Motsatser och balans...

Moderator: Moderatorgruppen

Kingen
Kontakt:

Motsatser och balans...

Inläggav Kingen » 19 jan 2005 00:42

Jag vet inte om jag "kommit på" den här teorin själv, eller om det är något jag hört för länge sedan?... eller lite av varje..

Hursomhelst går teorin i smått ut på att världen är uppbyggd av motsatspar; ljus - mörker, värme - kyla,... ordning - kaos... och att vi måste finna balans mellan alla motsatspar. ..

Jag orkar inte redogöra tydligare, ty jag saknar förmåga att uttrycka mig klart denna kväll...

Men om ni läst, hört eller på något annat vis tagit del av denna teori, eller om ni behärskar den eller har andra synpunkter på den osv.. så.. läser jag gärna!
Vår största fiende är illusionen om rättvisa.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 19 jan 2005 02:19

Ja, några asiater hade väl visst varit inne på liknande spår för ett par år sedan, men de kallade det visst för "yin" och "yang". Är det var du har i åtanke?

Kingen
Kontakt:

Inläggav Kingen » 19 jan 2005 02:42

haha... i och för sig... Undra om jag någonstans i "min" teori har med något annat element... Känns som att jag borde reflekterat över det annars...

Säger den att det alltid finns en "kaos"-del i varje motsatsförhållande?...

Jag tänker att det delvis finns en mängd motsatsförhållande, men att de även i sin natur speglar det optimala motsatsförhållandet: Ordning - Kaos..

vi är påväg mot kaos... naturen är kaotisk i sig......

Detta är inte speciellt genomtänkt... Men jag tror jag har något på G...
Vår största fiende är illusionen om rättvisa.

Användarvisningsbild
Conocimiento

Inläggav Conocimiento » 19 jan 2005 20:09

Enligt Aristoteles gällde det att hitta och följa "den gyllene medelvägen", ungefär… Uhmm.

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 19 jan 2005 22:27

Standardsvaret är att det blir lite dumt när man ska följa den gyllene medelvägen mellan att våldta alla barn och att inte våldta några barn alls.

Stefan

Inläggav Stefan » 19 jan 2005 22:53

Standardsvaret på det är att "våldta med måtta" är att inte våldta alls. Standardsvaret på det är att "allt med måtta" i så fall blir sant per definition och helt meningslöst. Där stannar det nog.

Många saker har förresten inte motsatser. Var är t ex motsatsen till en kvadrat?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 20 jan 2005 02:58

Stefan skrev:Var är t ex motsatsen till en kvadrat?

Vad sägs om allt som inte är en kvadrat? Två kvadrater, t ex? En cirkel? En häst? Kärt barn har många motsatser.

Användarvisningsbild
Iller

Inläggav Iller » 20 jan 2005 11:37

Det känns väldigt 500 fkr att prata om motsatser ala antiken och Asien. :) Finns det någon möjlighet att världens ting är uppbyggda kring mer än två motpoler. En Kvadrat kanske är en blandning av en kub, ett streck och en rekatangel... eller nåt.

Den gyllene medelvägen kan ju dessutom kritiseras genom att upplevelser kan anses subjektiva. Alltså kan inte någonting ligga mellan ett objektivt bra-dåligt, utan kanske genom ett 6-miljarder-människors-subjektiva-uppfattningar...

Någon som har fler reflektioner?
Life is like a game of cards. The hand that is dealt you is determinism; the way you play it is free will.
-Jawaharlal Nehru

Återgå till "Filosofi"