Vad finns det?

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad existerar?

Inläggav xion » 06 aug 2018 13:07

Pilatus skrev:
xion skrev:
Pilatus skrev:Du är fel ute xion, du menar: för att världen skall kunna existera i ditt medvetande så måste du finnas till.

Men världen fanns långt innan din existens, t ex dina föräldrar som avlade dig, vilket är lätt att bevisa. Din solipsism saknar förklaringsvärde och är bara något du ständigt upprepar.

Bevisa att världens existens är beroende av just din tro om vad det innebär att finnas.

Det blir kanske lite svårt det här men...
Just min sa jag inte. "Något t.ex. jag", sa jag.
Existens är ett ord med en viss innebörd.
"Något" måste ge ordet denna innebörd.
Om inte "något" finns, så finns heller inte ordet och inte heller ordets innebörd.
Inget kan då reflektera över ordet "existens" över huvud taget.

Nu resonerar du i cirkel. Universum måste rimligen föregått människans språk och funderingar på vad "något" kan vara.

Jodå, visst men...
Det som existerar måste vara ett "objekt" i språkligt hänseende.
Ett objekt behöver ett subjekt, också detta i språkligt hänseende.
Vi kan inte bortse från språket. Då bortser vi samtidigt från oss själva.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad existerar?

Inläggav Pilatus » 06 aug 2018 13:18

xion skrev:
Pilatus skrev:Nu resonerar du i cirkel. Universum måste rimligen föregått människans språk och funderingar på vad "något" kan vara.

Jodå, visst men...
Det som existerar måste vara ett "objekt" i språkligt hänseende.
Ett objekt behöver ett subjekt, också detta i språkligt hänseende.
Vi kan inte bortse från språket. Då bortser vi samtidigt från oss själva.

För att existera behöver inte objektet ett ord som benämner det. T ex Detta är en iguanodon. De fanns trots att ingen kände till benämningen.
Moderator

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad existerar?

Inläggav xion » 06 aug 2018 14:11

Pilatus skrev:
xion skrev:
Pilatus skrev:Nu resonerar du i cirkel. Universum måste rimligen föregått människans språk och funderingar på vad "något" kan vara.

Jodå, visst men...
Det som existerar måste vara ett "objekt" i språkligt hänseende.
Ett objekt behöver ett subjekt, också detta i språkligt hänseende.
Vi kan inte bortse från språket. Då bortser vi samtidigt från oss själva.

För att existera behöver inte objektet ett ord som benämner det. T ex Detta är en iguanodon. De fanns trots att ingen kände till benämningen.

iguanodon existerade som objekt för alla eventuella subjekt ("något" i tidigare postningar)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad existerar?

Inläggav Pilatus » 06 aug 2018 14:58

xion skrev:
Pilatus skrev:För att existera behöver inte objektet ett ord som benämner det. T ex Detta är en iguanodon. De fanns trots att ingen kände till benämningen.

iguanodon existerade som objekt för alla eventuella subjekt ("något" i tidigare postningar)

Och vad fanns det för subjekt som kunde varsebli den första levande amöban i havet? Driver du inte din fråga till det absurda? Varför tror du att ett ting behöver ett iakttagande subjekt för att existera? Det är lika fånigt som esse est percipi (Berkeley).
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad finns det?

Inläggav Anders » 07 aug 2018 08:49

Ok, jag drömde värsta mardrömmen i natt. Vad existerar av den egentligen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad finns det?

Inläggav xion » 07 aug 2018 10:45

Anders skrev:Ok, jag drömde värsta mardrömmen i natt. Vad existerar av den egentligen?

Den existerar som en minne av en dröm så länge du minns den. Den kan återberättas och leva vidare i andras minnen.

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad finns det?

Inläggav xion » 11 dec 2018 01:36

En liten nattlig tankeslinga som jag kände behov av att skriva ner:

Varför finns det något? När det enklaste vore att ingenting fanns.
Så undrade en frågeställare.(Kanske var det i den här tråden)
Bra fråga.
Om man "hårddrar" det, så består livet av behov och behovstillfredsställelse.
Kanske gäller detta även för tillvaron som helhet.
Behov kan ses som en obalans.
När behovet tillfredsställs blir det balans igen.
Vilket behov kände Gud att han ville tillfredsställa då han skapade himmel och Jord.
När något i tillvaron går från obalans till balans, händer något, en kausalitet.
Om det är balans händer inget. Det är 0.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rekommenderas!!!

Inläggav Anders » 11 dec 2018 04:01

freddemalte skrev:Denna tråd är läsvärd för den som är intresserad av utredandet av vad existens innebär samt det abstraktas relation till det konkreta etc. Tråden är utöver detta exemplariskt välskriven där skribenterna håller en god ton, hög nivå och håller sig till ämnet ;-)

Såhär skrev Freddemalte 2012. Refererande till en då 7 år gammal tråd. 2005 hade jag över huvud taget inget begrepp om filosofi, var helt uppe i ett mycket hektiskt yrkes och familjeliv. Och jag hade aldrig haft någon kontakt med filosofi.

