medvetandet?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Sun Ra

Hur "uppstod" Medvetandet?

Inläggav Sun Ra » 10 mar 2009 22:08

Satt och tänkte.
När blev vi medvetna? (svårt att svara på)

Därför började jag tänka på vad medvetandet (människans medvetande) har för funktion? Har det ens en funktion?
Kan medvetandet förändras?

Jag vill hålla bort distribution om hur andra djurs medvetande är, kan väl säg att jag tror det är "samma" som vårt, men vårat har förändrats muterat genom tiden.

I alla fall. hmm. errr

Vet inte vad jag skall börja med mina tankar, vad jag tänkte.
Ja, som jag ser det så fyller endast vårt medvetande en specifik funktion, den fria vilja (eller illusionen om man nu så vill, funktionen blir de samma)
Jag tror denna utveckling kom i takt med vår utveckling av cortex(?) Pannloben?()
Nu har jag inga belägg för detta, ska läsa lite under tiden kan ni tänka lite fritt? Frågan blir väl för att summera; Evolutionen av medvetandet? Kanske blir svårt att tänka/svara om man är en sån där Sara Palin...
I do not come to you as Reality, I come to you as a Myth

scirocco

Inläggav scirocco » 10 mar 2009 22:18

tack för att jag får tänka fritt,ditt inlägg genomsyras av kärlek, nåja, jag är en gammal själ. Min kunskap,är samlad av generationer...den vilar jag mig på. Men lever som ett barn,lika nyfiket ,spinner som en katt leker med musik,älskar mina medmänniskor,vilka är alla. Ur detta är en gång i tiden sprunget ett medvetande,innefattande allt och alla,så långt vi kan greppa. Jag är liten,en liten skit,..men jag förstår allt,..så långt jag kan greppa

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 10 mar 2009 23:12

Jag tycker det verkar som den vanligaste förklaringen går i stil med: I begynnelsen var ordet. Oavsett (avsaknad av) religion dessutom; det tycker jag är lite skoj.
det man zaknar hoz traziga tangententer är inte verzaler, dubbelve och ezz. men zemikolon, ååh dezza uteblivna zemikolon min odödliga zjäl måzte ztå till zvarz för...

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 11 mar 2009 08:41

Är vi verkligen medvetna, eller är det bara inbillning?
Det finns nog gradskilllnader - vid något tillfälle skulle vi kanske bedöma en tidigare variant av människan som omedveten,
men där den ene personen väljer musstorleken som gränsen, den andre encellige storleken, den tredje virusets storlek...
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 11 mar 2009 10:44

Om vi inte är medvetna är det inget att oroa sig över, vi uppfattar att vi är medvetna, bra så.

När vi BLEV medvetna, ja. Jag tror det var i Augusti 14321 f.kr.
Om vi då kopplar bort våra bröder Orangutangerna ur diskussionen, och det kanske är klokt. Säg så här: Det måste gått åt en bra skopa medvetenhet för att snickra ihop en Cheopspyramid. Har vi utvecklats medvetenhetsmässigt sen dess? Ok, vi har lärt mer av historien, men kan man säga att gi är mer medvetna?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Minded

Inläggav Minded » 11 mar 2009 12:40

Anders skrev:När vi BLEV medvetna, ja. Jag tror det var i Augusti 14321 f.kr.

Pfff... augusti... Alla vet ju att det var i juli det hände.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 11 mar 2009 15:52

Den stora frågan är: När blev vi medvetna om medvetandet?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

transversal

Inläggav transversal » 11 mar 2009 16:34

Vi kanske fortfarande håller på att bli medvetna om vårt medvetande. Det finns ju inget som säger att vi ännu är medvetna om hela vårt medvetande ...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 11 mar 2009 17:10

Medvetandet uppstår när man utvecklas som foster i magen, så var det med det.
I vilken grad någon är mer eller mindre medveten om sitt eget medvetande är ju en högst individuell erfarelse, en del är förmodligen mycket medvetna emedan somliga  vandrar helt i det blå.  :)

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 11 mar 2009 21:28

Det handlar väl snarast om vad vi lägger i begreppet medvetande, som ju inte existerar objekt oberoende av oss, utan istället är en mängd fenomen som vi har valt att kategorisera på ett visst sätt.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Sun Ra

Inläggav Sun Ra » 12 mar 2009 00:08

Men ni har fortfarande inte svarat på varför detta "uppstod" bara gissningar hur (rättare sagt när och var).
vad fyller medvetandet för funktion, för får anpassning, vår överlevand?
Om vi är helt en bilologisk organism - överleva/fortplanta. Är medvetande det bästa för detta? Finns ju fler djur/insekter som är bättre än oss. Så varför fick vi den "grad" av medvetande vi har? (kan man tala om grader?)

Kanske blev lite många frågor men, men jag tycker det är intressant.
Frågan om när vi blev medvetna om vår medvetande är intressant, men den frågan är en helt annan. Frågan om hur det medvetande som gjorde oss medvetna om vårt medvetande har ju också existerat innan vi blev medvetna om medvetandet och detta medvetande enligt mig måste haft någon funktion till att den uppstod och fortsatte existera. Dock finns de egenskaper/färdigheter som finns utan att de fyller funktion för vår anpassning och inte påverkas av det naturliga urvalet.

Och JA, det var kul att skriva medvetande många gånger...

scirocco

Inläggav scirocco » 12 mar 2009 00:24

Det är stora frågor du ställer,svåra. Måste gå på djupet,.Medvetandet,VÅRT, kommer sig,från Valarna isl. Hvölurnir. Det var ett svar, finns fler.Och visst är det roligt att skriva många komman.
Valarna i sin tur, kom ifrån univers.Kor slickade ur isen fram livet. Korna är förövrigt mest besläktade med valarna. Lämnar ordet,...vidare

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 12 mar 2009 00:40

Varför måste allt ha ett syfte eller fylla en funktion? Skulle det vara så hemskt om det bara var?
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

scirocco

Inläggav scirocco » 12 mar 2009 00:44

Nej, för min del är det helt okey att inte veta. Säger jag ja,saken är nog den, att jag vet mer än jag vill. Men tydligen,liksom med svårigheter är det med visdomar,man får precis det som man klarar av

Användarvisningsbild
Sun Ra

Inläggav Sun Ra » 12 mar 2009 00:51

Logos skrev:Varför måste allt ha ett syfte eller fylla en funktion? Skulle det vara så hemskt om det bara var?

Nej, som jag skrev "Dock finns de egenskaper/färdigheter som finns utan att de fyller funktion för vår anpassning och inte påverkas av det naturliga urvalet." Kanske lite otydligt. Men om nu inte medvetandet bara är. Vad säger det? mer än att det bara är..

Återgå till "Filosofi"