Stefan skrev:Men det låter konstigt. Snarare skulle vi säga att "då trodde vi att vi visste att p, men nu vet vi att icke-p".
Vilket,
i en sådan, oviss fråga, borde vara detsamma som att säga "då trodde vi att vi visste att p1, men nu påstår vi oss veta att p2", där p2 mycket väl kan vara detsamma som icke-p1. p2 kan ju en dag bli föremål för motsvarande konstaterande som p1, när p3 upptäcks osv.
Men den kursiverade bisatsen är av betydelse:
Stefan skrev:Men det är att använda "sann" i en annan betydelse än den som används t ex inom rättssystemet och inom vetenskapen. Där betyder "sann" just något i stil med "överensstämmelse med verkligheten", och med detta sanningsbegrepp skulle man snarare säga att "det som, hålls för sant idag hålls för falskt imorgon".
Just. Jag ifrågasätter inte att absolut sanning kan finnas inom vissa ramar. Exempelvis kommer vi inte att en dag omvärdera att cirklar är runda, eller att 1+1=2. Men även många av rättsväsendets och vetenskapens sanningar står på en grund som ständigt låter sig omprövas. Detta gäller vad jag skulle kalla ovissa frågor, dvs. där en utsagas överensstämmelse med verkligheten står på spel. Vi kanske trodde att vi visste att någon var skyldig, men påstår oss senare veta att han var oskyldig. Vi får sätta upp en ram för vad som ska gälla som sant (säger HD att någon är skyldig, så är det så) snarare än att grubbla kring vad som är i själva verket. "Sanning", i den mening du är inne på ovan, är ett specialfall av "försanthållande" som kan uppkomma när vi antar vissa ramar.
Frågan om visshet är tudelad. Om någon utbrister "p" är det inte särskilt väsenskilt från "jag vet att p". När vi ifrågasätter "p", eller enklare uttryckt "jag vet att p", är frågan om vi ifrågasätter att (eller hur) subjektet vet, eller om vi ifrågasätter p. Vanligtvis skulle jag försvara ståndpunkten "p" genom att tala om just p och inte mig själv - det är intressant att notera. Vanligtvis är det inte subjektets visshet jag betvivlar, dvs. jag betvivlar inte att han påstår sig veta detta (och ljuger på grund av att han egentligen vet något annat), utan jag är intresserad av det ramverk inom vilket p är sant.
Betrakta alla satser nedan utgående från ett icke lögnaktigt subjekt:
1 "Det finns oändligt många primtal"
2 "Jag vet att det finns oändligt många primtal"
3 "Jag tror att det finns oändligt många primtal"
4 "Det finns inte oändligt många primtal"
5 "Jag vet att det inte finns oändligt många primtal"
1 - vi efterfrågar ett matematisk (aktuellt ramverk) bevis för att visa att så är fallet
2 - samma som i 1
3 - Subjektet är osäkert. Det är alltså inte osäkert (!) om det finns oändligt många primtal eller inte, men subjektet påstår sig inte veta om så är fallet eller ej (det finns en lucka i subjektets bildning). Lustigt nog tolkar många detta som en större invit till att diskutera just själva primtalen än om någon utbrast 1 eller 2. Vad subjektet påstår sig veta har inget med den absoluta sanningen att göra, vilket visas i:
4 - en absolut (inom ramverket) falsk sats, vilket ändå kan vara någons uppriktiga uppfattning
5 - även om vi ifrågasätter primtalen, ifrågasätter de flesta inte att subjektet verkligen tror att han vet.
Visshet har från en sida alltså relativt lite att göra med hur saker är i själva verket.
§