Stefan skrev:När man säger att bananer är gula, menar man nog något i stil med "under normala omständigheter".
Möjligen. Kanske ännu hellre: så normala omständigheter att vi inte ens kommer på att fråga oss om vi bör ta hänsyn till dem. De är knappt värda att kallas omständigheter.
Stefan skrev:Vad jag vill ha fram är att smaragder antingen är gröna före eller efter t, eller gröna före t och blåa efter t (grue).
Visst. Men för att det ska uppkomma en självmotsägande förutsägelse ("inconsistent prediction") om smaragders färg efter t så måste "grön" liksom "grue" ge uttryck för en förutsägelse (mer specifikt måste de ge uttryck för motsägande förutsägelser). Det hävdar jag att ordet "grön" inte gör. Därför uppkommer ingen paradox i och med att jag säger "grön".
Är det en paradox att smaragder antingen är gröna eller blåa (eller gula, eller röda, eller förkrympta, eller håriga osv.) efter t, för vissa "metafysiska" t? Jag förstår allt mindre vari det paradoxala ligger. En enklare variant av 'paradoxen' fås genom att betrakta kön (i princip en binär: man/kvinna) istället för färg (som kan ha så många olika värden eller kulörer).
HOVNARRS MANNA-PARADOX
"hovnarr är
man om han är man före t och man efter t, men
manna om han är man före t och kvinna efter t."
OBS: Lägg märke till hur man är definierat här. Återkommer till det.
Vi betraktar först t: Vissa t måste vi solla bort direkt, t.ex. före/efter "1000 år efter hovnarrs död", "att han upphört att existera", "att han är en hermafrodit" osv. Sedan frågar vi oss; "för vilka t skulle det kunna vara sant att hovnarr är manna?" Enbart sådana t där vi inte kan bevisa eller bekräfta hovnarrs kön. Låt oss kalla dessa t för metafysiska t.
Låt oss exempelvis sätta t till "sista gången vi observerar honom". Är det lika sant att hovnarr är man som att han är manna? Jag tycker inte det, men jag håller med om att vi inte kan bevisa det enskilda fallet om t verkligen är sista gången vi observerar honom. Som Stefan anmärkte på en annan tråd kan fakta som ej kan bekräftas vara sanna. En annan fråga är om det är mer rationellt att hålla "man" för mer sant än "manna" trots att ett avgörande är omöjligt (se sista styckena).
Ordet "man" har definierats på ett särskilt sätt i paradoxen (ekvivalent med "grön" i grue-paradoxen) som ställer till trassel. Titta på detta igen:
hovnarr är man om han är man före t och man efter tVad vi genast måste fråga oss är: Är han man före t? Ja, vad var det som skulle gälla då? Jo, han måste vara man före t och man efter t. Är det samma t vi talar om? Inte nödvändigtvis, så låt oss kalla det t'. Alltså:
hovnarr är man om han är [man före t' och man efter t'] före t och [man före t'' och man efter t''] efter tVi upptäcker att det är mycket dåligt att definiera ett ord utifrån sig självt. Den som är bekant med självreferens ser lätt att vi kan utveckla ovanstående i oändlighet: väljer vi någonstans ett t sådant att hovnarr verkligen är man så hade vi kunnat göra det från början.
Nej, här behövs verkligen en ny term, t.ex. "ultraman": hovnarr är ultraman om han är man före t och man efter t, men manna om han är man före t och kvinna efter t.
Stefan skrev:Vad jag vill ha fram är att smaragder antingen är gröna före eller efter t, eller gröna före t och blåa efter t (grue). Kalla det vad du vill.
Den friheten tänker jag ta mig. Egenskapen att vara grön före t och grön efter t borde i varje fall inte kallas "grön", för att undvika problem med självreferens. Paradoxen bör för tydlighets skull uttryckas såhär:
Smaragder är ultragröna om de är gröna före t och gröna efter t, men grue om de är gröna före t och blåa efter t.I så fall är det självmotsägande att en smaragd är både ultragrön och grue. Att konstatera att den är grön före t är inte ett starkare indicium för endera egenskapen. Sedan kan vi naturligtvis lägga till kunskap och omständigheter såsom att vi aldrig sett en ädelsten byta färg, men detta hör kanske inte riktigt till paradoxen. Kanske hör dock sådana argument till vad som är rationellt att tro (se nedan).
Stefan skrev:Nja, världen lär ju inte stanna pga grueproblemet, och vetenskapen lär knappast beröras av det. Men för dem som hoppas på att rationaliteten ska avgöra de flesta vetenskapliga och filosofiska problem är det ett problem.
Som jag antytt tidigare vet jag knappast om jag ens skulle kalla det för en paradox längre. Om man hittar på en motsägelse, så är det en motsägelse. Jaha. Det är inte mer intressant eller paradoxalt än att begrunda möjligheten av tennisspelande elefanter i mikrovågsugnen. Det är i varje fall inte ett vetenskapligt problem, och som filosofiskt problem begränsar det sig till metafysiken. Jag tror att få hävdar att metafysiska problem kan
avgöras rationellt, men kanske att det är mer rationellt att ha vissa metafysiska åskådningar än andra. "Metafysiskt problem" kanske är en självmotsägelse i sig, så länge man tycker att problem skall ha lösningar eller kunna avgöras.
Är problemet verkligen att rationaliteten kommer till det korta vid avgörandet? Jag tror snarare att
avgörandet kommer till korta. Det förmenta problemet, ja faktiskt all metafysik, bygger på att avgörande är omöjligt. Om vi släpper själva avgörandet (vilket metafysiken tvingar oss till) kan man kanske ändå fråga sig om det är mer eller mindre rationellt att tro än det ena, än det andra (vad gäller, exempelvis, att smaragder är ultragröna eller grue).
Även idag är det möjligt att ha Thales metafysiska övertygelse att allt består av vatten. Man kan kritisera vetenskapen och hävda att den fått allt om bakfoten, exempelvis litar den kanske för mycket på sina sinnen och instrument. Vidare kan man hävda att alltings vatten-egenskap inte går att visa vetenskapligt, men att man exempelvis kan förnimma den som en djup insikt eller något liknande. Det är rent av möjligt att Thales vattenteorem är en del av den vatenskapliga teorin som även ger grue-människornas deras förhållningssätt till färg.
Kan man överhuvudtaget säga att en sådan inställning vore irrationell idag? Eller att det är irrationellt att tro att Gud skapade världen för en förhållandevis kort tid sedan? Rationalitet är ett sådant begrepp jag gärna skulle undersöka närmare - kanske blir det en ny tråd eller så fortsätter diskussionen här.
§