Har suttit här i min ensamhet och tänkt lite.
Är allting relativt?
Om allting är relativt, är det samma sak som om ingenting är relativt.
Om inget är relativt, är det relativt, eftersom det finns saker som är relativa.
Så är det Relativt att allting Relativt?
Äsch får nog tänka på det där ett litet tag till...
Är allting relativt?
Moderator: Moderatorgruppen
-
thundercat
- Kontakt:
-
MrTambourineMan
TambourineMan slår på trumman:
INGALUNDA!
se vidare här (1990 besökare på temat "antingen eller":
http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=180
cogito
Bör inte detta snarare hamna under "Tankar och känslor", eftersom diskussionsunderlaget verkar litet och tankarna inte riktigt mognat?
INGALUNDA!
se vidare här (1990 besökare på temat "antingen eller":
http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=180
cogito
Rent objektivt är allting relativt. Men subjektivt så kan man nog hitta flera saker som inte är relativa.
Jag var hos en kompis för några månader sen. Jag skulle ta bussen hem, och var på väg mot busstationen. På vägen dit började jag tänka på sannolikheten för att bussen skulle komma medan jag fortfarande var på väg mot stationen.
Då slog det mig att den sannolikheten var konstant. Sannolikhet över huvudet taget. Risken (sannolikheten) för att bussen skulle komma medans jag fortfarande var på väg dit var 0-100%, men den risken fanns där. Den risken finns alltid där.
Sannolikheten är konstant, inte relativt, den finns alltid där - vad den än handlar om. Sannolikheten för att universum skall implodera NU ligger på kanske 0,0000000...1% , men själva sannolikheten finns alltid där.
Alltså inte relativ.
Hoppas ni förstår.
Jag har inte övat på att formulera den teorin så noggrant.
Jag var hos en kompis för några månader sen. Jag skulle ta bussen hem, och var på väg mot busstationen. På vägen dit började jag tänka på sannolikheten för att bussen skulle komma medan jag fortfarande var på väg mot stationen.
Då slog det mig att den sannolikheten var konstant. Sannolikhet över huvudet taget. Risken (sannolikheten) för att bussen skulle komma medans jag fortfarande var på väg dit var 0-100%, men den risken fanns där. Den risken finns alltid där.
Sannolikheten är konstant, inte relativt, den finns alltid där - vad den än handlar om. Sannolikheten för att universum skall implodera NU ligger på kanske 0,0000000...1% , men själva sannolikheten finns alltid där.
Alltså inte relativ.
Hoppas ni förstår.
"Varför slava för verkligheten, när man kan vara kung i sin egen gränslösa fantasi"
Subjektiva sannolikhetsteoretiker säger att sannolikhet är grad av tro. Obektiva sannoliksteoretiker säger att sannolikheten för ett utfall, t ex en sexa med en tärning, är så här. Man slår en tärning ett mycket stort antal ggr. Sedan räknar man hur stor andel av gångerna det blev en sexa. Blev det 1/6 så är det 1/6 sannolikhet att det blir en sexa.
Xargo skrev:Rent objektivt är allting relativt. Men subjektivt så kan man nog hitta flera saker som inte är relativa.
Alltså inte relativ.
Hoppas ni förstår.Jag har inte övat på att formulera den teorin så noggrant.
Jo, men jag syftar mer på sannolikheten som ett objekt. Om vi låtsas att sannolikheten var en materiell sak, så skulle den alltid vara 100%. Det finns alltid en sannolikhet, oavsett vad det handlar om. Det är själva sannolikhetens existens som inte är relativ. Den finns alltid, så att säga.
"Varför slava för verkligheten, när man kan vara kung i sin egen gränslösa fantasi"
Re: Är allting relativt?
Johan skrev:Har suttit här i min ensamhet och tänkt lite.
Är allting relativt?
Om allting är relativt, är det samma sak som om ingenting är relativt.
Om inget är relativt, är det relativt, eftersom det finns saker som är relativa.
Så är det Relativt att allting Relativt?
Äsch får nog tänka på det där ett litet tag till...
Hallå där! Om du säger att allt är relativt, då är allt relativt punkt slut. Då
finns det inget "samma" längre. "Samma" eller "det lika" finns då inte. Det blir ingen regression som jag ser det, men du stöter på andra värre problem...
"I always write with my .357 magnum handy. Why? Well, you never know when God
may try to interfere." --Edward Abbey
may try to interfere." --Edward Abbey
Re: Är allting relativt?
Johan skrev:
Är allting relativt?
kan verkligen allt vara relativt?
jag till exempel, finns ju, eller så finns jag inte. Det måste ju vara en fråga om antigen eller. Eller? Alla kan ju ha sin egen åsikt om min existens men faktum kvarstår väl att antingen så finns jag eller så finns jag inte, oberoende av hur alla andra uppfatttar min existens?
Don't be too open-minded, your brains might fall out.
kan verkligen allt vara relativt?
jag till exempel, finns ju, eller så finns jag inte. Det måste ju vara en fråga om antigen eller
Det beror väl på vad man menar med att existera? Om någon ligger hjärndöd på sjukhuset, skulle nog de flesta mena på att han/hon fortfarande finns. Men då personen ligger halvförmultnad i sin grav, finns han/hon fortfarande?
Det, är enligt mej, relativt. Vi har olika grader av medvetande och kroppsligt existerande, så det torde vara relativt om man finns eller inte.
Jag kanske svamlar nu. Jo, det gör jag nog.
Jo det är precis det jag menar!
alla har ju olika definitioner på vad som verkligen räknas som existens och inte... Men... betyder det att saken i sig är relativ?
Till exempel om jag säger att jag existerar.
Men du säger att jag inte existerar.
Det är ju bara iakttagelser och inte nödvändigtvis sant. Vi har olika åsikter angående min existens men det är väl inte samma sak som att den verkligen är relativ?
Vad jag menar är att det måste väl finnas någon slags verklighet utanför din och min uppfattning om saker?
Eller är verkligheten relativ...? jag trodde bara att det var så vi upplevde den men att verkligheten egentligen var någonting bestämt?
Jag vet inte.
alla har ju olika definitioner på vad som verkligen räknas som existens och inte... Men... betyder det att saken i sig är relativ?
Till exempel om jag säger att jag existerar.
Men du säger att jag inte existerar.
Det är ju bara iakttagelser och inte nödvändigtvis sant. Vi har olika åsikter angående min existens men det är väl inte samma sak som att den verkligen är relativ?
Vad jag menar är att det måste väl finnas någon slags verklighet utanför din och min uppfattning om saker?
Eller är verkligheten relativ...? jag trodde bara att det var så vi upplevde den men att verkligheten egentligen var någonting bestämt?
Jag vet inte.
Don't be too open-minded, your brains might fall out.
"Allt är relativt" är en förenkling för att tankegången ska ligga bra i munnen.
Vad man egentligen menar är att "man bör inte glömma att alla objekts värde görs i relation till andra tillgängliga objekts värden" eller nåt sånt (orkar inte tänka just nu).
"Allt är relativt" ska inte tolkas strikt bokstavligt, men om man förstår andemeningen är det ändå ett bra ordspråk!
Vad man egentligen menar är att "man bör inte glömma att alla objekts värde görs i relation till andra tillgängliga objekts värden" eller nåt sånt (orkar inte tänka just nu).
"Allt är relativt" ska inte tolkas strikt bokstavligt, men om man förstår andemeningen är det ändå ett bra ordspråk!