Som en liten artikel, typ....

Moderator: Moderatorgruppen

Angelina

Inläggav Angelina » 26 nov 2003 02:05

Vill gärna ha feedback på dessa tänkeställningar.

Hur många frågeställningar klarar hjärnan av att bearbeta samtidigt innan den exploderar?
Skulle denna explosion vara förlösande eller förstörande? Du måste stänga en dörr för att öpnna en annan sägs det, men vad händer om man har alla dörrar öppna?
Är förbryllningen den bästa vägen till upplysning?
Vad får oss att förbryllas som mest? Den ofattbara sorgen över att ha förlorat någon kär, den ultimata uppgivenheten när pengarna aldrig räcker till, den kompletta paniken när man befinner sig maktlös mitt i händelsernas centrum eller den totala förundran och kärlek man känner när man får sitt kladdiga nyfödda barn i sin famn? Dessa och liknande omvälvande scenarion utspelas i varje människas liv med jämna mellanrum och får våra medvetanden att utvecklas ett snäpp, släppa ett gammalt tankemönster för att ta till sig ett nytt. Varje liten modifikation räknas som en del av en större evolution.
Om man vill sprida ett budskap av kärlek i tron att detta ska förbättra levernet för andra, hur gör man då för att budskapet verkligen ska gå fram?
Och vad består denna ”kärlek” av egentligen? Om man dissikerar begreppet en aning utskristalliserar sig vissa personliga egenskaper såsom ödmjukhet, vänlighet, givmildhet, trofasthet etc. Att vilja andra väl. Så intentionen och spridningen av budskapet förmedlar budskapet, men hur? Kan man förmedla en välvilja genom motvilja? Du föregår med dåligt exempel i intentionen att därmed vara ett gott exempel. Allt handlar om paradoxer, hur långt man än går med vilken tanke som helst så kommer man oundvikligen till en paradox. Paradoxer förbryllar som ingenting annat. De är förbryllningens gudar och därmed evolutiones grundstenar. Förbrylla den du älskar för det är det utlimata beviset på din allomfattande kärlek. Gör slut, dö, byt kön, vinn en miljon och behåll allt själv, sätten är många, så sätt i gång.
Eller är det tvärtom? Är det i tryggheten och det förutsägbara vi har ro att utvecklas? Raka puckar. Vardagslunk. Det är nästan som en form av konstant meditation över känslan av trygghet. Du glider omärkbart in och ut ur din tankevärld till den fysiska realiteten. Upplever små stycken åt gången, dagens höjdpunkter. När man hann precis till bussen, när man hann fantisera färdigt om den där människan på bussens fiktiva liv, innan denne steg av.
Detta kanske tillhör den grundläggande evolutionstakten, men att sedan behöver utvecklingen ta ett hopp framåt för att inte stagnera, eller för att en utveckling i snabbare takt ur någon överlevnadsaspekt bedöms vara brådskande. Växelspelet i evolutionstakten bildar en puls, en rytm som går olika för varje varelse. Matematik och musik i en unik kombination, som tillsammans med de andra bildar en komplett installation av vad existensens förväntas representera. Och vad representerar existensen? Gud? Men Gud är också en existens , så vad representerar Gud? Varandet kontra icke-varandet? Och för vem är denna representation ämnad? Varandet representerar sig själv för sig själv för att veta att det finns, för självmedvetenhetens skull. Vi människor är här som en del av varandet för att varandet skapade oss som drömmar för sin medvetenhets upprätthållande.
Vi tror att vi är egna individer, och denna tro blir våran sanning. Det är så det funkar. För att något ska bli ”sant” så måste du tro på det. Det har ingenting med sakernas sanna natur att göra, det är bara en sannolikhetsbedömning från din sida.
Kontentan av detta måste alltså bli ”Du vet ingenting, du är ingeting, så gör vad fan du vill! ”.
Men varför känns detta fel? Varför låter ”Du vet allt, du är allt, så du behöver inte göra någonting!” så mycket bättre? Båda är lika mycket värda i varandets definition av sig själv. Det spelar ingen egentlig roll för varandet hur du är, bara att du är, men att det för dig själv och de i din närhet blir en behagligare upplevelse om du agerar utfrån det vi identifierat tillhörande begreppet kärlek, än något annat. Så det är helt enkelt upp till var och en att avgöra hur behaglig ens existens kommer att vara. Intentionen skapar upplevelsen. Kärlek belönas med kärlek, lidande med lidande. Båda sfärerna är tydligen nödvändiga att besöka för att upplevelsen av varandet ska bli total, för varandet.
Tjingeling!
:)

Fredrik Vargas
Kontakt:

Inläggav Fredrik Vargas » 27 nov 2003 20:34

Hmmm jag gillar verkligen detta forum. :P
*
*
*
Påverkades du av min mening där ovan?

Om du påverkades, så betyder det, att jag existerar.
För jag medvetet ville påverka dig, vilket inte betyder
att det är det jag tror, utan att jag vet, att jag kan påverka.

Därmed är illusionen enbart ett tillfälligt varande, när
du låter dig drömma iväg i kosmos oändliga värld.

Sedan är din text intressant o tänkvärd, (betyg 4 av 5),
och jag vill då kommentera denna textbit som du skrev:

"Matematik och musik i en unik kombination, som tillsammans med de andra bildar en komplett installation av vad existensens förväntas representera. Och vad representerar existensen? Gud? Men Gud är också en existens , så vad representerar Gud? Varandet kontra icke-varandet? Och för vem är denna representation ämnad? Varandet representerar sig själv för sig själv för att veta att det finns, för självmedvetenhetens skull. Vi människor är här som en del av varandet för att varandet skapade oss som drömmar för sin medvetenhets upprätthållande."