Tråden började i det språk jag förväntar mig råder bland människor som läst ett antal poäng filosofi på universitetet. Referenser till filosofer som Russell och Quine, efter ett tag uppställande av formler liknande de man då man läser ”populära originalverk” först hittar tidigt 1900-tal i ”On Denoting” eller ”Tractatus”.

Jag hänger hyfsat med i svängarna i början för en som inte läst en poäng filosofi, men jag tappar fort intresset och jag har inte den filosofiska bildning som krävs. De vanliga argumenten om en skitstövel existerar och liknande bryts ned på sätt jag inte kan överblicka, men jag gissar att typ Esther, Pilatus och Algotezza läser tråden fram till Freddemaltes inlägg här utan någon större ansträngning.

Tycker man prickar något intressant här. Vad ger egentligen diskussionen 2005? För de inblande, för de här som har läst filosofi eller är kluriga nog att kunna läsa den? Skulle det kunna förklaras för en som inte är så intresserad av modal logik, som aldrig förstått tjusningen i att undersöka begrepp som ”kungen av frankrike”. Som är mer intresserad av ” hur styrs ett land bäst”, ”är upplysningen bra eller anus” och liknande. Kan diskussionen ge värde utanför diskussionen själv? Finns det skäl att ge sig in i det här träsket? Har akademisk filosofi något värde utanför akademin? Vad bidrar diskussioner som de här, på det här djupet, till världen på samma sätt som den här sköna liraren som nu fick nobelpris för att ha upptäckt ett helt nytt angrepssätt för att bota cancer? Vad har en sådan här diskussion för värde?

xion skrev:En liten nattlig tankeslinga som jag kände behov av att skriva ner:

Varför finns det något? När det enklaste vore att ingenting fanns.
Så undrade en frågeställare.(Kanske var det i den här tråden)
Bra fråga.
Om man "hårddrar" det, så består livet av behov och behovstillfredsställelse.
Kanske gäller detta även för tillvaron som helhet.
Behov kan ses som en obalans.
När behovet tillfredsställs blir det balans igen.
Vilket behov kände Gud att han ville tillfredsställa då han skapade himmel och Jord.
När något i tillvaron går från obalans till balans, händer något, en kausalitet.
Om det är balans händer inget. Det är 0.


Här är vi i den nivå som nu gäller i forumet. Jag gillar det. Det talar till mej, jag kan relatera till det. Men skulle säkert avfärdats som amatörmässigt flum av de som deltog i diskussionerna 2005. Tycker mig minnas att såna som JR Auk, suchanother och Jbig hade rätt lätt att avfärda allt som inte lät akademiskt då jag gick med något år senare (då kaoset hemmavid började bli hanterbart och man kunde tänka en tanke för sig själv). Men det här senare är något som alla kan relatera till, som känns bekant. Påminner i och för sig en del om diskussionerna i Sein und Zeit, där saker blir synliga först då de krånglar.

Ni som kan båda världarna, vad kan man lära?

(Det bore fullständigt underbart om typ Hovnarr fortfarande läser här och kunde kommentera det jag skrivit, forumets utveckling och kanske amatörfilosofins utveckling under 2000-talet.)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad finns det?

Inläggav Esther » 11 dec 2018 07:13

xion skrev:Om man "hårddrar" det, så består livet av behov och behovstillfredsställelse.
Kanske gäller detta även för tillvaron som helhet.
Behov kan ses som en obalans.
När behovet tillfredsställs blir det balans igen.
Vilket behov kände Gud att han ville tillfredsställa då han skapade himmel och Jord.
När något i tillvaron går från obalans till balans, händer något, en kausalitet.
Om det är balans händer inget. Det är 0.


Du har en mycket märklig "logik" - inte bara i hänseende som redan Pilatus har påvisat avseende din Solipsism - men hur kan livet bestå av behov och deras tillfredställelse samt tillvaron i helhet?
Satser som: " det största primtalet är större än 5" existerar och finns inte på grund av något behov - utan för sanningsfrågor som tillhör logiken.
Veritas vos liberabit

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad finns det?

Inläggav naturaleeduco » 24 jan 2019 05:16

Stefan skrev:Ingen liten fråga. Jag är nu inte i första hand intresserad av om det finns någon Gud eller inte, om solipsismen är sann, etc., utan om det finns sådant som relationer, mängder, egenskaper, tal, naturlagar, möjliga världar, objektiva fakta i moral, m fl abstrakta objekt, eller om det enda som finns är de enskilda fysiska tingen. Dessutom, hur avgörs en sådan strid, och är den överhuvudtaget meningsfull?

En intressant artikel i ämnet är denna:

http://www.ditext.com/carnap/carnap.html

Men det finns givetvis mycket, mycket mer skrivet om detta.


Du vet när jag läser detta så tänker jag...vafan han vet att det finns objektiv moral. :wink: Du är vetenskapligt filosofisk i moral frågor bara du tänker lite och allt nödvändigt men var inte rädd för vi är flera och kan hjälpa till och sådant skall man alltid göra med andra särskilt med ens kära och vänner (inte direkt med dom som inte är din Mamma eller Far såvida dom inte är familjens vänner) ;-)
:)


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster