1. Någon objektiv mening med livet existerar inte.
Du skulle inte säga att det finns någon mening i en ödla. Eller i en elefant. Eller i något djur.. Det finns ingen del i djuret som innehar den magiska egenskapen "mening".
Vi människor är också djur, och man kan inte rationalisera att vi fungerar likadant, bara att vi är mer komplicerade..
Men ingenstans i vår evolution så tillkom det någonstans en magisk liten egenskap som vi kallar "mening".
Din stortånagel har ingen mening eller hur?
Din fot då?
Din kropp?
Du skulle förmodligen svara nej på alla dessa. Inget som består av materia och energi kan tillsättas egenskapen "mening". Din hjärna är likadan, fast mer komplicerad.
Att jaga detta begrepp är därför som att försöka fånga en osynlig liten tomte. Du kan tro att du uppnår någonting när du fångar den, men det kommer du aldrig göra. Den osynliga tomten, precis som "mening" med livet existerar inte.
Så du spenderar ditt liv i tanke om att när du fångar den här tomten (mening med livet) - så blir ditt liv på något sätt bättre, eller värt att leva. Du spenderar ditt liv med att springa runt.
Onödigt att tillägga kanske, men det är väldigt destruktivt. Du missar allt detta som är nu. Det enda som är någonting.
Tänk dig in i ögonblicket du kysste en tjej du verkligen gillade.
Just i det ögonblicket, ingenting runtomkring.
Om det inte har hänt (lugnt, det kommer) - så tänk dig in i det ögonblicket du hade din skönaste orgasm. Precis i det ögonblicket.
Du var lycklig. Du hade känslan av att ingenting bör läggas till eller tas bort. Perfektion.
Om mening med livet är bortom verkligheten, bortom det som finns i din existens så finns bara lycka, och jakt på mening kvar.
När du är i ögonblick av lycka så försvinner jakten på mening, på så sätt visar att det är en illusion.
Hur du slutar jaga den osynliga tomten och finner lycka kommer jag till.. hang on.
Religionen blir dig och du blir lärd att du ska jaga efter Jesus.. eller Mohammed.. Eller Shiva. Du finner mening (enligt dem) genom att söka efter dessa figurer och deras väsen på ett eller annat sätt.
Men eftersom Gud, Jesus, Mohammed eller Shiva inte existerar så blir det EXAKT som att jaga en osynlig tomte. En jakt du aldrig någonsin kommer att vinna.
Så köp inte den identiteten, den kommer absolut inte ge dig mening med livet. Det är omöjligt.
Andra identiteter kan vara Patriot, nationalist, sosse, moderat, brat, hiphopare.. Ja, nästan allt.
Dessa identiteter är också redan helt klara, färdiga att bli inprogrammerade i din hjärna så du inte blir dig själv utan en kopia av en kopia av en kopia...
Notera att jag inte säger att man inte kan vara sosse eller hiphopare eller så, men det är inte den DU ÄR!
Det finns 1miljard andra identiteter och det lättaste är att köpa en sån. However, det gör dig inte säker i dig själv eller ger dig lycka i ditt liv.
Sann lycka är det du vill att ditt liv ska innehålla (antar jag?), och det kan du endast uppnå genom att komma underfund med vem DU är, vara ärlig mot vem du är och acceptera vem du är. Vad du gillar, vad du inte gillar.. Vad du är för människa.
Uppskatta dina talanger och dygder och utveckla dom, använd dom.
När du förstår dig själv, är ärlig mot vem du är och är den människan i ditt liv så finner du sann lycka.
Skulle va skitkul att höra respons av er
När jag postat det på ett annat forum så har jag fått svaret: "Men, alla har sin egna mening, lägg av!! Det finns inget svar!!"
Men notera att jag inte hävdar att det är sant till 100%, det kan ingen filosof göra i något ämne. Vill bara ventilera mig och försöka använda logik och rationellt tänkande även i denna fråga.
Kärlek!