Ang Guds existens.
Ta dagens heta ämne ute i världen, där Judar slåss mot Muslimer, och där Kristna påstår sig slåss för en civiliserad värld.
Det roliga är ju att dessa tre religioner har samma ursprung, är släkt med varandra, men tolkar som människor olika, vad som är rätt o fel. För gudarna har sitt hjärta hos människan, det är människan som har skapat gudarna. Utan människan, finns inte guds existens.

Det än mer intressanta är, att skillnaderna i dessa tre religioner ang gud, är att dessa "små" variationer är ett tillägg av människan. (anser jag). Då om du har en synskada, så tolkar du kanske färgerna lite sämre, o på så sätt skriver en bibel med lite annan tolkning.
Jag har kanske en perfekt syn o tolkar därmed färgerna annorlunda än mot dig. Och min gud blir då...kanske annorlunda.

IFALL jag vet om jag kan påverka dig, så vet jag att denna tanke är rätt.

Eller? 8)
Var glad och se livet
Fredrik Vargas Friberg :wink:
Tips: www.sourze.se

Angelina

Inläggav Angelina » 28 nov 2003 04:05

Ja, du påverkade mig och jag tror att du finns och jag tror också att jag måste ha formulerat mig oklart eftersom ditt svar gav intrycket att du hade missförstått de mesta.

Trodde du att jag sade att vi inte finns?
Vad som är illusion eller inte är helt beroende på den som upplever. Illusion, vad betyder ordet egentligen?
Enligt mig finns inga illusioner , allt är verklighet, vi upplever den bara olika, och när vi träffar på något som går utanför våran definition av verklighet tenderar vi att kalla det en illusion, medan samma verklighet för någon annan är norm.
Med Gud, så menade jag inte någon särskild religions gud, utan gud som begrepp i största lösa allmänhet, som en symbol för vad som existensen kan tänkas representera, men att även denna vore en existens och inte en representation egentligen. Själklart tolkar alla begreppet Gud på sitt sätt, och då får deras egen tolkning representera ordet Gud i vilken text de än läser, så även min.

Fredrik Vargas
Kontakt:

Inläggav Fredrik Vargas » 01 dec 2003 15:30

*fnula*Ordet illusion står beskrivet i ex sv ordlistan som: Falsk förhoppning, inbillning, ger sken av.
Sedan beror det givetvis på hur betraktaren tycker.

Jag har funderat lite på detta, som du skrev i första inlägget: "Vi tror att vi är egna individer, och denna tro blir våran sanning. Det är så det funkar. För att något ska bli ”sant” så måste du tro på det. Det har ingenting med sakernas sanna natur att göra, det är bara en sannolikhetsbedömning från din sida.
Kontentan av detta måste alltså bli ”Du vet ingenting, du är ingeting, så gör vad fan du vill! ”.
Men varför känns detta fel? Varför låter ”Du vet allt, du är allt, så du behöver inte göra någonting!” så mycket bättre? Båda är lika mycket värda i varandets definition av sig själv. "

Frågan är då... vad menar du med varandet?

Och de dära "Vi tror att vi är egna individer" ?

jag är bara lite nyfiken helt enkelt 8)
Var glad och se livet

Fredrik Vargas Friberg :wink:

Tips: www.sourze.se

Pontus Nylund

Inläggav Pontus Nylund » 01 mar 2004 03:17

Tror du mig, Angelica, om jag säger att det finns ett tänkande som inte präglas av motsägelsefullhet, att detta tänkande är en slags närvaro, att detta tänkande snarare präglas av cirkuläritet? De problem som du nämner faller bort, men andra - av en låt oss säga annan art - tar vid. Jag är intresserad av relationen, förhållandet, förbindelselänken mellan dessa disparata men ändå på något sätt sammanbundna "sfärer". Jag tror att denna dikotomi går mycket djupt; är det månne detta som Heidegger avser med den ontologiska klyftan eller avgrunden?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 mar 2004 14:50

Pontus Nylund skrev:Tror du mig, Angelica, om jag säger att det finns ett tänkande som inte präglas av motsägelsefullhet, att detta tänkande är en slags närvaro, att detta tänkande snarare präglas av cirkuläritet? De problem som du nämner faller bort, men andra - av en låt oss säga annan art - tar vid. Jag är intresserad av relationen, förhållandet, förbindelselänken mellan dessa disparata men ändå på något sätt sammanbundna "sfärer". Jag tror att denna dikotomi går mycket djupt; är det månne detta som Heidegger avser med den ontologiska klyftan eller avgrunden?

Menar du betydelsen av Satori kanske?

Jag har erfarit världen ur en totalt annorlunda vinkel vid ett par tillfällen där alla våra vardagliga frågeställningar förvandlas till en annan art som inte förmår beröra essensen. Det är ett överbryggande som inte lämnar något utanför. Det är det viktigaste som hänt mig i mitt liv. Efter det blev jag skeptiskt inställd till varje form av kunskap då den är av en annan art.

Att klyftan är djup kan bekräftas, vidden går inte att ana innan man överbryggat den, och när man kommer tillbaka igen så är man lika förlorad.

Johan

Återgå till "Filosofi"